Full version: Var köpa hampafrön?
batski
Någon som vet var man kan köpa hampafrön i Sthlm? För matlagningssyften i fall nån undrar tongue.gif
abbbe
Eller inte.
*Stintan*
Nej men på nätet kan du köpa tydligen http://www.iforma.se/sv/hampa/107-hampa-fron-250g.html
Vet inte hur det är nu men förut kunde man köpa på ICA.
batski
CITAT (*Stintan* @ 16-09-2011, 16:38) *
Nej men på nätet kan du köpa tydligen http://www.iforma.se/sv/hampa/107-hampa-fron-250g.html
Vet inte hur det är nu men förut kunde man köpa på ICA.


Tack så mycket! Visste inte att man kunde köpa det på ICA faktiskt. Som du kanske minns försöker jag dra ner på mitt veteintag och i dag råkade jag se det här vetefria tabouli-receptet på HuffPost Food: Vegan Gluten-Free Tabouli Salad

Jag tycker tabouli är gott annars så jag blev sugen på att testa. Dessutom ska hampafrön vara riktigt nyttiga.
tepa
CITAT (abbbe @ 16-09-2011, 15:28) *
Eller inte.


giggle.gif

Mvh Tepa
batski
CITAT (tepa @ 19-09-2011, 14:33) *
giggle.gif

Mvh Tepa


tongue.gif

Det är nog inte samma frön smile.gif
*Stintan*
Var på ICA idag men hade inte tid och ork att kolla så noga om det fanns där.
batski
CITAT (*Stintan* @ 19-09-2011, 18:27) *
Var på ICA idag men hade inte tid och ork att kolla så noga om det fanns där.


Ah oj, kul att du tänkte på det iaf smile.gif
Christa
CITAT (batski @ 16-09-2011, 17:55) *
Tack så mycket! Visste inte att man kunde köpa det på ICA faktiskt. Som du kanske minns försöker jag dra ner på mitt veteintag och i dag råkade jag se det här vetefria tabouli-receptet på HuffPost Food: Vegan Gluten-Free Tabouli Salad

Jag tycker tabouli är gott annars så jag blev sugen på att testa. Dessutom ska hampafrön vara riktigt nyttiga.


Hampamjöl har jag tänkt prova men hur använder man hela frön? Är inte dom väldigt hårda?
batski
CITAT (Christa @ 19-09-2011, 20:22) *
Hampamjöl har jag tänkt prova men hur använder man hela frön? Är inte dom väldigt hårda?


Bra fråga! Om man tittar på videon så verkar hon använda dem okokta... Skumt faktiskt rolleyes.gif
Suz
Det verkar nyttigt!!
Har en del vegetarianer runt mig så jag ska nog be dem om några tips på användningsområden.
Super food på svenska
batski
CITAT (Christa @ 19-09-2011, 20:22) *
Hampamjöl har jag tänkt prova men hur använder man hela frön? Är inte dom väldigt hårda?


Var och handlade på Goodstore i dag och passade på att fråga om det. Det är nämligen så att om man köper skalade hampafrön kan man äta dem som de är, för utan skal är de mjuka så de behöver inte tillagas.
Christa
CITAT (batski @ 20-09-2011, 20:15) *
Var och handlade på Goodstore i dag och passade på att fråga om det. Det är nämligen så att om man köper skalade hampafrön kan man äta dem som de är, för utan skal är de mjuka så de behöver inte tillagas.


Vad är för varumärke?

Brukar ju gå att få reda på var en vara säljs om man vet vem som producerat den.
batski
CITAT (Christa @ 20-09-2011, 20:25) *
Vad är för varumärke?

Brukar ju gå att få reda på var en vara säljs om man vet vem som producerat den.


Vet tyvärr inte för de hade inga inna just nu.
Motti
Fick reklam från Granngården i dag där hade dom hampafrön i hink igentligen avset för fåglar men duger nog säkert till matlagning också !
ängsvädd
Hampafrön är feta - de innehåller ca 25-35 % fett.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon