Margith
Men tack och lov bor jag inte i Kiruna shy.gif

http://www.nsd.se/nyheter/artikel.aspx?articleid=6449090

+2 är det lägsta hittills i höst hos mig.
Skruttis
Nej fy!
Jag vill inte ha sånt där igen.. no.gif
Här har vi haft -1 ett par nätter som lägst, än så länge.
herkules
bästa årstiden enligt mig smile.gif fast dottern håller inte med, hon jobbar i norge där de precis stängt av vägen mellan fjällen, svårt att ta sig någonstans då smile.gif
Ugglemormor
Jaha , får väl skaffa skidor under min rollator....... rotfl.gif annars får jag väl sitta inne..... ranting.gif
Huggorm
21 oktober i fjol kom första snöstormen här hos mig på västkusten. Blir det lika tidigt i år så är det två veckor kvar.
Noak
Vitt av rimfrost var det här i morse...
merlin68
I tisdags åkte jag till sjukhus med sonen. Då var det fortfarande "sensommarvärme". När vi åkte hem idag var det kallt och blåsigt m a o en riktig höstdag. Har dock inte gett upp hoppet om några fina höstdagar framöver yes.gif
tomas99
Rena rama värmeböljan hos mej.
Gröna mormor
Vintern???? Här blommar det för fullt. En av mina clematisar slog ut i en ny blomma häromdagen!
Eva i Skåne
Attan att denna tråden hamnat högst igen! Nu hann jag skriva ett mail till en kompis i Kiruna och beklaga ovädret innan jag kom på att jag nog läst denna tidningsnotis tidigare. confused.gif
caprifol
Men tänk så ljust allting blir när den första snön kommer! Jag upplevde aldrig mina vintrar i Kiruna så becksvarta som de är här. Kolsvart asfalt som äter upp allt ljus.. Men jag vill inte heller ha så långa vintrar, och trots att jag älskar snö så ställer den bara till problem i storstäder med omnejd. Förra årets kommunikationstrassel är ingenting man längtar efter precis!
Huggorm
En kort och konkret vinter vore det bästa. En relativt hastig start runt jul, och sedan kan våren komma i slutet på februari eller början av mars. Däremellan får det gärna vara rejäl vinter med kallt och mycket snö, det gör inget. Det är värre som det varit i år, ett enda långt gråväder från nyår och till nu.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Gröna mormor @ 08-11-2011, 13:01) *
Vintern???? Här blommar det för fullt. En av mina clematisar slog ut i en ny blomma häromdagen!


Ja här blommar Afrikansk margerit, påfågelblomster och petunia än, men ska ta in dom för övervintring. Tycker det är skönt attt det inte varit någon hård frost än.
*Stintan*
Skördade en jordgubbe på balkongen idag igen tongue.gif
Elisabeth-Västkustkolonisten
Jag har också fortfarande 2 Clematisblommor på balkongen och 2 knoppar som är sååååå nära att spricka upp.

Men precis förut tittade jag och då hade vi bara +4 grader nu. Det blir nog kallt i natt

Elisabeth
ninnisky
Har haft flera orchideer, bl a två stora bläckfiskorchideer och en vanilj, hängandes i en korg ute hela sommaren tills igår. Hade nästan glömt bort dom trots att det varit frost minst två nätter. Vaniljen såg inte ut att må bra men de andra hade fina nya bulber och flera knoppar. Spännande att se om de klarar sig inne nu!
Elisabeth-Västkustkolonisten
Ninnisky jag hade ju också 2 nätter med frost på balkongen. Termometern visade i alla fafll -2 men ändå har jag blommande pelargoner där
ninnisky
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 08-11-2011, 17:23) *
Ninnisky jag hade ju också 2 nätter med frost på balkongen. Termometern visade i alla fafll -2 men ändå har jag blommande pelargoner där


Jag har fortfarande 2 pelargoner ute på terassen (de kommer från Wilmer) men de ska in till helgen!!
Elisabeth-Västkustkolonisten
CITAT (ninnisky @ 08-11-2011, 17:25) *
Jag har fortfarande 2 pelargoner ute på terassen (de kommer från Wilmer) men de ska in till helgen!!


Ta in dom hellre i natt nu
ninnisky
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 08-11-2011, 17:44) *
Ta in dom hellre i natt nu


Var just ute och plockade in dom smiley_small_hug.gif
Meriona
Jag har köpt vinterjacka och -brallor idag och vantar dessutom, så nu kan det gott få komma snö. Så blir det lite ljusare. smile.gif
Uggi
CITAT (Meriona @ 08-11-2011, 18:34) *
Jag har köpt vinterjacka och -brallor idag och vantar dessutom, så nu kan det gott få komma snö. Så blir det lite ljusare. smile.gif

tummenupp.gif
Meriona
CITAT (Uggi @ 08-11-2011, 18:40) *
tummenupp.gif

Och så kan man åka slalom! rolleyes.gif
Uggi
Helt rätt, vi ses i sl-backen i vinter. flirting.gif
ninnisky
CITAT (Uggi @ 08-11-2011, 18:51) *
Helt rätt, vi ses i sl-backen i vinter. flirting.gif


Hallo där, inte har du väl sett en kärring på snart 70 åka i sl-backen! Det är mig själv jag menar smiley_small_hug.gif
Uggi
Det är aldrig försent, jag är 77 år.
smiley_small_hug.gif
ingrid fuxwall
Jag vill ha en varm och grå vinter - snö är inget för mig
merlin68
Ingen snö för mig tack, för mig får det gärna vara grådassigt ute. Värst är det när det fryser på och man riskerar att slå ihjäl sig trots broddar på skorna thumbdown.gif
Elisabeth-Västkustkolonisten
CITAT (ingrid fuxwall @ 08-11-2011, 19:13) *
Jag vill ha en varm och grå vinter - snö är inget för mig


Jag vill ha en solig vinter och utan is på gator och vägar
ninnisky
smiley_small_hug.gif
CITAT (Uggi @ 08-11-2011, 19:03) *
Det är aldrig försent, jag är 77 år.
smiley_small_hug.gif


snörde av mig kängorna för två år sedan.. men längtar tillbaka....
merlin68
Dags att köpa broddar då....jag lyckas slita ut flera par varje vinter. Gick väl på en 400 kr förra vintern unsure.gif Man kanske kan få mängdrabatt någonstans???
Biggan_
CITAT (Uggi @ 08-11-2011, 19:03) *
Det är aldrig försent, jag är 77 år.
smiley_small_hug.gif


Heja Uggi! bravo.gif
smiley_small_hug.gif
Ugglemormor
Japp, det är aldrig försent, men ska nog lyda mina doktorer, åtminståne i denna vinter....... whistling.gif

Jag hoppas att det inte blir lika eländigt som förra vintern, vill så gärna komma ut och gåträna när det tillåts....
vill inte ha hala gator och snöhinder framför mig, men det skulle inte skada om det skulle kunna vara mer soliga dagar att se framemåt...... tummenupp.gif
netha
Kiruna hade blötsnö i 3-4 dagar i början av oktober ... sedan dess barmark och massor av soliga dagar ... bara några regniga emellan. smile.gif
omk
CITAT (merlin68 @ 08-11-2011, 22:20) *
Dags att köpa broddar då....jag lyckas slita ut flera par varje vinter. Gick väl på en 400 kr förra vintern unsure.gif Man kanske kan få mängdrabatt någonstans???

Ja, OM det blir en sån vinter som 2009 och 2010 och du INTE införskaffar broddar, så får du kanske mängdrabatt på ortopedakuten ... naughty.gif
Motti
Nja här blommar det ju !såg en Citronfjäril
i går tusenskönan blommar för fullt och Primulan.Personligen är jag nöjd med vintern som den är just nu !snölös smiley_small_hug.gif
gnon49
Snö är bra men det räcker att det kommer rejält en gång. När allt sedan är plogat o skottat så skall det vara några minusgrader och blå himmel hela vintern.
Nu är det fem minusgrader här. Såg att en luktärt blommade med en enda blomma och att malvan kom med knoppar. slap.gif
merlin68
Var ute alldeles nyss och nu börjar det frysa till på marken. Vintern är här suck sos.gif
Ugglemormor
Yes, det är alldeles för mörkt och för länge just nu. Helst lite snö och sen soligt så att det ljusnar ute..... tummenupp.gif en vänlig själ upplyste om att det är ju advent nästnästa söndag när jag fick samtalet fr. ögonklin. och min tid till årskontroll....... angel_not.gif -- det hade jag inte tänkt på ..... slap.gif
Margith
Jag släppte precis ut hunden. Döm om min förvåning när allt var vitt utanför dörren.
OK, det var inte mer än ett par mm, men ALLT var vitt!
Nu är vintern här, antingen jag vill eller inte crying.gif
gnon49
Ja uppe i norr skulle väl komma en del snö. Här på västkusten lyser den med sin frånvaro. Någon cm snö för att lysa upp grådasket skulle inte göra ont.
tomas99
Nej ingen vinter här än.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon