Full version: Induktionsspisägare
Klint
Ja nu är vi snart där,behöver nya grytor och stekpanna till min nya häll.Funderar på OBH nordica supreme steel,men hittar inga bra tester så då frågar jag här vad har ni för grytor?Är de bra, sådär, eller helt perfekta?
Anna-Karin Lundberg
Jag använder gjutjärnsgrytan mest av allt, både kokar och steker i den. Till pasta och större kok en 5-liters "365grader" från IKEA som jag gillar mycket. Köpte också två av deras "finare" grytor, kopior av "ritktiga kockgrytor" och de är fina och bra - förutom att det inte går att hälla ur dem, det är ingen bra kant.

Jag är ingen matlagningsmänniska, så jag är kanske inte rätt person att berätta om grytor, men jag vill att det ska vara bra kvalité och lätt att använda och diska. Köpte rätt nyligt induktionshällen och är väldigt nöjd.
Anma
Jag använder IKEAs Favorit (de dyrare, paket 7 delar 995:-) och är nöjd med dem.
*Stintan*
CITAT (Anma @ 19-10-2011, 10:29) *
Jag använder IKEAs Favorit (de dyrare, paket 7 delar 995:-) och är nöjd med dem.


Det låter inte dyrt flirting.gif
Anma
CITAT (*Stintan* @ 19-10-2011, 10:52) *
Det låter inte dyrt flirting.gif

Nej det är inte dyrt, men det är IKEAs dyraste. giggle.gif
De där OBH Nordicas får man väl betala lika mycket för en enda liten kastrull. Om inte mer.

Däremot behöver jag komplettera med en såskastrull med en hällvänlig kant. De jag sett när jag kommit ihåg att titta har alla haft pip bara för högerhänta. En sån blir helt meningslös för mig. Måste vara en med pip eller hällkant på båda sidorna.
*Stintan*
CITAT (Anma @ 19-10-2011, 11:14) *
Nej det är inte dyrt, men det är IKEAs dyraste. giggle.gif
De där OBH Nordicas får man väl betala lika mycket för en enda liten kastrull. Om inte mer.

Däremot behöver jag komplettera med en såskastrull med en hällvänlig kant. De jag sett när jag kommit ihåg att titta har alla haft pip bara för högerhänta. En sån blir helt meningslös för mig. Måste vara en med pip eller hällkant på båda sidorna.


http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/20129460/


http://shop.audiovideo.se/product.aspx?cat...79-5cb9ddd08c99 (finns i olika storlekar, men dyr)
Anma
CITAT (*Stintan* @ 19-10-2011, 11:56) *

Tack stintan! Vill helst ha en rostfri så att man kan ha metallvisp i. Men den där var dyr, som sagt.
Förlåt Klint att jag kapade tråden lite...
Bee
Jag tror inte det spelar någon roll hur mycket du betalar för kastruller och stekpannor. Det viktiga är ju att dom klarar induktionshällen och det gör dom flesta utom de allra billigaste.

När vi bytte till induktion för några år sen fick jag byta ut mycket. Bla köpte jag ett grytset på Werner & Werner. Inte billigt men tyvärr skulle jag vilja byta ut dom. Beror inte på nya hällen utan på att handtagen är så fånigt utformade att det samlas vatten i dom i diskmaskinen. Jag får nippran!

Det känsligaste kapitlet är stekpannor. Om du har haft häll tidigare så vet du vad jag menar. En stekpanna som slagit sig är hopplöst oanvändbar på glashäll, oavsett uppvärmningssätt. Jag har lärt mig den dyra vägen att låta stekpannan stå kvar på hällen och svalna före disk för att inte slå sig. Den dyra Hackman slog sig snabbare än Ikeas.
Carl

En gjutjärnspanna slår sig aldrig bäst att vända om ska steka bryna på högre temperatur.

En aluminium panna ska vara gjuten vilket medför tjockare botten och inga inre spänningar som en pressad billig alltid har. En pressad panna blir snabbt skev och obrukbar.

Ytskiktet ska vara keramiskt belagt och inte med olika Teflonskikt vilket repar snabbt.

En gjuten aluminiumpanna kostar runt 700 SEK Såg en ifrån OBH på ICA idag en bra panna.

En gryta som är bra är dom gamla Kockums grytorna (DE gula och med en grön rand). Kan du köpa för en hundring eller två på typ myrorna.
KRT
Vi har lite olika, bland de vi är mest nöjda med är nog faktiskt IKEAs, tror det är 365-serien. Har en gjutjärn, men den är så jobbig att diska att vi knappt använder den....

Stekpannor är värre - har testat allt frbilliga till dyra, de slår sig alltd förr eller senare. Just nu har vi tefal och den är OK.
Motti
Håller med föregående talare wink.gif IKEAS grytor annvänder vi och dom fungerar kanon dessutom har de bra kvalitet .Ett tips om man nu ska ut och handla ta med en magnet när vi handlare Siemens vitvaror fick vi med en magnet som man kan testa grytor mm om de passar till induktion .Gärngrytor och järnstekpannor fungerar alltid .
RibesRubusVitis
Fast Ikeas aluminiumkastrull enligt länken ovan fungerar inte på en induktionsspis. Det är inte ens säkert att alla rostfria duger.
Motti
IKEAS 365 + grytor fungerar på induktion!men som sakt ta med en magnet när ni ska handla grytor till induktion, fäster magneten så fungerar de på induktionshäll,har haft induktionshäll i sju år det bästa man kan ha och så så lätt att hålla rent man slipper skrapor och stålull.En gryta som ska fungera på induktionshäll ska ha en magnetkärna av något slag.Själv har jag märkt att det ofta finns dålig info på grytor och stekpannor om vilka spisar och hällar man kan ha dom på .
Garden bliss
Då ska jag bidra med ett tips på vad man INTE ska köpa. Nämligen Hackman Matador. När vi flyttade in i vårt nya hus (med induktionshäll) köpte vi stekpanna, traktörpanna och två kastruller i den serien (kostade skjortan eller åtminstone 2-3 000 kr).

Stekpannan klarade mindre än 6 månader och traktörpannan ungefär det dubbla. Det som händer är att maten börjar fastna i pannan så det blir helt omöjligt att steka i den till slut. Syns inga märken eller så i pannan så jag vet inte vad som är fel.

Grytorna funkar ännu att laga i två år efter inköpet men jag retar mig på locken. Det är samma konstruktion på alla lock (även locket till traktörpannan). Locken är av glas och handtaget är monterat ovanpå. Mellan handtaget och glaset samlas det smuts när man kör locken i diskmaskinen och det ser hemskt grisigt ut. Blä!

Så nu är jag också på jakt efter nya kokkärl. =)
Anma
CITAT (Garden bliss @ 19-10-2011, 20:51) *
Då ska jag bidra med ett tips på vad man INTE ska köpa. Nämligen Hackman Matador. När vi flyttade in i vårt nya hus (med induktionshäll) köpte vi stekpanna, traktörpanna och två kastruller i den serien (kostade skjortan eller åtminstone 2-3 000 kr).

Stekpannan klarade mindre än 6 månader och traktörpannan ungefär det dubbla. Det som händer är att maten börjar fastna i pannan så det blir helt omöjligt att steka i den till slut. Syns inga märken eller så i pannan så jag vet inte vad som är fel.

Grytorna funkar ännu att laga i två år efter inköpet men jag retar mig på locken. Det är samma konstruktion på alla lock (även locket till traktörpannan). Locken är av glas och handtaget är monterat ovanpå. Mellan handtaget och glaset samlas det smuts när man kör locken i diskmaskinen och det ser hemskt grisigt ut. Blä!

Så nu är jag också på jakt efter nya kokkärl. =)

Reklamerade du pannorna?
Tapio
CITAT (Bee @ 19-10-2011, 14:31) *
Det känsligaste kapitlet är stekpannor. Om du har haft häll tidigare så vet du vad jag menar. En stekpanna som slagit sig är hopplöst oanvändbar på glashäll, oavsett uppvärmningssätt.


Halaj!

Varför?
Jag har en induktionshäll och har inga stekproblem. Har inte kollat pannans rakhet. Men varför skulle en skev panna bli obrukbar?

//T
*Stintan*
För ett bra/jämnt stekresultat så behös en plan botten på stek/kokkärlet, det säger väl sig självt och det gäller inte bara induktionshäll.
RibesRubusVitis
Nåja, så plan behöver den väl inte vara? Induktionen är förvisso en "fysisk kontakt", men inte vad vi i dagligt tal kallar fysisk, dvs mekanisk. Kärlet måste befinna sig hyfsat nära, men måste inte vidröra hällen.
Motti
Måste inte vidröra hällen ?klart den måste har du induktion och vet var det är ?Jag har haft det i 7 -8 år och nog måste jag har grytor som inte "svävar" över hällen de måste i allra högsta grad ha kontakt med hällen,däremot kan du lägga ett papper emellan gryta och häll koka upp vattnet i grytan utan att pappret blir bränt !induktion är absolut inget hokus pokus bara rent och snyggt .
Att ha plana grytor och stekpannor sparar energi och koktid .
Garden bliss
CITAT (Anma @ 19-10-2011, 21:45) *
Reklamerade du pannorna?


Jag reklamerade stekpannan och det gick bra. Tyvärr hittade vi inte kvittot till traktörpannan eller så är kvittot ett av de som blivit så blekta så man inte längre kan se vad det står.
Klint
Tack för alla svar! OBH finns till ganska bra pris på nätet,men ikeas har 1 pers sagt inte vara bra.Men ni är ju fler som har dem och gillar och jag behöver allt nytt det blir många pengar,vänsterhänt är jag med så än en gång tack för tipsen,det finns bara ett fel med Ikea det finns väldigt mycket bra&billigt så slutnotan...men det hör till en annan tråd flirting.gif
KRT
Vi har dessa två fr ikea och är mycket nöjd m båda;
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/00101155/
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/60101157/

Tapio
CITAT (Motti @ 20-10-2011, 01:32) *
Måste inte vidröra hällen ?klart den måste har du induktion och vet var det är ?Jag har haft det i 7 -8 år och nog måste jag har grytor som inte "svävar" över hällen de måste i allra högsta grad ha kontakt med hällen,däremot kan du lägga ett papper emellan gryta och häll koka upp vattnet i grytan utan att pappret blir bränt !induktion är absolut inget hokus pokus bara rent och snyggt .
Att ha plana grytor och stekpannor sparar energi och koktid .


Halaj!

Upp till bevis här!
Ett magnetfälts fältstyrka är omvänt proportionell mot kvadraten på avståndet till magnetfältet. Alltså när man fördubblar avståndet så minskar fältstyrkan till en fjärdedel.

Jag hällde upp en deciliter vatten i en kastrull och klockade tiden till kokning. 42-43 sekunder.
Så la jag upp en handduk på hällen och gjorde om experimentet. 46-47 sekunder.
Jag mätte handdukens tjocklek (med skjutmått) till 1 mm.
Jag är rätt säker på att man kan försumma handdukens permeabilitet (en handduk är inte särskilt magnetisk) utan man kan betrakta det som att kastrullen ”svävar” en mm ovanför plattan.

En aluminiumpanna kan säkert slå sig en mm, men inte en chans att gjutjärn skulle göra det.
Mitt experiment är alltså extremt och kan aldrig inträffa, och ändå ökades koktiden högst marginellt.

Min slutsats är alltså att vad gäller en induktionshälls förmåga att hetta upp mat så kan pannan vara hur bucklig som helst i botten.

Det måste alltså vara något annat Bee menar när h*n säger att en slagen panna blir obrukbar på en induktionshäll.
Min fråga kvarstår.

//T
Carl

Bra test. Ditt resultat verkar logiskt eftersom spolen sitter en bit under hällen så borde några millimeter inte spela någon roll.
RibesRubusVitis
Tack Tapio, du förklarade bättre än jag lyckades själv. Såg förresten nyss att det finns ”adapterplattor” som gör att även gamla aluminiumkärl mm kan användas:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Induktionshäll
http://www.reservex.se/artiklar.asp?id=10956
http://www.nyteknik.se/popular_teknik/tekn...ticle268136.ece
Bee
Nu var det stekpannor som slagit sig jag inte kan/vill använda på hällen. Spelar ingen roll om det är induktionshäll eller annan glaskeramikhäll. Är inte stekpannan plan mot glaset så steker den inte jämt.
Det var många år sen (närmare 20) men jag vill minnas att gjutjärnsplattor var mer förlåtande mot buckliga stekpannor och även kastruller.
Klint
Ok! Kör en vända med stekpannor vad gäller?vad är bäst? är tex du Anma lika nöjd med stekpannan som grytorna från Ikea?
Anma
CITAT (Klint @ 26-10-2011, 21:54) *
Ok! Kör en vända med stekpannor vad gäller?vad är bäst? är tex du Anma lika nöjd med stekpannan som grytorna från Ikea?

Ja det är jag. Det är den bästa jag haft hittills, men jag har aldrig haft de allra dyraste och inte heller det nya beläggningen, vad den nu heter. I vilket fall så upplever jag Ikeas Favorit som mycket prisvärd. Den har inte slagit sig heller, vilket alla tidigare teflonpannor gjort för mig. Det enda är att beläggningen börjat lossna uppe på kanterna. Tror att den pannan är 4 eller 5 år nu.
Klint
Men det låter jättebra har nog bestämt mej för hela paketet nu
Anma
CITAT (Klint @ 27-10-2011, 00:09) *
Men det låter jättebra har nog bestämt mej för hela paketet nu

Det är ett mycket prisvärt val du gör.
*Stintan*
Har haft ett otal stekpannor, både dyra och exklusiva och billigare varianter, teflon och keramiska, men jag måste säga att de enda stekpannor som håller måttet är av gjutjärn. Varför köpa ny stekpanna vart annat år när man kan ha en som till och med klarar att gå i arv. Dessutom med ett överlägset stekresultat. Lite tyngre men det är det värt!
Anma
Förresten, kändes som att nåt inte stämmer här.
Så jag kollade nu på Ikea. Det är traktörpannan som börjat släppa i kanterna och den har vi köpt 2006 när vi flyttade hit.
För snart två år sedan köpte vi 7 delade setet och den stekpannan i det paketet är som ny fortfarande i beläggningen.

CITAT (*Stintan* @ 27-10-2011, 00:19) *
Har haft ett otal stekpannor, både dyra och exklusiva och billigare varianter, teflon och keramiska, men jag måste säga att de enda stekpannor som håller måttet är av gjutjärn. Varför köpa ny stekpanna vart annat år när man kan ha en som till och med klarar att gå i arv. Dessutom med ett överlägset stekresultat. Lite tyngre men det är det värt!

Jag skulle också tycka samma om det inte var för att jag inte klarar vikten. Dessutom är det lite pyssel med gjutjärn som man slipper med teflon.
Klint
Jag brukar göra sås i stekpannan och så diskar jag inte med en gång då använder jag diskmedel, har för mej att man inte ska ha det i gjutjärn? Iallafall har jag en men den är inte så ofta använd och lite rostig.Förresten hur gör ni har ni en stekpanna enbart för fisk? Jag har det inte och ja jag vill gärna diska med diskmedel Fel?
Anma
CITAT (Klint @ 27-10-2011, 01:11) *
Jag brukar göra sås i stekpannan och så diskar jag inte med en gång då använder jag diskmedel, har för mej att man inte ska ha det i gjutjärn? Iallafall har jag en men den är inte så ofta använd och lite rostig.Förresten hur gör ni har ni en stekpanna enbart för fisk? Jag har det inte och ja jag vill gärna diska med diskmedel Fel?

Vi har en gjutjärnspanna på stugan som farmor stekt fisk i i 30 år. Går inte att steka något annat för allt smakar fisk...
Min gjutjärnspanna hemma har jag bara till pannkakor, den är i ganska liten storlek så de får lagom storlek plättarna. Visst var jag diplomatisk nu när jag kallade dem både för pannkakor och plättar. giggle.gif
Men helt ärligt tycker jag att det heter pannkakor. Plättar steker man i plättlagg.
Klint
Ang pannkakor/plättar är vi helt överrens!
Motti
Man ska aldrig använda diskmedel i stekpannan ! utan diska den direkt i hett vatten så fort man stekt i den eller använt den .Aldrig diskmedel i stekpanna och heller aldrig köra den i diskmaskinen !Stekpannor ska vara "instekta" och väl använda .Låter man dom stå en dag tex när man stekt fisk så ta dom smak därför ska man diska dom direkt så fort man använt dom färdigt i hett vatten .
Anma
CITAT (Motti @ 27-10-2011, 20:11) *
Man ska aldrig använda diskmedel i stekpannan ! utan diska den direkt i hett vatten så fort man stekt i den eller använt den .Aldrig diskmedel i stekpanna och heller aldrig köra den i diskmaskinen !Stekpannor ska vara "instekta" och väl använda .Låter man dom stå en dag tex när man stekt fisk så ta dom smak därför ska man diska dom direkt så fort man använt dom färdigt i hett vatten .

Nu pratar du om gjutjärnspannor. Teflonpannor och keramiska pannor ska man diska med diskmedel, dock inte i diskmaskin.
Garden bliss
Varför ska man inte diska stekpannor i diskmaskin?
Anma
CITAT (Garden bliss @ 30-10-2011, 21:49) *
Varför ska man inte diska stekpannor i diskmaskin?

Helt ärligt, vet inte, men det står så i instruktionen på dem oftast. Däremot går rostfritt bra att diska i maskin. Kanske har det med beläggningen att göra? maskindiskmedel kanske blir för starkt? Jag bara spånar.
malcolm
CITAT (Garden bliss @ 30-10-2011, 21:49) *
Varför ska man inte diska stekpannor i diskmaskin?

De blir FÖR rena så det bränner fast i dem sedan och det gäller även teflon/titanpannor.
Garden bliss
Intressant!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon