Sidor: 1, 2
merlin68
Läste en artikel om att det går att klona sitt husdjur (om man har råd vill säga) Vad tycker ni? Skulle ni kunna tänka er att göra det?

Här är artikeln jag läste:

http://www.kuriren.nu/nyheter/?articleid=5029660
Huggorm
Man får ju bara ett likadant djur, dess personlighet och minnen är ju ändå borta
Peztis
Nej, precis som Huggorm skriver så är det ju inte bara djuret utan även dess personlighet och det har ju skapats av dess liv - precis som för oss människor.
Två lika människor (typ enäggstvillingar) kan ju vara oerhört lika men de blir ju aldrig samma. Så varför ska man då ens göra något sådant?
Anma
Aldrig i livet.
Fenja
Absolut inte.
Mvh
Fenja
zaaritha
Nix!
Det --djuret--ser väl likadant ut--men,dess själ?
storm
Klart som sjutton att jag skulle göra det för den får ju samma inlärningsförmåga så jag tror benhårt på de för min Nisse han var så oerhört klok och att få en valp med hans förmåga ,,,varför inte?
Meriona
Nix pix oetiskt och snusk.
Biggan_
Nej! Jag tror inte man skall hålla på och manipulera naturen helt i onödan.
malarmaster
CITAT (zaaritha @ 22-10-2011, 22:23) *
Nix!
Det --djuret--ser väl likadant ut--men,dess själ?

precis,personligheten o individualiteten kommer med själen o den går inte att klona,där är det andra faktorer som styr. ulf
Wilmer
Nej, det är personligheten jag "vill åt" hos mina djur inte utseendet.
Myosotis
Tror inte det. Men jag tror nog att djuret skulle bli väldigt likt det ursprungliga om man själv födde upp det båda gångarna och förutsättningarna var ungefär likadana. Det skulle bara inte kännas rätt. Nedvärderande mot originalet, som om man kunde ersätta sin bästa vän, och orättvist mot kopian, som hela tiden skulle jämföras och bli tvungen att motsvara en massa förväntningar.
Fjortispower
Fast ibland undrar jag för skojs skulle hur det skulle bli att klona mig själv. Vem skulle bli mest fjortis, jag eller hon? g.gif

Aja, nu var det husdjur - så nej.
Huggorm
CITAT (Fjortispower @ 23-10-2011, 12:11) *
Fast ibland undrar jag för skojs skulle hur det skulle bli att klona mig själv. Vem skulle bli mest fjortis, jag eller hon? g.gif

Aja, nu var det husdjur - så nej.

Man kanske skulle klona sig själv i exempelvis tio exemplar, och se hur man skulle bli om man uppfostrades på olika sätt. Hur skulle man reagera på extrem fattigdom, bortskämdhet, religiös fanatism, total likgiltighet från föräldrarna osv.
Ugglemormor
Absolut nej från mig. Fattar inte vitsen i det och för mig gäller endast originalet, även att det är ett rent hel...te när de dör. usch, vilken hemsk tanke! ..... thumbdown.gif
Fjortispower
CITAT (Huggorm @ 23-10-2011, 12:14) *
Man kanske skulle klona sig själv i exempelvis tio exemplar, och se hur man skulle bli om man uppfostrades på olika sätt. Hur skulle man reagera på extrem fattigdom, bortskämdhet, religiös fanatism, total likgiltighet från föräldrarna osv.

Ja, faktiskt. Har skrivit om det i skolan. Man skulle kunna fastställa t.ex. allt från vilka sjukdomar som är ärftliga till om homosexualitet är genetiskt.
Myosotis
CITAT (Fjortispower @ 23-10-2011, 12:11) *
Fast ibland undrar jag för skojs skulle hur det skulle bli att klona mig själv. Vem skulle bli mest fjortis, jag eller hon? g.gif

Så har jag också tänkt. Det räcker med en klon för min del, och så skulle man bara se till att inte bli så j-a misslyckad en gång till. När projektet lyckats kan man avliva sig själv och klonen tar över. Men problemet är att man inte kan resa i tiden, jag vill ju vara mina föräldrars barn, växa upp på den goda gamla mobiltelefonfria tiden och ha samma kompisar jag hade. Om jag växte upp nu skulle jag nog bara bli ännu konstigare.
Fjortispower
CITAT (Myosotis @ 23-10-2011, 12:33) *
Så har jag också tänkt. Det räcker med en klon för min del, och så skulle man bara se till att inte bli så j-a misslyckad en gång till. När projektet lyckats kan man avliva sig själv och klonen tar över. Men problemet är att man inte kan resa i tiden, jag vill ju vara mina föräldrars barn, växa upp på den goda gamla mobiltelefonfria tiden och ha samma kompisar jag hade. Om jag växte upp nu skulle jag nog bara bli ännu konstigare.

Äsch, man är bra som man är. Dessutom blir klonen som en annan person för dig, så det vore inte så smart att ta livet av sig för någon annans skull wink.gif
Myosotis
CITAT (Fjortispower @ 23-10-2011, 12:36) *
Äsch, man är bra som man är. Dessutom blir klonen som en annan person för dig, så det vore inte så smart att ta livet av sig för någon annans skull wink.gif

Tänk om man skulle transplantera sin egen hjärna in i klonen då? Vem är då personen som uppstår? Inte så smart kanske, då får man ju dras med jobbiga minnen etc. i alla fall.
Eva i Skåne
CITAT (Myosotis @ 23-10-2011, 11:25) *
Det skulle bara inte kännas rätt. Nedvärderande mot originalet, som om man kunde ersätta sin bästa vän, och orättvist mot kopian, som hela tiden skulle jämföras och bli tvungen att motsvara en massa förväntningar.


Instämmer.
Oetiskt.
malarmaster
CITAT (Myosotis @ 23-10-2011, 12:40) *
Tänk om man skulle transplantera sin egen hjärna in i klonen då? Vem är då personen som uppstår? Inte så smart kanske, då får man ju dras med jobbiga minnen etc. i alla fall.

mycket intressant fråga,minnen o dyl. är ju lagrat i hjärnan men är personligheten det också eller tillhör den själen o följer den med hjärnan isåfall?om inte får du en annan personlighet med dina minnen,inte så roligt kanske,mkt tankeväkande. ulf
Eva i Skåne
CITAT (Myosotis @ 23-10-2011, 12:33) *
Så har jag också tänkt. Det räcker med en klon för min del, och så skulle man bara se till att inte bli så j-a misslyckad en gång till. När projektet lyckats kan man avliva sig själv och klonen tar över. Men problemet är att man inte kan resa i tiden, jag vill ju vara mina föräldrars barn, växa upp på den goda gamla mobiltelefonfria tiden och ha samma kompisar jag hade. Om jag växte upp nu skulle jag nog bara bli ännu konstigare.


Så så så, tänk positivt nu! trostar.gif
Du är inte misslyckad!!! wub.gif
Fjortispower
CITAT (Myosotis @ 23-10-2011, 12:40) *
Tänk om man skulle transplantera sin egen hjärna in i klonen då? Vem är då personen som uppstår? Inte så smart kanske, då får man ju dras med jobbiga minnen etc. i alla fall.

Som tur är går det inte att använda en vuxenhjärna i en spädbarns hjärna. Gör man det när barnet är vuxet (även om det inte är möjligt än), så är man själv lite gammal, så klonen lär ju åldras vid 25-årsåldern. Visst är det så?
Personen som uppstår är alltså alltid någon annan, som bara är precis som dig. Som en tvilling, fast yngre smile.gif
Myosotis
CITAT (Eva i Skåne @ 23-10-2011, 12:50) *
Så så så, tänk positivt nu! trostar.gif
Du är inte misslyckad!!! wub.gif

smiley_small_hug.gif Tack, du är så snäll wub.gif men nog får jag väl fortsätta grubbla på hur jag skulle kunna slippa mig själv? wink.gif
Tyvärr minns jag inte vad boken eller novellen hette jag läste en gång, kan det ha varit Roald Dahl? Där en man måste dö men får möjligheten att hålla sin hjärna vid liv, bara hjärnan i en burk, och så ett öga. Han kan inte kommunicera eller påverka någonting, han kan inte dö såvida inte någon dödar hans hjärna. Helt fascinerande tanke. Är det han som är i burken? Kan det kallas för liv? Vad händer om man sätter in min hjärna i en annan kropp? Eller tvärtom? Tänk om det är någon som är helt annorlunda än jag, annat kön, annan läggning, tränad/otränad... Tänk om min nya kropp inte kan cykla. Eller en vit rasisthjärna hamnar i en svart kropp. Osv. osv.
Eva i Skåne
En levande själ av P C Jersild, kanske?
Jag har inte läst den på trettio år, men jag tycker det låter lite som jag minns den boken.
Jag tyckte inte om den, konstig och kuslig, men kanske skulle jag tänka helt annorlunda idag.
Biggan_
CITAT (Myosotis @ 23-10-2011, 12:33) *
Så har jag också tänkt. Det räcker med en klon för min del, och så skulle man bara se till att inte bli så j-a misslyckad en gång till. När projektet lyckats kan man avliva sig själv och klonen tar över. Men problemet är att man inte kan resa i tiden, jag vill ju vara mina föräldrars barn, växa upp på den goda gamla mobiltelefonfria tiden och ha samma kompisar jag hade. Om jag växte upp nu skulle jag nog bara bli ännu konstigare.


Om du är misslyckad och konstig så har jag fått en alldeles galen uppfattning om dej. kompiskram.gif

Förresten är det dumt att avliva sej och låta klonen ta över. Man kanske blir en vän fattigare då?

Anma
CITAT (Eva i Skåne @ 23-10-2011, 13:23) *
En levande själ av P C Jersild, kanske?
Jag har inte läst den på trettio år, men jag tycker det låter lite som jag minns den boken.
Jag tyckte inte om den, konstig och kuslig, men kanske skulle jag tänka helt annorlunda idag.

Jag var 13 eller nåt när jag läste den boken. Tyckte att den var den mest fascinerande bok jag läst. Senaste åren har jag tänkt ofta på den och skulle vilja läsa om den, men har den inte kvar tyvärr. Mamma slängde den i någon flytt.

Edit: Hah! Kolla vad jag hittade! Adlibris.
Ska nog beställa.
Huggorm
Desto mer man tänker på att klona sig själv för att kanske få en bättre start i livet, desto konstigare blir det ju. Bättre att lägga ned hela tanken och ge de barn man eventuellt får en så bra start som möjligt i stället.
Blomstertanten
Absolut inte!!!!
Mina dammråttor klonar sig så bra av sig själva sleep.gif
*Stintan*
CITAT (Huggorm @ 23-10-2011, 15:57) *
Desto mer man tänker på att klona sig själv för att kanske få en bättre start i livet, desto konstigare blir det ju. Bättre att lägga ned hela tanken och ge de barn man eventuellt får en så bra start som möjligt i stället.


Undrar va folk skulle hitta på till sitt försvar om man inte kunde skylla på en taskig barndom? Hur gjorde man förr?
Peztis
Det känns som att denna fråga är lite närbesläktad med de som får ett sjukt barn och skaffar ett syskon för att ta" reservdelar" av det (njure, benmärg osv).
Huggorm
CITAT (Peztis @ 23-10-2011, 16:48) *
Det känns som att denna fråga är lite närbesläktad med de som får ett sjukt barn och skaffar ett syskon för att ta" reservdelar" av det (njure, benmärg osv).

Perfekt, det är ju bara att klona sig själv och stänga in klonen i källaren tills den behövs som organdonator biggrin.gif
Vippan
Nej för min del räcker det med en man biggrin.gif
Myosotis
CITAT (Eva i Skåne @ 23-10-2011, 13:23) *
En levande själ av P C Jersild, kanske?

Oj! Vad förvånad jag blir i så fall, det hade jag inte räknat med att det kunde vara Jersild. Det var det säkert, tack för tipset! Måste läsa om den. Klart den är kuslig men jag är helt fascinerad av såna idéer.

CITAT (Biggan_ @ 23-10-2011, 13:46) *
Om du är misslyckad och konstig så har jag fått en alldeles galen uppfattning om dej. kompiskram.gif

Du har nog dålig smak bara. trostar.gif




flirting.gif

smiley_small_hug.gif



CITAT (Biggan_ @ 23-10-2011, 13:46) *
Förresten är det dumt att avliva sej och låta klonen ta över. Man kanske blir en vän fattigare då?


rotfl.gif
Orkidétjuven
Även om inte husdjur, vad skulle ni säga om nyligen utdöda djur?

NU idag klargjordes det att den sista individen av Vietnam populationen av java noshörningen dött ut. TRoddes vara utdöd fram till 1988 då man hittade en liten kvarlevande population på ca 50 individer och trots massiva bevarande projekt sköts den sista i tjuvjakt förra året.

Iochmed att noshörningen har en viktig plats i ekosystemet vore det läge för att faktiskt klona för att få tillbaka sin plats i systemet så andra arter kan överleva på sikt med. Ett exempel på sådant är den frukt som bla noshörningen lever av som behöver full sol för att gro. I regnskogen gror inte fröet, men genom att bli uppäten och transporterad ut i gläntor och öppna ytor så gror den i spillningen efter noshörningen. HUr ska det gå nu för det trädet?
Alternativt flytta närliggande population av en annan genetisk bakgrund eller närbesläktad art med samma ekologiska nisch, men när den lösningen inte finns heller vad gör man då? För min del och ekosystemets överlevnad hoppas jag att arter utplånade av människor kan komma tillbaka. Jag gillar inte ideen med klonade saker, men det här överväger det negativa.
herkules
om jag kunde få en exakt herkules till så visst skulle jag klona.
Gossen Ruda
Nu har det visat sig att det blir oftast ingen exakt kopia. Genarna styrs lite av spontana reaktioner så utseendet behöver inte stämma. Färger och sånt. Beträffande grundfrågan så utgår den eftersom jag inget husdjur har och tänker inte skaffa. Det räcker med att hålla ordning på mig själv.
Myosotis
CITAT (Orkidétjuven @ 25-10-2011, 19:29) *
Även om inte husdjur, vad skulle ni säga om nyligen utdöda djur?

Det hade varit fantastiskt om man kunde återskapa dem! Det bör man göra om möjligheten finns. Jag har tänkt att om man kunde resa i tiden skulle jag åka tillbaka med en massa burar och hämta vandringsduvor och jättealkor och sen släppa ut dem idag, tänk så förvånade folk skulle bli!
Orkidétjuven
Jag gillar dina tankar Myo wub.gif
Myosotis
kompiskram.gif
Huggorm
Varför bara nyligen utdöda djur? Några T-rex i skogarna skulle avsluta vargdebatten på en gång
Meriona
CITAT (Huggorm @ 26-10-2011, 15:45) *
Varför bara nyligen utdöda djur? Några T-rex i skogarna skulle avsluta vargdebatten på en gång

Såg du Outsiders igår eller va? ohmy.gif
Huggorm
CITAT (Meriona @ 26-10-2011, 21:44) *
Såg du Outsiders igår eller va? ohmy.gif

Nej, jag har inte ens trean eller femman eller vart det nu går
skånepåg
Det finns på kanal 5 play annars, den där dinosaurfobin asså undrar egentligen om det är riktigt asså 4 billioner med års evolution hur tänker hon?
Men kom tänkqa på denna videon nu http://www.youtube.com/watch?v=XdkQI4lw5P0...ture=plpp_video Copy cat biggrin.gif
Men asså tänk när genteknologin är fulländad så man får perfekta människor och allt det ^^
Huggorm
CITAT (skånepåg @ 27-10-2011, 17:18) *
Men asså tänk när genteknologin är fulländad så man får perfekta människor och allt det ^^

Jag längtar inte.
skånepåg
Jag vill klona perfekta och smartare människor =)
Huggorm
CITAT (skånepåg @ 27-10-2011, 17:34) *
Jag vill klona perfekta och smartare människor =)

Ställer du upp som utgångsobjekt att klona på eller? naughty.gif
skånepåg
Ja varför inte, jag har rätt bra gener ^^
Gossen Ruda
Om en människa klonas med sina egna gener blir kopian då en gengångare?
Rihane
Nej, då är steget inte långt till att klona människor och jag har läst för många SF för att tycka det är bra.

Gick det inte en SF på TV för en tid sedan där några lurades att tro att världen utanför byggnadskomplexet var farligt så att dom inte skulle rymma?.
Dom var kloner som "betalades" av rika människor som ville ha reservdelar till sig själv.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon