Full version: Lilja i TV-program
Gossen Ruda
God fortsättning Flower-Lovers. Igår 1/1 såg jag ett program där Lena Haglund färdades i Sten Bergmans fotspår på Kamtjatka. I programmet skymtade en lilja förbi. Den var förvillande lik en tigerlilja. Eftersom jag inte hittat tigerliljans hemort undrar jag om nån vet om tigerliljan finns på Kamtjatka eller om det var en släkting? Om nån missat programmet kommer det igen i morron och på söndag.
nina L
enligt Karin Berglunds bok "Din trädgård" kommer Tigerliljan från ostasien,där den odlades som grönsak!
Åsa, mälardalen zon 2
Det kan nog tänkas att det var tigerlilja du såg enligt kulturväxtlexikonet kommer tigerlilja, gul tigerlilja och stor tigerlilja från Japan och sen tigerlilja från Korea. Kamtjatka ligger ju inte så långt bort från japan och korea.


I virtuella floran så står det att växten kommer från japan och kina, där står också att den började används som köksväxt för 1000år sedan i östra asien.
Gunvor Nilsson
En forumist i Allt om Trädgårds Forum var på Kamchatka i september i år och hon har lagt ut en websida med bilder
http://www.abc.se/~m8449/kamchs.html
Ingrid på Västkusten
Ja visst var det ett ljuvligt program och visst var det på pricken liket en tigerlilja - lite mindre kanske - det hann jag tänka ;-)

Hälsar Ingrid
Gossen Ruda
En får tacke. Men att jag missade den virtuella floran kan väl närmast liknas vid hjärnsläpp. Då såg jag rätt. Sen om det var vår vanliga tigerlilja som skymtade förbi får väl bli en obesvarad fråga. Det kan vara en nära släkting också. Eftersom Kamtjatka varit militärt område har nog ingen grundlig undersökning av floran gjorts på senare tid. Beträffande stavningen använder jag den svenska varianten, med tj. Ch är nog engelska eller översatt ryska. Skit samma, bara vi förstår varann. Videon får gå på söndag för närmare eftertitt. Om bandet räcker efter Svansjön.
abborrmaster
ja tillome på bio... (4-ever) tongue.gif

/Simon
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon