Full version: Favorit alkoholdryck?
abbbe
Jo jag tänkte bara för att ta upp ett mer neutralt/ underhållande ämne än övrigt.

(Du får välja mer än ett alternativ!)
Biggan_
Vitt vin, om Biggan själv får välja!

Till vardags blir det vatten!
Skruttis
Vitt, rött och rosévin.
I övrigt dricker jag inga alkoholhaltiga drycker.
batski
Jag valde rödvin som är en klar etta för mig. Men till vissa maträtter funkar ju vitt bättre. Och även en kall öl när det är varmt kan vara riktigt nice. Jameson Whiskey till irish coffee. Screwdriver de få tillfällen då jag vill ha nånting starkare.
gnon49
Nu för tiden är det starkaste jag smakar på cider. Men på den tiden det begav sig så var jag förtjust i konjak o gin. Vanlig sprit som vodka o brännvin har jag aldrig tyckt om. Men jag har sålt mycket. Ja inte som langare utan som extraanställd på systemet för många herrans år sedan.
Huggorm
Får väll bli öl då, men jag dricker nästan aldrig alkohol
xlxl67
Whisky - Mycket mycket gott
Öl - Mycket gott
Vin - Gott
Sprit - Inte gott
Champagne - Sött men ok
Cider - För sött

Förresten sprit är det väl i allting? biggrin.gif
Mollis
Jag föredrar öl i nästan alla lägen, får så himla lätt huvudvärk av vin.
ninnisky
vin av alla de sorter men favoriten är nog en röd Shiraz!
hattstugan

Vitt vin mmmmmmmm!
Öl jo men föredrar den Engelska!
Whisky i goda vänners sällskap gott!
Piccante
rödvin eller rosévin, på sin höjd lite wiskey någon gång eller Jägermeister eller annan likör. Dricker varken mycket eller ofta så ska det va så får det gärna smaka gott biggrin.gif Lite kul att testa viner från olika länder o distrikt.
mamamaggan
Whisky gillar jag mest men då ska det vara en riktigt rökig sort , ska lukta och smaka nästan som tjära. Dricker kanske 3 - 4 glas per år och det är nog den alkohol jag dricker mest av.

Whiskuchi
Rödvin, möjligen en iskall öl till grillat.
Monarda
Mousserande vitt vin på sommaren. Finns en sort som heter Hipp Hipp Hurra som tyvärr bara kan beställas lådvis. Smakade det för första gången på 2010 års mässa Nordiska Trädgårdar där det såldes av ett gäng mysiga farbröder. Det har blivit några lådor sedan dess. Ett riktigt inspirationsvin och ingen baksmälla får man. tummenupp.gif Höst och vinter är det rött som gäller, gärna från Australien.
Aqvakul
Älskar rödvin...
Huggorm
Jag tror faktiskt inte jag smakat vin någon endaste gång blink.gif
Aqvakul
CITAT (Huggorm @ 13-09-2011, 18:31) *
Jag tror faktiskt inte jag smakat vin någon endaste gång blink.gif


Du kanske skulle pröva ett glas, om inte annat av ren nyfikenhet..
Fjortispower
Cider (också meningen med livet för marklevande fjortisar tongue.gif )
batski
CITAT (Aqvakul @ 13-09-2011, 18:33) *
Du kanske skulle pröva ett glas, om inte annat av ren nyfikenhet..


yes.gif
merlin68
Mousserande vin är gott. Sedan gillar jag drinkar - helst i roliga färger och med ett paraply yaay.gif Rosévin är varm sommarkväll är väl inte fel det heller...Man ser jag är ingen
gourmet direkt giggle.gif
Meriona
Självklart ska det vara en riktig grogg om man får välja. smile.gif
xlxl67
CITAT (Meriona @ 13-09-2011, 20:05) *
Självklart ska det vara en riktig grogg om man får välja. smile.gif


Där satt den - härligt att höra! biggrin.gif
Azur
Whisky, men bara extremt rökiga whisky som smakar som en korsning mellan Lapsang Souchong och tjärpastill. DET är gott det! Jag är den ende jag känner som gillar såna whisky, misstänker det är whisky för folk som inte gillar whisky. wink.gif

Favoriten är 18-årig Smokehead, med 16-årig Lagavulin som mycket god tvåa.

Fast det är klart, en god stout, som Guinness eller Murphy's, är inte dumt det heller!
Bengalow
Mmmm - en riktigt god Dry Martini är hälsostärkande. 5 delar Bombay Sapphire Dry Gin och 1-2 delar Noilly Ptat ( torr vit vermouth). Sedan kan inte livet bli bättre...! Jo, förstås, skall man ha en grön oliv med peperonifyllning. Urschäckta...
Keka64
Godaste rödvin : Wirrabarra Forest Shiraz 2009 ( Från AUSTRALIEN).

Whiskey : Laphroaig, Coal Ila, Macleod´s och Speyburn är några favoriter.

Öl : Finns ju en del godingar Åbro, Tuborg, Falcon och Heineken m.m.

Och så gillar jag att ta en Jägermeister ibland yaay.gif
RB9310
Valde bara en sort... Gillar mycket men framför allt whisky. Tyvärr tar det 2-300 sorter innan man inser (iaf jag) vilka favoriterna är. Annars dricker jag gärna öl men håller mig helst ifrån massproducerad lager om det nu inte bara är ruset jag är ute efter. Då blir det 2-3 "finöl" och sedan "fulöl" yaay.gif yahoo.gif men jag uppskattar det mesta i måttliga mängder smile.gif
Klint
Öl Warsteiner är favorit men annars en kall ljus öl går alltid ner!

Vin Rödvin typ Shiraz

Cognac det är gott Larsen tex

Cider iskall och inte för söt gott på sommaren

Fast en sån här dag vore det helt rätt med varn glögg!!
Suz
Röstade på vin...och då rött.
Innan jag träffade gubben avskydde jag rödvin men han sa att "Du kan inte leva med en Italienare och inte dricka vin!!!
Så jag gick i skola hos honom i några år och numer dricker jag uteslutande rödvin (eller vitt).

Vad gäller whiskey...såg att några gillade rökiga sorter och kom att tänka på en whiskeyprovning jag var på med en leverantör för några år sedan.
Där ställdes det upp en åtta st olika sorter som vi fick höra massor av bakomliggande historia om och så skulle vi smaka.
Det var ganska så mycket i glasen så jag smuttade mest (är inte såååå förtjust i whiskey).
Som sig bör gick vi från den mildaste till den rökigaste och när vi var på sluttampen i raden luktade jag i glaset och sa att det här dricker jag bara inte (luktade verkligen tjära)!!
En man vid bordet sa "Men det är säkert skitdyrt så då tar jag ditt glas!!"
Han tog allt i ett svep och när han äntligen fick luft sa han "MEN det här är ju sånt skit man impregnerar tält med!!!""

giggle.gif
Monica M zon 4
Jag lade min röst på vin.

Förövrigt dricker jag gärna lite god whiskey. Och enda drinken jag gillar är Mojito. Kan dricka nån öl eller cider eller nåt glas likör ibland också men det är sällan det blir av.
malcolm
öl, rött vin till kött, vitt till fisk och skaldjur men helst alkoholfri ccider till mat.
Anma
Vin, men bara rött. Alla vita viner smakar illa. undantaget några mousserande och champagne som är ok.
merlin68
CITAT (Bengalow @ 13-09-2011, 22:33) *
Mmmm - en riktigt god Dry Martini är hälsostärkande. 5 delar Bombay Sapphire Dry Gin och 1-2 delar Noilly Ptat ( torr vit vermouth). Sedan kan inte livet bli bättre...! Jo, förstås, skall man ha en grön oliv med peperonifyllning. Urschäckta...


Goooootttttt:) OCH stilfullt. I äkta 007-andan tummenupp.gif
Motti
Älskar rödvin wub.gif och helst då ett Rioja vin dom är lagrade minst 3 år och uppåt i ekfat.Ni som vill prova på att smaka på rödvin vill jag rekomdera Rioja det har inte heller den där "huvudvärkskaraktären" ,många som inte tål rödvin brukar tåla just Rioja viner och jag antar att det har med lagringstiden att göra och att det är fritt från färgämnen .
Tar gärna en Wiskey en helmalt 12 årig tex wink.gif en Gin o Tonic är inte fel på sommaren eller i solsken tummenupp.gif Likörer och annat sötsliskigt tackar jag nej till .
Biggan_
Lite nya drinkrecept till helgen! Saxat från yttermera.se



AFTERBURNER
3 cl tabasco
3 cl vodka
Underbar 50/50 shot som verkligen sätter fart på dig. Ej att rekommendera om du planerar att ragga upp någon då din andedräkt blir outhärdlig och då magen har en tendens att göra uppror morgonen efter.

AFTER CHRISTMAS
Ett halvt glas Martini Bianco och resten julmust.
Blanda allt i ett glas och få kinderna att blossa.

ANTARKTIKA
En stor isbit (eller flera små)
Hembränt
Lägg isbiten i glaset och fyll upp med hembränt. Ju längre du väntar desto svagare grogg.

ARJEPLOGSCHAMPAGNE
Hembränt i Sodastream-apparat.

ATOMUBÅT (Norrländskt recept)
1 stort ölglas med hembränd sprit
1 st snapsglas med öl
Häll upp spriten i ölglaset, fyll snapsglaset med öl. Släpp ner snapsglaset i ölglaset. Drick och glid in i dimman.

ASSI DOMÄN
6 cl vodka
1 st snapsglas
1 ruta toapapper
Fyll snapsglaset till bredden. Ta sedan en ruta toapapper, vik ihop och placera i glaset. Häll sedan alltsammans i munnen, svälj vätskan och sug på pappret. Spotta sedan ut pappret i glaset. Så enkelt - så gott.

BAILEYS (Norrländskt recept)
6 cl hembränt
3 cl Pucko (choklad)
Smakar som O'boy!

BJÖRNDÖDAREN
6 cl Koskenkorva 60 %
6 cl lingondricka
1-2 droppar saltsyra 35 %

BOY GEORGE
2 cl Kahlua
2 cl Whisky
2 cl Cognac
Fyll upp med Sprite
Garnera med sugrör (i olika färger), drinkpinne (som blinkar), drinkparaply samt tomtebloss och diverse färggranna frukter på kanten av glaset. Den smakar skit, men är väldigt prålig.

BURNING FLASHBACK
Blanda lika delar mjölk och batterisyra + ett litet stänk av klorin. Allt serveras i ett högt glas och garneras med en hel morot.
Den passar mycket bra varma sommardagar eller till myskvällen.

BÅL Á LA BERGSLAGSSKOGEN
1 dunk hembränt
2 dl vargpiss
En rulle viltstängsel
Ta på dej en aldrig tvättad (orange) Helly Hansen-tröja. Blanda därefter den brända drycken och vargpisset i en zinkhink och häng två skopor på kanten. Placera bålhinken på en stubbe en bit från dikeskanten. Man ska aldrig underskatta naturupplevelser som efter ett par skopor bål dessutom blir dubbel. Ring till en kompis (bålen räcker bara till två pers). Det måste bli den du lyckas nå eftersom det är sååå jävla dålig mobiltäckning i Bergslagsskogen. Rulla in er i viltstängslet och drick.

CAMPING KAHLUA
Tag en ruta Marabou mjölkchoklad, tugga till en geggig sörja och skölj ned med 6 cl hembränt. En hit i friluftslivet!

CHATEAU DE GARAGE
Hembränt serverat i vinglas, med duk och levande ljus.

DAGEN EFTER
1/2 liter hembränt
1 rör Alvedon
1 rör C-vitamin (jordgubb)
1 skiva apelsin
1 tomtebloss
Häll upp halvlitern i passade glas, häll ner båda rören med brustabletter och vänta tills de är upplösta. Sätt tomteblosset i apelsinskivan och sätt fyr. Ner med det också i glaset. PANG den är färdig.

DAMMRÅTTA
4 cl gin
8 cl ljummet kranvatten
3 st medelstora dammråttor
Placera dammråttorna i grogglaset, tillsätt ginen och fyll på med vatten. Saknas dammråttor går det lika bra med navelludd.

DEN PERFEKTA GROGGEN
1 dricksglas med sprit
1 burk Fanta
Häll så mycket sprit i glaset att ytspänningen håller kvar spriten i glaset. Ställ dig cirka en meter från glaset och öppna din burk med Fanta. Se till att inte stå för nära spriten eller att du har skakat burken innan du öppnar. Groggen kan lätt få för fruktig smak annars.

DJ KAFKAS FÖRSTA JANUARI DRINK
50 cl mousserat vin (avslagen)
20 cl hembränt eller renat brännvin
10 cl sweet sour chilisauce
1 cl Ragnar drinkmix
1 stor klick senap (helst grovkornig, stark och söt)
1 msk Maisena mjöl
Den perfekta första januari återställaren! Grunda med sweet chili saucen. Tillsätt sedan de mousserande vinet samt brännvinet. Rör sedan ner maisenamjölet för en solid såsig konsistens. Häll sedan försiktigt ner Ragnar drinkmix så den ligger och flyter på ytan tillsammans med senapen. Garnera gärna med Big Bang nyårsraket. Gör sig bäst i en 1,5 liters tillbringare av plast.

DJÄVULENS BADVATTEN
5 cl Renat
10 cl Absinth (60%)
5 cl Paddys
7 cl Bacardi
10 cl Norrlands Guld
1 tepåse
En förutsättning är att något blev kvar efter festen kvällen innan. Blanda i en tekopp och doppa tepåsen snabbt, max 3 sekunder. För en ouppmärksam sambo kan det gälla för en tekopp dagen efter. Drinken garanterar fortsatt sömn under dagen.

DRÄPAREN
1,5 liter hembränt
1 st stövel (helst Tretorn)
1 st fodrad sula
Pölsa
Tag och häll upp spriten i den tomma stöveln som måste varit ingången en jaktsäsong (smakråd). Fyll den till bredden med sprit. Tag sedan och koka den fodrade sulan i pölsan i 10 minuter. Lägg ner sulan i stöveln och jag lovar att det blir en dräpare på alla sätt och vis.

DUNDERKUSE
1 liter vodka
1 liter blanddricka
+ mycket krossad is
Fyll en tillbringare med is och blanddricka. Ge skiten till barnen och ta sedan tillbaka tillbringaren. Fyll upp med sprit och svep! Kalas!

EN SEXA SKÅNE
1 st vykort av Skåneslätten.
6 cl hembränt
Häll upp spriten i ett snapsglas (eller vad som finns tillgängligt). Svep drycken. Studera vykortet.

ENERGIZER
4 cl tequila
10 cl Red Bull
1 st Energizer-batteri (oanvänt)
Blanda allt i ett grogglas, låt dra i några minuter, svep.

FALCON CREST
1 flaska Falcon lättöl
4 cl Crest tandkräm som mixas i ölen.

FINSK CHAMPAGNE
Ett helrör Finlandia
En treo
Stoppa treon i helröret. Voila!

FINSK SOMMARSOPPA
Koskenkorva i en blommig tallrik. Ät med sked.
OBS! Skippa skeden om du har bråttom.

FINSK VUXENPIGGELIN
1 stort glas vodka
1 st Piggelin (isglass)
Ta en tugga av piggelinen och svep glaset med vodkan. Häll upp ett nytt glas och upprepa proceduren tills glassen är slut.

FOLKTANDVÅRDEN
6 cl vodka
5 ml tandkräm
20 cm tandtråd
Fyll bottenlagret i ett snapsglas med valfri tandkräm (Pepsodent rekommenderas) och häll sedan i vodkan. Garnera med tandtråden.

FRANKENSTEIN
Blanda pepparkakor och sprit.
Mängd pepparkakor kan variera, men det ska bli som en såsig pepparkakssmet när de är färdigt. Mumma!

FRIHETSGUDINNAN
Ta 80 %-ig stråhrom eller annan dricka som brinner bra och häll upp i ett glas. Se till att ha ett stearinljus och en hink vatten i närheten (det sistnämnda är för nybörjare). Doppa pek- och långfinger i glaset och håll dem sedan över stearinljuset. När du fått en fin låga på fingrarna håller du upp dem som en fackla och dricker stolt ditt upp glas. Går bergis hem på vilken amerikansk bar som helst.

FRUKTBÅL
5 liter hembränt
1 st vindruva
Om det blir för starkt kan man hoppa över vindruvan.

GETING
17 cl vodka
1 st geting
Skär getingen i delar, stoppa i vodkan och rör om.

GLADA STÄDERSKAN
1 l Absolut vodka
3 cl San Fransisco drinkmix
1 l använt skurvatten
50 cl skurmedel
Häll i skurvattnet i en skurhink. Blanda sedan i vodka och drinkmix. Rör om med en toaborste. Häll i skurmedlet och rör om med en mopp. Drick! Att gå runt att smutta på moppen ger extra intressanta effekter.

GREK SPECIAL
6 cl Ouzo
3 bitar fetaost
+ mycket krossad is

GRUSTAG
Hembränt och surströmmingsspad.

GRUVTOLVA
1 del svensk ofärgad sprit (valfri volym, men 12 cl är att föredra)
1 hjortron (naturell)

GRYCKSBO
6 cl hembränt
1 st raviolikudde
1 st snapsglas
Mums!

HAJÖGA
1 glas vodka
1 st blåbär

HASHIBASHI
1 liter Stjärnsmäll ("Skogsstjärnan Special", Finkelhalt >10 %)
1 fl aceton
Svep spriten. Låt någon annan tvätta såret i pannan med aceton, när du slagit i backen. Häll resten i halsen och desinficera mag- och tarmkanalen.

HEMGLASS
1 st GB Sandwich
3 cl vodka
Coca Cola
Placera glassen i ett grogglas, häll i vodkan och fyll glaset med colan. Nynna Hemglass-melodin och avnjut sedan.

HUSETS TJYVSMÄLL
8 cl vodka
2 st rohypnol

HÖGER-VÄNSTER
En flaska sprit i ena handen och en flaska läsk i andra. Ta en mun ur varje och gurgla.

HÖSTRENSNING
5 liter hembränt (alt. vodka för lyxlirare eller höstdeprimerade som inte har tid att vänta).
1 hink (5-10 liter)
Häll spriten i hinken. Gå upp på taket och häll ut spriten på taket ovanför dina höstlövsöverfyllda stuprännor. Spring ned. Lägg dig med munnen under stuprännsutkastet. Du blir mätt och belåten och får stuprännan rensad samt även magen (så småningom). Botar höstdeppresioner på det mest fantastiska sätt.

ISFRI DRINK
1 st isbit eller krossad is
12 cl hembränt
1 dl vägsalt
Blanda allt i ett glas och vänta tills isen smälter. Drick.
Det funkar lika bra i drinken som på våra vägar.

JULDRINK
1 glas med hembränt
1 st russin
Om det blir för starkt kan man hoppa över russinet.

JÄGARSNAPS
1 liter hembränt
Älgskit efter behag
Rör om väl och filtrera. Njut i fulla drag!
En bra start på älgjakten!

KAFFEKASK (Norrländskt recept)
1 st sockerbit
Kaffe
Hembränt
Släpp ner sockerbiten i den tomma kaffemuggen. Häll i kaffe så du inte ser sockerbiten. Fyll på med hembränt tills du kan se sockerbiten igen. Slappna av och njut.

KAFFEKASK (Halländsk variant)
1 st mynt
Kaffe
Hembränt
Lägg ett mynt i en kopp, häll på kaffe till kanten på myntet och fyll sedan upp koppen med brännvin.

KAMIKAZE
1 flaska Absinth.
Svep spriten på under en minut och slå dig sedan medvetslös med den tomma flaskan.

KAMIKAZE II
6 cl Tequila
Salt
1 citronskiva
Dra saltet i näsan, pressa citronen i ögat och svep tequilan.

KASK SURPRISE
Blanda i ett glas
12 cl kaffe
6 cl renat el hemkört
3 cl grädde
Toppa med cirka 3 cl Coca-Cola
Vänta ett tag. Avnjut sedan drinken med den ostliknande massa som flyter upp som tilltugg.

KLONAD
Sprit och kräftspad. Serveras i cocktailglas med en kräftklo nedstucken istället för sugrör.

KYCKLING SURPRISE
1 grillad kyckling
1 glas hembränt
Ät upp hela kycklingen men spara skinnet. Lägg i skinnet i spritglaset och låt stå cirka 2 minuter. Ta sedan upp skinnet och ät upp det. Avsluta med att svepa det som är kvar i glaset.

LINDOME ICE TEA
1 dl Absolut Mandrin
1 dl Absolut Kurant
5 dl Beck's (för färgens skull)
5 dl Jolt-Cola
1 hel citron (oskalad)
Blanda allt i en skål, släng ner citronen och drick!

LÄGENHETSBRÅK
Hembränt i mängder och en skvätt sockerdricka.

MOCKFJÄRD
Pripps Blå folköl
Mäsk
Blanda ljummen Pripps och mäsken 50/50 i ett dricksglas.

MULLVADEN
7 liter hembränt special (eller om det inte finns, vanlig hembränt)
1 säck blomjord
1 skottkärra (gärna rostig och välanvänd).
Tips: Vill man inte dricka denna drink tar man bara lite mer jord så blir det ungefär som sorbet.
Börja med att tömma ut blomjorden i skottkärran. Tillsätt därefter spriten. Drick/ät (beroende på mängd jord i proportion till mängd sprit) sedan innehållet. Eventuellt kan man garnera med en persiljekvist. Den får dock inte ligga för länge, då drinken kan få en lätt bismak av persilja.

NO MERCY
3 cl tabasco
3 cl violshot
1 st inlagd pepperoni (den starkaste sorten)
Blanda i ett shotglas. Garnera med pepperonin med stjälken uppåt. Vid förtäring tas pepperonin i vänster hand, shoten sveps med höger varefter man omedelbart äter upp pepperonin. Den här drinken brukade serveras på LTH i Helsingborg. Den blev ingen försäljningssuccé.

NORDFINSK LUMUMBA
Häll en rejäl skvätt nordfinskt hembränt i ett glas.
Smaka av med lite brunsås.

NORRLÄNDSKT VIN
1,5 liter mäsk
1 cl saftextrakt
Blandas i petflaska och sveps så fort som möjligt.

OLIVCOCTAIL
1 dricksglas med sprit
1 grön oliv
Häll upp spriten. Visa oliven för spriten i glaset. Visa den dock inte för länge då det lätt kan bli lite för mycket olivsmak på det hela.

OSBYSJÖN
2 dl varmt brännvin som gärna stått i solen.
1 använd pris snus (lös).
2 ciggfimpar
3 cl öl "från igår" (gärna äldre).
1 tung snorloska och lite aska från närmsta askfat.
Plocka upp närmsta pinne och rör om och låt vara i som garnityr. Denna grogg dricks på charterresor för att festa till det lite extra. Den har druckits av antal Osby-bor, så dess existens ska inte ifrågasättas. Dess näringsriktighet ska däremot ifrågasättas.

PAJALA SUNRISE (original)
Ett glas hembränt skiktat med ett lager långfil.

PAJALA SUNRISE (variant)
Ett glas hembränt med en falukorvsskiva på kanten.

PAJALA SUNBURN
Ett glas hembränt med en stekt falukorvsskiva på kanten.

PENSIONÄRSSHOT
2 dl bananlikör
2 dl citronsyra
Häll skiten i ett shot-glas. Svep. Gärna med en rå lime. Detta ger den rätta pensionärslooken. Sur å grinig.

PLYSCH-COCTAIL
1 flaska Spendrups Old Gold
1 cl näsblod
Blanda väl, servera i konjakskupa, garnera gärna med ingefära.

REMBRANDT
2 delar vodka
1 del lacknafta
Rör ihop med färgpensel. Gå till kyrkan. Drick och njut.

ROADKILL
6 cl gin (star gin)
12 cl fruktsoda
4 cl bensin (95 oktan)
Serveras i en röd dunk med paraply.

ROM & NOVALUCOLA
6 cl Rom
20 cl Cola
1 påse novalucol
Blanda allt i ett högt glas. Måste röras om kraftigt eftersom den annars riskerar att skära sig. Den är väldigt bra för folk som krökat så kraftigt att de fått magsår eller liknande.

ROS-VIN
Plocka en taggig jävla ros. Lukta på den och drick ett glas sprit för att du inte har någon att ge den till.

RUNDSMÖRJARN
3 cl Finlandia (gärna grumligt innehåll)
5 cl CRC-556
1 mugg
Häll i spriten i muggen och spreja sedan på 556:an. Efter denna drink kommer samtliga leder att vara välsmörjda och rengjorda.

RYSK TEQUILA MED KNACK
1 liter vodka
1 citronskiva
Halsa flaskan, knacka i bordet och titta på citronen.

RÖDE BARONEN
5 delar T-Röd
1 del flygplansbränsle
Drickes med fördel ombord på Boeing 747 eller i veteranflygplan.

SAFFRANSISCO
Häll upp en halvliter hembränt i ett stort glas.
Blanda i ett gram saffran.
Drick och njut av denna exklusiva och exotiska drink!

SATURDAY NIGHT FJÄDER
4 cl Bananlikör
4 cl Seven Up (hon sade ju så i "Likblek å de sju krymplingarna")
1 st spam

SCREWDRIVER
17 cl vodka
1 st apelsinklyfta
Häll vodkan i halsen och titta på apelsinklyftan.

SERIOUS LOGIC 1,44 MB
6 cl vodka
15 mg hackat grafikkort (Serious Logic 1,44 MB helst)
Fyll upp glaset med fruktsoda.
Förgyll det hela med en hackad lime-skiva.


SILLA GÅR TILL
3 cl vodka
3 cl sillspad
En bohuslänsk favorit. Blanda väl och häll upp i ett snapsglas.

SKÅNK
35 cl hallonkräm
75 cl vodka eller hembränt
Det är bara att blanda och sedan dricka eller äta. Man måste dock skaka det ganska kraftigt så att spiten blandar sig med krämen (det kommer att bli väldigt trögflytande om man snålar med spriten).

SNAPPHANEN
1 dosa lössnus
1 öl (Sort Guld)
1 rejäl bid spettekaka
Krossa spettekakan till pulver, blanda ner snusen i ölen. Dra sedan allt kakpulver i näsan och kläm ölen.

SNICKARGLÄDJE
1 dl vodka (minst)
1 bit plywoood
Blanda allt i en mixer och njut.

SOMMARDRYCK
Blanda en del kranvatten med två delar konserveringsmedel E202 och en del förtjockningsmedel E133. Mixa i två delar pektin E334 samt tre delar askorbinsyra E156 och lite färgämne E245. Häll på renat för smakens skull. En rolig och annorlunda dryck! Även för de allra minsta.

SPEED
6 cl brännvin special
2 teskedar koffeinpulver (stark variant)
8 nikotinplåster
1) Klistra nikotinplåstren på magen.
2) Ta koffeinpulvret i munnen.
3) Skölj ner med brännvinet.
En perfekt start på morgonen! Tips: Byt gärna ut 6:an brännvin och två teskedar koffein mot en 8:a brännvin och fyra teskedar koffein om du är morgontrött.

SPONTANABORT
1 högt glas
2 cl créme de cassis
2 cl blå curacao
20 cl Schweppes Schizan
2 isbitar
1 msk citronsaft
3 cl Baileys
Häll curacaon i botten, fyll försiktigt upp med Schizan för att skapa den gula formalinbakgrunden med blågröna inslag. Droppa i cassisen som små rinnande blodstrimmor längs kanterna. I med is och citron så att ovanskiktet är surt och kallt nog att få Baileys att snabbkoagulera till ett vackert litet missfall som flyter runt i glaset. Njut de porösa klumparna med långskaftad sked och drick sedan upp resten. Garnera gärna med en tampong, det livar upp.

STOR Å GÓ
6 cl Baileys
1 st ryssfemma

STÅLIS
2 dl Jägermeister
1 liten burk Ravioli
Värm Raviolin på full effekt i 20 sek i micron, häll sedan ner raviolin i en skål och mixa med en handmixer. Häll upp i ett glas och tillsätt Jägermeistern. Frukost och en återställare på en gång! För kvinnor byta ut jägern mot vodka.

SUR STRUMPA
Ingredienser: Varierar. När bartenderns trasa, som han torkar av bardisken med, är mättad, vrides den ur i ett högt glas och violá!

TEQUILA BJÖRN BORG
6 cl Tequila
Salt och citron.
Ta citronen mellan vänster pekfinger och tumme. Häll salt i gropen som bildas mellan pekfinger och tumme. Håll sexan med tequila i höger hand. Sätt näsan mot saltet och sniffa in det, svep snapsen, kasta upp citronen i luften och serva iväg den mot bartendern.

TEQUILA SUNRISE
1 liter tequila
Drick tequilan. Slut ögonen. Vakna i sol/trapp-uppgången.

VARGTASS
1 liter vodka
1 st lingon
OBS! Om lingonet får ligga i för länge kan smaken lätt bli fruktig!

VARGSATS
Finlandia och fjällfil
Ett altenativ till vargtass om man är dålig i magen.

VINTERVÄRME
6 dl hembränt av valfri årgång
6 dl glykol
Häll upp i PET-flaska, skaka ordentligt. Blunda och halsa.

VM-94
8 cl vodka
15 cl Loka naturell
1 st honungsmelon

Häll upp vodka & Loka i ett glas.
Säg till barnen att äta upp melonen.
Garnera drinken med skalet från melonen.

Färdigt! Mums för män.

VODKA LOSEC
6 cl vodka
1 st 30 mg Losec
Lägg Losec i ett litet glas, slå på vodkan. Svep snabbt!

VÄRMLÄNDSK OPERA
1 halvliter spolarvätska (naturell)
1 flaska champis 33 cl
(...när jag gick en högre specialkurs på en yrkesskola med internat i Skåne 1985 så gick en bergatrollslik värmlänning en kort grundkurs. Hans medhavda dunk räckte inte fram till examen, och han hade rätt risigt i kassan. Så när kursen skulle fira sin avslutning åkte inte han så som sina kompisar till Bolaget, utan till macken vid riksvägen. Han festade runt på det ovanstående.)

VÄSTKUSTSOMMAR
4 cl Åhlborg jubileum
2 cl sillspad
1 räka

WHITE CHRISTMAS
1 liter hembränt
1 st liten flaska TippEx

WHITE RUSSIAN
3 cl (rysk) vodka
2 cl terpentin
1 cl TippEx
Serveras i snapsglas med fot, drickes byxvarm.

ÅHUSPARKSFYLLA
75 cl hembränt
1 st tuggummi
Sluka flaskan och hångla upp någon efter egen smak.

ÖKENBÅL: ARABINSPIRERAD FESTDÖDARE
20 liter väldestillerat mannabrännvin
1 död häst
Var noga med att mixa hästen ordentligt.

ÖKENRÄV
3 cl Tequila
3 cl Tabasco

Bengalow
Merlin68...Vad menas med äkta 007-anda? Han drack ju Vodka Martini, vad jag kommer i håg. Dry Martini skapades av John D Rockefeller, och han lär ha druckit badkarsvis, men blev ganska gammal ändå. Kanske var det oliven som gjorde susen, hehe.
*Stintan*
Till helgen?????? Har du extralånga helger Biggan biggrin.gif
Motti
007 dricker Dry Martinis Gin och torr Vermoth med 1 oliv skakade inte rörda .
batski
CITAT (*Stintan* @ 14-09-2011, 20:27) *
Till helgen?????? Har du extralånga helger Biggan biggrin.gif


giggle.gif
Bengalow
Du får nog kolla en del filmer med Agent 007, motti, eller läsa på, t.ex. Googles länk om hans favoritdrink.
Att den skall skakas är rätt, det gör man aldrig med en Dry Martini

http://www.google.se/url?sa=t&source=w...9M4XoA4NleZObGw

Biggan_
CITAT (*Stintan* @ 14-09-2011, 20:27) *
Till helgen?????? Har du extralånga helger Biggan biggrin.gif

rotfl.gif
Man får kanske prova en sort varje helg!
omk
CITAT (Bengalow @ 13-09-2011, 22:33) *
Mmmm - en riktigt god Dry Martini är hälsostärkande. 5 delar Bombay Sapphire Dry Gin och 1-2 delar Noilly Ptat ( torr vit vermouth). Sedan kan inte livet bli bättre...! Jo, förstås, skall man ha en grön oliv med peperonifyllning. Urschäckta...

Det ABSOLUT bästa sättet att äta oliver !! tummenupp.gif
merlin68
CITAT (Bengalow @ 14-09-2011, 20:16) *
Merlin68...Vad menas med äkta 007-anda? Han drack ju Vodka Martini, vad jag kommer i håg. Dry Martini skapades av John D Rockefeller, och han lär ha druckit badkarsvis, men blev ganska gammal ändå. Kanske var det oliven som gjorde susen, hehe.


Oj då blush.gif

Dry martini är dock toppen. Har en flaska Bombay sapphire i barskåpet naughty.gif ....
Motti
Ops !var det vodka martini han drack !jo men då hadde jag ju helt fel då har inga problem med det.Ibland kan man bara vara så bombsäker på att man har rätt whistling.gif
Myosotis
ÄGGLIKÖR!!! Det är synd att det innehåller alkohol, annars skulle jag livnära mig på ägglikör enbart, det är ju så vansinnigt gott!! [attachment=64760:sabbr.gif]

Champagne är också väldigt gott. Till viss mat är det gott med rödvin (fast det dricker jag nästan aldrig längre, får migrän av det) eller öl, dricker dock mycket sällan.

[attachment=64761:saufen.gif]
Biggan_
CITAT (Myosotis @ 15-09-2011, 09:32) *
ÄGGLIKÖR!!! Det är synd att det innehåller alkohol, annars skulle jag livnära mig på ägglikör enbart, det är ju så vansinnigt gott!! [attachment=64760:sabbr.gif]

Champagne är också väldigt gott. Till viss mat är det gott med rödvin (fast det dricker jag nästan aldrig längre, får migrän av det) eller öl, dricker dock mycket sällan.

[attachment=64761:saufen.gif]


Kan du inte göra egen ägglikör, du som har höns och tillgång till perfekta ägg?
Myosotis
Skulle nog inte våga smaka sen, jag är för petig med sånt

och om jag får reda på hur det görs kanske jag inte vill dricka det mer sen rolleyes.gif
Biggan_
CITAT (Myosotis @ 15-09-2011, 10:10) *
Skulle nog inte våga smaka sen, jag är för petig med sånt

och om jag får reda på hur det görs kanske jag inte vill dricka det mer sen rolleyes.gif


Nä ibland vill man inte veta! smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon