merlin68
Räksås på en räka någon? Eller chaminjonsoppa på en champinjon? Upprörande men föga förvånande att färdigrätterna innehåller mest billiga ingredienser och bara små mängder av det som visas på på bilden på förpackningen.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13620580.ab
*Stintan*
Inget nytt under solen men det är jättebra att man skriver om det liksom att det talas om den urusla maten i skolor och i äldrevården. På TV har det ju pratats mat varenda dag på sista tiden.
Huggorm
Det heter "räksås" och "champinjonsås" och inte "räkorsås" eller "champinjonersås". Alltså står det ju klart och tydligt att huvudingridiensen är i singular.
gnon49
Är egentligen ingen nyhet. Var upp i plus en gång i tiden bl.a. Även billig färdigmat måste ju generera vinst och då blir resultatet ofta detta.
Det gäller nog alla fabrikstillverkade matprodukter, soppa, såser, saft, sylt, färdigmat och allt däremellan.
merlin68
CITAT (Huggorm @ 14-09-2011, 18:24) *
Det heter "räksås" och "champinjonsås" och inte "räkorsås" eller "champinjonersås". Alltså står det ju klart och tydligt att huvudingridiensen är i singular.


rotfl.gif rotfl.gif
*Stintan*
CITAT (Huggorm @ 14-09-2011, 18:24) *
Det heter "räksås" och "champinjonsås" och inte "räkorsås" eller "champinjonersås". Alltså står det ju klart och tydligt att huvudingridiensen är i singular.


giggle.gif Ja och gör man en fond som man sedan ämnar göra räksås av så använder man kanske ingen räka alls utan bara skalen happy.gif
malarmaster
CITAT (Huggorm @ 14-09-2011, 18:24) *
Det heter "räksås" och "champinjonsås" och inte "räkorsås" eller "champinjonersås". Alltså står det ju klart och tydligt att huvudingridiensen är i singular.

precis,endast de som inte kan läsa som blir lurade. ulf
Gossen Ruda
En gång i tiden åt vi något som kallades för hönssoppa, pulversoppa. Tror det var Blå band som tillverkade den. En gång, skriver EN GÅNG, hittade vi något i soppan som med viss tvekan kunde kallas för hönskött. biggrin.gif
Red Top
CITAT (Huggorm @ 14-09-2011, 18:24) *
Det heter "räksås" och "champinjonsås" och inte "räkorsås" eller "champinjonersås". Alltså står det ju klart och tydligt att huvudingridiensen är i singular.

[attachment=64746:hilarious.gif]

Träffsäker, som oftast!
Motti
Hörde på tv i ett program att en färdigrätt frusen sådan innerhåller 34 olika ingredienser !varför måste de ha i så mycket skit när det ändå ska frysas ?Jag åt faktiskt Campbells Hummersoppa till lunch i dag (har varit hos tandläkaren )inte smakade den så mycket hummer men jag fick mig något till livs i alla fall wink.gif Vi köper aldrig färdigmat här jag lagar allt själv från grunden med vissa undantag som i dag då jag inte fick tugga efter tandläkarebesöket.
Piccante
Jag är väldigt anti mot färdigmat. Men får erkänna att det finns pulversås hemma i skafferiet och det används någon gång när alla råvaror inte finns hemma men där går gränsen.
Läser man på innehållsförteckningen så inser man snart att man sällan får vad man tror man köper.
Meriona
Färdigmat är jättebra ibland, man hinner inte laga mat jämt och man kan ändå få nåt mer matigt i sig än mackor. En lunchlåda från Findus då och då är inte så mycket sämre än en lunch på stan, varken näringsmässigt eller smakmässigt, men till en fjärdedel av kostnaden. Men varje dag skulle jag inte vilja äta det.
Anki på Öland
Har faktiskt aldrig köpt eller ätit någon s.k. färdigmat. Hann jag inte laga "riktig" mat förr så gjorde jag hellre en tallrik spagetti med smör, riven ost och ketchup på. Tog 10 minuter med minimalt "arbete".
acacia
Man tycker inte att färdigmat är gott när man lagar egen mat hela livet.För de som alltid äter färdig mat tycker dock att det är jättegott.Det är står skillnad mellan färdig mat och egen lagad mat om man kan alltså laga.

Räksås vanligen är inte hela räkor används.Vanligen bara huvudet som malt till räkpasta.I Asien används såna stora svarta jätteräkor.Räkorna säljs till Japaner och blev kvar alla huvudet och skalet som malts till räkpasta.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon