KRT
Köpte en vattenhyacint till lilla dammen i somras och den har blivit många. Att de inte kan övervintra ute inser jag, men kan man övervintra dem i en vas eller liknande inomhus. Behöver de gödas när de inte står ute i damm och i så fall hur/m vad?
Orkidétjuven
De behöver mycket ljus inomhus- Det är nog det viktigaste att tänka på.
En vas eller akvarium funkar bra. Kan nog tillsätta näring med jämna mellanrum i form av näring för akvarieväxter. Borde nog stå dosering och hur ofta på förpackningen.
KRT
Tackar för svaret!

Då ska jag nog göra ett försök, iofs kostar en planta inte mycket, men det hade varit kul att lyckas övervintra dem! De trivs så bra i vår lilla damm att det som var en rosett i maj numera är närmare 10 st, och då är det på friland en kall sommar i Skåne. Jag förstår precis varför de har blivit så invasiva i stora delar av världen!

Orkidétjuven
Kul att kunna bättre på sina kunskaper och färdigheter. Alternativt skulle du skaffa ett nanoakvarie ellr ngt sådant frö att övervintra dem, skulle det kanske kunna funka med ngra småfisk som guppy eller kampfisk. Visst blir dte lite mer arbete, men samtdiigt så du ordning på det så lär ju växten kunna ta upp näring ur gammal fiskavföring etc. Lycka till biggrin.gif
KRT
Det låter som en superkul idé, har haft akvarier innan så jag gillar tanken, MEN eftersom vi åker till dina hemtrakter (eller iaf nära - Australien) 6 veckor i höst är det inte en helt enkel idé att starta upp ett akvaritum precis innan.........
Alexander-VG-zon3
Ha mycket värme till den med, i kalltvatten dör(ruttnar dom) men är det varmt (och ljust) så funkar det. Under extra ljus är dom väldigt enkla.

Har övervintrat dom med gått resultat i ett jordakvarium med mycket ljus och värme.
[attachment=65150:akvarium_008.JPG]
KRT
Vad menar du med jordakvarium?

Jag har en stor vas, ca 30 cm hög men inte mer än 20 cm bred, som jag tänkte fylla till ca 2/3 m vatten och ställa i söderfönster, evt sätta en lampa ovanför. Eftersom det inte är så stor yta räknar jag med att det inte dunstar så mycket vatten (alt kan man ju sätta lite plastfolie över delar av öppningen och därmed minska det ännu mer) och de klarar sig 2-3 v som de komemr vara utan uppsikt.

Fakutm är att de inte mår SÅ dåligt i svalare vatten, de bor fortfarande ute i dammen (i i regnvattentunnan, det blev för många för dammen:) ) och det har varit ner mot 8 plusgrader som svalast. Iofs buffrar väl vattet lite värme, men det är inte en stor dam så det är inte mycket den vattenmassan gör.....
Alexander-VG-zon3
Här kan man läsa om det http://www.zoonen.com/perzoonen/artikel.asp?oid=819403

, nog inget man behöver starta för att den ska övervintra. Har övervintrat även utan ''jordakvraium'', som i vas eller vanligt akvarium. Plantor som varit i varmtvatten (varmare än rumstemp) har mått mycket bättre än dom som inte varit det.

Det är skillnad på en tillfällig svalperiod ute än en hel vinter inne (ute är det nog bättre för dom, luftväxling och ljus och högre luffuktighet ev mer näring också och ev större vattenvolym än i ett kar). Och bara för dom är gröna och fina än ute fast det är svalt så vet vi ju inte om dom trivs, när dom slutar att växa coh föröka sig så är det ett tecken att det är för svalt.

Dom jag har haft svalt har vissnat, fått gula och bruna blad och ruttnat i luftkuddarna. Dom som varit varmt plus mycket ljus har varit mörktgröna hela vintern och växt och klarat sig utan problem, mina när jag haft dom har med varit ute länge på hösten. Men det är mycket lite dom växer när det är svalt ute.

EDIT; Länk
Alexander-VG-zon3
Förslaget med Kampfisk är ju väldigt bra, då kampfisk vill ha runt 27-30grader. Och har man inte plats så kan man för en hane ha den i ett kar på 20L.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon