Full version: Bli av med alger ?
Frankieboy
Efter en sommar med alger alger alger..... Nästa säsong blir det större filter och starkare uvc lampa.
Men hur blir jag av med årets alger. Har nu ca 13 grader i dammen som fortfarande är alldeles grön. Algerna bör väl vara döda nu eller tillväxten borde iallafall ha avtagit?
varghem
i år är nog ingen mening att påbörja något mot algerna mer.... jag bytte mitt filter mot ett överdimensionerat men har slopat uvc lampan, enbart filtret har verkat under.... se till att inte göra för många och stora vattenbyten så dammen har en chans att "leva" in sig...
Mony
Vattenmusslor! Har aldrig problem med alger efter jag slängde i ett par sådanna.

(Ej blomman vattenmussla utan sötvattensmusslor man kan köpa i fiskaffären)
dahla
Fler växter i dammen hjälper... flytväxter skuggar bra och växer oftast fort. Se bara till så du inte får in andmat i dammen för det gror igen med blixtens hastighet.

Hur stor är dammen?
Mony
Kolla även att fiskarna äter upp maten inom en kvart. Om inte, matar du för mycket. Fiskmaten sjunker och ger näring åt alger..
anki/ronninge
god cirkulation på vattnet, växter som täcker dammen, jag tex har när allt vuxit till sig ca 2/3 täckt vattenyta. Damm musslor är perfekt! Hur mycket man har vår rensat, spelar ju åxå in, när fotosyntesen sätter fart , när värmen kommer.
CITAT (Mony @ 20-03-2012, 11:01) *
Kolla även att fiskarna äter upp maten inom en kvart. Om inte, matar du för mycket. Fiskmaten sjunker och ger näring åt alger..

Whimsan
Du kan prova med att hälla i lite sand i dammen, det funkar rätt bra med att fixa vattenkvaliten. En annan sak är halm i en nätsäck, det tar också en hel del alger men du behöver byta ut halmen då och då
Mony
Jag har också hört det där med en halmsäck. Har man en liten damm är det kanske inte så kul att fylla den med en stor halmsäck smile.gif

Vattenrenande växter som Hornsäv är också bra!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon