Christa
Jag menar en lös stril som man kan reglera mellan inte stril eller stril.

Vi hade en bra men där fanns lös färg som lade sig i strilen. Nu har vi köpt och provat flera andra men de är tröga och på en del är det bara en rad med hål så dom är ineffektiva.

Jag vill ha en bra stril för att skölja t ex grönsaker och det skall gå att skifta mellan vanlig stråle och stril med en hand.

Är det någon som hittat en sådan så vore det bra att få veta namn/märke och var den är köpt.
Tikka
Vår kran är av märket fm mattson o de hade en stril som var anpassad till den kranen vi har.
Vet tyvärr inte modellnamnet men denna funkar bra smile.gif Inhandlades på Bauhause.
*Stintan*
Det heter strålsamlare! Googla på det så kanske du hittar någon som passar.

Här t.ex. finns en del http://www.vvsochbad.se/find/index.py?Page...c7d9441141e000a

http://www.jordklok.se/vattenbesparing/str...chmunstycke-rst den här ser bra ut tycker jag om man kollar på filmen i länken
Christa
CITAT (*Stintan* @ 27-08-2011, 11:27) *
Det heter strålsamlare! Googla på det så kanske du hittar någon som passar.

Här t.ex. finns en del http://www.vvsochbad.se/find/index.py?Page...c7d9441141e000a

http://www.jordklok.se/vattenbesparing/str...chmunstycke-rst den här ser bra ut tycker jag om man kollar på filmen i länken


Tack jag skall kolla länkarna. Grejen är bara att vi har provat ett antal och man märker inte förrän man provat dom om dom är bra.

Därför tänkte jag att någon kanske hade tips på någon som de tyckte var bra.
*Stintan*
Du säger att det blev lös färg i strilen, var kom den färgen ifrån? Annars är det ju vanligt att det blir kalkavlagringar och annat smått skräp så man måste ju skruva isär och rengöra då och då oavsett vilken strålsamlare man har. Gick det inte att få bort beläggningen på den gamla?
Christa
CITAT (*Stintan* @ 27-08-2011, 12:14) *
Du säger att det blev lös färg i strilen, var kom den färgen ifrån? Annars är det ju vanligt att det blir kalkavlagringar och annat smått skräp så man måste ju skruva isär och rengöra då och då oavsett vilken strålsamlare man har. Gick det inte att få bort beläggningen på den gamla?


Det var silvriga flagor som lossnat från kulan och låg ovanpå själva strilen inuti grunkan. Om det är färg eller krom vet vi inte säkert men själva kulan är av plast.

Avlagringar blir det ju också men dom orsakar bara att det efter ett tag går trögt att skifta mellan vanlig stråle och stril.
malcolm
Jag köpte min på Bauhaus och den fungerar mycket bra, kalkavlagringar kan man lösa upp med ättika eller avkalkningsmedel som man använder till tex. kaffrbryggaren.
Christa
CITAT (malcolm @ 27-08-2011, 13:25) *
Jag köpte min på Bauhaus och den fungerar mycket bra, kalkavlagringar kan man lösa upp med ättika eller avkalkningsmedel som man använder till tex. kaffrbryggaren.


Dom hade två olika på Bauhaus hos oss och vi köpte den dyraste. Den hade bara en rad med hål för strålarna. Det gör att det blir en ring med vatten och tomt inuti. Skall man skölja grönsaker så är det mycket bättre med minst två rader (ringar) med hål.

Är det en eller två ringar med hål på den du har?
Cacki
Vi har också förbrukat många sådana strilar under åren. Jag har samma erfarenhet som du, dom håller bara en viss tid. Men problemet vi har med dem är att rätt som det är börjar det läcka i själva skruvfästet och plötsligt har man en liten vattenstråle som sprutar rakt ut och sidan. Vi har testat många olika, billiga som dyra men det spelar ingen större roll. Vi har förlikat oss med att det är en förbrukningsvara men jag är förstås också intresserad av tips på strilar som håller.
Christa
CITAT (Cacki @ 27-08-2011, 14:49) *
Vi har också förbrukat många sådana strilar under åren. Jag har samma erfarenhet som du, dom håller bara en viss tid. Men problemet vi har med dem är att rätt som det är börjar det läcka i själva skruvfästet och plötsligt har man en liten vattenstråle som sprutar rakt ut och sidan. Vi har testat många olika, billiga som dyra men det spelar ingen större roll. Vi har förlikat oss med att det är en förbrukningsvara men jag är förstås också intresserad av tips på strilar som håller.


Nu har vi inte ens hittat någon ny som vi tycker är bra. Man vill ju verkligen ha en duschstråle och inte en ensam ring med vatten. Dessutom har en del varit så tröga att skifta så man måste ta båda händerna till hjälp och lägga ifrån sig det man vill skölja.

Vi vill också helst ha en som inte har mjuk plast eller gummi på sig eftersom sådana material kan ge ifrån sig skadliga ämnen och det vill man ju inte ha i maten.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon