Full version: Backtimjan
leif
Hej
Jag har en brant slänt som jag tänkte så backtimjan i. Blir backtimjan så heltäckande så jag slipper sitta med näsan i backen och rensa ogräs hela sommaren?
En fråga till: Hur mycket ljus behövs det när jag skall förgro plantor nu på vårkanten? Har ett hobbyrum där det bara är ett par betongglas som ljusinsläpp. Funkar det, tror Ni?

/Leif
kryddan
Backtimjan blir täckande med tiden, men du får nog räkna med att rensa ogräs ett tag tills de hunnit växa till sig smile.gif . Tänk på att det behövs mycket sol för att den ska trivas riktigt bra också.

När det gäller ljustillgång för att förgro så kan säkert någon av såexperterna här svara bättre, men för mig låter det lite mörkt med bara ljus genom betongglas. unsure.gif
Fenja
Backtimjan är inte så snabbväxande, men bra om det är en slänt ni kommer att trampa i någon gång nu och då, för det tål den. Om jag var du skulle jag täcka slänten med svartplast och sedan plantera timjan och när denna sedan är så stor att det är befogat att skära loss plasten så rotar sig timjan snabbt genom avläggare. Täcker du inte med plast lär du få rensa som kryddan nämner.
Gällande sådd av timjan tror jag du ska välja att ställa dem i ett fönster med fullt dagsljus, annars får du använda extrabelysning i ditt hobbyrym, risken är att de "lankar" iväg och blir långa och taniga annars. Jag har sått back- och apelsintimjan i år och de kom upp på mindre än en vecka i köksfönstret
Vintergröna är annars ett bra alternativ, inte lika tramptåligt, men den täcker snabbt en stor yta. Finns med blå eller vita blommor, att blanda är snyggt.
Ormöga är en liten snabbväxande planta med himmelsk vackra små blå blommor på våren som inte tål att trampas på, men som sprider sig fort. Både Vintergröna och Ormöga klarar skuggiga placeringar.
Lycka till!
Fenja
KURT
När man väl fått upp timjanen så kan man mycket lätt ta sticklingar, bryt bara av kvistar avlöva dem och stick ner i jorden.
Sylvia
CITAT (leif @ 08-03-2004, 07:25)
Hur mycket ljus behövs det när jag skall förgro plantor nu på vårkanten? Har ett hobbyrum där det bara är ett par betongglas som ljusinsläpp. Funkar det, tror Ni?

/Leif

Nehe, det funkar inte med bara betongglas! Du får lååånga rangliga plantor som gör ingen glad. Häng upp några rejälä lysrör över ett bord där så har du sådderna under sedan. Ca. 15-25 cm mellan plantorna och lysröret blir bra. Eller skaffa en högtrycksnatriumarmatur som räcker att lysa upp hela rummet.
leif
CITAT (Fenja @ 08-03-2004, 12:19)
Backtimjan är inte så snabbväxande, men bra om det är en slänt ni kommer att trampa i någon gång nu och då, för det tål den. Om jag var du skulle jag täcka slänten med svartplast och sedan plantera timjan och när denna sedan är så stor att det är befogat att skära loss plasten så rotar sig timjan snabbt genom avläggare. Täcker du inte med plast lär du få rensa som kryddan nämner.
Gällande sådd av timjan tror jag du ska välja att ställa dem i ett fönster med fullt dagsljus, annars får du använda extrabelysning i ditt hobbyrym, risken är att de "lankar" iväg och blir långa och taniga annars. Jag har sått back- och apelsintimjan i år och de kom upp på mindre än en vecka i köksfönstret
Vintergröna är annars ett bra alternativ, inte lika tramptåligt, men den täcker snabbt en stor yta. Finns med blå eller vita blommor, att blanda är snyggt.
Ormöga är en liten snabbväxande planta med himmelsk vackra små blå blommor på våren som inte tål att trampas på, men som sprider sig fort. Både Vintergröna och Ormöga klarar skuggiga placeringar.
Lycka till!
Fenja

Är det någon skillnad i växtsätt på backtimjan och citrontimjan?
leif
Är det någon skillnad i växtsätt på backtimjan och citrontimjan?
Cilla
Ja, det är rätt stor skillnad men det finns många olika sorters backtimjan och de som kallas citrontimjan har också olika egenskaper.

Min erfarenhet är att det som säljs som citrontimjan i plantskolorna ofta är en brokbladig timjan med lite rundade blad och att plantan är glesare och högre än de krypande timjanvarianterna.

Backtimjan finns dels i olika blomfärger, vitt och purpur, och mina vitblommande har inte spritt sig lika villigt som de med purpur, som dessutom är tåligare för torka och väta. Dels finns det backtimjan med olika undernamn som också beter sig lite olika.

De riktigt låga timjansorterna kallas ofta kryptimjan och gråtimjan (även bland dem finns många sorter) har spritt sig ojämförbart bäst, och har varit tåligare än de som i handeln kallats backtimjan.

Sammanlagt har jag nog satt ca 100-talet timjanplantor, köpta på olika ställen under 10 år. Ett femtiotal är det ännu liv i och det är de riktigt låga krypande som överlevt bäst. Några av dem har kallats gråtimjan, andra kryp- eller backtimjan.
renate
Ja,Gråtimjan är en mycket trevligt växt, får man den att trivas bilda den en doftande matta med rosalila blommor.Aubritia är en annan växt som passar bra ihop med timjan i en slänt.Taklök passar bra i slänten med,tex.planterat som en liten bäck,ringlande uppifrån och ner.Det finns många möjligheter i en slänt som din.Sol är nästan ett måste för en sådan rabatt.Lycka till// Renate
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon