rutae
kan inte bestämma mig och vill gärna ha lite synpunker , har tagit bort en gammal rabatt ( där det fanns lite kirskål ) slängt allt som växte där och tänker börja om på nytt , täckte jorden med kartonger sen på med lite blandat material , kirskål är något jag inte har eller har haft i någon annan rabatt så det är "nytt" för mig , men läser att den är svår att få bort =(
jag kan nu inte betämma mig för om jag ska täcka jordytan med geotexdilduk eller inte , rabatten är ganska stor , så en stor fördel blir ju mindre ogräsrensning =) förstår ju att det inte är lämpligt till växter som vill bre ut sig , men i övrigt måste det finnas många fördelar eller hur resonerar ni??
tacksam för tips och svar yes.gif
kerstin z5-6
Menar du att täcka rabattjorden översta lagret med hål för plantorna?
rutae
ja efter att jag gjort iordning jorden nu så täcker med markduken som jag bara gör hål i där jag planterar , på duken täcker jag men troligtvis singel eller något , det skyddar och håller fukten , men jag kan ha missat några nackdelar ...

CITAT (rutae @ 27-08-2011, 11:58) *
ja efter att jag gjort iordning jorden nu så täcker med markduken som jag bara gör hål i där jag planterar , på duken täcker jag men troligtvis singel eller något , det skyddar och håller fukten , men jag kan ha missat några nackdelar ...

obs, planterar inget i år där whistling.gif
kerstin z5-6
Täcka jorden mot fröogräs under hösten kan du ju göra.Min erf av markduk är att fröogräs kommer senare vare sig med eller utan duk, och är de rotogräs som äxing är de värre att få loss från en markduk , än från jord
rutae
min trädgårdshandlare har en liten visningsträdgård och han säger att han enbart kommer att köra den metoden ( hinner inte rensa så mycket i värsta säljsäsongen =) men fler kommentarer kan jag väl få? tror säkert att det finns många som har synpunkter på markduk flirting.gif
Chamomille
Vi har en yta på ca 40 m2 där vi för 2 år sen la geotextilduk (svart ganska styv sådan) med ett lager kross (nån dm kanske). Inget har växt igenom duken utan allt ogräs sitter ytligt (kommer ovanifrån) och är relativt enkelt att dra upp genom gruset.
Sen har jag rabatter. När jag gjorde dessa så grävde jag bort ca 30- 40 cm av den gamla jorden. I kanten runtom la jag gammal takpapp för att inte gräsmattan skulle växa in i rabatten. Det har fungerat bra.
På ett annat ställe la vi nån grå tunnare (skit)markduk som vi köpte på en brädgård och täckte med flis. Det tog nog inte mer än nån vecka så hade vi 1000-tals spjut (gräs) som hade vuxit igenom duken. Så var noga med vad du köper för duk smile.gif Lycka till!
rutae
CITAT (Chamomille @ 28-08-2011, 08:58) *
Vi har en yta på ca 40 m2 där vi för 2 år sen la geotextilduk (svart ganska styv sådan) med ett lager kross (nån dm kanske). Inget har växt igenom duken utan allt ogräs sitter ytligt (kommer ovanifrån) och är relativt enkelt att dra upp genom gruset.
Sen har jag rabatter. När jag gjorde dessa så grävde jag bort ca 30- 40 cm av den gamla jorden. I kanten runtom la jag gammal takpapp för att inte gräsmattan skulle växa in i rabatten. Det har fungerat bra.
På ett annat ställe la vi nån grå tunnare (skit)markduk som vi köpte på en brädgård och täckte med flis. Det tog nog inte mer än nån vecka så hade vi 1000-tals spjut (gräs) som hade vuxit igenom duken. Så var noga med vad du köper för duk smile.gif Lycka till!

jag har också haft den där gråa duken thumbdown.gif rötterna får jättebra fäste i den =( nu har jag den svarta /gröna bra duken , ogräs kommer man aldrig undan men man kan ju få det lättsammare tummenupp.gif men jag har ändå lite svårt att bestämma mig om jag ska täcka med den eller inte
Chamomille
Personligen så skulle jag inte täcka jorden med duk. Det skulle ha blivit bökigt för mig vid alla flyttningar och vid plantering av nya perenner och annat. Dessutom sår jag ettåringar här och där så... Näe... Men det är jag det.
kerstin z5-6
Marduk + grus minst 10-20 cm tjockt håller emot bra om gruset inte är för smått o näringsrikt.
Allt beror ju på vilken typ av rabatt du vill ha och vilka växter.Vill du ha dem en o en med mellanrum är täckning lättare än bar jord.Jag planterar tätt och vill att växterna ska expandera o växa ihop med varandra -Då funkar inte markduk,inte heller runt pioner.
rutae
CITAT (kerstin z5-6 @ 28-08-2011, 10:46) *
Marduk + grus minst 10-20 cm tjockt håller emot bra om gruset inte är för smått o näringsrikt.
Allt beror ju på vilken typ av rabatt du vill ha och vilka växter.Vill du ha dem en o en med mellanrum är täckning lättare än bar jord.Jag planterar tätt och vill att växterna ska expandera o växa ihop med varandra -Då funkar inte markduk,inte heller runt pioner.

nä det är ju fint båda delarna , jag har planterat så förut och det kan se snyggt och rent ut när växterna står lite glest och singlet emellan ,fast en frodig rabatt är ju också mumma för ögat tummenupp.gif ska pröva att lägga ut en bild så kanske jag även kan få lite planteringstips
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon