Full version: Köpa moppe
BigDaddy
Har tänkt ev skaffa en moppe att ta till jobbet då bilvägen är mer än den dubbla & bussen tar evigheter & går sällan.

Jag har aldrig åkt moppe. smile.gif
Njae ngn fyrhjuling utomlands bara. Kan ingen ting om em & vet inte alls vad man ska tänka på.
Jag funderar på att köpa begagnat men inte bestämt än.

Har lite frågor jag vill bena ut men önskar även mer tips på bra modeller & annat vad gäller moppar.

1. Elmoppe, fördelar/nackdelar?

2. Måste man ha en försäkring för moppar?

3. Vespa, är det en moppe? smile.gif Jag kan inget av detta. Hehe. Jag har kört kort för bil om det gör ngn skillnad.

4. Om jag köper begagnat hur mkt ska den ha gått för att det inte ska vara för mkt?

5. Ngt mer jag bör tänka på vid köp av begagnad moppe?

6. Va är rimligt pris att lägga?

7. Drar alla lika mkt bränsle el skiljer det mkt? Vill ha en bränslesnål.

8. Betalar man skatt som på bil?

Jag behöver ingen jättespacad modell men vill inte ha ngn från 1960 heller. Typ vespmodell, eu-moppemodell är det jag tänker. Alltså ingen såan där motorkrossliknande. smile.gif
Tycker ju de där retromodellerna är fina men spelar eg. ingen roll. Ju billigare desto bättre men måste såklart vara hyfs kvalitet.
EU-mopeder verkar lämpliga men finns ju mkt modeller...


Tacksam för svar på så mkt det bara går & hjälp me råd.
Huggorm
1: Elmoppe: Svindyra och kort räckvidd samt kort livslängd på batterierna. Bra för miljön dock.

2: Ja, minst trafikförsäkring

3: Vespa finns som moped, det är bra men dyra grejer, mycket design och image

4: Varierar väldigt mycket, billigare kinamopeder har skrämmande kort livslängd

5: Försäkra dig om att den inte är stulen, det stjäls mängder med mopeder. Det kan också finnas en del dolda fel, särskilt när det är tonåringar som säljer. De har ibland ett något omoget ansvarssinne.

6: Det beror på vad för moppe du bestämmer dig för. En kinamoped får man för 5000kr ny, medan en vespa knappt kan köpas för det priset som sliten begagnad.

7: Jämför siffror, om sådana nu finns att tillgå

8: Osäker när det gäller registrerade mopeder, men de gamla betalade man ingen vägskatt för

*Stintan*
Här kan du läsa vilka regler som gäller för mopeder klass I respektive klass II

http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag/Fo.../Moped-klass-I/
malcolm
[attachment=64345:4186265409.jpeg]

Köpte denna strax innan midsommar, gav 4900:- för den, är från -97 och betalar ca. 200:-/mån i försäkring (trafik och stöld). Begagnade mopeder har blivit hårdvaluta och är aldrig billiga men jag ville hellre köpa en av välkänt fabrikat som det går att få tag i delar till än en sk. kinamoppe. Denna är en klass II-moped (30 km/tim) och får köras utan förarbevis/körkort + att man får köra på cykelbanor vilket man inte får med en EU-moppe. Ciao (1967 - 2006) tillverkades av Vespa och det finns massor av dem, både i Sverige och utomlands.

Lite fakta: http://sv.wikipedia.org/wiki/Piaggio_Ciao
*Stintan*
CITAT (malcolm @ 01-09-2011, 04:46) *
[attachment=64345:4186265409.jpeg]

Köpte denna strax innan midsommar, gav 4900:- för den, är från -97 och betalar ca. 200:-/mån i försäkring (trafik och stöld). Begagnade mopeder har blivit hårdvaluta och är aldrig billiga men jag ville hellre köpa en av välkänt fabrikat som det går att få tag i delar till än en sk. kinamoppe. Denna är en klass II-moped (30 km/tim) och får köras utan förarbevis/körkort + att man får köra på cykelbanor vilket man inte får med en EU-moppe. Ciao (1967 - 2006) tillverkades av Vespa och det finns massor av dem, både i Sverige och utomlands.

Lite fakta: http://sv.wikipedia.org/wiki/Piaggio_Ciao


Här borde det kanske varit på sin plats att du nämner att den pajade nästan meddetsamma och att reparationerna kostat en hel del. En risk man får ta om man köper begagnat.
malcolm
PS. Jag har en tråd som heter Ciao på forumet där man kan läsa om min (sonens) moppe men som sagt, reservdelar har det aldrig varit några problem att få tag i. DS.
Klint
De flesta frågorna har du fått svar på så jag tänkte berätta lite bara om hur jag gjort.
Min moppe är en Kymco super 8 jag köpte den begagnad,när jag var 48år hade kört 1ggn förut när jag var 15.Den är lättstartad och servar man den precis som med en bil behöver man inte göra mer än att tanka och kolla oljan(inte så ofta) Den drar lite mer bensin och går kanske lite väl fort men mycket smidig till jobbet och kul!! En 50lapp räcker långt.Den var 4år när jag köpte den men inte mycket körd vi kände till vem som haft den det är ju en fördel på en liten ort,jag väljer hellre en beg. och välvårdad av välkänt märke än en ny kines.Nåt som jag inte tänkte på i början är att man bör klä sej varmt det blir rätt kyligt särskilt tidiga morgnar och sena kvällar tyvärr har jag ingen bild här.Men jag gillar min moppe starkt!
*Stintan*
En fördel kan kanske vara att köpa en som man kan köra på vanlig bensin.
malcolm

[attachment=64348:puch.jpg]

Jag hade en sådan här när jag var 15, köptes sprillans ny när jag jobbat en hel somma rmen inte var den problemfri den heller. Märket var österrikiska Puch som än idag räknas som ett av det bästa mopedmärket fast jag fick byta ramlager efter en tid vilket inte var helt lätt men jag gjorde det trots att jag bara var 15 år.

Gillar den Ciao jag har nu trots att den vållat vissa problem och kostat en del pengar en jag ångrar inte köpet en sekund eftersom den trots allt varit billigare än att köpa en ny moppe av annat fabrikat, nya klass II- mopeder finns kanappt att få tag i längre och hittar man någon så är det sk. kinamopeder av usel kvalitet som det inte går att få tag i delar till. Fanns en firma förut som sålde sådana moppar och MC i Hammarbyhamnen (Stockholm) förut (trend. import) men de har gått i konkurs nu eftersom deras produkter var minst sagt undermåliga och de kunde inte skaffa fram delar. En jobbarkompis till mig köpte en 125 CC scooter därifrån och redan första sommaren började fälgarna korridera och de kunde inte skaffa fram nya trots att garantin fortfarande gällde.

Egentligen hade jag velat köpa en begagnad Zündapp (Tyskland) men de kostar otroliga summor så det fick bli denna Ciao istället och jag är nöjd trots vissa besvär.
malcolm
CITAT (*Stintan* @ 01-09-2011, 16:29) *
En fördel kan kanske vara att köpa en som man kan köra på vanlig bensin.

Mopeder går på "vanlig" bensin men skall många gånger blandas med olja fast sådana pumpar finns inte längre på bensinstationerna, vi har en femlitersdunk i garaget som man häller ien dl tvåtaktsolja i innan man fyller upp den med 5 l 95-oktan.
Klint
Kymkon kör man på 95oktan men man får ju kolla oljan nån gång ändå.Det är ju lite skillnad på Malcolm och mej både vad gäller erfarenhet av moppar och var tummen sitter whistling.gif Jag ville bara säja att man är inte för gammal att testa nya grejor även om man tror det
malcolm
Vet att det finns mopeder som har en extratank för oljan som sedan portioneras den ut i lagom mängd till förgasaren men så´n är inte Ciao som vill ha 2% olja i bensínen. Ciao har hur som helst tillverkats i en herrans massa år och även om jag hade otur med min så betyder det inte at det är en skitmoppe. När det gäller bagagnat undrar jag hur många som köpt en en sprillans ny bil eller ett nytt hus tex.
*Stintan*
CITAT (malcolm @ 01-09-2011, 17:29) *
Mopeder går på "vanlig" bensin men skall många gånger blandas med olja fast sådana pumpar finns inte längre på bensinstationerna, vi har en femlitersdunk i garaget som man häller ien dl tvåtaktsolja i innan man fyller upp den med 5 l 95-oktan.


Ja och det var det jag tyckte kunde vara skönt att slippa.
Huggorm
CITAT (malcolm @ 01-09-2011, 17:23) *
[attachment=64348:puch.jpg]

Jag hade en sådan här när jag var 15, köptes sprillans ny när jag jobbat en hel somma rmen inte var den problemfri den heller. Märket var österrikiska Puch som än idag räknas som ett av det bästa mopedmärket fast jag fick byta ramlager efter en tid vilket inte var helt lätt men jag gjorde det trots att jag bara var 15 år.

Största problemet med puch är att de har ramar av bockad plåt, och de rostar en del. Inte minst bakskärmar brukar vara dåliga på dem nu för tiden. Motorerna brukar dock fungera bra.

Jag hade först en fyrtio år gammal crescent compact som jag fick av min far. Den gick ju knappt att trimma, så jag köpte en gammal zündapp. Den höll på att bli min död, men jäklar vadd en gick. Compakten bytte jag senare till en Forshaga shopper, en invalidmoped. Den hade jag till skolan en gång, till mina kamraters stora nöje.
BigDaddy
Hej

Vad otroligt trevligt att se att så många svarat & hjälpt mig. Tackar & bockar. smile.gif

Ursäkta att jag inte hunnit följa sedan inlägget igår.

Ok, då är vi här.
Elmoppe struntar jag i om det är dyrt. Jag hade en tanke att IOM att de inget drar blir billiga, men så verkar ju inte fallet.

Jag skulle vilja ha en moppe likt en vespmodell.
Jag kan inte se mig på en sådan där gammel-moppe. smile.gif
Sorry

Jag kan tänka mig ngn billigare & antar det är ngn kinamodell. Vet inte alls vilka som är det.
Ser en massa som heter Bautian som är billiga. Är det ngt kinesiskt?
Slänger in lite länkar på sådana jag kollar på. Modellen jag gillar.
Var ngn eldriven med där. Vet inte om jag riktigt kan släppa det.
Känns onekligen billigt att använda.

En viktig fråga jag funderar över ff. Kan man köra alla på cykelväg???
Jag ser när jag cyklar en massa moppar på cykelvägen men läste ngnstans att man endast får köra klass 2 modeller där.
Vilka är klass 2?
Jag kan IOF köra större delen på bilväg men måste korta sträckor köra på cykelväg. Själva poängen med detta då bilvägen är den dubbla.
Med moppe kan jag gena över en cykelbro till jobbet. Men kan visserligen rätt snabbt köra på bilväg igen därefter.


http://www.blocket.se/goteborg/Piaggio_NRG...m?ca=15&w=2
http://www.blocket.se/halland/Tms_moped_35...m?ca=15&w=2
http://www.blocket.se/goteborg/Eldriven_EU...m?ca=15&w=2
http://www.blocket.se/skaraborg/Mycket_fin...m?ca=15&w=2
http://www.blocket.se/halland/Rod_moped_me...m?ca=15&w=2
*Stintan*
Nej det är bara mopeder klass II med max-fart 25 km/tim som får köra på cykelbanor, Eu-moped klass I med maxhastighet 45 km/tim får inte köras på cykelbanor. Det står i länken till transportstyrelsen som jag gav dig högre upp.
merlin68
CITAT (malcolm @ 01-09-2011, 04:46) *
[attachment=64345:4186265409.jpeg]

Köpte denna strax innan midsommar, gav 4900:- för den, är från -97 och betalar ca. 200:-/mån i försäkring (trafik och stöld). Begagnade mopeder har blivit hårdvaluta och är aldrig billiga men jag ville hellre köpa en av välkänt fabrikat som det går att få tag i delar till än en sk. kinamoppe. Denna är en klass II-moped (30 km/tim) och får köras utan förarbevis/körkort + att man får köra på cykelbanor vilket man inte får med en EU-moppe. Ciao (1967 - 2006) tillverkades av Vespa och det finns massor av dem, både i Sverige och utomlands.

Lite fakta: http://sv.wikipedia.org/wiki/Piaggio_Ciao


En sån där hade jag på 80-talet. Också svart. Den gick fort för mina bröder var duktiga på att mickla med den naughty.gif
malcolm
CITAT (merlin68 @ 01-09-2011, 23:02) *
En sån där hade jag på 80-talet. Också svart. Den gick fort för mina bröder var duktiga på att mickla med den naughty.gif

Jag skulle också kunna få min Ciao att gå fort med enkla medel men jag vill inte och inte sonen heller, det är inte värt det om man skulle bli stoppad av polisen. Annat var det i den förra ungdomen när man trimmade hej vilt och satte på cylindrar utan strypplugg, gjorde lucka på kolven etc.
malcolm
CITAT (BigDaddy @ 01-09-2011, 22:13) *
Ser en massa som heter Bautian som är billiga. Är det ngt kinesiskt?

Ja de är kinesiska och saluförs bla. av ÖoB.
BigDaddy
Ok, hittade ingen på ÖoB men jag funderar på en sak till.
Om jag nu köper en billigare kinesisk, typ Baotian. Säg att jag vill lägga max 5K kr, vad är rimligt att den ska ha gått i mil för att det inte ska vara för mkt?
Vet inte alls hur långt mopeder går innan det är mkt, som man med bil har koll på....

Jag har kikat lite på blocket & finns ju en hel del som säljer för 2000-4000kr men vet inte var jag ska sätta gränsen för vad som är för mkt i milantal.
malcolm
Har inte heller någon koll på hur långt som räknas som långt vad det gäller mopeder, på min Ciao finns varken hastighets- eller vägmätare så jag vet inte hur långt den har gått. Köpte dock en GPS till den för att ha lite koll vad det gäller bensinförbrukningen. ÖoB i Sthlm har sålt Baotian i flera år nu, kanske skiljer på olika delar av landet
malcolm
Hur har det gått, blev det någon moppe?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon