Full version: Det är absurt!
Myosotis
Är det bara jag som blir så irriterad över alla "Kanelbullens dag", "Batteribytardagen" och allt vad de hittar på?!! Nu såg jag att det ska vara "Kattens dag" också! Nä nu har det gått för långt! På Kanelbullens dag ska man äta en kanelbulle, så mycket förstår jag, även om jag inte kan begripa varför någon ska bestämma över mig på det där viset. Men "Kattens dag"?! -fear-.gif Ska jag äta upp min katt?! rtfm.gif Eller menar de att man bara får klappa katten just den dagen?
Och alla verkar liksom acceptera likriktningen, man klappar snällt kanelbullar en viss dag, äter batterier en annan och byter katt en tredje. Varför? Är det något slags test, att se hur mycket man kan driva med folk innan de säger ifrån? Och varför går alla på det i så fall? Vem lanserar alla idiotiska dagar? sick.gif


help.gif
Rihane
CITAT (Myosotis @ 17-11-2011, 17:57) *
........... Vem lanserar alla idiotiska dagar? sick.gif


help.gif


Oftast någon som vill tjäna pengar på den dagen.
Klint
CITAT (Rihane @ 17-11-2011, 18:01) *
Oftast någon som vill tjäna pengar på den dagen.

Tror ja me Man ska köpa kanelbullar,present till katten,köpa nya batterier köpa köpa köpa
Myosotis
CITAT (Rihane @ 17-11-2011, 18:01) *
Oftast någon som vill tjäna pengar på den dagen.

Ja, det är ju uppenbart med valentinsdagen, halloween, kanelbullen och liknande, men katten?! Det finns ju en del såna dagar också, typ "hemlösas dag" (finns kanske inte men ni förstår hur jag menar). Ibland kan det ju vara bra att något uppmärksammas, men det ska det väl göras alltid. Men jag är ju emot mors och fars dag också, tycker det är förnedrande.

CITAT (Klint @ 17-11-2011, 18:10) *
present till katten

idea.gif Så kan det ju vara!
VitaFingrar
Det var ju inte så länge sedan det var International Caps Lock Day. Nödvändigaste någonsin! biggrin.gif Men jag håller med dig. Har också svårt för alla dessa dagar. Tycker det är svårt att komma ihåg folks födelsedagar, så ska man komma ihåg alla dessa extradagar också, mors och fars dag, namnsdagar, och bla bla bla.
Myosotis
CITAT (VitaFingrar @ 17-11-2011, 18:16) *
Det var ju inte så länge sedan det var International Caps Lock Day. Nödvändigaste någonsin! biggrin.gif

blink.gif VAD SKA DET VARA BRA FÖR?!!
Gossen Ruda
Du är inte ensam: http://www.dn.se/kultur-noje/alla-dessa-dagar
Jag har sett en sammanställning över alla dagarna men hittar den inte nu.
gnon49
Alla s.k dagar och helger har ju som syfte att få oss att öppna plånboken. Gärna reklam som ger lite dåligt samvete. "Du har väl köpt något till lilla mor eller far". Och tydligen fungerar det för det mesta annars hade det nog inte fortsatt. Vi kanske gillar att shoppa helt enkelt.
Myosotis
CITAT (Gossen Ruda @ 17-11-2011, 18:27) *

Intressant läsning. "Mobilfria dagen (1 juni) - en antihändelse" biggrin.gif Den firar jag året runt tummenupp.gif Men handduksdagen, den var ju lite kul, den kanske man skulle fira. Vi som skriver i MT kan ju lansera "Meningslösa Dagen" den 4.2. kanske (42)?
Huggorm
Undrar var man skall ansöka om man vill ha min födelsedag upphöjd till nationell högtidsdag? Det hade folk åtminstone haft något vettigt att fira rolleyes.gif
CillaM
Men kan det inte ha en viss betydelse för katter, speciellt hemlösa katter, eller katter som sitter och väntar på ett hem? I USA där jag bodde ett tag var det nåt liknande fast en gång i månaden ungefär, där ansvarsfulla, presumtiva ägare kom för att titta och kanske ta hem en katt, mot en smärre betalning som stod för medicinering och kastrering. Här i Sverige skulle det behövas mycket starkare marknadsföring av alla djurhem än vad det är idag, och i praktiken så kan kostnaderna hållas nere på noll tack vare bl.a Facebook. För vi har mängder med hemlösa, utkastade katter, och andra djur för den delen också. Och det finns ju Trädgårdens Dag... det är väl lika nödvändigt som Kattens Dag? Fast nästan lite onödigt jämförelsevis med Kattens.
Tikka
Temadagar kallas detta fenomen för...
http://temadagar.se/kalender-2011/

Ser fram emot att fira 2012-01-20* Lösenordsbytardagen wink.gif
Iren
Helt otroligt! Bara att välja ju... Men lösenorddagen hoppar jag nog över -- kommer aldrig ihåg dom nya...
Gossen Ruda
CITAT (Tikka @ 17-11-2011, 19:30) *
Temadagar kallas detta fenomen för...
http://temadagar.se/kalender-2011/

Ser fram emot att fira 2012-01-20* Lösenordsbytardagen wink.gif

Där var den. biggrin.gif Får man verkligen fira negerbollens dag? 11/5. Vad säger DO? Det skulle behövas en inflationsdag, i temadagar.
Meriona
CITAT (Huggorm @ 17-11-2011, 18:49) *
Undrar var man skall ansöka om man vill ha min födelsedag upphöjd till nationell högtidsdag? Det hade folk åtminstone haft något vettigt att fira rolleyes.gif

Huggormsdagen - ja det låter gulligt! biggrin.gif
Bjur du på tårta så kommer jag vilken dag det än blir.

Fattar mig heller inte på vitsen med alla dessa dagar, idag var det visste Pannkakans dag säger Iren?
Valentin, morsdag och farsdag. BORT!
Lokan
Bort med allt - utom svampens dag!! biggrin.gif
Tikka
CITAT (Gossen Ruda @ 17-11-2011, 20:13) *
Där var den. biggrin.gif Får man verkligen fira negerbollens dag? 11/5. Vad säger DO? Det skulle behövas en inflationsdag, i temadagar.


Hmmmm...hade rensning hemmavid för 2v sedan och hittade en gammal kokbok med recept på Negerbollar som receptet hette. Kokboken heter gott med Gyllenhamars (havregryn) 1964 pris 3,75.
Blomstertanten
CITAT (Myosotis @ 17-11-2011, 18:12) *
Ja, det är ju uppenbart med valentinsdagen, halloween, kanelbullen och liknande, men katten?! Det finns ju en del såna dagar också, typ "hemlösas dag" (finns kanske inte men ni förstår hur jag menar). Ibland kan det ju vara bra att något uppmärksammas, men det ska det väl göras alltid. Men jag är ju emot mors och fars dag också, tycker det är förnedrande.
idea.gif Så kan det ju vara!

Hemlösas dag 17 oktober
Internationella hyresgästdagen 4 oktober
gnon49
Ja kul läsning var det i alla fall. Vem som helst får skriva ett tema vad jag förstod. Var en blandning av stollighet o förnuft. Såg inte baksmällans dag. Beror det på att man firar den dagen före måntro.
Myosotis
Håller med dig Cilla, vissa dagar kanske kan göra någon nytta om de gör folk uppmärksamma på något problem. Men här är det kattens dag varje dag så jag tänker inte fira den.

CITAT (Gossen Ruda @ 17-11-2011, 20:13) *
Det skulle behövas en inflationsdag, i temadagar.

tummenupp.gif
anncharlotte
Att fira Kattens dag den första söndagen i advent är inget nytt påhitt, det har vi gjort i många år.
Och fokus handlar om att få ut budskapet att katten värde är lika stort som övriga husdjurs.
Att man som kattägare faktiskt tar på sej ett ansvar för djuret under lång tid. Att en katt inte är en slit och slängvara som man kan kasta ut den dan man inte tycker det är roligt längre.
Så skillnaden mot kanelbullens dag tycker jag är väldigt stor.
Jan Lindgren
Hej!
Kattens dag är naturligtvis ett PRtricks. Min lokala djuraffär kommer att ha diverse specialerbjudande och kanske ha en expert i affären som svarar på frågor. Eftersom vi har många katter så ska vi utnyttja rabatterna. På fredagen innan kattens dag så ska jag ta med en lama till byn och göra lite reklam. Folk är mer benägna att ta reklamlappar om de också får klappa och mata ett lamadjur.
MVH
Jan Lindgren
Carl

Glöm inte ostkakans dag den 24 November.
Gossen Ruda
CITAT (Jan Lindgren @ 18-11-2011, 09:10) *
Hej!
Kattens dag är naturligtvis ett PRtricks. Min lokala djuraffär kommer att ha diverse specialerbjudande och kanske ha en expert i affären som svarar på frågor. Eftersom vi har många katter så ska vi utnyttja rabatterna. På fredagen innan kattens dag så ska jag ta med en lama till byn och göra lite reklam. Folk är mer benägna att ta reklamlappar om de också får klappa och mata ett lamadjur.
MVH
Jan Lindgren

När får vi Lamadjurens dag?
Huggorm
CITAT (Gossen Ruda @ 18-11-2011, 09:42) *
När får vi Lamadjurens dag?

Lama djuren firar vi den tredje december, internationella handikappdagen
Elisabeth-Västkustkolonisten
CITAT (Huggorm @ 18-11-2011, 13:55) *
Lama djuren firar vi den tredje december, internationella handikappdagen


Var du roligt nu?
Jan Lindgren
CITAT (Gossen Ruda @ 18-11-2011, 09:42) *
När får vi Lamadjurens dag?

Hej!
Hemma hos oss firar vi lamadjurens dag varje dag samtidigt som vi firar hästens dag, hönans dag, ankans dag, kelgrisens dag och kattens dag. Det kan aldrig bli nog med festligheter. Ibland varierar vi oss och firar nandun eller emun. Nanduns dag firas bäst med en läcker nandustek Tyvärr så äter inte kompisen djur hon känner annars så har min fru och jag firat myskankans dag flera gånger i år och när jag tittar i frysen så ser jag att det blir många fler festdagar.
MVH
Jan
CillaM
I morgon är det World Toilet Day. Men det är inget larv över det utan en fråga rätten till rent vatten att dricka utan fekalier. Inte en absolut rättighet över hela världen med andra ord. Västvärlden slösar genom att spola toaletterna omoch om igen med rent vatten, vatten som hade kunnat användas till att dricka..... What goes around comes around....
Motti
Kattens dag är för mig personligen viktig eftersom vi har massor med katter som är hemlösa och Katthemen är överfulla ,plus att vi själva har en föredetta hemlöskatt som vi hämtade på ett katthem för snart 12 år sedan.Kanelbullensdag däremot verkar för mig totalt meningslös och tjenar bara ett syfte och det är att Konditoierna mm ska få sälja mer .Önskar det var fler som "köppte"hemlösa katter än kanelbullar tummenupp.gif
Myosotis
CITAT (Motti @ 18-11-2011, 22:25) *
Önskar det var fler som "köppte"hemlösa katter än kanelbullar tummenupp.gif

Det är vi överens om. Även avloppsfrågan är viktig, men hjälper det om det finns en Toilet Day? Jag tog en gratis almanacka i affären idag, med recept. Alla de här idiotiska dagarna är med, kladdkakans dag osv. sick.gif Det är så löjligt att det är svårt att ta de allvarligt menade dagarna på allvar, jag blir bara less på alltihop. Den där känslan att bli påtvingad något jag inte vill ha, som hjärntvätt. Jag kan inte hjälpa det, jag reser ragg automatiskt.
Motti
Tror många bara glammar på utan att tänka på att det finns viktigare saker än typ "toaletens dag " osv ,de måste allt leva i en luftbubbla av något slag dunno.gif
Myosotis
CITAT (Motti @ 18-11-2011, 22:39) *
Tror många bara glammar på utan att tänka på att det finns viktigare saker än typ "toaletens dag " osv ,de måste allt leva i en luftbubbla av något slag dunno.gif

Fast nu beskrev ju Cilla just hur viktigt det är med rent vatten. För de drabbade kan det vara en fråga om liv eller död så jag tycker inte man ska säga att frågan är oviktig.
fvd
Tack Mysotis jag gapskrattade i morse när jag läste din sammanfattning av alla dessa konstiga påhitt - du är rolig. Det är väl så här att man får ta det med en klackspark. Jag undrar vilka typer som sysslar med det här dagdöpandet. Hoppas bara att det inte är chefen som tvingar dem. Jag är förskonad för jag märker aldrig något, är borta i det blå för det mesta.
Anma
Imorgon är det Internationella mansdagen också.
Samma dag som toadagen. Något samband där? flirting.gif



(Skojar, toalettdagen är viktig, även om man nu tycker att det låter fånigt innan man fattar vad den syftar till)
Huggorm
CITAT (Anma @ 18-11-2011, 22:54) *
Imorgon är det Internationella mansdagen också.
Samma dag som toadagen. Något samband där? flirting.gif
(Skojar, toalettdagen är viktig, även om man nu tycker att det låter fånigt innan man fattar vad den syftar till)

Skall bli intressant att se om mansdagen uppmärksammas lika mycket som kvinnodagen. Vi lever ju trots allt i jämlikhetens tidsålder, och det finns ju horder med feminister som tagit som livsuppgift att uppmärksamma orättvisorna.
Myosotis
CITAT (Huggorm @ 18-11-2011, 23:20) *
Skall bli intressant att se om mansdagen uppmärksammas lika mycket som kvinnodagen. Vi lever ju trots allt i jämlikhetens tidsålder, och det finns ju horder med feminister som tagit som livsuppgift att uppmärksamma orättvisorna.

Jag tänkte i liknade banor idag när jag såg tuareger på tv, män med heltäckande slöjor eller vad det heter. Skulle de få undervisa i svenska skolor? Vem skulle hindra dem? Maskulinisterna? Tror folk att kvinnorna har undertryckt dem och tvingat dem att ha slöja? För när kvinnor säger att de bär burka frivilligt är det ju ingen som tror dem.

*min tråd så jag skriver så mycket ot jag vill tongue.gif*
Huggorm
CITAT (Myosotis @ 18-11-2011, 23:27) *
Jag tänkte i liknade banor idag när jag såg tuareger på tv, män med heltäckande slöjor eller vad det heter. Skulle de få undervisa i svenska skolor? Vem skulle hindra dem? Maskulinisterna? Tror folk att kvinnorna har undertryckt dem och tvingat dem att ha slöja? För när kvinnor säger att de bär burka frivilligt är det ju ingen som tror dem.

*min tråd så jag skriver så mycket ot jag vill tongue.gif*

Det har ju varit en del kontroverser med manliga sikher i Storbritanien, de måste enligt religiös sed dölja sitt hår med en turban. Detta gör det ju lite jobbigt att klä sig korrekt i uniform.
Myosotis
CITAT (Huggorm @ 18-11-2011, 23:30) *
Det har ju varit en del kontroverser med manliga sikher i Storbritanien...

Kände jag inte till, intressant.


(Jag hoppas ni känner mig tillräckligt väl för att förstå att jag inte tycker det är okej att tvinga kvinnor att bära burka... rolleyes.gif Bara så jag slipper få en massa ilskna pm...)
Motti
Ops !det va ett regält hopp från Kanelbullar till män i slöja giggle.gif Gubbe i slöja !ja det vore väl inte så fel kunde ju bli spänande naughty.gif ingen vet !
Myosotis
CITAT (Motti @ 18-11-2011, 23:39) *
Ops !det va ett regält hopp från Kanelbullar till män i slöja giggle.gif

rotfl.gif Tycker du?!
Motti
Men visst vore det spänade med man i slöja naughty.gif då vet man ju aldrig vem som kommer hem till sänghalmen wink.gif Fast å andra sidan kan det ju bli en kattastrof också laugh.gif
Meriona
Inte bara vänsterprassel alltså, tygtrassel också! ohmy.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon