Full version: Brödrost
Gossen Ruda
Jag har börjat rosta mitt kvällsbröd, det är mumsigt. Jag började när jag hittade min gamla brödrost när jag städade ett skåp i pannrummet. Min och min, jag har ärvt den. Möjligen var jag inte ens född när mina föräldrar köpte den. biggrin.gif En Elektro Standard typ 35 från sent 40-tal-50-tal. laugh.gif



Gammal som gatan men rostar fortfarande bra. Undrar om det vore någonting för Lasse Åbergs Helmer-figur? Nu är den lite omgjord eller omlindad. Från början var den för 127 V men dit vi flyttade var det då 1965 220 V. Lyckligtvis skulle hyreshuset vi flyttade från snart få 220 V också så vi lämnade kvar en massa prylar för antingen värden eller energiverket ombesörjde omlindningen gratis. Strykjärn, brödrost, elkamin, transformator till modelljärnvägen, dammsugaren mm. Man får inte vara dum.
Meriona
Vilken snygging! Du vet väl att det kommer en film till jul om Stig-Helmers uppväxt? biggrin.gif
Vadå omlindning?
Huggorm
Det var andra tider när det lönade sig att linda om en brödrost biggrin.gif
Meriona
Linda Lamp-enius känner jag till men Linda Bröd-ius? tongue.gif
Gossen Ruda
CITAT (Meriona @ 19-10-2011, 21:28) *
Vilken snygging! Du vet väl att det kommer en film till jul om Stig-Helmers uppväxt? biggrin.gif
Vadå omlindning?

Flyttar men en pryl till annan spänning kan det hända saker. Jag misstänker att glödtrådarna helt enkelt hade bränts av pga för hör effekt.

Den behöver en liten uppfräschning, svinto gör nog susen.
Meriona
jaha men vad lindar man då?
Gossen Ruda
CITAT (Huggorm @ 19-10-2011, 21:32) *
Det var andra tider när det lönade sig att linda om en brödrost biggrin.gif

Den var nog ganska lätt, tänk att linda om transformatorn till modelljärnvägen. Vilket jobb.

CITAT (Meriona @ 19-10-2011, 21:41) *
jaha men vad lindar man då?

Det kallas så när man byter ut glödtrådarna. Det är de snett vågräta banden som är upplindade på hållare.
Meriona
Jaha. confused.gif Nåja.
*Stintan*
Varför lägga ner så mycket jobb på en gammal brödrost när nya kostar nästan ingenting?
Gossen Ruda
CITAT (*Stintan* @ 19-10-2011, 21:46) *
Varför lägga ner så mycket jobb på en gammal brödrost när nya kostar nästan ingenting?

Hört talas om retro? rolleyes.gif Jobb? Lite svinto bara.
Meriona
Den är en skönhet Stintan! yahoo.gif
Gossen Ruda
CITAT (Meriona @ 19-10-2011, 21:47) *
Den är en skönhet Stintan! yahoo.gif

Funktionell design utan krusiduller. Back to basic.
gnon49
Idag finns väl rakapparater som går på 110 volt har jag för mig. Fast 220 volt trodde jag alltid varit standard i elnätet. Fast nu är det väl 240 volt. Två hål i väggen är min kunskap om el.
Biggan_
CITAT (Meriona @ 19-10-2011, 21:47) *
Den är en skönhet Stintan! yahoo.gif


Jag håller med om det, men vet inte om jag skulle våga använda den!
Meriona
CITAT (gnon49 @ 19-10-2011, 21:55) *
Idag finns väl rakapparater som går på 110 volt har jag för mig. Fast 220 volt trodde jag alltid varit standard i elnätet. Fast nu är det väl 240 volt. Två hål i väggen är min kunskap om el.

Fel el? whistling.gif
Gossen Ruda
CITAT (Biggan_ @ 19-10-2011, 21:57) *
Jag håller med om det, men vet inte om jag skulle våga använda den!

Tänkte just skriva att den är ju jordad men sen kollade jag en gång till och den är inte skyddsjordad. Frågan är om det går att skaffa en passande jordad stickpropp? Annars får jag kolla i mina gömmor, där finns det mesta i elväg.
RibesRubusVitis
Hotellen har oftast 110 volt i badrummen, kanske även en del privatbostäder, och det av säkerhetsskäl. Min gamla rakapparat måste kopplas om med ett reglage för att alls orka gå på lågspänning, sen kunde den skena om man inte kopplade tillbaka till 220. Numera kopplar maskinerna om sig själva.
Meriona
Jag fick nygjort badrum när jag flyttade hit för nån månad sen och det är 220 även i badrummet. Men vi har fått sånt där modernt "proppskåp" också med jordfelsbrytare, kan det bero på det?
*Stintan*
CITAT (Gossen Ruda @ 19-10-2011, 22:12) *
Tänkte just skriva att den är ju jordad men sen kollade jag en gång till och den är inte skyddsjordad. Frågan är om det går att skaffa en passande jordad stickpropp? Annars får jag kolla i mina gömmor, där finns det mesta i elväg.


Ja det är kul med retro men som sagt så är det säkert svårt att hitta passande kontakt som funkar med dagens krav.
malcolm
Jag jobbade på en pappersmassafabrik för många år sedan och där var det 110 V i alla uttag ute i anläggningen, var hopplöst om man ville låna hem en borrmaskin tex. Förresten är det 230 V i vägguttagen numera.
Bengalow
Det var inte bara att det var 127 V - det var dessutom likström (Direct Currency - DC) Så nu kan ni koppla ihop popbandet AC/DC med detta också (AC=Altering Currincy=växelström).

Jag har också upplevt detta med 127V. Vi hade en stor, attans tung transformator, som kopplades till vägguttaget, och sedan till exempelvis dammsugaren i transingen. Brödrost hade vi inte - vi fick äta av det gamla brödet, fast morsan skar bort det gröna...

Ändå, det var en tjusig brödrost, Gossen Ruda..
Gossen Ruda
Det var 127 V växelström vi hade annars hade vi inte kunnat koppla exempelvis modelljärnvägens transformator direkt i eluttaget, men jag vet att fanns likströmsnät med samma spänning också. Dock inte i Göteborg.
Huggorm
CITAT (Meriona @ 19-10-2011, 22:24) *
Jag fick nygjort badrum när jag flyttade hit för nån månad sen och det är 220 även i badrummet. Men vi har fått sånt där modernt "proppskåp" också med jordfelsbrytare, kan det bero på det?

Ja, har man jordfelsbrytare är det onödigt att ha 110V som säkerhetsåtgärd. Fast jag kan lova att det känns rätt mycket innan jordfelsbrytaren bryter rolleyes.gif
Gossen Ruda
CITAT (Huggorm @ 20-10-2011, 16:25) *
Ja, har man jordfelsbrytare är det onödigt att ha 110V som säkerhetsåtgärd. Fast jag kan lova att det känns rätt mycket innan jordfelsbrytaren bryter rolleyes.gif

Man kan även ha en skyddstransformator på elluttagen.
Huggorm
CITAT (Gossen Ruda @ 20-10-2011, 16:28) *
Man kan även ha en skyddstransformator på elluttagen.

Det är ju det absolut säkraste, men det blir dyrt och klumpigt om något större än en rakapparat skall drivas
Gossen Ruda
Kan tillägga att jag försökte skaffa en jordad kontakt till brödrosten men den typen får inte säljas sen en 15 år enligt elkillen. Anledningen var att man kunde skifta sladd från jordad till ojordad utan problem och sånt gillar inte Myndigheterna. Lite knas att man även förbjöd den jordade varianten, nu kan jag alltså inte höja säkerheten på min brödrost. Förmodligen trodde man på Myndigheten att folk skulle slänga sina gamla apparater och köpa nytt men då anade men inte vidden av retroidén. biggrin.gif
Klint
Förutom att den är snygg,det går även att tända en cigg pån svårt eller rent av omöjligt med dagens!
Huggorm
CITAT (Klint @ 20-10-2011, 21:40) *
Förutom att den är snygg,det går även att tända en cigg pån svårt eller rent av omöjligt med dagens!

Fast rökning är väll lika omodernt som en sextio år gammal brödrost wink.gif
Klint
Jajaja det är helt förkastligt men det går
Lokan
Det är väl i alla fall bättre än att sätta igång bastun när man inte har tändstickor.... (som en desperat kompis gjorde en gång) laugh.gif
malcolm
CITAT (Gossen Ruda @ 20-10-2011, 17:01) *
Kan tillägga att jag försökte skaffa en jordad kontakt till brödrosten men den typen får inte säljas sen en 15 år enligt elkillen. Anledningen var att man kunde skifta sladd från jordad till ojordad utan problem och sånt gillar inte Myndigheterna. Lite knas att man även förbjöd den jordade varianten, nu kan jag alltså inte höja säkerheten på min brödrost. Förmodligen trodde man på Myndigheten att folk skulle slänga sina gamla apparater och köpa nytt men då anade men inte vidden av retroidén. biggrin.gif

Visst finns det jordade stockproppar att köpa fortfarande men det gäller att ha rätt sladd också, en med tre ledare varav en skall vara grön/gul och kopplad till metallhöljet.

http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=161919602
Gossen Ruda
CITAT (malcolm @ 20-10-2011, 23:37) *
Visst finns det jordade stockproppar att köpa fortfarande men det gäller att ha rätt sladd också, en med tre ledare varav en skall vara grön/gul och kopplad till metallhöljet.

http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=161919602

Det är inte den typen av kontakt utan en platt hona. Det fanns från början bara 2-poliga, sen när jordningen kom la man till ett metallbleck som når hetallhöljet på apparaten. Kruxet var att man kunde växla fritt mellen jordade och ojordade sladdar.
Peztis
I vår sommarstuga har vi en likadan brödrost! Den rostar sååååååå mycket bättre än de moderna som vi har plöjt igenom under årens lopp. Den sämsta har vi just nu även om den är vacker, OBH Nordicas Chili-serie eller vad den nu heter, det är den där oerhört vackert röda.

Det enda med den där gamla sorten är att man måste vara lite vaksam för det går rätt fort och lätt att bränna brödet och så måste man vända på skivorna manuellt för den rostar bara en sida åt taget på skivan. Men när man får in snitsen på det så är det skoj.

Så det där är verkligen en brödrost VÄRD att lägga ned lite tid och energi på för att få den att funka.

BRA GJORT GOSSEN!
Gossen Ruda
CITAT (Peztis @ 21-10-2011, 09:57) *
I vår sommarstuga har vi en likadan brödrost! Den rostar sååååååå mycket bättre än de moderna som vi har plöjt igenom under årens lopp. Den sämsta har vi just nu även om den är vacker, OBH Nordicas Chili-serie eller vad den nu heter, det är den där oerhört vackert röda.

Det enda med den där gamla sorten är att man måste vara lite vaksam för det går rätt fort och lätt att bränna brödet och så måste man vända på skivorna manuellt för den rostar bara en sida åt taget på skivan. Men när man får in snitsen på det så är det skoj.

Så det där är verkligen en brödrost VÄRD att lägga ned lite tid och energi på för att få den att funka.

BRA GJORT GOSSEN!

Tackar. Ingen elektronik som kan krångla heller. biggrin.gif Kan tillägga att efter en omgång med svinto glänser den och pryder sin plats på bordet. I sommarstugan rostar jag ibland bröd på vintern, dvs när jag eldat i öppna spisen.
malcolm
CITAT (Gossen Ruda @ 21-10-2011, 09:18) *
Det är inte den typen av kontakt utan en platt hona. Det fanns från början bara 2-poliga, sen när jordningen kom la man till ett metallbleck som når hetallhöljet på apparaten. Kruxet var att man kunde växla fritt mellen jordade och ojordade sladdar.

Går kanske att hitta på loppis eller liknande ställen.
Gossen Ruda
CITAT (malcolm @ 21-10-2011, 12:43) *
Går kanske att hitta på loppis eller liknande ställen.

Jo, kanske tillsammans med någon annan retropryl. Huset snart fullt. biggrin.gif
Huggorm
Det är klart att en sådan där gammal brödrost är något helt annat än dagens smäck, men så kostade den säkert en del som ny också. Kanske ett par tusen i dagens penningvärde?
malcolm
CITAT (Huggorm @ 21-10-2011, 15:37) *
Det är klart att en sådan där gammal brödrost är något helt annat än dagens smäck, men så kostade den säkert en del som ny också. Kanske ett par tusen i dagens penningvärde?

Undrar om folk köpte dem på "räntefritt" på den tiden....
Huggorm
CITAT (malcolm @ 21-10-2011, 15:39) *
Undrar om folk köpte dem på "räntefritt" på den tiden....

Det kanske finns folk som fortfarande har kronofogden efter sig och betalar ränta på påminnelseavgifterna rolleyes.gif
Biggan_
CITAT (Gossen Ruda @ 21-10-2011, 14:17) *
Jo, kanske tillsammans med någon annan retropryl. Huset snart fullt. biggrin.gif

Då har du kanske fler trevliga saker att visa på bild?
Härligt att bli nostalgisk emellanåt och det kan ju ge upphov till lite trevliga samtal som det efterlystes i "aktivitetstråden".
Peztis
CITAT (Huggorm @ 21-10-2011, 15:37) *
Det är klart att en sådan där gammal brödrost är något helt annat än dagens smäck, men så kostade den säkert en del som ny också. Kanske ett par tusen i dagens penningvärde?

Brödrostar tillhörde ju det som folk ofta fick när de gifte sig förr.
Tapio
Halaj!

Du, jag och Stig-Helmer kan bilda en klubb! Har förresten inte seriefiguren Ernie också en böjelse för brödrostar?
Jag köpte min på loppis för 200 Kr. Hutlöst, visst, men hör bara: den hade aldrig varit inkopplad i väggen! Det var jag som tog dess oskuld. Skall jag vara ärlig är den rätt kackig på att rosta bröd. Bröden kallnar med en gång på yttersidan eftersom det inte finns någon lucka där som på din.
Jag tycker att den är så fin att jag skruvade upp den på väggen med en - utan att ha gjort några hållfasthetsberäkningar - misstänker jag, något överdimensionerad konsol.

Ack, lycka är dåligt minne och en Nils-Johanbrödrost!

//T
Myosotis
Den är häftig!

Vi har också en rätt gammal brödrost, den fanns i huset när vi köpte det ´82, och den såg gammal ut redan då. Hur gammal kan den vara?




Biggan_
CITAT (Myosotis @ 23-10-2011, 18:00) *
Den är häftig!

Vi har också en rätt gammal brödrost, den fanns i huset när vi köpte det ´82, och den såg gammal ut redan då. Hur gammal kan den vara?


Din brödrost är nog både antik och unik. Jag har aldrig sett en liggande modell förr!
Fungerar den?
polecat
Kolla precis en sån hade vi när jag var liten, måste kolla om den finns kvar


CITAT (Tapio @ 21-10-2011, 16:25) *
Halaj!


Du, jag och Stig-Helmer kan bilda en klubb! Har förresten inte seriefiguren Ernie också en böjelse för brödrostar?
Jag köpte min på loppis för 200 Kr. Hutlöst, visst, men hör bara: den hade aldrig varit inkopplad i väggen! Det var jag som tog dess oskuld. Skall jag vara ärlig är den rätt kackig på att rosta bröd. Bröden kallnar med en gång på yttersidan eftersom det inte finns någon lucka där som på din.
Jag tycker att den är så fin att jag skruvade upp den på väggen med en - utan att ha gjort några hållfasthetsberäkningar - misstänker jag, något överdimensionerad konsol.

Ack, lycka är dåligt minne och en Nils-Johanbrödrost!

//T
Myosotis
CITAT (Biggan_ @ 24-10-2011, 21:22) *
Din brödrost är nog både antik och unik. Jag har aldrig sett en liggande modell förr!
Fungerar den?

Ja, den fungerar jättebra! Trevligt med såna gamla prylar som bara funkar och funkar och aldrig går sönder. Ja liggande måste vara rätt ovanligt, jag har aldrig sett någon mer än denna. Dock är den inte stöldbegärlig, den har klarat många inbrott.
renate
Häftiga brödrostar ni visar.Jag är uppväxt i Tyskland och där hade vi 220V,inte 127V.Jag känner igen Gossen Rudas brödrost,men kom inte ihåg om vi hade en sådan tror inte det.Jag har en nästan ny men den fungerar bara ibland.Tur att jag använder den så sällan.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon