Full version: tiggeri
malarmaster
var o handlade i växjö o utanför affären står en gammal,sliten man o räcker fram en lapp.han kan ingen svenska men av lappen framgår att han är rumän,arbetslös,ingen pension o vill ha pengar till mat.
vad göra? han ser ut att behöva mat. blödig som jag är fick han all växel, 60:- som jag hade på mig,men i bakhuvudet kom det varningar om ligor som placerar ut gamlingar o barn för att tigga.fick den gamle mannen behålla något?
bästa hade kanske varit o dragit iväg med honom till ett matställe o bjudit på mat.det han ätit kan de iallafall inte ta ifrån honom.
gjorde jag rätt eller gödde jag maffian? ulf
Klint
Usch,ja jag har ingen aning,men jag hoppas han behövde dina pengar,svårt när man börjar fundera på sånt där jag hade nog släppt det och sen om man fick höra/läsa om nån liga i närheten hade jag känt mej blåst!
Meriona
Rätt eller fel vill jag inte bedöma, det är väl upp till var och en att själv bestämma vad som känns rätt. Men själv ger jag aldrig pengar till tiggare eller gatumusikanter. Har sett för många bedragare, i somras satt här en gubbe (typ rumän) utanför Ica i rullstol och med bara ett ben. En stund senare ser man samme gubbe en bit bort spatserandes hur lätt som helst och en ny "krympling" har tagit plats i rullstolen. Sånt gör mig sur.
*Stintan*
Här göre sig tiggare icke besvär. Skulle behöva sätta en lapp på dörren på gammeldags vis om att här är bettleri förbjudet. Det är oftast något lurt med tiggare utanför affärer och såna som ringer på dörren hemma. Har man rent mjöl i påsen så behöver man inte gå runt och tigga! Tydligen är det lönsamt eftersom det är så vanligt förekommande.

Gatumusikanter kan ibland få ett par kronor eftersom jag faktiskt tycker att det är ganska underhållande. Om jag ens har några kontanter på mig vill säga för oftast har jag inte en sekin på mig eftersom jag bara handlar med kort.
Christa
En lösning kan kanske vara att ge honom mat istället. Det är ju tyvärr sällan tiggaren utan ligorna som får pengarna. De blir nog inte lika lyckliga om tiggarna dom utnyttjar kommer tillbaka med matvaror...
KatteLatte
Jag tycker du gjorde fel, även om du säkert följde ditt hjärta.

Var han i Sverige legalt så skall vårat sociala skyddsnät ta hand om honom på ett sätt så han inte behöver tigga, oavsett vad han har för historik eller om han kan språket. Det är ju det vi betalar skatterna för.

Var han i Sverige illegalt (usch vilka fördomar man låter som om man har nu thumbdown.gif ) så skall han inte vara här och snylta på systemet. För då har han ju inte följt det vårat samhälle begär av honom, så då kan han inte heller förvänta sig hjälp av samhället i gengäld. Och som du misstänker, risken är att han inte står där av egn fri vilja, och så länge det fungerar och de verkligen får pengar spå kommer de människor som utmyttjar andra människor för tiggeri att fortsätta med den verksamheten.

Vill man verkligen hjälpa stackars farbrorn så antingen att man skulle gett honom mat eller att man hade ringt polisen/socialen.
NilaM
Pojkvännen och jag var en gång i stockholm och gick förbi en svensk tiggare som satt med lappen "jag är hungrig" framför sig. Pojkvännen gick då in i en mataffär och köpte bröd och bananer och gav sedan till tiggaren. Jag har aldrig sett en människa verkligen slita upp en förpackning bröd och börja äta direkt på det desperata sättet som den här mannen gjorde.

För flera månader så dök det upp utländska tiggare i Uppsala som inte kan svenska med samma skylt "jag är hungrig". Pojkvännen gjorde likadant som i stockholm. Dagen efter såg han samma tiggare, men den här gången hade tiggaren ingen lapp....

Så det finns nog både "riktiga" tiggare och de som luras. Men bäst är nog att ge mat i så fall...
malarmaster
men är man utlänsk(EU medborgare) o inte har jobb eller annan försörjning så kan man väl inte gå till socialen?det är väl det egna landet som skall stå för fiolerna.sedan finns det väl en tremånaders regel,hur länge du får stanna legalt som t.ex turist.
för något år sedan fanns det ett inslag i uppdrag granskning om just rumänska zigenare i göteborg som kommit hit med förhoppning om försörjning.men det blev kalla handen från svenska myndigheter.
just rumäner finns det många av i mina trakter,försörjer sig på svartjobb,skrotsamling(kanske några kyrktak ryker med),cykelinsamling m.m. de är ju inga turister iallafall.
jag börjar alltmer att ångra min impuls,man skall nog stålsätta sig.inget till tiggare hur miserabla de än ser ut. ulf
KatteLatte
Men hur mycket är man turist om man inte har pengar till mat ens? Visst, att åka med begränsad budget är en sak, men farbrorn var väl knappast på semestertripp.

Har även bestämt fått för mig att "turistregeln" förutsätter att man skall ha ekonomi till att klara sig.

Hur skulle man å andra sidan själv ha gjort om man hade varit turist nånstans, säg inom EU, och av nån anleding blivit helt utan pengar? 1) Försökt fått mer pengar hemifrån och 2) försökt ta sig hem. Med hjälp an det egna landets ambassad om ingen annan hjälp finns, eller hur?
Christa
CITAT (NilaM @ 20-09-2011, 13:47) *
Pojkvännen och jag var en gång i stockholm och gick förbi en svensk tiggare som satt med lappen "jag är hungrig" framför sig. Pojkvännen gick då in i en mataffär och köpte bröd och bananer och gav sedan till tiggaren. Jag har aldrig sett en människa verkligen slita upp en förpackning bröd och börja äta direkt på det desperata sättet som den här mannen gjorde.

För flera månader så dök det upp utländska tiggare i Uppsala som inte kan svenska med samma skylt "jag är hungrig". Pojkvännen gjorde likadant som i stockholm. Dagen efter såg han samma tiggare, men den här gången hade tiggaren ingen lapp....

Så det finns nog både "riktiga" tiggare och de som luras. Men bäst är nog att ge mat i så fall...


Intressant att din pojkvän har provat det jag föreslog. Det verkar ju faktiskt fungera. Som du skriver så märks det nog om tiggaren verkligen är hungrig.

Hur reagerade förresten den utländska tiggaren just när han fick maten?

Jag är så sällan i någon stad så jag har inte ställts inför problemet mer än någon enstaka gång och då haft bråttom till tåget.
herkules
CITAT (KatteLatte @ 20-09-2011, 13:34) *
Jag tycker du gjorde fel, även om du säkert följde ditt hjärta.
Var han i Sverige legalt så skall vårat sociala skyddsnät ta hand om honom på ett sätt så han inte behöver tigga, oavsett vad han har för historik eller om han kan språket. Det är ju det vi betalar skatterna för.
/.../

vilken planet lever du på? så klart även "legala" svenskar måste tigga idag, det sociala sk skyddsnätet har STORA maskor....

jag tycker att du gjorde rätt ulf, även om du gjorde fel smile.gif förhoppningsvis fick han mat och det är väl det vi är till för - att hjälpa våra medmänniskor?
gnon49
Att en gammal man från Rumänien skulle åka till Sverige för att tigga verkar nästan orimligt. Så, nej aldrig några pengar till tiggare. I Sverige behöver man inte tigga på gatan, det finns andra alternativ. Sverige är ett eldorado för många skumma verksamheter. Kortbedrägerier, assistansersättningar, tiggeri, you name it.
herkules
CITAT (gnon49 @ 20-09-2011, 15:26) *
/.../ I Sverige behöver man inte tigga på gatan, det finns andra alternativ. /.../

vilka tänker du på då, kyrkan? när den är stängd då? soc? inte alltid. visst behöver en del tigga för att få ihop till brödfödan, tala med en hemlös nästa gång du ser en.
mamamaggan
CITAT (herkules @ 20-09-2011, 15:33) *
vilka tänker du på då, kyrkan? när den är stängd då? soc? inte alltid. visst behöver en del tigga för att få ihop till brödfödan, tala med en hemlös nästa gång du ser en.





tummenupp.gif
silos
Jag tycker du gjorde rätt!
Jubbe063
Jag ger aldrig något i kontanter.

Jag kan ge presentkort till matservering, biljett för resa, eller liknande. Inte alltid så populärt kan jag lova, ett tecken på att tiggeriet går ut på att få pengar till bolaget eller till någon liga.
En bekant till mig kör med en annan metod, han ger alltid nummer och adress till socialjouren och till soppkök och härbärgen. De som verkligen är i behov blir tacksamma om tips om var de kan finna hjälp, de som bara är ute efter pengar blir inte glada....
caprifol
Jag har gjort som NilaM:s pojkvän - och det var inte populärt. På min väg från Centralen i Stockholm till jobbet går jag dagligen förbi några tiggare. En kvinna har rätt ofta suttit på Klarabergsgatan med skylten "jag är hungrig". Har gått förbi med obehagskänslor många gånger och gick till slut in på närmaste café och köpte en inplastad ostmacka. Räckte den till henne och hon fräste "money, money".
gnon49
Det finns alltid hjälp att få, även för hemlösa, utan att behöva tigga för brödfödan. Fast ligger ett missbruk i botten så hjälper inga pengar i världen.
Då far man angripa grundproblemet först.
Huggorm
Jag satt i bilen en stund och väntade på en person, och på trottoaren en bit bort satt en tiggartant med romska kläder och hela kitet. När folk gick förbi sträckte hon vädjande upp handen och fick kanske en slant. Men så kom det inga personer på en stund, och hon plockade då fram en ny och fräsch mobiltelefon, jag vet inte modell men det var en med display som täckte hela framsidan. Den såg ganska malplacerad ut kan jag säga, och det tyckte nog hon också för hon plockade raskt undan den när folk började närma sig...
herkules
@gnon. nej, det finns inte alltid hjälp att få. välkommen ut i verkligheten!
Jubbe063
CITAT (herkules @ 20-09-2011, 17:15) *
@gnon. nej, det finns inte alltid hjälp att få. välkommen ut i verkligheten!


Beror ju på vilken hjälp man är ute efter men mig veterligen har aldrig statsmissionen, kyrkornas soppkök mfl nekat någon mat, kanske kläder eller en liknande.
Vippan
Jag ger aldrig en krona till tiggare,det är det bästa sättet att få slut på tiggeriet på våra gator.
Christa
CITAT (caprifol @ 20-09-2011, 16:42) *
Jag har gjort som NilaM:s pojkvän - och det var inte populärt. På min väg från Centralen i Stockholm till jobbet går jag dagligen förbi några tiggare. En kvinna har rätt ofta suttit på Klarabergsgatan med skylten "jag är hungrig". Har gått förbi med obehagskänslor många gånger och gick till slut in på närmaste café och köpte en inplastad ostmacka. Räckte den till henne och hon fräste "money, money".


Ja hade jag fått det bemötandet av en tiggare så hade jag blivit arg men det fick ju det resultatet att du inte behövde ha dåligt samvete mer i alla fall.

Hade det varit jag så hade jag nog skrivit en insändare och berättat om det så att folk inte går på bluffen.
NilaM
CITAT (Christa @ 20-09-2011, 14:32) *
Intressant att din pojkvän har provat det jag föreslog. Det verkar ju faktiskt fungera. Som du skriver så märks det nog om tiggaren verkligen är hungrig.

Hur reagerade förresten den utländska tiggaren just när han fick maten?

Jag är så sällan i någon stad så jag har inte ställts inför problemet mer än någon enstaka gång och då haft bråttom till tåget.



Jag fick det beskrivet som att den utländska tiggaren såg förvirrad ut och inte visste vad han skulle göra. Så det var rätt tydligt att det inte var samma situation som för han i stockholm.

Det gör ju allt lite knepigare när det finns de hära som inte verkar vara hungriga. Men som många föreslår så kan man ju försöka hjälpa på andra sätt än att ge pengar. Åtminstone att man inte ger pengar direkt till tiggaren.

Men påståenden som att hemlösa visst kan få hjälp stämmer inte. Och det där med att missbruk är anledningen kan stämma till viss del, men en annan sanning är också att folk som blir hemlösa har större risk att fastna i missbruk. I vintras eller om det var året innan så var det rätt tufft för hemlösa, för det finns bara ett begränsat antal sovplatser till hemlösa här i stan och kommer det fler så blir de nekade sovplats, trots 20 minus.
herkules
att vara utan mat och tak över huvudet är vardag för en hel del människor i Sverige 2011.
*Stintan*
CITAT (herkules @ 20-09-2011, 23:08) *
att vara utan mat och tak över huvudet är vardag för en hel del människor i Sverige 2011.


Men dom står väl knappast utanför butiker med en lapp och påstår att dom kommer från rumänien.
herkules
vad menar du?
*Stintan*
Ja det var väl en sån som tråden handlade om.
KatteLatte
De som inte går att hjälpa via soc lär inte bli mera hjälpta av att få pengar utanför ICA Maxi. Instämmer med gnon!!!!
herkules
CITAT (Jubbe063 @ 20-09-2011, 17:23) *
Beror ju på vilken hjälp man är ute efter men mig veterligen har aldrig statsmissionen, kyrkornas soppkök mfl nekat någon mat, kanske kläder eller en liknande.

nej det gör de inte. men de har heller inte öppet jämt och ibland tar deras mat slut så människor får gå hungriga.

CITAT (*Stintan* @ 20-09-2011, 23:22) *
Ja det var väl en sån som tråden handlade om.

jag svarade på påståendet om att man inte behöver tigga i sverige.

CITAT (KatteLatte @ 21-09-2011, 07:23) *
De som inte går att hjälpa via soc lär inte bli mera hjälpta av att få pengar utanför ICA Maxi. Instämmer med gnon!!!!

det finns många människor som inte får hjälp från soc. ta reda på fakta.
*Stintan*
CITAT (herkules @ 21-09-2011, 09:02) *
nej det gör de inte. men de har heller inte öppet jämt och ibland tar deras mat slut så människor får gå hungriga.


jag svarade på påståendet om att man inte behöver tigga i sverige.


det finns många människor som inte får hjälp från soc. ta reda på fakta.


Sorry, hade nog för bråttom whist.gif
herkules
CITAT (*Stintan* @ 21-09-2011, 09:26) *
Sorry, hade nog för bråttom whist.gif


det har jag jämt smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon