Full version: Kalhygge
silos
Undrar om det är nödvändigt att hugga ner alla träd då skogsbolagen är igång?
Jag förstå att det behövs ta träd,men måste de ta allt?
Människor som har sina hem intill en vacker skog måste bli väldigt ledsna då skogen försvinner!
Gossen Ruda
CITAT (silos @ 26-08-2011, 09:54) *
Undrar om det är nödvändigt att hugga ner alla träd då skogsbolagen är igång?
Jag förstå att det behövs ta träd,men måste de ta allt?
Människor som har sina hem intill en vacker skog måste bli väldigt ledsna då skogen försvinner!

Maskiner och folk kostar pengar och måste därför utnyttjas till max. Skulle man fara omkring och ta några träd här och några där skulle skogsindustrin snart gå back.
silos
CITAT (Gossen Ruda @ 26-08-2011, 09:58) *
Maskiner och folk kostar pengar och måste därför utnyttjas till max. Skulle man fara omkring och ta några träd här och några där skulle skogsindustrin snart gå back.


Jag borde ha vetat att det är pengarna som bestämmer sad.gif
Rapchic
på det sättet är jag glad att skogen runt "mitt" hus kommer jag att äga snart. då kan man välja utsikt
(men då kommer ju massa problem med skog också som tex taxeringen och gallring och att fälla träd även om vi kommer använda oss av blädningsmetoden eller vad den nu heter)
Huggorm
Det är inte ens tillåtet att avverka på annat vis, det finns en väldig massa regler runt skog och skogsbruk. Sedan består ju skogen ofta av monokultur av barrträd, alla i samma ålder. Man har planerat från början att allt skall avverkas på samma gång, och sett till att få en väldig bra likformighet. Sedan är det så att träd som lämnas kvar ensamma när resten av skogen fälls ofta blåser ner, de är vana vid att stå skyddade av andra träd.

Modernt skogsbruk är den värsta miljökatastrof vårt land utsatt för, vargfrågan är ingenting i jämförelse.
Meriona
CITAT (Huggorm @ 26-08-2011, 16:19) *
Det är inte ens tillåtet att avverka på annat vis, det finns en väldig massa regler runt skog och skogsbruk. Sedan består ju skogen ofta av monokultur av barrträd, alla i samma ålder. Man har planerat från början att allt skall avverkas på samma gång, och sett till att få en väldig bra likformighet. Sedan är det så att träd som lämnas kvar ensamma när resten av skogen fälls ofta blåser ner, de är vana vid att stå skyddade av andra träd.

Modernt skogsbruk är den värsta miljökatastrof vårt land utsatt för, vargfrågan är ingenting i jämförelse.

Får man inte ens avverka sin egen privata skog som man vill menar du? Om man skiter i EUbidrag och den inte är av planterad sort? Har ingen aning om hur sånt funkar, därför frågan.
Huggorm
CITAT (Meriona @ 26-08-2011, 16:40) *
Får man inte ens avverka sin egen privata skog som man vill menar du? Om man skiter i EUbidrag och den inte är av planterad sort? Har ingen aning om hur sånt funkar, därför frågan.

Om det handlar om någon enstaka hektar får man göra som man vill, men är det mer så är det en väldig byråkrati. Dessutom är man tvungen att plantera ny skog efteråt, även om det växt upp en massa sly som man skulle kunna låta fortsätta växa. Visst, det går att få dispens, men i utgångspunkt finns det strikta regler över hur man skall "sköta" sin skog.
Meriona
Låter dumbyråkratiskt. Om man vill göra en skog som är lämplig för hackspettar eller andra arter så borde man väl få göra det tycker jag. sad.gif
Huggorm
CITAT (Meriona @ 26-08-2011, 17:06) *
Låter dumbyråkratiskt. Om man vill göra en skog som är lämplig för hackspettar eller andra arter så borde man väl få göra det tycker jag. sad.gif

Då får du söka dispens, och försöka få skogen omklassad.
Meriona
Aha det kan jag alltså? Det lät bra! smile.gif Om jag nu hade skog vilket jag inte har, men OM jag hade skog så hade det INTE varit en planterad sådan utan en som passar både svamp, fåglar, människor och däggdjur. Och ormar, paddor, vättar och allt annat löst.....
Huggorm
CITAT (Meriona @ 26-08-2011, 17:10) *
Aha det kan jag alltså? Det lät bra! smile.gif Om jag nu hade skog vilket jag inte har, men OM jag hade skog så hade det INTE varit en planterad sådan utan en som passar både svamp, fåglar, människor och däggdjur. Och ormar, paddor, vättar och allt annat löst.....

Så som jag gör med min lilla skog smile.gif
Meriona
CITAT (Huggorm @ 26-08-2011, 17:12) *
Så som jag gör med min lilla skog smile.gif

Får man göra studiebesök där nångång tro? wink.gif
Rapchic
men man får väl använda blädningsmetoden, iallafall enligt skogsstyrelsens hemsida
"Tvärtemot vad många tycks tro så är blädning fullt tillåtet enligt skogsvårdslagen
och har varit så i många årtionden."
länk
"När den nuvarande lagen kom 1993 så försvann de sista resterna av detaljregleringen
och det blev fritt fram att bläda i stort sett som man vill."

tror inte jag har missförstått men det kan ju hända
Meriona
Jag kan inte öppna din länk (sitter på sonens bärbara), kan du lära mig vad blädning är?
Rapchic
har inte börjat med det ännu (ska äga skog snart men har inte hunnit dit riktigt än)
kort version, man låter skogen ha träd i alla åldrar och avverkar de största men inte självdöda
testa att kopiera och klistra in denna http://www.skogsstyrelsen.se/Global/PUBLIK...adningsbruk.pdf
eller helt enkelt googla på det
Meriona
Tyvärr samma sak med den länken, men jag ska googla. smile.gif
Rapchic
har du testat att kopiera istället för att klicka på den?
Meriona
nä, så smart var jag inte, ska prova.

Det blev "bad request" sad.gif

Nu har jag googlat istället och det låter väldigt vettigt tycker jag. bravo.gif
Gossen Ruda
Omdömet om blädning har varierat. Vi hade en gång besök i vår entomologförening en av Sveriges bästa experter på småfjärilar, har glömt hela namnet men Svensson kommer jag ihåg. Såvida han inte skall tävla med Methusalem torde han vara död nu. Han berättade om lite mer än fjärilar, bl.a. ägde han en liten skogsfastighet. Den hade han skött i många år som han ville ha en skog. Blädning, lite gallring och självföryngring. Många olika trädslag, löv och barr. Han tyckte den var fin så han tog dit en skogsvårdskonsulent för att visa. Konsulenten höll på att få slag. Det var den sämsta jäkla bondeblädningsskog han hade sett. laugh.gif Det brydde sig inte Svensson om, det var hans skog och han gillade den.
Rapchic
CITAT (Gossen Ruda @ 27-08-2011, 12:20) *
Omdömet om blädning har varierat. Vi hade en gång besök i vår entomologförening en av Sveriges bästa experter på småfjärilar, har glömt hela namnet men Svensson kommer jag ihåg. Såvida han inte skall tävla med Methusalem torde han vara död nu. Han berättade om lite mer än fjärilar, bl.a. ägde han en liten skogsfastighet. Den hade han skött i många år som han ville ha en skog. Blädning, lite gallring och självföryngring. Många olika trädslag, löv och barr. Han tyckte den var fin så han tog dit en skogsvårdskonsulent för att visa. Konsulenten höll på att få slag. Det var den sämsta jäkla bondeblädningsskog han hade sett. laugh.gif Det brydde sig inte Svensson om, det var hans skog och han gillade den.

jag tror farfar älskade sin skog med lite på samma sätt men det tyckte inte skogsbolagen var rätt.
men han följde inte riktigt blädning utan hade ne egen variant.
jag och min man funderar på att gå en kurs i blädning om sånt finns, för farfars skog är en bra bas om än man måste gallra en hel del, men jag säger inte nej till värme angel_not.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon