Sidor: 1, 2
Anma
Källa DN

"Apoteket Hermelinen i Luleå har begärts i konkurs av ägarna, uppger flera medier.
Apoteket öppnade för knappt ett år sedan. Det är inte överetablering som är orsaken utan likviditetsproblem.

– Det är omöjligt för mindre aktörer att driva apotek på marknaden, säger delägaren Inger Zackrisson till Dagens Apotek.

Först efter två månader ersätts apoteket för läkemedel som ingår i högkostnadsskyddet. Lika länge får apoteken ligga ute med pengar för moms."

Ja, det är ju bra för konkurrensen att de små inte har en chans... *ironi
Gossen Ruda
CITAT (Anma @ 14-10-2011, 14:40) *
Källa DN

"Apoteket Hermelinen i Luleå har begärts i konkurs av ägarna, uppger flera medier.
Apoteket öppnade för knappt ett år sedan. Det är inte överetablering som är orsaken utan likviditetsproblem.

– Det är omöjligt för mindre aktörer att driva apotek på marknaden, säger delägaren Inger Zackrisson till Dagens Apotek.

Först efter två månader ersätts apoteket för läkemedel som ingår i högkostnadsskyddet. Lika länge får apoteken ligga ute med pengar för moms."

Ja, det är ju bra för konkurrensen att de små inte har en chans... *ironi

Självfallet är apoteksreformen till för att gynna storfräsarna som dessutom oftast är utlandsbaserade.
Cacki
CITAT (Anma @ 14-10-2011, 14:40) *
Källa DN

"Apoteket Hermelinen i Luleå har begärts i konkurs av ägarna, uppger flera medier.
Apoteket öppnade för knappt ett år sedan. Det är inte överetablering som är orsaken utan likviditetsproblem.

– Det är omöjligt för mindre aktörer att driva apotek på marknaden, säger delägaren Inger Zackrisson till Dagens Apotek.

Först efter två månader ersätts apoteket för läkemedel som ingår i högkostnadsskyddet. Lika länge får apoteken ligga ute med pengar för moms."

Ja, det är ju bra för konkurrensen att de små inte har en chans... *ironi


Ska man bli förvånad??
Med tanke på att apotek nästan blivit lika vanliga som pizzerior på så rekordkort tid, så undrar man lite om det verkligen är någon som trott att det finns kundunderlag för allesammans. Man häpnar ju över alla olika apoteksskyltar som poppar upp precis överallt.
Anma
CITAT (Cacki @ 14-10-2011, 15:17) *
Ska man bli förvånad??
Med tanke på att apotek nästan blivit lika vanliga som pizzerior på så rekordkort tid, så undrar man lite om det verkligen är någon som trott att det finns kundunderlag för allesammans. Man häpnar ju över alla olika apoteksskyltar som poppar upp precis överallt.

I det här fallet var det inte överetablering som är skälet till konkursen, utan reglerna som gör att apoteken måste ligga ute med massor med pengar. Likviditetsproblem alltså.

"Först efter två månader ersätts apoteket för läkemedel som ingår i högkostnadsskyddet. Lika länge får apoteken ligga ute med pengar för moms."
Är man då lite på marknaden har man inte de resurserna. Så det blir väl typ bara hjärtat och kronans droghandel kvar tillslut.
Cacki
CITAT (Anma @ 14-10-2011, 15:31) *
I det här fallet var det inte överetablering som är skälet till konkursen, utan reglerna som gör att apoteken måste ligga ute med massor med pengar. Likviditetsproblem alltså.

"Först efter två månader ersätts apoteket för läkemedel som ingår i högkostnadsskyddet. Lika länge får apoteken ligga ute med pengar för moms."
Är man då lite på marknaden har man inte de resurserna. Så det blir väl typ bara hjärtat och kronans droghandel kvar tillslut.


Ursäkta! Erkänner att jag läste väldigt slarvigt. Då kan man bara konstatera att de apotek som inte ingår i en jättekedja har två stora etableringsproblem alltså. Suck... hurra va´lyckat det blev!!
Azur
CITAT (Anma @ 14-10-2011, 15:31) *
I det här fallet var det inte överetablering som är skälet till konkursen, utan reglerna som gör att apoteken måste ligga ute med massor med pengar.

Om de inte hade likviditet nog att ligga ute med mellanskillnaden för de med högkostnadsskydd i två månader, undrar jag hur de tänkte när de startade verksamheten. Det är som att en firma säljer varor mot 30 dagars faktura, men bara har medel för att driva verksamheten i 15 dagar.
Elisabeth-Västkustkolonisten
Cacki vad är det du blir så glad nu då?

Jag hoppas innerligt att vår apothek klarar sig för den har blivit så mycket bättre.

Nu får man ett vänligt bemötande, inte sitter dom där och för sina privatsamtal längre och låta kunderna vänta.

Nu går jag t.o.m. in och köper sånt jag inte köpte där förut, som t.ex. deo- duschmedel osv. Bara för att ha dom kvar.

Bara en kvinna är där är fortfarande lika sur och grinig och otrevlig mot Kunderna, men är hon där då går jag igen.

Jag får väl gå dit någon lördag när apotekern oftast är ensam och prata med honom om det. Men annars har det blivit så mycket bättre. Man hör inte hellre längre någon kund bli arg där för deras uppträdande, som var vanligt förut. Så nun går man ju gärna in där igen.

Elisabeth

Cacki
Elisabeth, jag blev inte glad, det var ironi....
Hatar alla dessa jättekedjor som gör det näst intill omöjligt för andra mindre att etablera sej. Kan inte se någon fördel med att apoteken ska ligga under storkedjorna istället för att förbli statligt ägda om det ska bli rörigare för kunderna att få tag på sin medicin.
Tråkigt att du har så dåliga erfarenheter av apoteksbolaget, det har inte jag.
Tapio
Halaj!

Jag hajar inte riktigt vad den här tråden går ut på.

Är den en uppmaning till att starta en insamling till apoteket Hermelinen?

Ett förebådande över att apoteken nu kommer att konka en masse?
Hallå eller?! Det är ett apotek som konkat!
Att bygga upp en statisktik på en population som består av en individ blir inget bra.
Och förresten finns det företag som konkar hur goda tiderna än är.

Allmän indignation över att staten säljer ut sina tillgångar?
Där kan jag faktiskt hålla med. Jag tycker att det är ett jävla skit att staten tog bort sitt monopol på el och tele. Krångligare har det blitt och dessutom dyrare utan att servicen har blivit det minsta bättre.
Men just apoteken tycker jag är ett undantag. En sista rest av DDR-Sverige som nu är borta och som jag inte saknar det minsta. Jag tycker att det är bra att man numera kan få tag på en värktablett klockan åtta en söndagkväll.

//T
Tapio
CITAT (Cacki @ 14-10-2011, 19:29) *
Hatar alla dessa jättekedjor som gör det näst intill omöjligt för andra mindre att etablera sej.


Halaj!

Öhh, vänta nu...
Tidigare hade staten monopol. Här snackar vi jättekedja! Som gjorde det olagligt för andra mindre att etablera sig.
Jag tycker att du nästan alltid skriver klokt här på forumet, men just det där måste vara det största självmålet någon har gjort här sen forumets födelse! a0a.gif

//T
Cacki
CITAT (Tapio @ 14-10-2011, 19:49) *
Halaj!

Öhh, vänta nu...
Tidigare hade staten monopol. Här snackar vi jättekedja! Som gjorde det olagligt för andra mindre att etablera sig.
Jag tycker att du nästan alltid skriver klokt här på forumet, men just det där måste vara det största självmålet någon har gjort här sen forumets födelse! a0a.gif

//T


Ja, jag skulle önska att apoteken förblev statliga ja, men när det nu tyvärr inte blev så, så kom de privatägda jättekedjorna och åt upp hela marknaden...och vart tog konkurrensen och de lägre priserna vägen???

Har man bara glömt att köpa hem huvudvärkstabletter brukar jag kila över till grannen och be (att få låna) om ett par. Det är värre med den receptbelagda medicinen,,,
Red Top
Maud Olofssons ord när hon lovordade de enskilda anställda, som tog steget att starta eget när apoteksreformen genomfördes, skär fortfarande i mina öron.

Något vår dåvarande näringsminister och övriga i alliansregeringen, som vanligt, glömde, var att räkna med de konsekvenser det dåvarande och nuvarande betalningssystemet till apoteken leder till.

Merparten av apotekens inkomster kommer från kunder vars mediciner betalas till dels eller helt av högkostnadsskyddet. Att behöva ligga ute med kostnaderna för alla läkemedel i två månader är sanslöst. Det finns läkemedel till enskilda sjuka, som kostar miljonbelopp per år, och givetvis väntar inte läkemedelsbolagen på att få betalt.

När det nu finns ett datoriserat system, som kontinuerligt håller koll på hur mycket läkemedel som lämnas ut och vad det kostar det enskilda apoteket, är det väl rimligt att staten/landstingen betalar ut kontinuerligt till apoteken.

Det är inte första gången alliansregeringens huvudlösa politik leder till katastrof för enskilda människor. Tydliga exempel är ju sjukförsäkringen och a-kassan.

Jag har länge mått dåligt av regeringens omoraliska sätt att hantera Sverige och dess invånare. Man skickar svenska trupper till krig i andra länder under ledning av NATO, som vi tackochlov ännu inte tillhör. Man höjer ett förmanade pekfinger mot länder som begår folkmord, samtidigt som man säljer vapen till diktaturer.

Man säljer ut Sverige bit för bit till andra länder och till riskkapitalbolag: järnvägen, posten, telekommunikation, elförsörjning och apoteken.

Och allt detta för att få frottera sig med likasinnade i Bryssel, eller??

Jag undrar när svenska folket ska vakna upp ur sin dvala. no.gif



Cacki
CITAT (Red Top @ 14-10-2011, 20:03) *
Maud Olofssons ord när hon lovordade de enskilda anställda, som tog steget att starta eget när apoteksreformen genomfördes, skär fortfarande i mina öron.

Något vår dåvarande näringsminister och övriga i alliansregeringen, som vanligt, glömde, var att räkna med de konsekvenser det dåvarande och nuvarande betalningssystemet till apoteken leder till.

Merparten av apotekens inkomster kommer från kunder vars mediciner betalas till dels eller helt av högkostnadsskyddet. Att behöva ligga ute med kostnaderna för alla läkemedel i två månader är sanslöst. Det finns läkemedel till enskilda sjuka, som kostar miljonbelopp per år, och givetvis väntar inte läkemedelsbolagen på att få betalt.

När det nu finns ett datoriserat system, som kontinuerligt håller koll på hur mycket läkemedel som lämnas ut och vad det kostar det enskilda apoteket, är det väl rimligt att staten/landstingen betalar ut kontinuerligt till apoteken.

Det är inte första gången alliansregeringens huvudlösa politik leder till katastrof för enskilda människor. Tydliga exempel är ju sjukförsäkringen och a-kassan.

Jag har länge mått dåligt av regeringens omoraliska sätt att hantera Sverige och dess invånare. Man skickar svenska trupper till krig i andra länder under ledning av NATO, som vi tackochlov ännu inte tillhör. Man höjer ett förmanade pekfinger mot länder som begår folkmord, samtidigt som man säljer vapen till diktaturer.

Man säljer ut Sverige bit för bit till andra länder och till riskkapitalbolag: järnvägen, posten, telekommunikation, elförsörjning och apoteken.

Och allt detta för att få frottera sig med likasinnade i Bryssel, eller??

Jag undrar när svenska folket ska vakna upp ur sin dvala. no.gif



tummenupp.gif ...så bra skrivet så det finns inte så mycket att tillägga.
Anma
CITAT (Tapio @ 14-10-2011, 19:37) *
Halaj!

Jag hajar inte riktigt vad den här tråden går ut på.

Är den en uppmaning till att starta en insamling till apoteket Hermelinen?

Ett förebådande över att apoteken nu kommer att konka en masse?
Hallå eller?! Det är ett apotek som konkat!
Att bygga upp en statisktik på en population som består av en individ blir inget bra.
Och förresten finns det företag som konkar hur goda tiderna än är.

Allmän indignation över att staten säljer ut sina tillgångar?
Där kan jag faktiskt hålla med. Jag tycker att det är ett jävla skit att staten tog bort sitt monopol på el och tele. Krångligare har det blitt och dessutom dyrare utan att servicen har blivit det minsta bättre.
Men just apoteken tycker jag är ett undantag. En sista rest av DDR-Sverige som nu är borta och som jag inte saknar det minsta. Jag tycker att det är bra att man numera kan få tag på en värktablett klockan åtta en söndagkväll.

//T


Jag som startade tråden ska väl svara antar jag. Jag är kritisk mot privatiseringen. Ur min synvinkel har allt blivit sämre. Sen att dessutom de små aktörerna har svårare än stora att etablera sig, inte för att de skulle ha för dåligt kundunderlag, utan för att reglerna gör att de får ligga ute med massor av pengar. Och alla småföretagare vet ju hur svårt det är att göra det, i synnerhet innan man fått en lönsamhet, och vem har det redan från start?
En är bara en, men jag är helt övertygad om att detta inte kommer att bli den ende.
Hellre statlig monopol än ett eller två stora jättar som styr läkemedlen. Vi pratar inte smågodis här, utan något livsviktigt för många människor.

Elisabeth-Västkustkolonisten
Ja Anma medicinen är oftast livaviktig, i alla fall för mig.

Har flera gånger fått fel medicin förut men inte nu sedan den är privat. Och jag blir behandlat som människa int esom någon som besvärar dom där
Anma
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 14-10-2011, 20:20) *
Ja Anma medicinen är oftast livaviktig, i alla fall för mig.

Har flera gånger fått fel medicin förut men inte nu sedan den är privat. Och jag blir behandlat som människa int esom någon som besvärar dom där

Har faktiskt aldrig någonsin varit med om att fått fel medicin. Ändå hämtar jag ut för tre olika personer och har gjort så i 6 år. Det borde du i såfall anmält för en apotekare som ger ut fel medicin ska inte jobba på apotek!
Vi har precis samma personal på vårt apotek som innan. På bemötandet är det ingen skillnad här.
Red Top
Och jag har många gånger inte alls fått min medicin, eftersom de stora jättarna inte lagerhåller alla mediciner. Livsviktiga eller inte.
Anma
CITAT (Red Top @ 14-10-2011, 20:24) *
Och jag har många gånger inte alls fått min medicin, eftersom de stora jättarna inte lagerhåller alla mediciner. Livsviktiga eller inte.

Ja, nio gånger av tio finns inte medicinen inne utan måste beställas. dessutom är det nån slags "månadens medicin" system, så vad man får för burk eller förpackning och hur den ser ut varierar kraftigt. Oss gör det inte så mycket men lär vara väldigt förvirrande för äldre personer som inte känner igen den vanliga medicinburken längre för den ser annorlunda ut varje gång.
Tapio
CITAT (Cacki @ 14-10-2011, 20:03) *
Ja, jag skulle önska att apoteken förblev statliga ja, men när det nu tyvärr inte blev så, så kom de privatägda jättekedjorna och åt upp hela marknaden...och vart tog konkurrensen och de lägre priserna vägen???

Har man bara glömt att köpa hem huvudvärkstabletter brukar jag kila över till grannen och be (att få låna) om ett par. Det är värre med den receptbelagda medicinen,,,


Halaj!

Jo, men som jag har uppfattat det så har inte de gamla statliga apoteken försvunnit, ja, förutom Hermelinen då, utan de har kompletterats med privata alternativ.
Så om det inte passar så får man helt enkelt masa sig till de gamla apoteken.
Sen så får man ju liksom fatta att bara för att man kan köpa en Treo på bensinmacken numera så kan man inte begära att också kunna köpa ovanligare receptbelagd medicin där.

//T
Anma
Helt ärligt nu, Alla ni alliansare, har ingen av er upplevt de problem vi andra har med privatiseringen av apoteken? Eller köper ni bara den allra vanligaste medicinen?

Min svärmor som bor i en stor stad fick gå till 3 olika apotek häromdagen för att få tag på alla de mediciner hon skulle ha.

CITAT (Tapio @ 14-10-2011, 20:34) *
Halaj!

Jo, men som jag har uppfattat det så har inte de gamla statliga apoteken försvunnit, ja, förutom Hermelinen då, utan de har kompletterats med privata alternativ.
Så om det inte passar så får man helt enkelt masa sig till de gamla apoteken.
Sen så får man ju liksom fatta att bara för att man kan köpa en Treo på bensinmacken numera så kan man inte begära att också kunna köpa ovanligare receptbelagd medicin där.

//T

Så du tycker att jag ska masa mig 7 mil bort? det är där närmaste gamla apotek finns för mig. Och ingen människa har väl begärt att få receptbelagda mediciner från macken? Var fick du det ifrån?
Läs vad folk skriver istället för att komma med hittepåargument.
Elisabeth-Västkustkolonisten
Jag har då aldig fått all medicin förut, fick allltid vänta till nästa dag.

Och so ville dom int eheller beställa medicienen utan byte hey vilt. Även nu måste jag vänta ibland en dag men jag har unde rdom 19 år här med apoteket lärt mig att gå i tid.

Även om läkare skrev att " får ej bytas" så tänkte dom att ge mig något annat.

Anma hur kan man so hatisk mot allt privat företagande
Anma
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 14-10-2011, 20:44) *
Jag har då aldig fått all medicin förut, fick allltid vänta till nästa dag.

Och so ville dom int eheller beställa medicienen utan byte hey vilt. Även nu måste jag vänta ibland en dag men jag har unde rdom 19 år här med apoteket lärt mig att gå i tid.

Även om läkare skrev att " får ej bytas" så tänkte dom att ge mig något annat.

Anma hur kan man so hatisk mot allt privat företagande

Jag är inte hatisk mot privat företagande. Men när något inte fungerar så är jag kritisk.
Apoteken fungerar inte.
Järnvägen fungerar inte.
Elbolagen fungerar inte.
Däremot tycker jag mycket bättre om ICA än om Konsum. Inte för att Konsum är statligt men ändå.

Förlåt, jag har gjort fel ordval.
När något blir sämre blir jag kritisk.
Apoteken har blivit sämre.
Järnvägen har blivit sämre.
Elbolagen har blivit sämre.
Bland annat.
herkules
jag har tre apotek i mitt kvarter, bara APOTEKET har mina mediciner. ser inga som helst förbättringar, inget har blivit billigare och öppettiderna är samma som tidigare.
Anma
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 14-10-2011, 20:44) *
Anma hur kan man so hatisk mot allt privat företagande

Jag kan fråga dig, hur kan du vara så positiv mot något som blivit så mycket sämre för så många människor?
herkules
var och en är sig själv närmast.
Tapio
CITAT (Anma @ 14-10-2011, 20:36) *
Helt ärligt nu, Alla ni alliansare, har ingen av er upplevt de problem vi andra har med privatiseringen av apoteken? Eller köper ni bara den allra vanligaste medicinen?


Halaj!

Näe, jag har faktiskt bara märkt positiva effekter av privatiseringen. Men så köper jag bara en och annan treotub och kanske ett paket compeed när jag springer till skogs också.
Var hos doktorn förra veckan faktiskt. Första gången på typ tio år. Fick recept inskrivet på datan. Så hämtade jag det på ett gammalt apotek. Jättesmidigt. Provade vare sig macken eller ica maxi. Antagligen hade inte min medicin funnits där.

Jag hoppas att du inte har satt någon alliansstämpel på min panna. Den klär mig väldigt illa.

Men frågan är: har utbudet försämrats på de gamla apoteken sen privatiseringen?
Min tes är att det inte har gjort det, men jag vet inte, och därför frågar jag.

//T
gnon49
Har inte märkt någon försämring när det gäller apoteken. Dom finns där dom alltid varit och vilka som är privata vet jag faktiskt inte. Jag har fått det jag haft på receptet, precis som vanligt. Största fördelen är att slipper gå till apoteket för vanliga receptfria mediciner. Dom slinker med när jag handlar på Ica. helt klart en förbättring mot tidigare monopol.
Elisabeth-Västkustkolonisten
CITAT (Anma @ 14-10-2011, 20:54) *
Jag kan fråga dig, hur kan du vara så positiv mot något som blivit så mycket sämre för så många människor?


Läser du inte vad man skriver?

Vår apotek har blivit mycket bättre, in teheller kom sambon hem med helt fel midicin heller som det var förut.

Läs innan du sva<rar
Anma
CITAT (Tapio @ 14-10-2011, 21:09) *
Halaj!

Näe, jag har faktiskt bara märkt positiva effekter av privatiseringen. Men så köper jag bara en och annan treotub och kanske ett paket compeed när jag springer till skogs också.
Var hos doktorn förra veckan faktiskt. Första gången på typ tio år. Fick recept inskrivet på datan. Så hämtade jag det på ett gammalt apotek. Jättesmidigt. Provade vare sig macken eller ica maxi. Antagligen hade inte min medicin funnits där.

Jag hoppas att du inte har satt någon alliansstämpel på min panna. Den klär mig väldigt illa.

Men frågan är: har utbudet försämrats på de gamla apoteken sen privatiseringen?
Min tes är att det inte har gjort det, men jag vet inte, och därför frågar jag.

//T

För sådana som dig har det självklart blivit bättre, som kan köpa din treo i princip var som helst. Som sagt, recept hämtar man på Apotek, precis som alltid tidigare, men med den skillnaden att förr kunde apoteket se i sitt datasystem var närmaste apotek fanns som hade samma medicin inne om det saknades där man var. Nu ser Kronans Droghandel endast utbudet hos Kronans Droghandel, Apoteket Hjärtat bara hos Hjärtat, Gamla apoteket bara hos apoteket och så vidare och så vidare. För mig personligen innebär det att närmaste apotek där medicinen kan finnas ligger 4 mil bort, oftast finns den 7 mil bort.
Hur det ser ut i de gamla apoteken vet jag personligen inte för att mitt närmaste ligger 7 mil bort som sagt, du får fråga någon som har ett gammalt apotek nära sig.

Jag har inget emot att man kan köpa treo och alvedon i matvaruaffären eller macken. Jag är kritisk mot försämringen av självaste apoteken. Även om vår verkligen har gjort allt för de boende här för att det ska vara så bra som möjligt. De tog till exempel in de där storpacken med tamponger och en del hårvård och sådant vilka först försvann vid byte till privat apotek. Dessutom upptäckte jag att hyllan med hårspännen och borstar med mera och sminket försvann ganska fort efter att de dykt upp här hos oss. Vet inte om folk klagade eller om de helt enkelt inte sålde som väntat.
Tapio
CITAT (Anma @ 14-10-2011, 20:36) *
Så du tycker att jag ska masa mig 7 mil bort? det är där närmaste gamla apotek finns för mig. Och ingen människa har väl begärt att få receptbelagda mediciner från macken? Var fick du det ifrån?
Läs vad folk skriver istället för att komma med hittepåargument.


Halaj!

Okej, nu hämtar vi lite luft igen.

Under det gamla statliga monopolet låg ditt apotek 7 mil bort. Och där ligger det fortfarande. Trots att vi har fått en privatisering.
Ditt argument mot privatiseringen är alltså att du är förgrymmad mot att ditt gamla apotek inte har flyttat sig närmare ditt hem?

Det övriga i ditt stycke är inte värt att besvara; det är osakligt.

//T

Anma
CITAT (Tapio @ 14-10-2011, 21:29) *
Halaj!

Okej, nu hämtar vi lite luft igen.

Under det gamla statliga monopolet låg ditt apotek 7 mil bort. Och där ligger det fortfarande. Trots att vi har fått en privatisering.
Ditt argument mot privatiseringen är alltså att du är förgrymmad mot att ditt gamla apotek inte har flyttat sig närmare ditt hem?

Det övriga i ditt stycke är inte värt att besvara; det är osakligt.

//T

Men lägg av. Mitt apotek som numera är privat och mycket sämre ligger typ 500 meter hemifrån. Där har det alltid legat. Det är bara det att numer är det privatiserat och heter Kronans Droghandel och ser bara utbudet hos andra Kronans droghandel och inte hos till exempel Hjärtat som ligger många mil längre hemifrån. Förut var både Hjärtat och Droghandeln och alla de andra apoteken inom rimligt avstånd vanliga hederliga apotek. Här hos oss har det nämligen inte pluppat upp ett endaste nytt apotek på 7 mils radie. de har bara blivit privata.

Jisses.

Jag upprepar.
Läs vad folk skriver istället för att komma med hittepåargument.
Huggorm
För mig har det också blivit bättre, eftersom jag kan köpa huvudvärkstabletter på lokala ica som har öppet till 21. För min del kunde det gärna fortsätta finnas ett statligt apotek i varje samhälle, som hade ensamrätt på receptbelagda läkemedel. Men jag förstår verkligen inte varför det skulle behöva dröja så länge innan vanliga arbetare slapp ta ledigt från jobbet för att hinna handla sin medicin. När var det hemmafruarna började jobba, trettio eller fyrtio år sedan? Då borde även samhällsservicen ha ändrats, och inte 2010.
Anma
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 14-10-2011, 21:20) *
Läser du inte vad man skriver?

Vår apotek har blivit mycket bättre, in teheller kom sambon hem med helt fel midicin heller som det var förut.

Läs innan du sva<rar

Jag läser innan jag svarar. jag skrev inte "blivit sämre för dig" jag skrev "blivit sämre för så många människor".

CITAT (Huggorm @ 14-10-2011, 21:31) *
För mig har det också blivit bättre, eftersom jag kan köpa huvudvärkstabletter på lokala ica som har öppet till 21. För min del kunde det gärna fortsätta finnas ett statligt apotek i varje samhälle, som hade ensamrätt på receptbelagda läkemedel. Men jag förstår verkligen inte varför det skulle behöva dröja så länge innan vanliga arbetare slapp ta ledigt från jobbet för att hinna handla sin medicin. När var det hemmafruarna började jobba, trettio eller fyrtio år sedan? Då borde även samhällsservicen ha ändrats, och inte 2010.

Med dig är jag helt enig i denna fråga. Receptfria mediciner har jag inget emot att de säljs överallt.
Huggorm
Det borde gå att få till ett system med receptbelagda mediciner via posten, så länge den nu finns kvar. Att man beställer och brevbäraren tar med sig ut och så får man legitimera sig och lösa ut. Det kräver ju dock att folk beställer någon dag innan de behöver medicinen, men sjuklingar brukar ju ha gott om tid för planering.
gnon49
CITAT (Huggorm @ 14-10-2011, 21:43) *
Det borde gå att få till ett system med receptbelagda mediciner via posten, så länge den nu finns kvar. Att man beställer och brevbäraren tar med sig ut och så får man legitimera sig och lösa ut. Det kräver ju dock att folk beställer någon dag innan de behöver medicinen, men sjuklingar brukar ju ha gott om tid för planering.

Det finns.
Anma
CITAT (Huggorm @ 14-10-2011, 21:43) *
Det borde gå att få till ett system med receptbelagda mediciner via posten, så länge den nu finns kvar. Att man beställer och brevbäraren tar med sig ut och så får man legitimera sig och lösa ut. Det kräver ju dock att folk beställer någon dag innan de behöver medicinen, men sjuklingar brukar ju ha gott om tid för planering.

Problemet är där precis som med privatiseringen, som jag redan tjatat om, att när man ofta får ny medicin tillskrivet så kan man inte ha någon framförhållning. Man kan ju inte veta vad för medicin man får förrän den är utskriven av läkare.
Tapio
Halaj!

Gott allt.
Vill inte gräla mer.
Det enda argumentet jag kan finna för ett statligt monopol för apoteken är att staten kanske skulle kunna stå emot big pharma:
http://rationalwiki.org/wiki/Big_Pharma
Jag anser att Big Pharma är självaste djävulen inkarnierad.
tyvärr tror jag inte att den svenska staten är stor nog.

För den som är intresserad av läkemedelsindustrins fiffel kan jag rekommendera Peter Rosts böcker:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Peter_Rost

mannen hade ett sommarprogram som jag sent glömmer. Den finns att höra här:
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?...artikel=1422860



//T
Anma
CITAT (Tapio @ 14-10-2011, 22:25) *
Halaj!

Gott allt.
Vill inte gräla mer.
Det enda argumentet jag kan finna för ett statligt monopol för apoteken är att staten kanske skulle kunna stå emot big pharma:
http://rationalwiki.org/wiki/Big_Pharma
Jag anser att Big Pharma är självaste djävulen inkarnierad.
tyvärr tror jag inte att den svenska staten är stor nog.

För den som är intresserad av läkemedelsindustrins fiffel kan jag rekommendera Peter Rosts böcker:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Peter_Rost

mannen hade ett sommarprogram som jag sent glömmer. Den finns att höra här:
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?...artikel=1422860
//T

Jag vill inte heller gräla. Ska kika på dina länkar nu.
Cacki
Får jag fråga en sak? Ni som föredrar de privatägda apoteken, om ni behöver hämta ut av ett läkemedel som ni vet aldrig finns i lager på ert apotek och därför föredrar att beställa det själv genom kundtjänst, vart ringer ni då? (Nu menar jag alltså sådan ovanlig medicin som inte alltid funkar att beställa via nätet.)
Beställer man via sitt apotek så blir det ju dels en fördröjning innan de i sin tur skickar iväg min beställning och blir det då dessutom något strul med t.ex. lagerstatus hos leverantören, så kan ju alltihop dessutom försenas ytterligare innan jag blir informerad. Då är det bättre att fixa det själv tycker jag och få reda på direkt om de har några alternativa leverantörer att vända sej till eller om jag måste kontakta min läkare igen för andra alternativ. Det har hänt att jag att jag råkat ut för detta några gånger och då hjälper inte alltid ens en veckas framförhållning. Det är så himla smidigt att själv kunna ringa apoteksbolagets kundtjänst och få veta direkt om det finns risk för strul med beställningen. Om inte, så får jag dessutom veta exakt tid när medicinen finns att hämta ut direkt.
Har de nya privata apoteken samma service ännu?
Anma
Jag erkänner att jag haft fel. Jag har ett apotek som är statligt som är två mil från mig. Jag visste inte om detta apotek förrän nu när jag kollade på hemsidan.
Cacki
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 14-10-2011, 20:44) *
Jag har då aldig fått all medicin förut, fick allltid vänta till nästa dag.

Och so ville dom int eheller beställa medicienen utan byte hey vilt. Även nu måste jag vänta ibland en dag men jag har unde rdom 19 år här med apoteket lärt mig att gå i tid.

Även om läkare skrev att " får ej bytas" så tänkte dom att ge mig något annat.

Anma hur kan man so hatisk mot allt privat företagande


Det är ju så att man har direktiv om att man ska välja det billigaste alternativet i första hand, därav att dom kanske tänkte "byta hej vilt" till ett billigare synonympreparat, (annars hade du dessutm fått betala en avgift för mellanskillnaden). Apoteken står i ganska nära kontakt med läkarna som skriver ut recepten och det händer att apoteken ringer upp och rådgör med läkaren om orsaken till att läkemedlet ej får bytas ut. Är det inte frågan om någon allvarligare överkänslighet e.d. finns det nämligen egentligen inget som hindrar att byta ut det mot ett från någon annan tillverkare bara de innehåller samma substanser. Kan det varit något sådant du råkat ut för?
Har du däremot fått helt fel mediciner så är det ett verkligt allvarligt fel begånget och då ska det ska absolut anmälas.
Monica M zon 4
Jag beställer all medicin via Apoteket.se och får det för det mesta levererat i brevlådan. Bra och bekvämt.

Har ledsnat på att åka runt till de olika apoteken i kommunen för att få tag på rätt medicin. När jag påpekat att dom faktiskt måste ta hem medicinen jag efterfrågar blir man ofta snorkigt bemött och får veta att det kommer att ta en vecka.

Apoteksreformen är ett skämt! Det har inte bilvit bättre och billigare. Och det är omöjligt för små aktörer att etablera sig.
andersen
CITAT (Monica M zon 4 @ 15-10-2011, 07:54) *
Apoteksreformen är ett skämt! Det har inte bilvit bättre och billigare. Och det är omöjligt för små aktörer att etablera sig.


Men var det tanken bakom reformen? jag trodde att det handlade om politiskt tankesätt och att få in pengar till staten för att kunna sänka skatten sk jobbbidrag.
Huggorm
CITAT (Anma @ 15-10-2011, 00:01) *
Jag erkänner att jag haft fel. Jag har ett apotek som är statligt som är två mil från mig. Jag visste inte om detta apotek förrän nu när jag kollade på hemsidan.

cykelavstånd yahoo.gif
Cacki
CITAT (Huggorm @ 15-10-2011, 10:12) *
cykelavstånd yahoo.gif


Då var vi där igen! När mr Ego talar så talar han alltid om sej själv...
Elisabeth-Västkustkolonisten
CITAT (Cacki @ 15-10-2011, 00:14) *
Det är ju så att man har direktiv om att man ska välja det billigaste alternativet i första hand, därav att dom kanske tänkte "byta hej vilt" till ett billigare synonympreparat, (annars hade du dessutm fått betala en avgift för mellanskillnaden). Apoteken står i ganska nära kontakt med läkarna som skriver ut recepten och det händer att apoteken ringer upp och rådgör med läkaren om orsaken till att läkemedlet ej får bytas ut. Är det inte frågan om någon allvarligare överkänslighet e.d. finns det nämligen egentligen inget som hindrar att byta ut det mot ett från någon annan tillverkare bara de innehåller samma substanser. Kan det varit något sådant du råkat ut för?
Har du däremot fått helt fel mediciner så är det ett verkligt allvarligt fel begånget och då ska det ska absolut anmälas.


Cacki även om du tror att du vet och kan allt, så har jag fått fel medicin här tidigare.

Och inte skall apotekspersonal diskuterar min hälsa och min medicinering med min läkare. Han har inte fått lov av mig att bryta tystnadsplikten.

Om läkaren skriver "får ej bytas" så har han sin anledning.

Men som ja sa tidigare så har vi en kvar på apoteket som aldrig vill beställa hem nåt som dom inte har hemma. Vår apotek har aldrig haft allt hemma därfår går jag tid.

Men när t.ex. min hjärtsjuke svåger gick dit och skulle hämta sin hjärtmedicin så hette det du får bara lite av den för vi vill ha nåt kvar....... istället för att beställa hem lite mera av den.

Elisabeth

Anma
CITAT (Huggorm @ 15-10-2011, 10:12) *
cykelavstånd yahoo.gif

Ja för en frisk och kry och/eller ung kanske, men en frisk och kry behöver heller inte apotek så ofta.
Huggorm
Fast nu när monopolet är borta så kan man ju öppna sitt eget lilla apotek hemma i garaget. Bara att skaffa F-skattesedel och börja beställa hem just det sortiment man vill ha. Sedan kan man sälja till sig själv och grannarna, och behöver man något läkemedel akut så finns det alltid inom räckhåll.
Anma
CITAT (Huggorm @ 15-10-2011, 11:26) *
Fast nu när monopolet är borta så kan man ju öppna sitt eget lilla apotek hemma i garaget. Bara att skaffa F-skattesedel och börja beställa hem just det sortiment man vill ha. Sedan kan man sälja till sig själv och grannarna, och behöver man något läkemedel akut så finns det alltid inom räckhåll.

Det är riktigt illa om vem som helst får sälja receptbelagd medicin. Jag tror och hoppas att man fortfarande måste vara utbildad apotekare för att göra detta.
Cacki
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 15-10-2011, 11:09) *
Cacki även om du tror att du vet och kan allt, så har jag fått fel medicin här tidigare.

Och inte skall apotekspersonal diskuterar min hälsa och min medicinering med min läkare. Han har inte fått lov av mig att bryta tystnadsplikten.

Om läkaren skriver "får ej bytas" så har han sin anledning.

Men som ja sa tidigare så har vi en kvar på apoteket som aldrig vill beställa hem nåt som dom inte har hemma. Vår apotek har aldrig haft allt hemma därfår går jag tid.

Men när t.ex. min hjärtsjuke svåger gick dit och skulle hämta sin hjärtmedicin så hette det du får bara lite av den för vi vill ha nåt kvar....... istället för att beställa hem lite mera av den.

Elisabeth


Nej, jag tror verkligen inte att jag kan och vet allt!

Ang. tystnadsplikt, hade det varit bättre om apoteket hade lämnat ut precis vad som helstt utan att ifrågasätta någonting? Det är deras plikt att kolla upp om någonting verkar lite märkligt, därav deras rätt att dubbelchecka med läkarna emellanåt. Det kan handla om allt från doseringen till att läkaren inte har koll på vilket läkemedel som för dagen är det billigaste alternativet och därför rekomenderat. Hur skulle det se ut annars? Dessutom ingår apoteket i tystnadspliktskedja som innefattar sjukvården. Den mänskliga faktorn gör att det faktiskt kan uppstå fel ibland och det är väl en himla tur att vi har de kvalitétsäkringssystem som vi har.

Din härtsjuke svåger som skulle hämta ut hela sin ranson av sin (livsviktiga) medicin. Jag tycker att apoteket gjorde ett ansvarsfullt val, som bara gav honom en del av ransonen som de visste att han kunde klara sej på fram tills de fick hem mer. Man får inte alltid bara tänka på sej själv i alla lägen. Det finns andra som medicinen är lika viktig för. Då är det väl bättre att apoteket ser till att deras lager räcker till så många som möjligt fram tills de får en ny leverans och inte lämnar ut alltihop till en enda person?? För dem hade det ju varit allra enklast att göra så för att slippa gå i diskussion.

Om folk istället kunde tänka efter om det kanske finns någon bakomvarande orsak till varför man i sina egna ögon känner sej illa behandlad så hade det inte funnits så många "offerrockar" och bitterhet ute i samhället.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon