Full version: Nästa super makt
silos
Tror ni att Kina kommer att bli nästa supermakt efter U.S.A
När jag var barn sa jag att det skulle bli så.....
https://www.flashback.org/t140581
andersen
CITAT (silos @ 09-09-2011, 17:55) *
Tror ni att Kina kommer att bli nästa supermakt efter U.S.A
När jag var barn sa jag att det skulle bli så.....
https://www.flashback.org/t140581


Ja frågan om dom inte är det redan?
Rihane
Dom är redan en supermakt. Man kan tycka vad man vill om det men resten av oss behöver det som motpol till USA.
Gossen Ruda
Det var en gång två kineser, nu är de över 1 miljard.
Huggorm
Kina är väll världens näst största ekonomi efter USA? Och kineserna har en helt annan disciplin, de lever ju för att ständigt förbättra sig. De som inte bryter ihop på vägen kan gå precis hur långt som helst. De kineser jag har haft kontakt med har skrämt mig, de är helt enkelt ostoppbara.
batski
Yep! Och det skrämmer mig med tanke på deras regim...
Huggorm
Frågan är om Indien också blir en riktig supermakt. Jag är inte säker på att de kommer nå lika långt som kineserna, även om de också till viss del har samma vinnarinställning. De är helt enkelt inte samma förutsättningar, även om blotta befolkningsmängden hjälper mycket.

Frågan är vilket som blir nästa land i samma liga? Brasilien?
gnon49
Delar av Afrika växer ju så det knakar. Verkar som om Europa gått in i väggen medan resten av världen spänner musklerna och ångar på. Kanske vi har blivit för mätta av vår långa tid av välfärd o ekonomisk utveckling. Vi kommer alltid att vara beroende av någon supermakt. Synd om vi måste bli beroende av Kina som är en diktatur med egna lagar o regler inom det mesta. Men än så får vi förlita oss på grannen i väster som vår bästa garanti för stadiga exportinkomster, och med det vår välfärd. Ryssland verkar stå o stampa på samma fläck sedan kommunismen föll och har en bit kvar till demokrati. Vem hade trott att Volvo skull bli kinesiskt och att Saab vill bli kinesiskt. Är det försent att lär sig kinesiska tro. Kanske nyckeln till framgång.
Huggorm
CITAT (gnon49 @ 09-09-2011, 21:54) *
Är det försent att lär sig kinesiska tro. Kanske nyckeln till framgång.

Mandarin eller kantonesiska? Hur som helst tror jag man kan ha mycket nytta av det om man vill arbeta i Kina. Där jag jobbar nu sökte de en person som kan mandarin, och som kan följa med till dotterbolaget i Shanghai och instruera personalen där.
gnon49
CITAT (Huggorm @ 09-09-2011, 22:04) *
Mandarin eller kantonesiska? Hur som helst tror jag man kan ha mycket nytta av det om man vill arbeta i Kina. Där jag jobbar nu sökte de en person som kan mandarin, och som kan följa med till dotterbolaget i Shanghai och instruera personalen där.

Har dom inget officiellt språk typ rikssvenska?
Huggorm
CITAT (gnon49 @ 09-09-2011, 22:15) *
Har dom inget officiellt språk typ rikssvenska?

I ett land stort som Europa med en femtedel av världens befolkning? biggrin.gif Där finns mängder med olika språk, men mandarin av den dialekt som talas runt Peking är väll det officiella. Kantonesiska talas dock i de södra delarna, och i viktiga städer som exempelvis Hong Kong.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon