Sidor: 1, 2
tomas99
Tråden är stängd för att det inte skall vara någon mobbing.
Red Top
CITAT (tomas99 @ 17-10-2011, 12:31) *
Tråden är stängd för att det inte skall vara någon mobbing.

confused.gif
Anma
Jag tycker nog att den är ganska öppen?
Gossen Ruda
Vidöppen. Kanske var det tänkt att bli en omröstning utan möjlighet att kommentera, det går ju. På frågan kan jag dock svara nej.
Blomstertanten
Funderade en stund på om jag vågade svara här eller om jag kan bli anklagad för att mobba någon vars åsikt jag inte delar sleep.gif Men jag chansar tongue.gif

Just nu är jag inte medlem i något parti, men har varit medlem i Vänsterpartiet och haft politiskt uppdrag i en skol&områdesnämnd.
malarmaster
nej,inte längre. dock funderade jag inför förra valet att engagera mig igen,dock inte för mitt gamla parti,kanske det blir aktuellt inför nästa val,beror lite på vad som händer närmsta året. Ulf
gnon49
Genom mitt arbete har jag haft nära kontakt med moderaterna i min kommun men har aldrig blivit medlem i partiet. Och tänker inte bli det. Det är ju politiken som väger tyngst, inte partiet när man röstar.
malarmaster
CITAT (tomas99 @ 17-10-2011, 12:31) *
Tråden är stängd för att det inte skall vara någon mobbing.

hur kan en enkel fråga orsaka mobbing? svaret är ju ja eller nej.Ulf
Huggorm
Jag är inte medlem i något parti, men jag funderade ett tag på att bli medlem i SD, och kandidera för dem. Det verkar ju inte direkt svårt att bli invald i åtminstone kommunfullmäktige, och när man blivit det frigör man sig och blir politisk vilde i stället, och kan härja som man vill w00t.gif
malarmaster
bra ide ,huggis. att man får bilen sönderslagen o huset nerbränt är ju bara något man får ta,i demokratins namn.här är en ledig plats i min kommun,delegaten där hoppade av efter div. hot o trakasserier.
bättre att satsa på en riksdagsplats,mer betalt o man kan roffa duktigt. där finns en sd- vilde redan.Ulf
Huggorm
CITAT (malarmaster @ 17-10-2011, 16:46) *
bra ide ,huggis. att man får bilen sönderslagen o huset nerbränt är ju bara något man får ta,i demokratins namn.här är en ledig plats i min kommun,delegaten där hoppade av efter div. hot o trakasserier.
bättre att satsa på en riksdagsplats,mer betalt o man kan roffa duktigt. där finns en sd- vilde redan.Ulf

Riksdagsplatserna är ju lite mer eftertraktade, så de är svårare att komma över. Men lyckas man så har man ju verkligen dragit en vinstlott
andersen
CITAT (Huggorm @ 17-10-2011, 17:11) *
Riksdagsplatserna är ju lite mer eftertraktade, så de är svårare att komma över. Men lyckas man så har man ju verkligen dragit en vinstlott


Menar du att det är en vinstlott.. att stå på rasisternas sida? att vi har ett rasistparti i riksdagen är en skam,rasistiska partier borde förbjudas, det är inte demokrati att kränka andra människor pga deras ursprung.
Aqvakul
CITAT (Huggorm @ 17-10-2011, 16:35) *
Jag är inte medlem i något parti, men jag funderade ett tag på att bli medlem i SD, och kandidera för dem. Det verkar ju inte direkt svårt att bli invald i åtminstone kommunfullmäktige, och när man blivit det frigör man sig och blir politisk vilde i stället, och kan härja som man vill w00t.gif

naughty.gif
herkules
nej, jag är inte medlem i något parti och kommer aldrig bli det heller.
malarmaster
köpte en förstamaj-blomma ifjol ,bilversionen o satte den på ena sidorutan,blå blomma med vitt centrum.tänkte inte på att den var väldigt lik sd-blomman,men någon gjorde det,skrapade bort blomman åt mig men använde ngt verktyg som skrapade sönder glaset. kollar numera väldigt noga vad jag prydder bilen med,aktar mig för rosor närmsta tiden,folk ser lömska ut,kan det vara den röda lacken? ulf
andersen
Ja jag glömde... jo jag är med i ett parti och har varit med i ett par olika vänsterpartier.
Huggorm
De enda partier jag skulle kunna tänka mig att stöda är småpartier som tyvärr inte kommer nå 4%-spärren. Som Landsbygdsdemokraterna till exempel, med 0,03% i senaste valet har de långt kvar sad.gif
malarmaster
CITAT (Huggorm @ 17-10-2011, 17:52) *
De enda partier jag skulle kunna tänka mig att stöda är småpartier som tyvärr inte kommer nå 4%-spärren. Som Landsbygdsdemokraterna till exempel, med 0,03% i senaste valet har de långt kvar sad.gif

förtvivla icke,hitler startade också från botten o han lyckades sätta ett avtryck i historieboken. det gäller bara att ha en ide o ett jävligt bra järnrör . Ulf
Cacki
CITAT (malarmaster @ 17-10-2011, 18:10) *
förtvivla icke,hitler startade också från botten o han lyckades sätta ett avtryck i historieboken. det gäller bara att ha en ide o ett jävligt bra järnrör . Ulf


Appselut! "Masspsykos" tror jag den hemliga formeln kallas...
Gossen Ruda
CITAT (andersen @ 17-10-2011, 17:19) *
Menar du att det är en vinstlott.. att stå på rasisternas sida? att vi har ett rasistparti i riksdagen är en skam,rasistiska partier borde förbjudas, det är inte demokrati att kränka andra människor pga deras ursprung.

Fast då är Sverige redan rasistiskt eftersom inte alla som vill komma hit får komma hit. Kanske tur, annars blev det snabbt bara ståplats kvar.
malarmaster
CITAT (Gossen Ruda @ 17-10-2011, 18:22) *
Fast då är Sverige redan rasistiskt eftersom inte alla som vill komma hit får komma hit. Kanske tur, annars blev det snabbt bara ståplats kvar.

nå,den nya centerpolitiken förordar fri arbetskraftsinvandring,40 miljoner invånare i sverige avskräcker inte dem,och det är klart vi finge nog bygga många nya hus,skaffa elproduktion(kärnkraft ?) o fixa matproduktion. men hon sa inget om arbetsplatser? vi behöver så småningom folk i äldre/sjukvården men där kan väl inte alla jobba? vår industri håller ju på att flytta till kina(det som är kvar).skall bli intressant att se ulf
Azur
Jag försökte faktiskt nyligen gå med i folkpartiet, men de vill uppenbarligen inte ha mig.
malcolm
Är inte med i något parti, har aldrig varit med i något parti och kommer nog aldrig att vara det heller.
Överbölingen
Att vara partimedlem är att göra avkall på den personliga integriteten enligt mitt synsätt.
Somt är gott och somt är dåligt hos alla partier. Skulle jag hamna i någon politisk sitts i en nämnd eller så och det "mitt parti" vill, strider mot min uppfattning, så kan (läs får) jag inte rösta mot partiet. Där slutar demokratiprocessen och blir partidiktatur.
OK en anarkistisk tanke men tänk så många gånger det blivit fel pga partipiskan.

Politik och namn på partilistorna handlar om förtroenden och att den förstrukna personen är ärlig, kompetent, god retoriker, vet när hon/han skall hålla inne med ett tyckande och vågar ta ansvar samt dessutom är klok. Men alla punkterna måste uppfyllas. Det är därför det är så viktigt att lyssna på olika kandidater/partier till de olika församlingarna av styrande organ. Först därefter kan man ta ställning.

Anledningen är att jag kanske bedömer att min ideologiske företerädare inte komer att nå dit jag vill men väl ett annat partis företrädare. Då är min röst given. Naturligtvis sett ur ett helhetsperspektiv.

Humanistiskt så prioriterar jag:
Sjukvård och annan vård och omsorg, utbildning (alla nivåer), arbetsskapande åtgärder (inte nödhjälpsåtgärder).
Ekonomi
En hållbar budget. Höjd stalig skatt i tätorter. Skickliga ekonomer som hjälper företagare hellre en bidrag i form av anställningsstöd. Aktiv träning för arbetssökanden att söka jobb. Hjälp med CV osv. Mer stöd för arbetsökande när de hänvisar till anmäld arbetsplats.
Logistik, energi och tillhörande miljöhantering:
Samfärdsel även för glesbygd, transporter via järnväg (där det går= befriar europavägarna i landet från en del tung trafik), bussar används i ännu större utsträckning i järnvägslöst land. Tätare turer och små bussar vissa tider. Energin måste bli billigare där den alstras. Det är norrlands älvar som producerar kraft som resten av landet utnyttjar men det är i norr som marker ödelagts av dämningar och värdefullt fiske har förstörts. Bygga mer vindkraft. Rabattera drivmedelsskatten inom glesbebyggt område. Pendling krävs ofta upp till 100 km.Alla kommuner skall ha biogasanläggningar. Kan om de har korrekt avfallshantering. Kommunen tjänar mer om de bygger ur egen kassa än med statligt stöd sett över tid.
Lag och rätt:
Polis som löser huvuduppgifter. Dvs stävjar och utreder tjuvnads- och våldsbrott. Övervakar trafik. Det behövs fler poliser av båda könen ute på fältet. Mer polis och tulltjänstemän vid landets infarter. Såväl till lands, till sjöss eller via flyg. Fler åklagare så att brottsmål handläggs fortare. Brott mot barn och utredning av barnbrottslingar måste ske utan dröjsmål.
Försvaret:
Även om det är litet så krävs utbildning och allt fler högutbildade officerare och manskap. Vi bör fortsätta med militära insatser inom UNs ram och Natos. Ger såväl officerare som manskap bra utbildning. Kommenderingarnas längd kan kanske diskuteras.
Invandrarpolitik:
Vi måste få bort den blåögda synen på läget i de asylsökandes hemländer. Lära tjänstemännen inom området vad humanitet är och respekt för människor. Öka språkutbildningen för invandrare och konstatera att det kommer många högutbildade. Låt ex på läkarsidan Karolinska eller något annat universitetssjukhus ha specialkurser för kontroll och komletterande utbildning. Samma sak på "Käftis". Tekniker torde snart visa vad de kan inom IT och konstruktion och borde inte vara svårt att ge kompletterande utbildning. För övrigt är entreprenörsandan hög bland invandrare och många etblerar sig i olika branscher. Jag har svårt att tro att prismarknaden dumpas av gästarbetare eller asylsökande.

Jag har säkert glömt några viktiga rubriker men de här tycker jag står framför andra. Kan ett parti trovärdigt klara 50% av dessa funderingar är det möjligt att de får min röst.

Detta är ett försök att förklara varför jag inte vill vara partimedlem.
gnon49
Hehe, visst låter du som en alliansare Överbölingen. Med några droppar miljöpartist därtill.
Red Top
CITAT (gnon49 @ 17-10-2011, 21:58) *
Hehe, visst låter du som en alliansare Överbölingen. Med några droppar miljöpartist därtill.

Tänk så olika man tolkar. Jag tycker det flammar ganska rött om Överbölingen. biggrin.gif
Cacki
CITAT (Överbölingen @ 17-10-2011, 21:38) *
klipp klipp klipp...
//Energin måste bli billigare där den alstras. Det är norrlands älvar som producerar kraft som resten av landet utnyttjar men det är i norr som marker ödelagts av dämningar och värdefullt fiske har förstörts.// ...klipp klipp


Överbölingen....det här är en sak jag ofta får höra eftersom jag har norrlänningar i släkten, men jag har ändå aldrig lyckats få klart för mej vad de grundar sitt krav på. Jag har försökt ställa frågan men eftersom frågan tydligen är väldigt laddad och känslig får jag inget vettigt svar. Det enda som händer är att det tydligen väcker en väldig ilska av någon anledning. Du brukar ju vara en förnuftig och pedagogisk man med god kontroll på ditt temperament så du kanske skulle vilja försöka förklara detta för en stackars oinvigd stackare?

För mej låter det mest som att orsaken skulle vara just det du nämner, att älvarna ligger i Norrland och att det då per automatik ska tillhöra specifikt norrlänningarna. Men Norrland tillhör ju Sverige även det, så jag får helt enkelt inte ihop det. Fisket och kraftverksfördämningarnna nämner du också, men inte ens det förstår jag riktigt.
Ska varenda västkustbo kompenseras för att resten av landet äter upp "deras" makrill, kräftor, spättor, räkor osv osv? Eller ska skåningarna kompenseras för att hela Skåne ödelagts av jordbruksmark? Ska de som bor kring de växande storstäderna kompenseras för att deras närmiljö ödeläggs av en växande bebyggelse. Man skulle kunna hålla på i oändlighet att räkna upp orsaker till varför man skulle kunna hävda kompensation.
Dessutom tror jag att det kan vara lite farligt eftersom det givetvis måste gälla åt andra hållet också i så fall. Tänk vilka höga spannmålspriser ni skulle få däruppe och tänk bara på vad ett äpple kommer att kosta om det skulle bli rättvisa för alla på dessa grunder. Vi både ger och tar ju i det här landet och fungerar det inte bäst som det är?

Red Top
Jag är inte Överbölingen, men skriver ändå. flirting.gif

Är det inte så att EU har bestämt att Sverige ska delas in i tre delar, när det gäller kostnad för energi. Skåningar och andra, som bor i södra delen får betala mest. Mellansverige lite mindre och norra delen minst.

Det kanske löser problemet.
Cacki
CITAT (Red Top @ 17-10-2011, 22:58) *
Jag är inte Överbölingen, men skriver ändå. flirting.gif

Är det inte så att EU har bestämt att Sverige ska delas in i tre delar, när det gäller kostnad för energi. Skåningar och andra, som bor i södra delen får betala mest. Mellansverige lite mindre och norra delen minst.

Det kanske löser problemet.


Javisst ja vad dum jag är, det har jag ju hört talas om. Den rättvisan kan jag ställa upp på, men enbart med tanke på klimat/temperaturskillnaderna och inte på de där konstiga argumenten jag nämnde i förra inlägget.
Red Top
yes.gif
*Stintan*
Den 1 november 2011 delas Sverige in i fyra elområden baserat på förbrukning och produktion. Det blir alltså olika priser för de olika områdena med billigast i Norr och dyrast i söder. Gränserna mellan dessa områden har dragits där flaskhalsar i elstamnätet ofta uppstår.

Det handlar om att uppnå balans mellan förbrukning och produktion av el i olika delar av landet. Elstamnätet behöver byggas ut och elproduktionen i södra Sverige behöver utökas.

Att man inför dessa områden nu beror på att förändringar genomförs i Europa för att vi alla ska få en gemensam elmarknad.
Anma
Jag har gått med i ett parti nu. Min man har varit med i ett parti i ett par år. Det är inte samma parti.
Huggorm
CITAT (*Stintan* @ 18-10-2011, 05:41) *
Den 1 november 2011 delas Sverige in i fyra elområden baserat på förbrukning och produktion. Det blir alltså olika priser för de olika områdena med billigast i Norr och dyrast i söder. Gränserna mellan dessa områden har dragits där flaskhalsar i elstamnätet ofta uppstår.

Det handlar om att uppnå balans mellan förbrukning och produktion av el i olika delar av landet. Elstamnätet behöver byggas ut och elproduktionen i södra Sverige behöver utökas.

Att man inför dessa områden nu beror på att förändringar genomförs i Europa för att vi alla ska få en gemensam elmarknad.

Vi på västkusten har ju ett kärnkraftverk, men vi får ändå dyr el?

CITAT (Anma @ 19-10-2011, 11:57) *
Jag har gått med i ett parti nu. Min man har varit med i ett parti i ett par år. Det är inte samma parti.

Antar att det är S och V, men det kunde annars ha skapat många fina diskussioner vid middagsbordet om den ena var medlem i V och den andra SD. Kunde ju bli matkrig och allt möjligt.
Gossen Ruda
CITAT (Huggorm @ 19-10-2011, 16:16) *
Vi på västkusten har ju ett kärnkraftverk, men vi får ändå dyr el?

4 tom, dvs när alla fungerar och är igång.
Huggorm
CITAT (Gossen Ruda @ 19-10-2011, 16:23) *
4 tom, dvs när alla fungerar och är igång.

Fyra reaktorer i samma kraftverk är det väll?
*Stintan*
CITAT (Huggorm @ 19-10-2011, 16:16) *
Vi på västkusten har ju ett kärnkraftverk, men vi får ändå dyr el?


Inte dyrare än oss på ostkusten! Vi har ju även vi kärnkraftverk men observera att mer än hälften av all el produceras norr om dalälven och kostar mycket att transportera söderut. Område 4 har mest underskott och område 3 lite mindre underskott
.
EU-kommissionen har beslutat att Svenska Kraftnät måste förändra Sveriges sätt att hantera begränsningar i överföringen i det svenska elnätet. Syftet med att dela in Sverige i fyra elområden är att det ska stimulera att nya kraftverk byggs där det är underskott på el och att elnäten förstärks så att mer el kan överföras mellan olika delar av Sverige.
[attachment=65623:elomraden_karta.png]
andersen
CITAT (Huggorm @ 19-10-2011, 16:16) *
Vi på västkusten har ju ett kärnkraftverk, men vi får ändå dyr el?


Självklart så skall ju ni betala för Barsebäck det är nog inte billigt att montera ner.
Huggorm
CITAT (andersen @ 19-10-2011, 17:09) *
Självklart så skall ju ni betala för Barsebäck det är nog inte billigt att montera ner.

Fast Barsebäck ligger i Skåne, i elzon 4
andersen
CITAT (Huggorm @ 19-10-2011, 17:17) *
Fast Barsebäck ligger i Skåne, i elzon 4


Oj det blev visst fel här.
Azur
En fråga jag ställer mig är om inte elbolagen tjänar pengar på elbrist. I USA organiserade elbolaget Enron med flit "brown-outs", dvs kapacitetsunderskott, för att optimera vinsten: det de förlorade på att inte ha tillräckligt med el att sälja kompenserades med råge av vad vann på insparade produktionskostnader och höjda elpriser.

Ett kärnkrafterk som inte går kostar visserligen fortfarande pengar, men kanske blir det ändå höjd vinst för elbolagen pga höjda elpriser på vattenkraftselen.

EDIT: Min inre cyniker misstänker också att hela poängen med att indela sverige i zoner är att kunna motivera högre elpriser där de flesta kunderna finns, dvs i södra sverige.
Red Top
Redan i dag dribblar ju våra kraftbolag med elpriserna. Genom att alltid genomföra reparationer och förbättringar i kärnkraftverken på vintern.

Vore jag kärnkraftsförespråkare skulle jag nog bli förbannad när kraftbolagen år efter år bevisar att kärnkraftverken inte behövs. naughty.gif
Motti
Konstigt det där att så många inte vill stå upp för vad de rösta på det ska vara liksom lite hemligt confused.gif hur ska man annars förmedla och kunna stå upp för vad man tycker är rätt och riktigt om man inte vågar visa färg.Själv har jag alltid röstat Blått och har så gjort i 40 år men det är ju precis ingen hemlighet wink.gif
Red Top
Det är skillnad på vad man röstar på och om man är medlem i något parti.

Den här tråden handlar om det senare.
Motti
Jag tycker att på något sätt om man röstat på ett parti i många många år så är man väl ändå en slags medlem och annhängare även om alla inte betalar en medlemsavgift !röstar man tex på sossarna så är man väl ändå en medlem av partiet även om man inte stöder dom ekonomiskt ?
Huggorm
CITAT (Motti @ 19-10-2011, 19:37) *
Jag tycker att på något sätt om man röstat på ett parti i många många år så är man väl ändå en slags medlem och annhängare även om alla inte betalar en medlemsavgift !röstar man tex på sossarna så är man väl ändå en medlem av partiet även om man inte stöder dom ekonomiskt ?

Nej, då är du inte officiellt medlem av partiet, det kräver medlemskap.
Motti
Att vara betalande medlem innebär inte att man är det offeciellt alls i så fall bara inom partiet.Men går man i 1-majtåget så är man väl offeciell eller hur där syns man ju offentligt där ser väl alla vilken partihörighet man har !.
Blomstertanten
yaay.gif
Motti
blomma.gif
*Stintan*
Såklart det är ju vinstdrivande företag tyvärr!
Motti
Å då kan jag ju tycka SUCK tur vi inte har presidentkanpanjer i Sverige !på tal om vinstdrivande mutor mm:)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon