Full version: Liten vattenläcka
Gossen Ruda
Igår uppstod en liten vattenläcka på en ledning i sommarstugan. Sent på kvällen hörde jag ett märkligt ljud, ett tyst pysande. Det var svårt att lokalisera, någonstans i köket. Först fattade jag inte ens vad som lät men när jag trampade i en liten vattenpöl på golvet började jag ana. Nånstans under diskhon kom jag fram till, ibland blev jag våt på fingrarna när jag var där och kände. Först med en ficklampa och glasögon på såg jag det. En ytterst fin vattenstråle från kallvattensröret. Inget hål utan mer en fin por genom kopparröret.

Hur göra en sen fredagskväll. Efter lite funderande och letande efter material kom jag på lösningen. En liten slangklämma med en tätning av gummimassa fixade saken. Jag tror inte ens att jag kommer att byta ut röret, det håller tätt så fint och varför böka i onödan? Röret är bara drygt 10 år så det måste vara ett tillverkningsfel även om jag har vatten som är ledningsangripande. Det är just pga risken för sådant som jag alltid slår av den mesta strömmen inklusive den till pumpen när jag lämnar huset. Jag hade fö ökat trycket på pumpen tidigare på dagen vilket kanske hjälpte till. Inget kraftigt tryck, 1-2 kg bara.
Huggorm
Skall du ändå byta, så byt till plaströr. Koppar är ju inte riktigt bra till dricksvattenrör.

Själv råkade jag bryta av en rörkoppling när jag skulle koppla in den nya maskinhallen de byggt på jobbet. Det kommer tillräckligt mycket vatten ur ett 50mm hål för att man skall bli blöt om man står rakt framför kan jag meddela. För att laga den läckan blev jag tvungen att tömma en hel cistern på 25 kubik, det var inte helt populärt rolleyes.gif
Cacki
Hellre brödlös än rådlös heter det ju. tummenupp.gif Vilken tur att det inte hann bli en värre skada!
Inte för att jag har en susning men vad skulle försäkringsbolaget säga om den där provisoriska lagningen om det händer något mer så att du får en ny fast allvarligare vattenskada?
Jag minns nämligen hur strikta reglerna var runt det här med vattenledningar och annat sedan vi byggde om i huset och höll på med ett nytt badrum.
Huggorm
CITAT (Cacki @ 27-08-2011, 14:36) *
Hellre brödlös än rådlös heter det ju. tummenupp.gif Vilken tur att det inte hann bli en värre skada!
Inte för att jag har en susning men vad skulle försäkringsbolaget säga om den där provisoriska lagningen om det händer något mer så att du får en ny fast allvarligare vattenskada?
Jag minns nämligen hur strikta reglerna var runt det här med vattenledningar och annat sedan vi byggde om i huset och höll på med ett nytt badrum.

Försäkringsbolaget skulle nog bli väldigt nöjda, eftersom de då har en helt legitim anledning att neka ersättning
Cacki
CITAT (Huggorm @ 27-08-2011, 14:38) *
Försäkringsbolaget skulle nog bli väldigt nöjda, eftersom de då har en helt legitim anledning att neka ersättning


Ja förmodligen. Försäkringar är ju som såll. Det finns kryphål överallt.
Peztis
En av orsakerna varför jag numer alltid har kemisk cement hemma! Perfekt att laga små hål på vattenledningar med!

Och det borde inte ens ett försäkringsbolag kunna komma och klaga på! Ett hål som täpps igen på ett bra sätt.

Däremot borde jag nog ta och byta ut hela underredet i köket för det är där som det emellanåt blir små rostangrepp som sedan sipprar vatten.

Suck.
Huggorm
CITAT (Peztis @ 27-08-2011, 20:36) *
En av orsakerna varför jag numer alltid har kemisk cement hemma! Perfekt att laga små hål på vattenledningar med!

Och det borde inte ens ett försäkringsbolag kunna komma och klaga på! Ett hål som täpps igen på ett bra sätt.

Däremot borde jag nog ta och byta ut hela underredet i köket för det är där som det emellanåt blir små rostangrepp som sedan sipprar vatten.

Suck.

Syftar du på avloppsledningarna nu? Om du har järnrör för vattnet och de är så rostiga att de läcker, så bör de bytas snarast. Tyvärr tror jag inte försäkringsbolagen godkänner reparationer med kemisk metall.
Peztis
Jupp... Jag är tyvärr rätt medveten om det, att hela paketet borde bytas snarast.

Men så funkar jag som så att om man nu gör det så borde man ju passa på att höja bänkskivan för den är ju gjord för pygméer (eller i alla fall inte för mig som är lite över medel) och när man gör det så bör man ju höja hela köket, byta bänkskivor, golvet, kaklet, väggarna...

Och så blir det ett så in i h-e stort jobb och så blir inget gjort. Så är hela vårt hus... Ska vi inte ta och byta ut den där fasligt fula plastmattan någongång? Jo, och då borde vi måla och tapetsera om och för att inte tala om att taket borde målas vitt flr det är så mörkt med den gamla furun. Och huuu vad jobbigt det blev!

Och förresten är det ingen idé att göra något av det förrän kattstackarn går hädan (hon är 21 år och lite till) eftersom hon vässar klorna på väggarna...
Och hur kul är det att tapetsera om och hon vässar på en gång?
malcolm
CITAT (Gossen Ruda @ 27-08-2011, 14:14) *
Igår uppstod en liten vattenläcka på en ledning i sommarstugan. Sent på kvällen hörde jag ett märkligt ljud, ett tyst pysande. Det var svårt att lokalisera, någonstans i köket. Först fattade jag inte ens vad som lät men när jag trampade i en liten vattenpöl på golvet började jag ana. Nånstans under diskhon kom jag fram till, ibland blev jag våt på fingrarna när jag var där och kände. Först med en ficklampa och glasögon på såg jag det. En ytterst fin vattenstråle från kallvattensröret. Inget hål utan mer en fin por genom kopparröret.

Hur göra en sen fredagskväll. Efter lite funderande och letande efter material kom jag på lösningen. En liten slangklämma med en tätning av gummimassa fixade saken. Jag tror inte ens att jag kommer att byta ut röret, det håller tätt så fint och varför böka i onödan? Röret är bara drygt 10 år så det måste vara ett tillverkningsfel även om jag har vatten som är ledningsangripande. Det är just pga risken för sådant som jag alltid slår av den mesta strömmen inklusive den till pumpen när jag lämnar huset. Jag hade fö ökat trycket på pumpen tidigare på dagen vilket kanske hjälpte till. Inget kraftigt tryck, 1-2 kg bara.

Med gasolbrännare och lämpligt lod kan du göra en mer permanent lagning som också godkänns av försäkringsbolaget.
Tikka
Instämmer va bra det inte blev värre!
Men plaströr? Inte visste jag att rören var av plast idag tills jag pratade med en i styrelsen där vi bor, vattenläcka i en av våra nybyggda lägenheter i bottenplan i sommar....råtta som tuggat sig igenom vattenröret sad.gif
Gossen Ruda
Kopparrör är iaf råttsäkra. biggrin.gif Jag får se vad jag gör i framtiden, det är bara några dm som behöver bytas men det är böket att komma till. Jag vet inte ens om vattenskada finns med i försäkrningen, den är äldre än vattenindragningen. Det kan fö inte bli så stora vattenskador i min enkla sommarstuga.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon