Sidor: 1, 2
Motti
Satt här och såg Loreals nya reklam för hudkräm Yothkod tror jag den hette där de lovar ny rynkfri hy på typ en månaddu blir ny på nytt ?är inte det falsk marknadsföring så vet jag inte vad rtfm.gif och så är modelerna typ 18 år och har aldrig haft en rynka i hela sitt 18:åriga liv.
Då satt jag här och funderade på !vad i all sin dar smorde de in sig med för i tiden ?Min mormor hade en svägerska som hade kanonhy tills den dagen hon dog 91 år gammal och det enda hon smorde sig med var Nivea och det var på vintern annars tvättade hon sig med tvål och vatten !Och så tänkte jag på en sak till !män håller ju inte på med en massa krämer och tittar jag på min man så har han kanonhy utan en massa blemmor ! Kan det vara så att vi kvinnor har gått på världens största bluff och tror att vi måste gnida in oss med allsköns smörja som kostar skjortan för vi inbillar oss att vi får mer elastisk hud och mindre rynkor och ser yngre ut ohmy.gif Tror faktiskt många av oss är lite dessperata med det här med rynkrämer.Jag börjar undra om det inte är rena Bullskitten och vi går på det och slänger ut tusentals kronor på något som inte hjälper ett dugg confused.gif däremot tror jag på att det vi äter påverkar oss och vårat skinn och hur vi åldras .
Jag vet att på 1700 talet hade de kräm med arsenik i för att se bleka ut och det är klart att arseniken tog död på var enda finne giggle.gif
malcolm
De klarade sig inte förr i tiden heller eftersom de flesta är döda nu. giggle.gif
skånepåg
Tja, de gamla egypterna bada i mjölk och smörjde in sig med oljor tongue.gif
fvd
Det är vackert med rynkor jag är glad för mina det ger ansiktet karaktär.
caprifol
Klart vi har gått - och går - på många stora bluffar, och inte lär det minska eftersom massor av män nu också använder hudvårdsprodukter och även låter göra ansiktsbehandlingar m m. Jag har inte besökt herravdelningen på gymmet, men enligt make och son använder den yngre generationens män i stor utsträckning diverse produkter. Hudterapeuterna vittnar också om en ökad andel manliga kunder.
herkules
det finns nog inget som går upp mot en riktigt dyr och lyxig ansiktskräm.
l'oreal tillhör inte den kategorin.
*Stintan*
Man kan ju se till att fylla ut rynkorna naturligt annars whist.gif

Vad är det för fel med att åldras naturligt? Rynkor är fint!
Cacki
Finns det något finare än en riktigt skrynklig gammal gumma (eller farbror)?
Skulle man nu råka bli så gammal själv så gäller det att börja odla rynkorna i tid... flirting.gif
Carl

Ni har gått på världens bluff. Så enkelt är det. Huden är gjord för att klara sig själv.
Robbanp
Och ungefär en gång om året kommer det en ny undersökning som visar att det inte finns några som helst fördelar med de däringa krämerna. whistling.gif Okej, jag försökte lite snabbt hitta någon för att styrka detta påståendet men misslyckades. Tycker mig dock ha hört många sådana nämnas under åren.

Det enda som kan vara någon vits med är nåt återfuktande ibland eftersom vi torkar ut huden med vårt eviga tvättande. Förr hade de ett naturligt fett- och smutslager som skyddade huden.
*Stintan*
CITAT (Carl @ 15-11-2011, 10:27) *
Ni har gått på världens bluff. Så enkelt är det. Huden är gjord för att klara sig själv.


Vilka ni?
Peztis
Kan inte annat än hålla med om reklamen för alla hudkrämer "med naturliga liposomer" och allt vad det nu heter.
Rynkor beror ju inte bara på kräm utan också på tvål men framför allt på två andra saker som krämern ainte har ett dugg att göra med:
1, Arvet - hur ser hyn ut på äldre generationer i familjen?
2, Leverne - sköter man sig (som alla vet: inte röka, inte dricka för mycket, motionera, äta bra, ha en positiv inställning osv) så minskar ju hudbesvären.

Sitter här och tänker på en liten lustig sak som Doris Day lär ha sagt:
"Skrattrynkor? SÅÅÅ roligt har jag väl inte haft!"

giggle.gif
Elisabeth-Västkustkolonisten
Härom natten frågade dom vad folk har i sina badrumskåp, alla hade för mycket.

Sen var där en dam som hade skrivit boken "Badskumt", den skall jag läsa. Handlar om alla olika medel och vad dessa innehåller. Mycket är ju allergiframkallande och rent ut skadligt.

Elisabeth
Gossen Ruda
Förr i tiden var det inte tvunget att ha solbränna även mitt i vintern, man stekte inte huden i onödan. Det var tvärtom fint att ha lite blek hy. Solen åldrar huden snabbt.
gnon49
Hälso o skönhetsindustrin är nog dom branscher som säljer mest drömmar på burk eller i pillerform. Vad vi utsätter kroppen för får väl framtiden utvisa.
herkules
jag kan inte se något fint i rynkig, torr hud. sorry.
Cacki
Nej inte torr men det behöver ju inte rynkig hud vara heller. Återfuktande kräm är ju ingen bluff.
*Stintan*
CITAT (herkules @ 15-11-2011, 11:14) *
jag kan inte se något fint i rynkig, torr hud. sorry.



Som sagt rynkor behöver absolut inte betyda att huden är torr.
Carl
Ni är detta fall kvinnor
fvd
Det är klart att man skall sköta om sin hy. Jag har både psoriasis och eksem men jag använder bara det hudläkaren rekommenderar. Det som är synd tycker jag är man försöker ta bort rynkor som hör till utseendet och inte på något sätt skämmer.
Anki på Öland
CITAT (Carl @ 15-11-2011, 11:33) *
Ni är detta fall kvinnor

Inte alla! Har aldrig använt några krämer eller tvättat med annat än vatten. Har definitivt ingen torr hud men visst finns det lite rynkor - men dom kallar jag skrattrynkor och jag har ju hunnit leva ett tag också, det ska ju synas smile.gif
caprifol
CITAT (Carl @ 15-11-2011, 11:33) *
Ni är detta fall kvinnor

Jadå, erkännes - men idag även massor av män! Du tror väl inte att alla s k herrserier i varuhus och butiker är hyllvärmare?!
Ugglemormor
Som tur har jag bra gener men också ett hälsosamt liv som gjort att jag ser yngre ut än mina yngre systrar, men min sjukdom har fört med sig torrhet så jag tror nog på att man kan hålla sin hud i form mer naturligt sätt, men har även kostat på mig behandlingar för skojs skull ........ naughty.gif
Med lite mer fukt i krämform skadar nog inte och att man undviker det som påfrestar huden som alla vet om... yes.gif
Annars faller jag inte för dessa reklamjippon för man vet ju att så funkar det inte, vi är ju olika också i det och ålderdommen är ju ett naturligt sätt att vi åldras i vår hud men ser ingen panik i det ..... tummenupp.gif
men vet med mig att en del kan inte se det så och så är det bara, vi tycker olika ....... tummenupp.gif
VitaFingrar
Nu har jag ingen erfarenhet avrynkkräm, men nog finns det en jävla massa skitprodukter på hudvårdsmarknaden. Jag vet att jag själv i tonåren inte hade en enda finne i ansiktet förän jag och en kompis fick för oss att prova såna där ansiktsmasker på påse man köper typ på H&M. Dagarna efteråt hade jag fått både en och två finnar i ansikter och hade jätteknepig hy i någon vecka.
Huggorm
CITAT (caprifol @ 15-11-2011, 13:17) *
Jadå, erkännes - men idag även massor av män! Du tror väl inte att alla s k herrserier i varuhus och butiker är hyllvärmare?!

Tveksamt om dessa fjollor kan kallas män, jag gissar att det är Peter Siepen med gelikar som köper sånt där. Riktiga män använder möjligtvis lypsyl vid svåra fall, men inget mer
Eva i Skåne
CITAT (Anki på Öland @ 15-11-2011, 12:02) *
Inte alla! Har aldrig använt några krämer eller tvättat med annat än vatten. Har definitivt ingen torr hud men visst finns det lite rynkor - men dom kallar jag skrattrynkor och jag har ju hunnit leva ett tag också, det ska ju synas smile.gif


En till här Anki! tummenupp.gif

CITAT (Huggorm @ 15-11-2011, 15:58) *
Riktiga män använder möjligtvis lypsyl vid svåra fall, men inget mer


Försvarets hudsalva!
caprifol
CITAT (Huggorm @ 15-11-2011, 15:58) *
Tveksamt om dessa fjollor kan kallas män, jag gissar att det är Peter Siepen med gelikar som köper sånt där. Riktiga män använder möjligtvis lypsyl vid svåra fall, men inget mer

Jisses!! Låter som en gammal släkting till mig - man på 94 år. Obs! med hudvårdsprodukter menar jag inte smink. För ett par veckor sedan satt ett par män i yngre medelåldern och väntade på behandling på hudvårdssalongen. Storstadsfenomen???
*Stintan*
CITAT (Anki på Öland @ 15-11-2011, 12:02) *
Inte alla! Har aldrig använt några krämer eller tvättat med annat än vatten. Har definitivt ingen torr hud men visst finns det lite rynkor - men dom kallar jag skrattrynkor och jag har ju hunnit leva ett tag också, det ska ju synas smile.gif


En till här! flirting.gif
gnon49
Är väl skillnad på rynkor o rynkor. Hur dom uppkommit o när dom uppkommit. Överdrivet solande ger fula rynkor o dålig hy. Fin hy med åldersrynkor är vackert. Så ser jag det i alla fall. Vårda hyn men acceptera rynkorna helt enkelt.
Ugglemormor
Håller med dig, ..... de naturliga rynkorna som kommer med åren har sin charm, men jag har sett mina systrar har överdrivit sitt solande redan på unga år, även att de har samma gen som jag så blev de väldigt rynkiga vid sina 30+ och den ena röker ju....... devil.gif så jag undrar inte alls att det har varit ett bidragande orsak till det ..... och de köper alla nya rynkcremer som kommer till marknaden och kan inte fatta att jag inte faller i samma fälla..... confused.gif
fvd
Min hudläkare säger att jag alltid skall ha solskyddsfaktor 30 i ansiktet inte bara på stranden.
herkules
haha, en polare till mig sa för ett tio-tal år sedan att när det inte är någon ide längre att använda ögonskugga för att den ändå inte syns när övre ögonlocken ramlat ned, eller när inte påsarna under ögonen har försvunnit före kl:12.00, då är det dags att lägga sig under kniven. den tiden är kommen nu smile.gif rynkor är kanske inte det värsta utan när allt ramlar nedåt. och mot det hjälper inga krämer i världen tyvärr.
Meriona
Iallafall hjälper Dior Capture 60/80 (reklam reklam) mig, utan den får jag tokdjupa porgropar, den är dyr men tar man lite bara, så räcker den länge. Så vissa krämer hjälper, billiga dito är bara utspädda med vatten.
Biggan_
CITAT (Meriona @ 15-11-2011, 21:46) *
Iallafall hjälper Dior Capture 60/80 (reklam reklam) mig, utan den får jag tokdjupa porgropar, den är dyr men tar man lite bara, så räcker den länge. Så vissa krämer hjälper, billiga dito är bara utspädda med vatten.


rotfl.gif Nu är du helt fel ute! Den är för 60-80-åringar!
Eva i Skåne
rotfl.gif rotfl.gif rotfl.gif
Lokan
Skicka genast en burk!! naughty.gif
Biggan_
CITAT (Lokan @ 15-11-2011, 22:56) *
Skicka genast en burk!! naughty.gif


Har du legitimation?
Lokan
Nää, den har gått ut..... blush.gif
Biggan_
Det gör inget! Du behöver ingen leg, du är för ung!
mamamaggan
Hur de klarade sig förr ? Det var ingen ungdomshysteri , var man 40 så fick man se ut som 40 . Tror t o m att om man var 20 så ville man se äldre ut.

Rynkor ? Det är livserfarenheten som ni ser som rynkor , ju djupare desto mer livserfarenhet både glad och tråkig.
merlin68
Mormor använde bara Nivea till ansiktet och hon var inte särskilt rynkig ens när hon fyllt 90 år. En gång i månaden skjölde hon tänderna med väteperoxid så de var alltid fina och vita (att hon vågade!!!). Annars använde hon inga skönhetsmedel alls. Fanns inget ekonomiskt utrymme till "extravaganser". sleep.gif
Mamma använder också Nivea (blå burken) och min moster använder en kräm av märket Olay.

Tror hur mycket rynkor man får är en blandning av genetiska faktorer + livsstilen + maten.

Tycker faktiskt att många människor blivit mycket snyggare sen de fått rynkor tummenupp.gif
Meriona
CITAT (Biggan_ @ 15-11-2011, 22:37) *
rotfl.gif Nu är du helt fel ute! Den är för 60-80-åringar!

Men... man är väl så gammal som man känner sig? ohmy.gif
Motti
Intressant läsning ! men jag tror mycket är gener eller genetiskt arv och kosthållning ;)Sen ser vi ju i hudkrämsreklamen att de hittar på det ena ämnet efter det andra som ingen har en aning om vad det är !men påstås ändå vara genkoder till ung hy ,äntligen har vi kommit på "grejen till evig ungdom".Den som kommer på den verkliga koden till att bevara hyn för evigt lär bli mångmilljadär och det kommer nog att dröja ett bra tag till .
Ugglemormor
Om man tänker på att kunna se ut som ung med massa olika medel så får man nog tänka på att sköta sin kropp också ......... tummenupp.gif huden är ju känslig i flera andra ställen än i ansiktet ....... confused.gif
Jag som inte tål Niveas cremer eller vissa andra har fått pröva mig fram till det som funkar hos mig utan att ge irritation ........ ranting.gif det finns ju massor av olika cremer, men jag tror nog att med måtta med allt samt att det är så personligt vad man tål eller inte ....... help.gif
malcolm
Jag tror det mesta handlar om gener, jag har inga rynkor alls trots mina 56 år och ändå har jag inte skött mig alls och tillbringat massor av tid ute i solen, rökt och druckir mängder av alkohol. Har inte fö. inte ett grått hårstrå eller drabbats av håravfall heller och det finns de som tvivlar på min ålder vad det gäller utseendet.
mamamaggan
CITAT (Motti @ 16-11-2011, 20:43) *
Intressant läsning ! men jag tror mycket är gener eller genetiskt arv och kosthållning ;)Sen ser vi ju i hudkrämsreklamen att de hittar på det ena ämnet efter det andra som ingen har en aning om vad det är !men påstås ändå vara genkoder till ung hy ,äntligen har vi kommit på "grejen till evig ungdom".Den som kommer på den verkliga koden till att bevara hyn för evigt lär bli mångmilljadär och det kommer nog att dröja ett bra tag till .



Inte säkert , det kan vända och bli högsta mode att se ut som om man levat ett tag . Är inte så länge sedan det blev högsta mode bland ungdomar i Frankrike ( även andra länder ) att färga håret grått.
*Stintan*
CITAT (mamamaggan @ 25-11-2011, 19:08) *
Inte säkert , det kan vända och bli högsta mode att se ut som om man levat ett tag . Är inte så länge sedan det blev högsta mode bland ungdomar i Frankrike ( även andra länder ) att färga håret grått.



Dom som använder dom där antirynkkrämerna är nog samma tanter som inte vågar visa att dom blivit gråhåriga utan färgar det rött eller svart, går i kortkorta kjolar och högklackade stövlar fast dom är i 60 -70årsåldern. Ingen är evigt ung så varför försöka dölja åldrande?


mamamaggan
Exakt Stintan.

Fast jag måste erkänna att jag färgar håret än så länge tills det blir jämngrått. Tycker inte om att se ut som en grävling i håret.


Rynkor kan vara väldigt fint och visar som sagt på att man levt , haft både sorger , bedrövelse och glädje .

Hur många av er använder preparat för att ta bort fräknar ? Jag har fräknar och har fått höra att " det kan man faktiskt göra något åt " .

Ja men om jag inte vill då ???!!!
Gossen Ruda
Med tanke på vad det står i rubriken och vad som avhandlats i tråden så hoppas jag att alla tar rätt, dvs rätt av rynkkräm och antirynkkräm. rolleyes.gif
gnon49
Vad man än gör med ansiktet så avslöjar händerna åldern. Huden är ju vårt största organ och åldras från topp till tå.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon