Överbölingen
Ena sonens familj är här. Man, hustru och tre barnbarn. Anlände igår kväll efter beställd middag.
Trädgårderandet ställdes åt sidan denna helg.
Tre saker stod på schemat.
1. Märka upp en vandringsled för sonens gymnasieklass. Sex GPS punkter vars koordinater skall passeras. Alltså! Redan här inser ni att sonen skall ta hit sina 30 gymnasieelever åk 1 för ”inryckare”.
2. Förberedea sittplatser i det fria för 30 elever och 6 lärare.
3. Ordna ett avträde!

Dessutom är det förberett med granne 2 km bort att medelst kokvagn, modell militär, fixa onsdagsmiddagen. Sonen och co-mentor Eva övernattar i tält med eleverna och övriga lärare pendlar. De har ju sina egna klasser också. Notera facken! Film, radio, text, grafisk formgivning, foto och idrott.

Faktum är att den här tanken har jag själv lekt med för jag var på den goda tiden medielärare även jag. Men jag tog mina textelever till den lutande jaktstugan vid Långan.

Punkterna 1 — 2, avklarades mellan kl. 09.00 och 14.00.

Visserligen höll jag ett vakande öga på sonens förehavanden men mesta tiden under de första timmarna gick åt att hugga finved och elda för kvällens tunnbad.

Medan hustrun bakar en osunt läcker limpa och gör en sagolika köttfärssoppa till lunch så plockar sonhustrun, barnbarn och jag lite lingon. OK Hon är lappkäring så jag är duktig om jag plockar hälften av vad hon plockar.

Efter lunchen fortsätter eldandet i badtunnan. Sittplatserna blir färdiga och alla åker till lingonskogen.

Next. Sonhustrun och jag rensar lingon. Hustrun förbereder middagen. Jag sätter fart på tunnans panna. Sonens mamma hjälper till att fixa ett avträde i skotergaraget. Getingbot i taket (12cm) är övergivet. Fågel? Hustrun fixar gardiner.

Sonen grillar klassisk karré. Men kryddning och oset känns om en greklandssemester.
Vi äter praktiskt taget rent. Ytterligare förstärkning blir en tzatziki. Egen potatis, egna färska kryddor, egna gurkor, egna tomater, egna squasch. ”Fan vad vi är bra” angel_not.gif .

Så badar vi tunna. Barnen vältrar sig som sälar. De yngre tar dopp i poolen som mellanspel men gamla jag som är lite klen avstår. Sätter mig i stället i växthuset och avnjuter en Sofiero, iakttagandes övriga familjens lek.

Nu är alla inne och dags att lägga övertrötta ätteläggar.

Å andra sidan så är det ju en helt vanlig lördag, eller?
Motti
Låter som en helt galen lördag ! i alla fall ingen vanlig lördag för gemene man blink.gif Men det är jäkligt härligt att ha barnbarn wub.gif låter som du har kul i alla fall smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon