Grannfrun hämtade posten (Estlands spa i tio dagar). Hon upptäcker en älgko på nedre lägdan genom fönstret. Och plötsligt så kliver tjuren fram. Verkar vara samma vuxna djur som jag såg förra veckan. Hon hämtar posten och ilar hem till maken för att han skall få se älgarna.

Jag står kvar vid fönstret och si! Plötsligt kommer kalvarna springande. Kontentan utav detta är att sagda älgko kommer att generera två eller tre kalvar nästa år!!!

Rent kallt beräknat så hade jag minst 800 kg älg på lägdan. Omsatt till efter slakt = 540 kg ostyckat. 540 kg minus 33% (ben och rens). Det skulle ge 370 kg ekologiskt kött för laget att dela på. Bara teoretiskt resonerat.

Reglerna säger: En älg per skotttillfälle. Skjut kalv före ko. Oxen (Tjuren) lovlig över 8 taggar.

Å andra sidan är det underbart vackra djur men tyvärr kostar de skogsbolag och privata skogsägare mycket pengar. Inte att förglömma trafikoffer. Jakten är ett samhällsansvar.

Angående vita älgar. Från en annan tråd. Jag skulle nog tveka för länge innan ev. skott. De vita älgarna är inga albinos. De är en mutation. Genetiken lämnar jag därhän. Kan för lite. Men visst vore det spännande med en parallell till vår i norr vanligare "svarta" älgarna. Här i trakterna är det mer sällan man ser de riktigt svarta. De finns oftast längre norrut. Släppte en liten kviga härom året. Hon var alldeles svart i fällen och bara benen var ljusgrå. Hon stod tio meter ifrån mig och vädrade. Meddelade sonen som satt passgranne men han sköt inte heller. Jag skyllde på för mycket sly!!!