Full version: Import från Tyskland
Alba
Jag är helt ute då det gäller EU/icke EU - kostnader import osv. Jag försöker hitta vad som gäller men det går inte bra.
Min fråga gäller en vara med ett värde av 4.100:- som importeras från Tyskland.

Tillkommer avgifter vid importen och i så fall hur stora ?

Farbror Blå
Hej ! Försökte hjälpa dej att kolla men allt om införsel, skatter mm handlar om alkohol och tobak på nätet, det enda folk verkar bry sej om..
Alba
Ja det var det enda jag hittade också. Konstigt att det inte står något om övriga varor eller liknande.
gnon49
En del av en text.

Medlemsländerna i EU tillhör unionens inre marknad och tullunion. Det råder alltså fri rörlighet för varor och tjänster mellan Sverige och andra EU-länder. I dagsläget är 27 länder medlemmar i EU. Se vilka länder som är med i EU

Det innebär att det inte krävs någon tulldeklaration eller betalning av införselavgifter vid handel med annat EU-land. Däremot har EU restriktioner för att föra in vissa typer av varor, så som till exempel vapen, tobak, narkotika, alkohol, djur och produkter av djur.
Farbror Blå
Se där, en som vet=)
Peztis
Som sagt, inom EU är det tillåtet att skicka vidare det mesta - lite restriktioner finns ju.
Och om man köper någon ifrån ett EU-land kallas det för införsel medan om man köper något från ett land utanför EU så kallas det för import. Omvänt blir det då utförsel resp export.

Det enda som kan tillkomma är den tyska momsen om du för in varorna som privatperson. Har du ett registrerat momsnummer är det annat som gäller.
Alba
Tack för era svar. Paketet har kommit och inga kostnader tillkommer.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon