mamamaggan
Blev inte så lite snopen igår. Fick ett utbetalningskort från ett bensinföretag. Vi köper bensin med kort och betalar skulden i slutet på månaden.

Har inte haft detta kort så länge . Vi visste att vi skulle vara borta den sista september så jag betalade alla räkningar innan vi åkte.

Bensinräkningen betalade jag en del av redan 20/9 och så betalade jag resten 23/9 när räkningen kommit. Det skulle jag inte ha gjort. Hade kontakt med företaget i dag och jag får inte betala in pengar i förväg , deras system kan inte hantera det.

Har aldrig varit med om maken , man får inte betala in sina skulder före ett visst datum för då " gills " inte betalningen .

Någon annan som råkat ut för något liknande ?
Anma
Jag har betalt i förväg men då har jag alltid ringt och frågat efter ocr-nummer innan.
En gång betalade jag mer på ett billån jag hade en gång i tiden, då hade de dragit av den summan månaden efter. Där var det också systemet som räknade all extra som extra räntebetalning istället för amortering och ränta får man inte betala av på för snabbt.
mamamaggan
Jag visste OCR-numret så pengarna kom in rätt. Det var delbetalning av en faktura i förväg så jag förstår inte varför det inte ska gå att göra såhär.

Ska väl inte spela någon roll om jag betalar in pengarna tre dagar innan jag " får " ? Företaget skall väl i stället vara glad för att få in pengarna tidigare?!
Gita
CITAT (mamamaggan @ 08-10-2011, 00:10) *
Jag visste OCR-numret så pengarna kom in rätt. Det var delbetalning av en faktura i förväg så jag förstår inte varför det inte ska gå att göra såhär.

Ska väl inte spela någon roll om jag betalar in pengarna tre dagar innan jag " får " ? Företaget skall väl i stället vara glad för att få in pengarna tidigare?!

Jag har också betalat in sådant som ännu inte varit fakturerat som förskott ibland ,speciellt bensin- och kontokort inför längre resor. Jag har då kontaktat företagen ifråga och förklarat varför jag vill göra så och oftast har man löst detta genom att ge mig ett speciellt OCR-nummer så att deras system kan hantera inbetalningen.
Gita
Myosotis
CITAT (mamamaggan @ 08-10-2011, 00:10) *
Ska väl inte spela någon roll om jag betalar in pengarna tre dagar innan jag " får " ? Företaget skall väl i stället vara glad för att få in pengarna tidigare?!

Ja verkligen! Vilka dumheter!! duh.gif Får de göra så? Om du hade varit borta på en längre resa nu hade du kunnat få en påminnelse fast du trodde att det var betalat, det verkar ju helt idiotiskt.
Gita
CITAT (Myosotis @ 08-10-2011, 09:08) *
Ja verkligen! Vilka dumheter!! duh.gif Får de göra så? Om du hade varit borta på en längre resa nu hade du kunnat få en påminnelse fast du trodde att det var betalat, det verkar ju helt idiotiskt.

Ja förstår inte riktigt vad som hänt. Det jag talade om var rena förskottsinbetalning, dvs, ingen faktura fanns eftersom pengarna ännu inte var förbrukade.Då måste man förstås kontakta företaget för annars kan de ju nte veta vad pengarna avser. Man kan inte använda sig av OCR från en tidigare faktura, den blir ju då registrerad som dubbelbetald i datasystemet.
Om man har en faktura och betalar denna före förfallodag så skall det ju inte vara något problem
Nu förstår jag inte riktigt varför man vill betala före förfallodag eftersom man ju kan i förväg kan registrera en betalning med betalning i framtiden.
Gita
mamamaggan
CITAT (Gita @ 08-10-2011, 09:24) *
Ja förstår inte riktigt vad som hänt. Det jag talade om var rena förskottsinbetalning, dvs, ingen faktura fanns eftersom pengarna ännu inte var förbrukade.Då måste man förstås kontakta företaget för annars kan de ju nte veta vad pengarna avser. Man kan inte använda sig av OCR från en tidigare faktura, den blir ju då registrerad som dubbelbetald i datasystemet.
Om man har en faktura och betalar denna före förfallodag så skall det ju inte vara något problem
Nu förstår jag inte riktigt varför man vill betala före förfallodag eftersom man ju kan i förväg kan registrera en betalning med betalning i framtiden.
Gita



Jag tyckte att jag var så klar med det jag skrev men OK.

Jag får varje månad en faktura på mina inköp av bensin. Den fakturan brukar dyka upp kring den 23:e i varje månad. Nu skulle vi åka bort , vara borta över månadsslutet , så jag betalade in en del av summan som jag visste vi hade handlat för den 20:e.

Fakturan omfattar köp gjorda från omkring den 12:e i förra månaden till omkring den 12:e i innevarande månad. Vi sparar alla kvitton och skriver upp summorna i en bok så vi vet ungefär vad fakturan hamnar på .

Nu kom fakturan lite tidigare så jag hann att betala innan vi åkte.

Det här förfarandet , att betala c:a 3 dagar i förväg , accepterar inte bolaget . Man får inte göra så och de returnerade pengarna till mig.

För mig , men inte för dig tydligen , är det hela helt obegripligt . Vilket företag vill inte få in pengarna så snabbt som möjligt ?

Ett tillägg när det gäller OCR. På en del fakturor jag betalar så är det hela tiden samma OCR men så kan det inte vara enligt dig. Vart har då mina pengar tagit vägen under flera år ?
Anma
Tänkte på en sak. Jag brukar alltid registrera mina räkningar så fort de dyker upp i brevlådan, eller som i de flesta fall, i internetbanken. Men jag väljer alltid sista betalningsdag som betaldatum. Nu har jag till exempel bostadsrättsavgiften inregistrerad för hela året men de dras först sista varje månad för respektive räkning.
Det är ju en lösning till nästa gång så slipper man att få tillbaka pengarna. det enda man behöver hålla koll på är att det finns pengar på kontot. Det har jag löst genom att ha automatisk överföring varje månad till mitt räkningskonto som inte är samma som lönekontot.
mamamaggan
Detr är ju en sak man kan göra . Ska nog skaffa ett räkningskonto för jag vill inte ha de pengarna sitta på mitt vanliga konto ifall någon skulle kunna trixa med kortet som är kopplat till det kontot.


Men jag kan fortfarande inte fatta varför inte företaget ville ha mina pengar bara för att jag betalade in c:a tre dagar i förväg ?!
Anma
CITAT (mamamaggan @ 08-10-2011, 16:33) *
Detr är ju en sak man kan göra . Ska nog skaffa ett räkningskonto för jag vill inte ha de pengarna sitta på mitt vanliga konto ifall någon skulle kunna trixa med kortet som är kopplat till det kontot.
Men jag kan fortfarande inte fatta varför inte företaget ville ha mina pengar bara för att jag betalade in c:a tre dagar i förväg ?!

För att företaget är stelbent och inte särskilt kundinriktat. I alla fall inte i fråga om betalningar. smile.gif
mamamaggan
CITAT (Anma @ 08-10-2011, 18:04) *
För att företaget är stelbent och inte särskilt kundinriktat. I alla fall inte i fråga om betalningar. smile.gif



Så är det ju och jag blir så arg när man inte förstår sig på att vara kundvänliga.

Nu är jag en sådan person som inte finner mig i vad som helst utan jag kommer att kontakta någon chef och tala om vad jag tycker om deras system.
Anma
CITAT (mamamaggan @ 08-10-2011, 18:32) *
Så är det ju och jag blir så arg när man inte förstår sig på att vara kundvänliga.

Nu är jag en sådan person som inte finner mig i vad som helst utan jag kommer att kontakta någon chef och tala om vad jag tycker om deras system.

Om det handlar om Statoil tycker jag att du ska bojkotta dem helt och hållet. Jag har gjort det efter att de centralt bestämde att nästan alla mackar skulle läggas ner på landsbygden och mindre orter. Även de som gick med vinst, som den hos oss.
mamamaggan
Det var inte Statoil utan PREEM men jag bojkottar gärna Statoil om de beter sig som du sa.

Anma
CITAT (mamamaggan @ 08-10-2011, 20:25) *
Det var inte Statoil utan PREEM men jag bojkottar gärna Statoil om de beter sig som du sa.

Tack! Jag bytte genast till OK/Q8 (den enda bemannade macken här hos oss numera) efter detta, har inte köpt en kaffe ens på en statoilmack sedan dess.
gnon49
Betalar nästan alla räkningar innan förfallodagen men har aldrig upplevt några problem. Runt den 19-20 i månaden åker alla räkningar iväg för den månaden.
Dom flesta räkningar signerar man ju bara idag så man slipper långa ocr-nummer. Är du säker på att du inte betalt dubbelt?
mamamaggan
CITAT (gnon49 @ 08-10-2011, 21:59) *
Betalar nästan alla räkningar innan förfallodagen men har aldrig upplevt några problem. Runt den 19-20 i månaden åker alla räkningar iväg för den månaden.
Dom flesta räkningar signerar man ju bara idag så man slipper långa ocr-nummer. Är du säker på att du inte betalt dubbelt?



Nej självklart har jag betalat dubbelt !

Klart jag inte har. Jag gjorde som jag sagt , betalade in en summa i förväg , exakt den summan fick jag tillbaka .

Det är som jag säger , jag har ju pratat med PREEM , de kan inte hantera fakturor som betalas för tidigt d v s före c:a 23:e i månaden .

Deras system tillåter inte det !!!

Jag tycker det låter helsjukt men jag ringde upp två gånger och frågade. Hade hoppats att få tala med någon annan andra gången för jag kunde bara inte tro att det var sant men det var det tydligen .

Nu kommer jag att leta reda på någon chef på PREEM för att reda ut hur det ligger till och också för att höra mig för om hur de beter sig mot kunder som inte betalar när de beter sig så här mot en som betalar i förväg !
Gita
CITAT (mamamaggan @ 09-10-2011, 06:25) *
Nej självklart har jag betalat dubbelt !

Klart jag inte har. Jag gjorde som jag sagt , betalade in en summa i förväg , exakt den summan fick jag tillbaka .

Det är som jag säger , jag har ju pratat med PREEM , de kan inte hantera fakturor som betalas för tidigt d v s före c:a 23:e i månaden .

Deras system tillåter inte det !!!

Jag tycker det låter helsjukt men jag ringde upp två gånger och frågade. Hade hoppats att få tala med någon annan andra gången för jag kunde bara inte tro att det var sant men det var det tydligen .

Nu kommer jag att leta reda på någon chef på PREEM för att reda ut hur det ligger till och också för att höra mig för om hur de beter sig mot kunder som inte betalar när de beter sig så här mot en som betalar i förväg !

Om det är som du beskriver så låter det helknäppt. Undrar vad i all världen de har för ekonomisystem, så snart en faktura är skapad så går det att registrera den för betalning i alla de ekonomisystem jag känner till.
Gita
KRT
CITAT (Gita @ 09-10-2011, 06:33) *
Om det är som du beskriver så låter det helknäppt. Undrar vad i all världen de har för ekonomisystem, så snart en faktura är skapad så går det att registrera den för betalning i alla de ekonomisystem jag känner till.
Gita

Men saken är kanske att de inte hade skapat en faktur ännu? Eftersom deras brytpunkt för den månaden ännu inte infalligt? Jag är kanske kärringen mot strömmen här, men jag förstår varför företaget betalar tillbaka pengarna; de får en inbetalning, utan att deras brytpunkt inträffat, utan att ha skrivit faktura - klart de betalar tillbaka pengarna då. Hur ka de veta att det är en tidig inbetalning på en räkning som de kommer skriva, och inte ett misstag där någon tex skrivit fel Kontonummer?
Gita
CITAT (KRT @ 09-10-2011, 07:20) *
Men saken är kanske att de inte hade skapat en faktur ännu? Eftersom deras brytpunkt för den månaden ännu inte infalligt? Jag är kanske kärringen mot strömmen här, men jag förstår varför företaget betalar tillbaka pengarna; de får en inbetalning, utan att deras brytpunkt inträffat, utan att ha skrivit faktura - klart de betalar tillbaka pengarna då. Hur ka de veta att det är en tidig inbetalning på en räkning som de kommer skriva, och inte ett misstag där någon tex skrivit fel Kontonummer?

Ja, det var min första tanke också. Jag skrev ju också att det hänt att jag förskottsbetalat ( innan jag fått någon räkning) till vissa företag, men att jag alltid då kontaktat företaget i fråga för annars kan de ju omöjligen veta vad inbetalningen avser.
Fast TS hävdar ju att hon betalat fakturan endast några dagar före förfallodag och om så är fallet verkar betalningsmottagaren har något fel i sitt ekonomisystem.
Gita
KRT
CITAT (Gita @ 09-10-2011, 07:57) *
Ja, det var min första tanke också. Jag skrev ju också att det hänt att jag förskottsbetalat ( innan jag fått någon räkning) till vissa företag, men att jag alltid då kontaktat företaget i fråga för annars kan de ju omöjligen veta vad inbetalningen avser.
Fast TS hävdar ju att hon betalat fakturan endast några dagar före förfallodag och om så är fallet verkar betalningsmottagaren har något fel i sitt ekonomisystem.
Gita

Men om jag förstod saken rätt, betalade TS in vad hon visste hon var skyldig, baserat på att de själva skrivit upp hur mycket de tankat för, alltså den summa TS visste att räkningen skulle vara på. Men hur ska företaget veta att det ör just den summan och att de inte tankar en gång till???
malcolm
Det har hänt ett par gånger att jag betalat både den ordinarie räkningen och påminnelsen till Telia men då har jag fått tillbaka pengar. Numera har jag dock autogiro till Telia så det händer aldrig mera.
mamamaggan
CITAT (KRT @ 09-10-2011, 07:20) *
Men saken är kanske att de inte hade skapat en faktur ännu? Eftersom deras brytpunkt för den månaden ännu inte infalligt? Jag är kanske kärringen mot strömmen här, men jag förstår varför företaget betalar tillbaka pengarna; de får en inbetalning, utan att deras brytpunkt inträffat, utan att ha skrivit faktura - klart de betalar tillbaka pengarna då. Hur ka de veta att det är en tidig inbetalning på en räkning som de kommer skriva, och inte ett misstag där någon tex skrivit fel Kontonummer?



Fakturan borde redan ha varit skapad. Brytpunkten är kring den 12.e i innevarande månad. Jag betalade den 20:e och räkningen kom den 22:a .

Gör på liknande sätt med andra återkommande räkningar , betalar c:a hälften kring 18 -20:e i månaden ( utan att ha fått räkningen ) och resten den sista. Fungerar hur bra som helst så det var därför jag blev så överraskad när PREEM betedde sig på det här sättet.

Jag måste väl alltid ha en faktura hos dem , en som avslutas den 12:e och då börjar man på nästa faktura. Pengarna borde väl alltid gå att avräkna mot någon av dem ?
*Stintan*
CITAT (mamamaggan @ 11-10-2011, 00:17) *
Fakturan borde redan ha varit skapad. Brytpunkten är kring den 12.e i innevarande månad. Jag betalade den 20:e och räkningen kom den 22:a .

Gör på liknande sätt med andra återkommande räkningar , betalar c:a hälften kring 18 -20:e i månaden ( utan att ha fått räkningen ) och resten den sista. Fungerar hur bra som helst så det vara därför jag blev så överraskad när PREEM betedde sig på det här sättet.

Jag måste väl alltid ha en faktura hos dem , en som avslutas den 12:e och då börjar man på nästa faktura. Pengarna borde väl alltid gå att avräkna mot någon av dem ?


Det låter väldigt konstigt att du kan ha OCR-numret på den nya räkningen innan du fått den. Använder man samma OCR-nummer som på förra räknigen så blir det ju en dubbelbetalning hos mottagaren och pengarna betalas tillbaka. Stämmer sen inte heller beloppet så förstår jag att pengarna betalas tillbaka. Ska man göra delbetalningar på fakturor så bör man nog ha en överenskommelse om det så att företaget kan göra en notering om det i systemet. Hur skulle det se ut om en massa folk plötsligt började betala halva hyran mitt i månaden och resten på förfallodagen.
malcolm
Min erfarenhet är att det inte går att betala två räkningar med samma OCR-nummer, internetbanken protesterar direkt om man försöker. Dessutom måste post-/bankgironumret stämma överens med OCR för att det skall fungera
Whiskuchi
CITAT (mamamaggan @ 08-10-2011, 16:33) *
Men jag kan fortfarande inte fatta varför inte företaget ville ha mina pengar bara för att jag betalade in c:a tre dagar i förväg ?!

För att de inte lagt in fakturan i sitt system än, förmodligen. Och de kan inte bokföra en betalning på en faktura som inte finns.

Apropå OCR-nummer är det en del företag som kallar det OCR fast det egentligen är fakturanummer (och då kan man inte lita ett dugg på att få felmeddelande om man råkat mata in fel någonstans)
*Stintan*
CITAT (Whiskuchi @ 11-10-2011, 09:30) *
För att de inte lagt in fakturan i sitt system än, förmodligen. Och de kan inte bokföra en betalning på en faktura som inte finns.

Apropå OCR-nummer är det en del företag som kallar det OCR fast det egentligen är fakturanummer (och då kan man inte lita ett dugg på att få felmeddelande om man råkat mata in fel någonstans)


Även om de använder fakturanummret så brukar det vara tillagt ett par extrasiffror i OCR-numret. Har precis en sådan faktura framför mig.
Whiskuchi
CITAT (*Stintan* @ 11-10-2011, 09:36) *
Även om de använder fakturanummret så brukar det vara tillagt ett par extrasiffror i OCR-numret. Har precis en sådan faktura framför mig.

Jag vet, min poäng är att en del konton inte är OCR-styrda trots att de kallar sifferkombinationen OCR-nummer. Jag har råkat felbetala en faktura trots OCR (och kunde göra en till inbetalning på samma nummer när jag upptäckte mitt misstag)
Chamomille
Jag har samma OCR-nummer och har alltid haft till ICA m.fl. Betalar man in för mycket dit så är nog ingen lyckligare än just dessa företag. Pengarna sitter kvar där.
mamamaggan
CITAT (Chamomille @ 11-10-2011, 11:18) *
Jag har samma OCR-nummer och har alltid haft till ICA m.fl. Betalar man in för mycket dit så är nog ingen lyckligare än just dessa företag. Pengarna sitter kvar där.



Exakt ! Jag har i flera år betalat in andra räkningar med samma OCR hela tiden så man behöver inte ha fått fakturan och ett nytt OCR .

Nu kollade jag på fakturan och den skapades den 13:e , fanns alltså den 20:e när jag betalade , men kom inte hem till mig förrän den 22:a .

Då faller argumentet att det inte fanns någon faktura när jag betalade.


Om en del företag kan hantera att man får in pengar i förväg så blir jag väldigt förvånad över det här som inte vill ha in pengarna i förtid. Har man ett system som tillåter det så kan man ju tjäna t ex räntepengar e d och det borde företaget vara intresserat av.
Biggan_
Autogiro kan man ju ha! Då dras ju pengarna automatiskt på rätt tid.
Peztis
Det här med OCR:

Vissa företag har alltid samma OCR-nr (OKQ8 har det t ex) och då är det antagligen knutet till ett konto. De betalar inte tillbaka om man betalar in för mycket utan lägget det som ett tillgodo (råkade jag göra för en massa år sedan) såvida min inte ber dem betala tillbaka.

Hos andra är OCR-nr precis samma som fakturanumret ( t ex har Telia så) och då knutet till en viss skapad faktura.

Åter andra har ett OCR-nr som inte liknar något, varken kontonummer eller fakturanummer, men de har väl någon intern koll på det där och är väl i slutänden kopplat till ett fakturanummer.

Det låter lite udda att de, dvs Preem i detta fallet, inte kan koppla betalningen till kontot el liknande men de ser det nog som en service att betala tillbaka belopp de inte klart kan härleda till en nämnd faktura.
Gossen Ruda
Tycker det låter som en kort betalningsperiod om fakturan kommer den 23:e och skall vara betald den siste. 10 dagar brukar vara minimum. För att kunna betala en faktura i förväg måste man nog ha någon typ av konto hos bolaget som pengarna kan ramla in på annars blir det nog problem. Jag har autogiro på mitt bensinkort så jag behöver inte bry mig själv.
malcolm
Till skattemyndigheterna brukar personnumret ingå i OCR-numret med några tilläggssiffror.
Anma
Ja, ocr numrets sista, eller om det var nästsista siffra är ett kontrollnummer. Alla föregående siffror ger den siffran genom någon räknemönster som jag inte känner till. Är det fel någonstans stämmer inte denna räknegrej och då fungerar inte OCR-numret.
mamamaggan
En liten uppdatering om hur det gick.

Hade kontakt med PREEM igen och det var så att de har nytt OCR ( faktura -) nummer varje gång.

Men de tände till på att jag påpekade att de skulle tjäna räntepengar om jag får räkningen direkt när den skapats , kring 12- 13:e i månaden , och att jag då kan betala in tidigare .

Senast fick jag räkningen dagen efter att den är skapad , 13:e i månaden , och kunde betala den tidigare .
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon