merlin68
Lite trevlig läsning om en ny studie om potatisens positiva hälsoeffekter smile.gif

http://www.stmaryhealthcare.org/blank.cfm?...l&ref=53213

Piccante
Potatis har haft oförtjänt dåligt rykte pga GI-dieten. Visst innehåller potatis mkt stärkelse vilket omvandlas till socker men potatis är samtidigt mkt rikare på vitaminer och mineraler än vitt mjöl och pasta så om man inte överkonsumerar och har normala vanor så förbrukas ju de kolhydraterna samtidigt som man får i sig mkt nyttigt.

FN hade ett "potatisens år" här om året för att uppmärksamma livsmedelsbristen i världen och skulle man gå från risbaserad kost som man har i stora delar av Asien till potatisbaserad så skulle man få större skörd/ yta, mer näring och mindre utsläpp av växthusgaser.
*Stintan*
Äter ni potatisen med skalen på? Då menar jag inte färskpotatisen. För det är ju inget nytt att det bästa på potatisen finns just där.
tomas99
Potatis ligger bakom mycket onska sad.gif tänker på alla som blir söderslagna och våldtagna pga potatisen som är grunden till sprittillverkningen.
Piccante
CITAT (tomas99 @ 02-09-2011, 11:21) *
Potatis ligger bakom mycket onska sad.gif tänker på alla som blir söderslagna och våldtagna pga potatisen som är grunden till sprittillverkningen.

man gör inget potatisbrännvin längre utan du får skylla allt ont på vete.
malcolm
Det där med att det nyttigaste skulle sitta strax under skalet är en myt och har säkert hittats på av sådana som inte orkar skala innan kokningen.
Jubbe063
Skalar aldrig. Skalet bidrar ju till smaken. Näringsmässigt vet jag inte om det spelar roll, men skalet är gott enligt mig.
Gossen Ruda
Det är stor skillnad om man skalar före eller efter kokningen. Kokar man med skalet på lär näringsämnena vandra in i knölen, kokar man utan skal hamnar de i kokvattnet.
*Stintan*
CITAT (malcolm @ 02-09-2011, 11:24) *
Det där med att det nyttigaste skulle sitta strax under skalet är en myt och har säkert hittats på av sådana som inte orkar skala innan kokningen.


En myt kanske att det nyttigaste sitter där men ingen myt att med skalet borta försvinner t.ex. mer än hälften av fibrerna och vitaminerna. Med skalet kvar är potatis, i förhållande till hur mycket vi äter av dem, en bra källa till några vitaminer och mineraler.




Gossen Ruda
CITAT (*Stintan* @ 02-09-2011, 12:01) *
En myt kanske att det nyttigaste sitter där men ingen myt att med skalet borta försvinner t.ex. mer än hälften av fibrerna och vitaminerna. Med skalet kvar är potatis, i förhållande till hur mycket vi äter av dem, en bra källa till några vitaminer och mineraler.

Men SÅ mycket kan det inte få plats i ett tunt skal. confused.gif
*Stintan*
CITAT (Gossen Ruda @ 02-09-2011, 12:26) *
Men SÅ mycket kan det inte få plats i ett tunt skal. confused.gif


Nä låter skumt men det försvinner ju iof oftast mer än det yttersta tunna när man skalar, i synnerhet om man skalar den rå.
batski
CITAT (*Stintan* @ 02-09-2011, 11:09) *
Äter ni potatisen med skalen på? Då menar jag inte färskpotatisen. För det är ju inget nytt att det bästa på potatisen finns just där.


Jag brukar göra det faktiskt. Tycker det är gott. Fast inte i potatisgratäng förstås tongue.gif
gnon49
Läste någonstans att man kan leva på enbart potatis. Vet inte sanningshalten i påståendet men det ligger säkerligen en hel sanning i det. Förr betydde väl dålig potatisskörd lika med svält. Min favorit är bintje. Fast o fin.
Gossen Ruda
Råskalad potatis är inte så nyttig som kokskalad.
Aqvakul
Jag älskar potatis i alla former!
silos
Jag har börjat mer och mer äta potatis med skalen på.
silos
http://www.lakartidningen.se/includes/07pr...?articleId=9350

Jag skall nog börja äta mera potatis och äta kligröt!
Christa
CITAT (*Stintan* @ 02-09-2011, 12:01) *
En myt kanske att det nyttigaste sitter där men ingen myt att med skalet borta försvinner t.ex. mer än hälften av fibrerna och vitaminerna. Med skalet kvar är potatis, i förhållande till hur mycket vi äter av dem, en bra källa till några vitaminer och mineraler.


Så mycket som hälften försvinner i alla fall inte av C-vitaminerna. Fibrerna borde inte heller försvinna i så stor utsträckning. Det som brukar hamna i kokvattnet är i första hand kalium men det finns ju ovanligt mycket i potatis. Har för mig att det är 90 mg c-vitamin per kg om man kokar med skal och 80 eller om det var 70 mg utan skal. Orkar inte kolla just nu men i Livsmedelstabellerna finns säkert både kokt med och utan skal så att man kan jämföra.

Har också hört att det är högs halt mineraler precis innanför skalet men har inte sett siffror på det. Solaninhalten lär dock också vara högst i skaltrakten plus att det är mest bekämpningsmedel i skalet om man köpter konventionellt odlad.

Jag brukar ofta äta dom med skal när jag har fina som jag odlat själv men inte om jag äter besprutad.
*Stintan*
CITAT (Christa @ 02-09-2011, 14:40) *
Så mycket som hälften försvinner i alla fall inte av C-vitaminerna. Fibrerna borde inte heller försvinna i så stor utsträckning. Det som brukar hamna i kokvattnet är i första hand kalium men det finns ju ovanligt mycket i potatis. Har för mig att det är 90 mg c-vitamin per kg om man kokar med skal och 80 eller om det var 70 mg utan skal. Orkar inte kolla just nu men i Livsmedelstabellerna finns säkert både kokt med och utan skal så att man kan jämföra.

Har också hört att det är högs halt mineraler precis innanför skalet men har inte sett siffror på det. Solaninhalten lär dock också vara högst i skaltrakten plus att det är mest bekämpningsmedel i skalet om man köpter konventionellt odlad.

Jag brukar ofta äta dom med skal när jag har fina som jag odlat själv men inte om jag äter besprutad.


Strunt samma jag svarade bara på Malcolms inlägg där han sa att det var en myt påhittad av dom som inte orkar skala innan kokning.
EKLO
Jag tillhör verkligen potatisälskarna, kokt (godast), stekt, mosad, pressad, friterad, gratinerat, i soppan, bakad... alla varianter är ju ojämförligt gott, tycker jag - men det hänger på potatisens kvalitet så klart. Och man ska vara noga vid tillagning. Har jag ingen ork att laga mat hackar jag grönsaker och kokar bra potatis och äter keso till - det tröttnar jag aldrig på.

men vad var det för undersökning som ger ett gäng folk potatis två gånger om dagen i en månad och drar så stora slutsatser av det - jag läste kanske slarvigt...

Solaninets höga halter i färskpotatis har gjort att jag passar mig för att äta nypotatis med skalen på (det gjorde jag alltid förut). Vinterpotatisen skalar jag oftast, men inte alltid. Skalad är snyggare, om den inte kokar sönder, men jag gillar fast potatis.
merlin68
CITAT (Christa @ 02-09-2011, 14:40) *
Så mycket som hälften försvinner i alla fall inte av C-vitaminerna. Fibrerna borde inte heller försvinna i så stor utsträckning. Det som brukar hamna i kokvattnet är i första hand kalium men det finns ju ovanligt mycket i potatis. Har för mig att det är 90 mg c-vitamin per kg om man kokar med skal och 80 eller om det var 70 mg utan skal. Orkar inte kolla just nu men i Livsmedelstabellerna finns säkert både kokt med och utan skal så att man kan jämföra.

Har också hört att det är högs halt mineraler precis innanför skalet men har inte sett siffror på det. Solaninhalten lär dock också vara högst i skaltrakten plus att det är mest bekämpningsmedel i skalet om man köpter konventionellt odlad.

Jag brukar ofta äta dom med skal när jag har fina som jag odlat själv men inte om jag äter besprutad.


När jag var barn så gav vi alltid kokvattnet tillsammans med de kokta potatisskalen till grisarna giggle.gif Behöver jag säga att grisarna mådde förträfflig rolleyes.gif

Motti
Vi är stora potatis älskare här !vi äter potatis i alla former och olika sorter ,nu när man tar upp direkt ur landet kokar vi gärna med skalen på särskillt Mandelpotatis dom måste man koka med skalen på annars blir de mos ,nu framåt hösten vintern skalas all potatis här gubben hatar att skala potatis när han ska äta ;)Sen är ju en del av potatisen ganska fula i skalet och det är inget som jag servera på mitt bord !det ska se frächt ut rent och snyggt .
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon