merlin68
Någon som är eller har varit medlem i bägge forum? Tittade på Aot,s forum men tycker det är oöversiktligt jämfört med odlas. Vad tycker ni, vilka för- resp nackdelar har de bägge forumen?
Överbölingen
Jag är med på båda samt tradgardsriket.se ochSTAforum.

Vad som skljer är antalet inläggskategorier.

Ju fler kategorier desto rörigare blir det. När jag känner för att vara obstinat på odla så kollar jag småprat och natur. När jag är intresserad och har något att skriva så är det natur eller husdjur. Får jag till något gott käk eller undrar över något så blir det recept. Tämligen lugnt på "småprat om trädgård". Men där skriver jag om jag har en synpunkt eller vill berätta eller händelsevis har ett got tråd.

Enorma trädgårdskunskaper finns på alla och alla vill dela med sig. AoT har en större kunskapsbank, men STA målsättning kan leda till något fantastiskt. "Bara den håller sig på jorden". Risk finns för alltför mycket proffskunnande. Vilket innebär att intresset kan dämpas hos dem som famlar efter kunskap.

Odla är mestadels ett debattforum och ett bra sådant. Även om respekten för andra människor glöms bort ibland i de heta debatterna.

Trädgårdsriket är lugnt och sansat. Består mest av medlemmar som "känner" varandra. Kunskapsnivån är hög.

Det som det hela handlar om egentligen är ju en cybersocial kontaktyta. Oavsett forum. Egentligen intresserar vänster- — högerskalan mig inte alls. Det allt överskuggande är trädgården. Jag är jägare, dvs psykopat men det stör mig inte. Det enda som stör mig är bristande åsiktsrespekt. Jag respekterar t ex djurrättsaktivister men jag accepterar inte allt de gör. Men det är korrekt att visa hur djur kan vara utsatta för vanvård. Det är värt respekt. Men att släppa ut minkar är mer mordiskt än vargjakt.

Åter till starttråden
Allt om trädgårds forum är ett mer renodlat trädgårdsforum. Respekten gentemot medlemmarna hålls högt.
Betydligt enklare att hitta rätt i olika kategorier.
merlin68
Tack för ditt omfattande svar. Nu har jag förstått skillnaderna tummenupp.gif

Att det fanns ett STAforum visste jag inte ens om, ska kolla om det kan passa mig. Jag är intresserat av trädgård, mat och husdjur samt båtliv mest på amatörnivå men orkar av tidskäl inte hålla på med så många forum..
Tycker att odlas forum är bra för det täcker ju allt som har med växter att göra om man inte är för nischad, husdjur och recept finns också. Fattas bara båtforumet då giggle.gif
Eva i Skåne
Ja, en avdelning för odling på husbåt crazy.gif

[attachment=64422:44___Kop...800x600_.jpg]
merlin68
Oh så härligt!!! tummenupp.gif Är bilden tagen i Nederländerna?
Eva i Skåne
Japp, Amsterdam
merlin68
Haha tyckte väl att jag kände igen husfasaderna biggrin.gif Vi hade sommarhus i Nederländerna (Egmond aan Zee) när jag växte upp och var i Amsterdam många gånger. Trevlig stad!!!
kerstin z5-6
Jag har varit medlem på Aot sedan 2000 ev var det lite tidigare och här sedan 2003 tradgardsriket.se och STAforum. Bengt/Överböles inlägg säger det mesta om hur jag ser på skillnaderna.Så det behöver jag ju inte skriva igen:) jag är oftast inte intresserad av att diskutera tv progam , abort frågan eller recept-trädgård är mitt huvudintresse.Med färre antal avdelningar syns nya fortare o lär sig att hålla koll på sina trådar samt blir lättare välkommnade.Vilket inte är fallet alltid på Odla
merlin68
Tack för info. Trädgårdsriket kände jag inte heller till. Ska kolla på det och STAforumet tummenupp.gif Har sett ett annat forum som heter alternativ.nu som verkar lite kul och omväxlande för oss som gillar självhushållning. Någon som vet mer om det?
Piccante
Har då aldrig tänk på att man kan placera in trädgårdsforum på höger/ vänsterskala. Jag föredrar kulturmarxistiska odla.nu före snobbiga och dryga AoT.

STA forum var för mig en nyhet, får kolla mer där.

Trädgård ifokus var jag med på ett tag men tycker att ifokus.se har så dålig plattform för sina forum så det blir rätt segt där.
kerstin z5-6
nej men Amsterdam är en riktigt fin stad som jag gillar smile.gif
Red Top
CITAT (Markus_H @ 03-09-2011, 21:56) *
Har då aldrig tänk på att man kan placera in trädgårdsforum på höger/ vänsterskala. Jag föredrar kulturmarxistiska odla.nu före snobbiga och dryga AoT.

STA forum var för mig en nyhet, får kolla mer där.

Trädgård ifokus var jag med på ett tag men tycker att ifokus.se har så dålig plattform för sina forum så det blir rätt segt där.

giggle.gif

kompiskram.gif smiley_small_hug.gif
Krolliljan
Har suttit och funderat en stund på varför jag är aktiv på Odla men bara är inne då och då och bara läser på AoT.
Svaret är nog att på Odla känns det lätt att "vara". Man kan susa omkring i skojtrådar, delta i en diskussion emellan trädgårdspratet. Det är lätt att hitta i forumet. Det är användarvänligt och framför allt är det nog för att jag kände mig välkommen och "synlig" på Odla redan från början.
Rent" kunskapsmässigt" kan det nog kvitta men jag trivs bättre på Odla ( så länge det inte är bråk i trådarna för då tar jag långa pauser härifrån)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon