merlin68
Nu har Berlusconi meddelat att han snart kommer att avgå. Italien är i djup finanskris, hur kommer det hela att utvecklas? Är Euron dödsdömd och vad händer sedan i så fall?
Uggi
Det vill jag se och höra, jag tvivlar.
merlin68
Tydligen ringde han upp sin egen tv kanal och meddelade sin avgång. Kolla tidningarnas förstasidor, trodde inte heller att han skulle avgå frivilligt någonsin.. tongue.gif

http://www.expressen.se/nyheter/1.2616494/...erlusconi-avgar

Gossen Ruda
Krisen för Italien kanske går att lösa när den gubben försvinner.
malarmaster
nej,jag tror att euron överlever om inte italien kraschar lika grekland,italiens problem är ju främst alla lån till statskassan men det går att lösa med en vettig politik,de behöver effektivisera sina departement o myndigheter men de är inte lika illa ute som grekland.de har en industri/exportsektor som funkar o folk i allmänhet har inga större kredit/bankskulder,tvärtom.många italienare är sparare och tål nog neddragningar i den offentliga sektorn bättre.
att berlusconi försvinner är nog bara en vinst för italien,det är en stor pajas som länge nog profiterat o myglat på italiens bekostnad.tyvärr är den politiska arenan full av inkompetenta o korrupta politiker så det är inte säkert att det blir bättre.
skulle italien inte klara av situationen står främst europa inför ett katasrofscenario som senare drar med sig hela världsekonomin.30-talet kan mycket väl upprepa sig med bank/finanskrasch,enorm arbetslöshet och politisk instabilitet,eventuellt upplösning av eu o återigen risk för krig om demokratin slutar fungera.
tror inte det scenariet uppstår då eu är medvetna om riskerna och europas ledande politiker jobbar hårt för olika lösningar.
då är frågan vad grekland hamnar mer aktuell,vänstern som är stark i grekland vill ju gå ur både euron o eu.det innebär enorma påfrestningar på finanssystemet i främst eu men det går att lösa,värre är hur ett land med totalt kraschad ekonomi,utan möjlighet att få ekonomisk hjälp o ett näringsliv som mer eller mindre upphör att fungera för att inte tala om det offentliga då folk inte får lön,pensioner m.m.
har grekerna verkligen det klart för sig? Ulf
Elisabeth-Västkustkolonisten
Merlin du läser väl bara Aftonbladet och kanske Expressen? Det finns faktisk bättre lektyr......

Jag tror det när han verkligen avgår, inga om och men...
merlin68
uhuh
Azur
Kunde inte sagt det bättre själv. Karlfan blev premiärminister för att stifta lagar för att skydda sig själv från att hamna i fängelse och hans mediebolag från att bli styckat, och har fortsatt i samma stil sen dess. Han avgår aldrig frivilligt.
mamamaggan
CITAT (Azur @ 08-11-2011, 22:12) *
Kunde inte sagt det bättre själv. Karlfan blev premiärminister för att stifta lagar för att skydda sig själv från att hamna i fängelse och hans mediebolag från att bli styckat, och har fortsatt i samma stil sen dess. Han avgår aldrig frivilligt.



Kors i taket om han verkligen går .


Jag tror att det skulle vara väldigt bra för Italien om han avgår , bara det inte kommer någon som är värre ( om det finns ?) .
gnon49
Ja likt han i Grekland så går prestige före folket o landet. Biter sig fast vid makten likt diktatorer brukar göra.Sedan är det kanske Spanien o Irland. Välskötta länder inom EU är snart i minoritet. Tur man är på rätt planhalva. Mama mia.
Huggorm
Berlusconi är kul, en färgklick i den annars jämngrå europeiska politiken
*Stintan*
CITAT (Huggorm @ 09-11-2011, 16:05) *
Berlusconi är kul, en färgklick i den annars jämngrå europeiska politiken


Ja en sån regeringschef skulle väl du vilja ha förstår jag giggle.gif
Gossen Ruda
Då borde väl Juholt passa? Om Berlusconi passar.
Överbölingen
Ärligt talat skiter jag i B.
Han borde ha avgått för 10 år sedan. Och det är enbart personen.
Aqvakul
CITAT (Huggorm @ 09-11-2011, 16:05) *
Berlusconi är kul, en färgklick i den annars jämngrå europeiska politiken

Never! thumbdown.gif
Huggorm
Glöm inte att Berlusconi är demokratiskt vald, och det flera gånger om. Bland de som påverkas av hans politik har han varit populär i åratal.
ninnisky
CITAT (Huggorm @ 09-11-2011, 16:05) *
Berlusconi är kul, en färgklick i den annars jämngrå europeiska politiken


Skämtar DU! thumbdown.gif
gnon49
CITAT (Huggorm @ 09-11-2011, 17:54) *
Glöm inte att Berlusconi är demokratiskt vald, och det flera gånger om. Bland de som påverkas av hans politik har han varit populär i åratal.

Tror skam han varit populär när han lånat till välfärden. 17000 miljarder i statsskuld är oansvarigt mycket även för Italien. Att köpa väljarnas gunst betyder baksmälla för eller senare.
Huggorm
"Det kan hända att jag tycker om vackra kvinnor, men det är väll ändå bättre än att vara bög?" Tänk er det citatet från en politiker i Sverige, vilket liv det skulle bli biggrin.gif

Man måste ändå beundra Berlusconi som lyckas skaka av sig skandal efter skandal och ständigt återkomma. Det är något annat är Juholt som höll på att få avgå efter en löjlig bidragsfråga
*Stintan*
CITAT (Huggorm @ 09-11-2011, 21:23) *
"Det kan hända att jag tycker om vackra kvinnor, men det är väll ändå bättre än att vara bög?" Tänk er det citatet från en politiker i Sverige, vilket liv det skulle bli biggrin.gif

Man måste ändå beundra Berlusconi som lyckas skaka av sig skandal efter skandal och ständigt återkomma. Det är något annat är Juholt som höll på att få avgå efter en löjlig bidragsfråga


Han äger ju minst halva Italien (inkl. människorna) så det är väl inte så konstigt. Frågan är väl hur många miljarder han har lyckats fiffla undan för sitt eget framtida lyxleverne med "vackra kvinnor". I vanliga fall kallas sånt prostitution!
Aqvakul
CITAT (Huggorm @ 09-11-2011, 21:23) *
"Det kan hända att jag tycker om vackra kvinnor, men det är väll ändå bättre än att vara bög?" Tänk er det citatet från en politiker i Sverige, vilket liv det skulle bli biggrin.gif

Man måste ändå beundra Berlusconi som lyckas skaka av sig skandal efter skandal och ständigt återkomma. Det är något annat är Juholt som höll på att få avgå efter en löjlig bidragsfråga


Konstiga idoler du har! thumbdown.gif
malarmaster
CITAT (*Stintan* @ 10-11-2011, 07:37) *
Han äger ju minst halva Italien (inkl. människorna) så det är väl inte så konstigt. Frågan är väl hur många miljarder han har lyckats fiffla undan för sitt eget framtida lyxleverne med "vackra kvinnor". I vanliga fall kallas sånt prostitution!

nu är det inte så konstigt att en italiensk man med ekonomi har en goding vid sidan om,det är mer regel än undantag.överhuvudtaget är det mer accepterat i den latinska världen.de rika o mäktiga flankeras av vackra kvinnor o skandaler.
det är näppeligen bättre i norden ,ungdommar har tagit till sig det morallösa samhället,i olika tv-shoWer är det mer regel än undantag att para ihop folk för att "guppa" under täcket,helst nya partners varje natt.
Ulf
Myosotis
CITAT (Huggorm @ 09-11-2011, 21:23) *
Man måste ändå beundra Berlusconi...

Det måste man inte alls. Jag föraktar honom.
Cacki
CITAT (malarmaster @ 10-11-2011, 08:10) *
nu är det inte så konstigt att en italiensk man med ekonomi har en goding vid sidan om,det är mer regel än undantag.överhuvudtaget är det mer accepterat i den latinska världen.de rika o mäktiga flankeras av vackra kvinnor o skandaler.
det är näppeligen bättre i norden ,ungdommar har tagit till sig det morallösa samhället,i olika tv-shoWer är det mer regel än undantag att para ihop folk för att "guppa" under täcket,helst nya partners varje natt.
Ulf


Det är säkert möjligt att det är så, men hur är det med deras äkta hälfter då? Gör de likadant? Om inte så är det visst konstigt. Det visar bara vilken förlegad kvinno- och jämställdhetssyn de har. Visst ska sådant fördömas!
Vad det gäller nordiska ungdomar så undrar jag vad du fått det ifrån? De ungdomar jag känner fungerar precis likadant som oss som är lite äldre och lider precis lika mycket när deras partners är otrogna. Tv-shower är inte verkliga livet, det vet nog du också. Skulle ungdomar ta till sej all skit som visas på tv så skulle var och varannan ung människa vara mördare vi det här laget...
*Stintan*
CITAT (malarmaster @ 10-11-2011, 08:10) *
nu är det inte så konstigt att en italiensk man med ekonomi har en goding vid sidan om,det är mer regel än undantag.överhuvudtaget är det mer accepterat i den latinska världen.de rika o mäktiga flankeras av vackra kvinnor o skandaler.
det är näppeligen bättre i norden ,ungdommar har tagit till sig det morallösa samhället,i olika tv-shoWer är det mer regel än undantag att para ihop folk för att "guppa" under täcket,helst nya partners varje natt.
Ulf


Talar du av egen erfarenhet eller?

Jag har inte märkt något sånt bland alla de ungdomar jag känner till, tvärtom skulle jag vilja påstå. Inte sitter dom och glor på TV heller.
Azur
CITAT (Huggorm @ 09-11-2011, 21:23) *
"Det kan hända att jag tycker om vackra kvinnor, men det är väll ändå bättre än att vara bög?" Tänk er det citatet från en politiker i Sverige, vilket liv det skulle bli biggrin.gif

Man måste ändå beundra Berlusconi som lyckas skaka av sig skandal efter skandal och ständigt återkomma.

Det hjälper nog att nästan ha monopol på italienska media.
Det är också mycket värre att politiker kan sitta kvar efter att ha blivit avslöjade med allvarliga oegentligheter (flera gånger t.o.m.), som Berlusconi, än att de måste avgå för skitsaker som Mona Sahlin, Cecilia Stegö Chilò och Maria Borelius.

Det är riktigt att han är populär i Italien. Innan Berlusconi så bytte italien regering en gång i halvåret, så han ses som en stabiliserande kraft i italiensk politik. Han ses också som folklig, en kul prick - och det är han nog. Han är dessutom genomkorrumperad och involverad med maffian och ägare av större delen av italiens media (nåt han hämningslöst utnyttjat för att hålla sig vid makten), och hans politik har egentligen bara som mål att gynna honom själv och hans bolag och se till att han inte kan dömas till fängelse.

Han är definitivt dålig för italien, men jag vet inte om det finns så många bättre alternativ. Italien skulle behöva reformera sina medielagar och sitt valsystem.
Gossen Ruda
Finns det någon italiensk politiker som inte är korrumperad och/eller har nått höga positioner pga fiffel? Här klagas på Juholt men det han har gjort skulle inte ens uppmärksammas i Italien.
Vippan
Undrar hur mycket spam den mannen förbrukar med den sexdriften,efter alla skandaler som han har varit inblandad i och sexuellt utnyttjande av minderåriga så är det på tiden att han avgår han har smutkastat Italien tillräckligt.

Men den politiska kulturen i Italien kommer tyvärr inte att bli annorlunda landet.

Läs gärna böckerna Ndrangheta och Camorra av Tomas Lappalainen bra böcker om Italienska maffian.
merlin68
Ora, il vecchio pensionato...Per sempre? g.gif
gnon49
Ja nu är det ekonomer som styr både i Grekland o Italien. Borde borga för en vändning i ekonomin. Men det tar tid att vända vanskötta länders ekonomier så både Greker o Italienare får nog förbereda sig på några magra år.
Huggorm
CITAT (gnon49 @ 13-11-2011, 21:19) *
Ja nu är det ekonomer som styr både i Grekland o Italien. Borde borga för en vändning i ekonomin. Men det tar tid att vända vanskötta länders ekonomier så både Greker o Italienare får nog förbereda sig på några magra år.

Om alliansen mot förmodan skulle förlora nästa val så kan vi skicka ner Borg och låta honom ordna upp problemen tummenupp.gif
gnon49
CITAT (Huggorm @ 13-11-2011, 21:21) *
Om alliansen mot förmodan skulle förlora nästa val så kan vi skicka ner Borg och låta honom ordna upp problemen tummenupp.gif

Japp, det borde Borg-a för framgång. naughty.gif
Azur
Haha snacka om otacksamt jobb att försöka sanera Greklands eller Italiens ekonomi!

Hur sanerar man en ekonomi när alla partier är lika korrupta och lika skyldiga till den ekonomiska krisen, och lika ovilliga att ta ansvar?

Anma
CITAT (Huggorm @ 13-11-2011, 21:21) *
Om alliansen mot förmodan skulle förlora nästa val så kan vi skicka ner Borg och låta honom ordna upp problemen tummenupp.gif

Men alltså, det vet man inte. Borg har inte fått ta hand om ett lands ekonomiska kris. Inte hittills i alla fall. De svenska finanserna var goda när han tog över.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon