batski
Suck! sad.gif

Sverige näst sämst på naturhänsyn
Azur
Jag tror många svenskar har en uppfattning att Sverige är mycket miljövänligare än det egentligen är. I själva verket tar vi nästan inga miljöhänsyn alls om det kostar pengar - vid konflikt mellan miljön och t.ex. jägare, samer, skogsbolag, fiskare eller bönder, förlorar miljön varje gång. Vi är för all del mycket bättre än länder som Kina eller Indien, men ligger långt efter t.ex. Australien och USA.

En av anledningarna till att jag gillar EU är just att EU nån gång per år tvingar Sverige att motvilligt skärpa sig i nån miljöfråga.
batski
Håller med dig. Myten om att vi lever i världens bästa land verkar ha blivit en integrerad del i den svenska folksjälen, men iaf i många avseenden är det tyvärr inte mycket mer än just en myt.
Gossen Ruda
USA bättre? Kanske dags att ta av de rosafärgade solglasögonen. Bättre på en del, katastrofalt sämre på annat. Sophantering exempelvis.
silos
Jag trodde då att vi var vettigare här i Sverige! Vilken besvikelse!!!!!
Azur
CITAT (Gossen Ruda @ 02-09-2011, 13:50) *
USA bättre? Kanske dags att ta av de rosafärgade solglasögonen. Bättre på en del, katastrofalt sämre på annat. Sophantering exempelvis.

Jag tror jag nämnt detta tidigare: vad gäller miljö är min enda prioritet bevarande, dvs bibehållen biodiversitet, och USA är bättre på art- och biotop-skydd än vad vi är. Det trots att det republikanska partiet helt motsätter sig allt miljöskydd.

Men du har alldeles rätt att det finns områden USA ligger efter på. Återvinning är en, rening av utsläpp en annan - USA har t.ex. först i år beslutat att kolkraftverk måste ha rökgasrening, dvs för närvarande har hundratals stora koleldade kraftverk i USA ingen rening alls.
Anki på Öland
CITAT (batski @ 02-09-2011, 13:12) *

.......... vid avverkningar i form av kvarlämnade träd på hygget ja........
*Stintan*
CITAT (Anki på Öland @ 02-09-2011, 14:32) *
.......... vid avverkningar i form av kvarlämnade träd på hygget ja........


Tänkte samma sak wink.gif
Azur
CITAT (Anki på Öland @ 02-09-2011, 14:32) *
.......... vid avverkningar i form av kvarlämnade träd på hygget ja........

Också t.ex. hur vi designar och sköter våra vattenkraftverk, hur vi hanterar vår järvstam, att vi tillåter jakt på tjäder, och att inte våra naturreservat eller ens nationalparker är skyddade mot exploatering.
Anki på Öland
CITAT (Azur @ 02-09-2011, 15:33) *
Också t.ex. hur vi designar och sköter våra vattenkraftverk, hur vi hanterar vår järvstam, att vi tillåter jakt på tjäder, och att inte våra naturreservat eller ens nationalparker är skyddade mot exploatering.

Stod väl inget om i artikeln?
Azur
CITAT (Anki på Öland @ 02-09-2011, 15:40) *
Stod väl inget om i artikeln?

Nej, för all del.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon