Eva i Skåne
Jag bad maken köpa svenska äpplen när han handlade igår. Så kom han hem med en påse äpplen där jag genast såg en liten etikett på varje äpple och kände en viss irritation inom mig. Tur att jag höll den för mig själv för det står svenskt sigill på etiketten.
Det måste väl vara nåt nytt på frukt eller är det bara jag som inte sett det förr?

Får se om det kan bli en god äpplekaka av några till kvällen tongue.gif
Blomstertanten
CITAT (Eva i Skåne @ 10-09-2011, 14:18) *
Jag bad maken köpa svenska äpplen när han handlade igår. Så kom han hem med en påse äpplen där jag genast såg en liten etikett på varje äpple och kände en viss irritation inom mig. Tur att jag höll den för mig själv för det står svenskt sigill på etiketten.
Det måste väl vara nåt nytt på frukt eller är det bara jag som inte sett det förr?

Får se om det kan bli en god äpplekaka av några till kvällen tongue.gif

Hur gör man äppelkaka av klistermärkena? unsure.gif
flirting.gif
Eva i Skåne
Får nog ha mycket smör i så den inte blir torr g.gif
Blomstertanten
CITAT (Eva i Skåne @ 10-09-2011, 16:26) *
Får nog ha mycket smör i så den inte blir torr g.gif

Kan nog funka biggrin.gif
Ica har länge haft små jäkla klistermärken, som nästan är omöjliga att få bort, på sina äpplen.
Men några med "Svenskt sigill" på har jag aldrig sett. Men å andra sidan har jag inte tittat efter dom heller, får väl hålla utkik nästa gång jag handlar.
Biggan_
Svenskt sigill har jag inte sett, men den vanliga klisterlappen står plu-numret på som kassörskan slår in i kassan.
*Stintan*
CITAT (Blomstertanten @ 10-09-2011, 16:23) *
Hur gör man äppelkaka av klistermärkena? unsure.gif
flirting.gif


giggle.gif
niggle
Dessa klistermärken kan reta upp mig till oanade höjder.
Jag blev så ilsk att jag skrev till ICA och klagade. När man t.ex. sköljer frukten och ska lägga den i fruktkorgen, pillar man itu frukter och flugor och annat elände stortrivs. Plus att frukten försämras mycket fortare.
Ica svarade med ett långt brev fullt av svammel. Till exempel att etiketten inte var skadlig för miljön.
Men det var ju inte det som jag hade klagat på.

Bara för det så undviker jag att köpa äpplen och päron på ICA
Eva i Skåne
Jag var mest förvånad att det nu fanns på svensk frukt. På den importerade har man ju vant sig, men svenska äpplen brukar inte ha så tjocka tåliga skal och då kan det ju bli som du skriver Niggle att man skadar frukten när man pillar bort lappen.
För min del räcker det att det står "svensk frukt" på lådan
*Stintan*
Jag tycker att det är alldeles utmärkt att dom märker även svensk frukt. Särskilt om märkningen säger något positivt vilket Svenskt sigill ju gör. Är man rädd för att frukten ska förstöras fortare för att man pillat bort lappen så kan man ju låta den sitta kvar tills man ska äta/använda frukten.

Svenskt Sigill berättar att
en vara är:
- garanterat svenskt, med spårbarhet från gård till butik
- producerad med djuromsorg utöver lagkraven
- producerad med omsorg om miljö och klimat
- säker och GMO-fri

http://www.svensktsigill.se/Hem/
merlin68
Blir också irriterat av den där sigillen. Räkade käka upp det där förbenade klistermärktet flera gånger för att jag inte säg det, blääää sick.gif
Överbölingen
Jag köper inte frukt och grönsaker som har klistermärken på egen yta. Hellre importerat.
Kött: Köper gris om möjligt svenskuppfött och d:o slaktat. Får är en prisfråga. Nötkött nästan aldrig. Kyckling befattar jag mig inte med. Vill frugan ha det får hon handla själv.
Fisk: Fiskarna (alltså yrkeskategorin) skall leva vidare. Föredrar färsk fisk förutom, sill och surströmming. Gillar faktiskt fiskbullar och romprodukter. Men vill helst göra själv.

Ursäkta trådglidningen.
fvd
Jag tycker nog att det är överdrivet det måste fördyra med alla knasiga moment. Hur kommer de där märkena dit ? Jag har sett folk i affärerna som står med en handapparat och märker varor. Det vore bättre att använda tiden till att fräscha upp i butikerna som många gånger är otroligt grisiga. Det räcker för mig att det står svenska äpplen på skylten och jag har verkligen annat att göra än att pilla bort lappar på alla varor. Utländska äpplen är jag lite rädd för men jag vet inte om det är rationellt. Det kommer sig av att jag en gång för länge sedan lästa någonstans att man sänker ner dessa i radioaktivt bad för att de skall hålla sig. De ser ju också misstänkt perfekta ut. Är det någon som är uppdaterad på hur de förhåller sig med detta ?
*Stintan*
I-landsproblem!

Först gapar vi efter att allt ska märkas så att man kan se ursprung, odlare, innehåll osv och sen sitter vi och gnäller över en liten klisterlapp. crazy.gif
Biggan_
CITAT (fvd @ 11-09-2011, 10:01) *
Jag tycker nog att det är överdrivet det måste fördyra med alla knasiga moment. Hur kommer de där märkena dit ? Jag har sett folk i affärerna som står med en handapparat och märker varor. Det vore bättre att använda tiden till att fräscha upp i butikerna som många gånger är otroligt grisiga. Det räcker för mig att det står svenska äpplen på skylten och jag har verkligen annat att göra än att pilla bort lappar på alla varor.

Det är inte butikerna som klistrar på lapparna! Det görs innan dom packas ner i lådor. Som jag sagt innan så står det ett PLU-nummer på den lilla klisterlappen. Olika sorters äpple eller päron har olika nummer. PLU-numret knappas in i kassan och på kvittot du får står det vilken sort och vilket kg-pris du betalat för. Detta gäller också utländsk frukt.
Gita
CITAT (Biggan_ @ 11-09-2011, 10:37) *
Det är inte butikerna som klistrar på lapparna! Det görs innan dom packas ner i lådor. Som jag sagt innan så står det ett PLU-nummer på den lilla klisterlappen. Olika sorters äpple eller päron har olika nummer. PLU-numret knappas in i kassan och på kvittot du får står det vilken sort och vilket kg-pris du betalat för. Detta gäller också utländsk frukt.

Jo, jag förstår varför det görs, det kan ju inte vara helt enkelt annars för kassörskan att se vilket äpple du stoppat i din påse. fast irriterande är det......
Gita
Piccante
CITAT (fvd @ 11-09-2011, 10:01) *
Jag tycker nog att det är överdrivet det måste fördyra med alla knasiga moment. Hur kommer de där märkena dit ? Jag har sett folk i affärerna som står med en handapparat och märker varor. Det vore bättre att använda tiden till att fräscha upp i butikerna som många gånger är otroligt grisiga. Det räcker för mig att det står svenska äpplen på skylten och jag har verkligen annat att göra än att pilla bort lappar på alla varor. Utländska äpplen är jag lite rädd för men jag vet inte om det är rationellt. Det kommer sig av att jag en gång för länge sedan lästa någonstans att man sänker ner dessa i radioaktivt bad för att de skall hålla sig. De ser ju också misstänkt perfekta ut. Är det någon som är uppdaterad på hur de förhåller sig med detta ?

Man doppar möjligtvis äpplen i vax för att göra dom glansigare men inte i radioaktiva bad. Radioaktiv strålning av mat är bara tillåten för kryddor i Sverige, gäller även importerad mat.
malcolm
Oftast sitter det inte lappar på alla frukter och jag försöker välja dem sm är utan.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon