Flemming
http://www.djurskyddet.se/se/press/pressme...-utan-bedovning

Texten är saxad från Djurskyddets hemsida och jag har redan satt min namnteckning på sidan...


"Djurskyddet Sverige startar idag en namninsamling mot slakt utan bedövning.- Vi vill att allt EU-kött som kommer från djur som slaktas utan bedövning tydligt ska märkas, säger Åsa Hagelstedt generalsekreterare på Djurskyddet Sverige. Idag slaktas allt fler djur inom EU utan bedövning. Orsaken uppges vara efterfrågan från religiösa grupper, men slakten är mycket större än behovet hos religiöst motiverade konsumenter. Den verkliga orsaken är ekonomisk.

- Det blir billigare att slakta djuren utan bedövning än att ha kvar bedövningen som ett extra slaktmoment, säger Katarina Lingehag-Ekholm från Djurskyddet Sveriges förbundsstyrelse.

Slakt utan bedövning medför ett stort och helt onödigt lidande för djuren.

- Från det att halspulsåder skärs av tar det tre till fyra minuter innan djuret förlorar medvetandet. Djuren upplever då kraftig smärta, tilltagande syrebrist, extrem stress och ångest, säger Katarina Lingehag-Ekholm.

Även om sådan slakt är förbjuden i Sverige, importeras idag omärkt kött från obedövade djur till svenska butiker, skolmatsalar och restauranger.

- Vi vill att Jordbruksminister Eskil Erlandsson ska arbeta för en tvingande märkning för alla länder inom EU. Sverige ska agera för att nu gällande undantag i övriga EU-länder tas bort, och att slakt utan bedövning försvinner från hela den europeiska unionen, säger Åsa Hagelstedt.

Namninsamlingen som pågår till den första december ska lämnas över till landsbygdsminister Eskil Erlandsson"




Meriona
jag skrev på för nån vecka sen, väldigt viktigt tycker jag!
Motti
Självklart ska inte slaktdjur utsättas för onödigt lidande !men jag tycker det är våra Länsveterinärers förbanade skylldighet att se till att så bli !Och så ska vi se till att få bättre djurskyddslagar här i Sverige .Förstår att du syftar på slakteriet utan för Nässjö där jag bor .För jäkligt att de fått driva slakteri i dom byggnadena över huvud taget nono.gif Verkar som ingen har makten att sätta stopp för sådant.Vi måste ha djurpolis som övervaka så allt går rätt till !
*Stintan*
CITAT (Motti @ 12-10-2011, 23:09) *
Självklart ska inte slaktdjur utsättas för onödigt lidande !men jag tycker det är våra Länsveterinärers förbanade skylldighet att se till att så bli !Och så ska vi se till att få bättre djurskyddslagar här i Sverige .Förstår att du syftar på slakteriet utan för Nässjö där jag bor .För jäkligt att de fått driva slakteri i dom byggnadena över huvud taget nono.gif Verkar som ingen har makten att sätta stopp för sådant.Vi måste ha djurpolis som övervaka så allt går rätt till !


Läste du inte texten i Flemmings inlägg???? Vad har slakteriet i Nässjö med detta att göra? Den typ av slakt det handlar om är förbjuden i Sverige!
Myosotis
Påskrivet.
Motti
Då kan jag upplysa dig om att just ett sådant slakteri i Bodafors två mil utanför Nässjö just har blivit avstänkt från att slakta djur av Länsveterinären just på grund av att det slaktats djur utan bedövning !det har varit på våra Småländska lokalnyheter i två dagar nu !Och har det betydelse var det är någon stanns ?djur plågas oavset var de lever eller slaktas .Alla djur ska ha rätten att slaktas humant.
*Stintan*
..........
Motti
Ursäkta men det har väl för böveln inget med att göra vart i Sverige djuren slaktas utan bedövning !skärpning i diskutionen ,när det gäller djurs rättigheter och om man ta upp sådana petiteser som i vilket län de slaktas utan bedövning då blir jag rent ut sakt för:b Om det är i Nässjö eller i Laisvall det skiter ja i men djur ska inte plågas i slakt var de än befinner sig ,djur ska respekteras in i det sista.Det är vi skyldiga dom.
Meriona
Diskuterar du med dig själv Motti? unsure.gif

Det ser ut som om du svarar dig själv iallafall.
Gita
CITAT (*Stintan* @ 12-10-2011, 23:15) *
Läste du inte texten i Flemmings inlägg???? Vad har slakteriet i Nässjö med detta att göra? Den typ av slakt det handlar om är förbjuden i Sverige!

Är halal-slakt verkligen förbjudet i Sverige? Vår lilla konsumbutik har ganska mycket, både lamm och kyckling där det står på förpackningen att det är just halal-slaktat. Av det skälet handlar vi överhuvudtaget inte där längre.
Gita
Blomstertanten
CITAT (Gita @ 20-10-2011, 18:37) *
Är halal-slakt verkligen förbjudet i Sverige? Vår lilla konsumbutik har ganska mycket, både lamm och kyckling där det står på förpackningen att det är just halal-slaktat. Av det skälet handlar vi överhuvudtaget inte där längre.
Gita

Halal-slakt (eller skäktning) är inte förbjudet i Sverige!!!
Däremot så måste djuren bedövas innan slakt.
*Stintan*
CITAT (Blomstertanten @ 20-10-2011, 18:49) *
Halal-slakt (eller skäktning) är inte förbjudet i Sverige!!!
Däremot så måste djuren bedövas innan slakt.


Precis! tummenupp.gif
herkules
CITAT (Gita @ 20-10-2011, 18:37) *
Är halal-slakt verkligen förbjudet i Sverige? Vår lilla konsumbutik har ganska mycket, både lamm och kyckling där det står på förpackningen att det är just halal-slaktat. Av det skälet handlar vi överhuvudtaget inte där längre.
Gita


tummenupp.gif
Blomstertanten
Förstår inte alls varför man ska låta bli att handla i en affär som säljer halal/kosherslaktat???
Det man bör ta reda på är väl om slakten följt svensk lag, om djuren alltså bedövats innan slakt sleep.gif
herkules
CITAT (Blomstertanten @ 21-10-2011, 10:53) *
Förstår inte alls varför man ska låta bli att handla i en affär som säljer halal/kosherslaktat???
Det man bör ta reda på är väl om slakten följt svensk lag, om djuren alltså bedövats innan slakt sleep.gif


varför ska man öht slakta på ett visst sätt?
bara för att någon dåre kommit på det?
bra att ta ställning och visa det!
*Stintan*
CITAT (herkules @ 21-10-2011, 11:09) *
varför ska man öht slakta på ett visst sätt?
bara för att någon dåre kommit på det?
bra att ta ställning och visa det!


Därför att en massa människor inte äter köttet om det inte är halaslaktat. För det är väl det du menar med "slakta på ett visst sätt"?
Att slakta på i Sverige godkänt sätt är ju också "ett visst sätt.......någon kommit på..."! Det viktigaste måste väl ändå vara att djuren bedövas innan slakt vilket också tråden handlar om.

Att bojkotta en affär för att dom säljer halal/kosherslaktat kött förstår jag lika lite som Blomstertanten eftersom man kan ta reda på att djuren slaktats enligt svensk lag dvs bedövats innan slakt.
gnon49
Är nog svårt att veta om djuret verkligen bedövas innan halsen skärs av. Halal innebär väl att djuret skall leva och tömmas på blod. Svensk lagstiftning väger säkert inte särskilt tungt inom slakteriets väggar. Fast gris är nog ganska säkert att köpa. whist.gif
merlin68
Undrar hur man lyckas rekrytera folk till att jobba på ett slakteri...hemskt jobb.... crying.gif Slakt utan bedövning är en ofattbar grymhet fy farao nono.gif
Huggorm
Muslimer äter väll också kyckling? Är verkligen kycklingarna ordentligt halalslaktade? Hönserier är ju storindustri, och den omständigare halalslakten borde väll öka priset på grund av tidspåslag?
*Stintan*
Hönsen slaktas väl inte i hönseriet utan i slakteriet.
Huggorm
CITAT (*Stintan* @ 21-10-2011, 20:45) *
Hönsen slaktas väl inte i hönseriet utan i slakteriet.

Whatever. Slaktas de korrekt enligt halal?
malarmaster
vet inte om svensk kyckling halalslaktas men tysk,halalslaktad kyckling har jag sett i affärerna.
överhuvudtaget ogillar jag att religionregler skall gälla,har det som följd att bedövning inte används så skriver jag på.
jag ser helst ett samhälle utan påverkan av olika religiösa regler vad gäller matproduktion. Ulf
Meriona
Höns slaktas visst även i hönserier. Åtminstone vet jag ett som slaktar själva.
*Stintan*
CITAT (Meriona @ 21-10-2011, 21:17) *
Höns slaktas visst även i hönserier. Åtminstone vet jag ett som slaktar själva.


Aha, men då måste dom ju ha ett slakteri i anslutning.
Huggorm
CITAT (*Stintan* @ 21-10-2011, 21:29) *
Aha, men då måste dom ju ha ett slakteri i anslutning.

Som sagt, det är ju industri. Ungefär som de stora fiskebåtarna, de har renseri och förpackning ombord. När båten lägger till vid kajen lastar de färdig vara direkt i lastbilar och kör till butikerna.
*Stintan*
CITAT (Huggorm @ 22-10-2011, 09:57) *
Som sagt, det är ju industri. Ungefär som de stora fiskebåtarna, de har renseri och förpackning ombord. När båten lägger till vid kajen lastar de färdig vara direkt i lastbilar och kör till butikerna.


Det råder nog helt andra och strängare regler vid slakt av höns mot ett renseri av fisk på en båt.
Anma
CITAT (*Stintan* @ 22-10-2011, 10:15) *
Det råder nog helt andra och strängare regler vid slakt av höns mot ett renseri av fisk på en båt.

Egentligen kan man ju fråga sig varför. Det gör ont på en fisk också.
Huggorm
Hur är det med fisk, måste den också halalslaktas? Jobbigt när man rensar sill, det blir ju en jäkla procedur för varje liten fiskbit
merlin68
CITAT (Anma @ 22-10-2011, 10:23) *
Egentligen kan man ju fråga sig varför. Det gör ont på en fisk också.


Eller så kvävs de stackars fiskarna till döds crying.gif
Ugglemormor
OBS, --- inget djur ska behöva plågas på något sätt! ..... thumbdown.gif Jag vill ha mer av det humana sättet om man nu måste ta livet av något djur...... ranting.gif Gillar inte alls att man plågar medvetet ett djur, sen vilket det än månne vara för art!!!!...... tummenupp.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon