Full version: Svartjobb?
Gita
Jag riktar det här inlägget till Cacki som ju var så väldigt upprörd och fördömande samt titt som tätt dragit upp vilken omoralisk människa jag är, en person som man absolut inte kan ha förtroende för av det skälet att jag berättat att jag en kort period använt mig av svart barnomsorg.

Vad anser du om Juholts svartplåtande, visserligen var han ung och det rörde sig troligen inte om några stora pengar utan förmodligen i samma storleksordning som min svarta barnomsorg och hans extraknäck är faktiskt inget som upprör mig.

Tycker bara det skulle vara intressant att få veta vad du anser Cacki.
Den enda skillnaden mellan Juholts svartaffärer och mina är väl att han gjorde det enbart för egen vinning medan jag gjorde det för att behålla mitt jobb i väntan på i väntan på kommunal barnomsorg.

Du har ju tydligt förklarat att du anser att jag förbrukat allt förtroende, hur ser du då på Juholt?
Gita
Myosotis
Jaså blandar jag ihop det kanske? Det var väl du som kom med beskyllningar att jag hade jobbat svart och tyckte det var så omoraliskt? Märkligt att samma måttstock inte gäller dig själv som ju dessutom verkar ha gott om pengar. Men varför blir jag förvånad.

Hittade citaten:

CITAT (Gita @ 07-12-2008, 21:00) *
...Förstår inte alls fördelen med att plocka ut kontanter från bankomaten med ett kort för att sedan betalar med kontanter, fast är det "svarta pengar" det är frågan om så är det förstås nödvändigt med kontanter som ju inte går att spåra på samma sätt som korttransaktioner
Gita


CITAT (Gita @ 15-02-2009, 09:05) *
...är det så att Du överlever på i huvudsak svarta inkomster...

Gita
CITAT (Myosotis @ 20-11-2011, 10:28) *
Jaså blandar jag ihop det kanske? Det var väl du som kom med beskyllningar att jag hade jobbat svart och tyckte det var så omoraliskt? Märkligt att samma måttstock inte gäller dig själv som ju dessutom verkar ha gott om pengar. Men varför blir jag förvånad.

Hittade citaten:

Du kanske inte skulle ta citaten ur sitt sammanhang, det blir ganska obegripligt då.
Om jag inte minns fel sa du dig utföra en del tjänster och alltid fick betalt i kontanter, vilket fick mig att ifrågasätta......
Gita
Myosotis
och som jag svarade dig redan då, man kan få betalt i kontanter fast jobbet är vitt. Jag vet. Vad har du för rätt att ifrågasätta mig? Stasi eller?
*Stintan*
CITAT (Gita @ 20-11-2011, 10:21) *
Jag riktar det här inlägget till Cacki som ju var så väldigt upprörd och fördömande samt titt som tätt dragit upp vilken omoralisk människa jag är, en person som man absolut inte kan ha förtroende för av det skälet att jag berättat att jag en kort period använt mig av svart barnomsorg.

Vad anser du om Juholts svartplåtande, visserligen var han ung och det rörde sig troligen inte om några stora pengar utan förmodligen i samma storleksordning som min svarta barnomsorg och hans extraknäck är faktiskt inget som upprör mig.

Tycker bara det skulle vara intressant att få veta vad du anser Cacki.
Den enda skillnaden mellan Juholts svartaffärer och mina är väl att han gjorde det enbart för egen vinning medan jag gjorde det för att behålla mitt jobb i väntan på i väntan på kommunal barnomsorg.

Du har ju tydligt förklarat att du anser att jag förbrukat allt förtroende, hur ser du då på Juholt?
Gita




Jisses det där är väl ungefär som att sälja hembakat bröd på ortens marknad! Löjligt att ens dra upp en sån 30 år gammal skitsak och knappast jämförbart med att ha svart barnomsorg även om detta också var länge sen. Han kan ju inte ha tjänat så många kronor om han sålde dom för en tia styck, om det priset ens räcker till vad bilderna kostade att framställa.


Gita
CITAT (*Stintan* @ 20-11-2011, 11:59) *
Jisses det där är väl ungefär som att sälja hembakat bröd på ortens marknad! Löjligt att ens dra upp en sån 30 år gammal skitsak och knappast jämförbart med att ha svart barnomsorg även om detta också var länge sen. Han kan ju inte ha tjänat så många kronor om han sålde dom för en tia styck, om det priset ens räcker till vad bilderna kostade att framställa.

Tror du verkligen jag tjänade något på ett par månaders svart barnomsorg, eftersom jag då var ung och lågavlönad blev det naturligtvis väldigt mycket billigare när jag väl var framme i kön och fick kommunal barnomsorg med en avgift baserat på inkomsten.
Ja, jag kunde ju behålla min fasta anställning förstås, det var väl i så fall vinsten, både för mig och för skattebetalarna.
Och jag tycker naturligtvis Juholts plåtande är en skitsak, inget att bli upprörd över precis som jag tycker att svart barnomsorg några månader medan man står i kö för kommunal omsorg inte heller är något att skrika högt över.
Intressant och ganska förutsebart är dock att t.ex. du inte ser till handlingen utan till vem det är som utför den
Gita.
*Stintan*
Tycker inte heller det är något att skrika högt över din svartbetalda barnomsorg, det var väl mer regel än undantag på den tiden att det gick till så även om jag själv inte behövde göra så. Det som upprör är nog inte så mycket att du inte hade någon annat möjlighet utan mer din attityd att det skulle vara ok. Det är inte och var inte ok att betala svart även om nöden inte har någon lag.
Den där sista meningen stämmer inte alls men du kan tydligen inte skriva ett enda inlägg utan att vara nedlåtande.
Gita
CITAT (*Stintan* @ 20-11-2011, 12:50) *
Tycker inte heller det är något att skrika högt över din svartbetalda barnomsorg, det var väl mer regel än undantag på den tiden att det gick till så även om jag själv inte behövde göra så.

Visst var det så, och det har jag hävdat om och om igen, så tack för din ärlighet. Dock tycker jag fortfarande att alla vi som hade det som enda alternativ på inget sätt behöver skämmas.
Mitt inlägg vände sig till Cacki som i inlägg efter inlägg fråntagit mig all trovärdighet vad än frågan gällt p.g.a några månaders svart barnomsorg för mer än trettio år sedan. Jag är bara så nyfiken hur hon ser på Juholts lilla extraknäck.
Gita
Red Top
Själv tyckte jag kommentarerna/reaktionerna var betydligt roligare att läsa, än själva artikeln. biggrin.gif

"Fredrik
2011-11-18 06:57

Oj, vilket scoop!
Seriöst, finns det inget viktigare att skriva om än detta?
Detta sagt av en som röstar SD 2014..."


"Nykter iakttagare
2011-11-17 21:04

Perspektiven i dagens politiska dialog är hisnande. Här ser vi en intensiv debatt om en person som sålde jultidningar (eller något snarlikt) för flera decennier sedan. Detta skedde definitivt långt innan vår nuvarande statsminister skrev en pamflett med titeln "Det sovande folket". Samme statsminister är i full färd med att slumpa bort vård skola och omsorg till sina bidragsgivare, som i sin tur slussar ut våra skattepengar till skatteparadis."



"Moderat
2011-11-17 19:25

Nyliberalerna dränerar det svenska samhället med uppskattningsvis 130 miljarder varje år genom tvivelaktiga skattesänkningar. Miljarder som skulle göra bättre nytta inom vård, skola och omsorg. Nu hamnar dessa pengar mest hos de redan välbeställda. 1% av befolkningen äger 60% av alla tillgångar. Låt Juholt vara och ägna er i stället för att syna högerns makthavare och politik!"


"Grek
2011-11-17 19:20

De stora skurkarna som Reinfeldt och Co som genom lagstiftning sänkt sin löneskatt med 200-tusen per år och dränerar välfärden är det ingen som reagerar för. Pågående paragdimskifte sker utan att det "dumma" svenska folket fattar något utan tror att välfärden fortfarande är allmän och bra. Ilusionsnumret kommer att ta slut och uppvaknandet blir lika svårt här som i Grekland."

xlxl67
Tjejer nu tycker jag ni tar varandra i handen och sjunger "We shall overcome" ... kompiskram.gif biggrin.gif

Finns väl ingen här som inte gjort något fel någongång så Myosotis/Gitas svartjobb/svartstädhjälp borde vara preskiberade för länge sedan.
Blomstertanten
CITAT (xlxl67 @ 20-11-2011, 15:33) *
Tjejer nu tycker jag ni tar varandra i handen och sjunger "We shall overcome" ... kompiskram.gif biggrin.gif

Finns väl ingen här som inte gjort något fel någongång så Myosotis/Gitas svartjobb/svartstädhjälp borde vara preskiberade för länge sedan.

Är du inte rädd för att bli lynchad? giggle.gif
Gossen Ruda
CITAT (xlxl67 @ 20-11-2011, 15:33) *
Tjejer nu tycker jag ni tar varandra i handen och sjunger "We shall overcome" ... kompiskram.gif biggrin.gif

Finns väl ingen här som inte gjort något fel någongång så Myosotis/Gitas svartjobb/svartstädhjälp borde vara preskiberade för länge sedan.

Inget fel, riktigt eller påstått, är för litet eller för gammalt för att inte kunna blåsas upp till en ballong nu när den amerikanska vägen att svärta ner motståndarna kommit hit.
Red Top
Påminn mig inte om stackars Friggebo!



Hon var ju knappast någon fredsskapare, hur väl hon än ville. giggle.gif
Gossen Ruda
Friggebo har lämnat två avtryck i historen, en sång och ett litet hus.
gnon49
CITAT (Gossen Ruda @ 20-11-2011, 15:40) *
Inget fel, riktigt eller påstått, är för litet eller för gammalt för att inte kunna blåsas upp till en ballong nu när den amerikanska vägen att svärta ner motståndarna kommit hit.

Är inte England en god etta när det gäller att svärta ner o förlöjliga politiker o kungahus. Där ligger nog Usa i lä misstänker jag.
xlxl67
CITAT (Gossen Ruda @ 20-11-2011, 15:40) *
Inget fel, riktigt eller påstått, är för litet eller för gammalt för att inte kunna blåsas upp till en ballong nu när den amerikanska vägen att svärta ner motståndarna kommit hit.


Jo jag gillar inte häxjakten på Juholt heller o hoppas media lär av detta.

CITAT (Blomstertanten @ 20-11-2011, 15:39) *
Är du inte rädd för att bli lynchad? giggle.gif


Här är det väl ingen som bråkar? whistling.gif kompiskram.gif

CITAT (Red Top @ 20-11-2011, 15:46) *
Påminn mig inte om stackars Friggebo!



Hon var ju knappast någon fredsskapare, hur väl hon än ville. giggle.gif


Kan forfarande inte se på detta klipp. Det är för smärtsamt. Är det inte en kristen sång också och där kabaliken var fanns väl mest muslimer? ninja.gif
Gossen Ruda
CITAT (gnon49 @ 20-11-2011, 17:32) *
Är inte England en god etta när det gäller att svärta ner o förlöjliga politiker o kungahus. Där ligger nog Usa i lä misstänker jag.

Vi får kolla målfotot.


CITAT (xlxl67 @ 20-11-2011, 18:46) *
Kan forfarande inte se på detta klipp. Det är för smärtsamt. Är det inte en kristen sång också och där kabaliken var fanns väl mest muslimer? ninja.gif

Så var det nog. Men man kan väl inte kräva att politiker skall kunna skilja på det. rolleyes.gif
Gita
Vad tycker du då Cacki?
Gita
Aqvakul
Märkligt att starta en tråd som riktar sig till en specifik medlem... Varför inte ta personlig kontakt då via PM eller mail?
Eva i Skåne
CITAT (Aqvakul @ 26-11-2011, 20:37) *
Märkligt att starta en tråd som riktar sig till en specifik medlem... Varför inte ta personlig kontakt då via PM eller mail?


Kan bara hålla med
malarmaster
CITAT (Aqvakul @ 26-11-2011, 20:37) *
Märkligt att starta en tråd som riktar sig till en specifik medlem... Varför inte ta personlig kontakt då via PM eller mail?

kan bara hålla med...men lite märkligt att andra svarar. lite grann som att läsa andras post eller ta andras telefonsamtal? Ulf
malcolm
CITAT (Aqvakul @ 26-11-2011, 20:37) *
Märkligt att starta en tråd som riktar sig till en specifik medlem... Varför inte ta personlig kontakt då via PM eller mail?

Precis som du brukar göra i den allmänna tråden "svara och ställ ny fråga", gör om den till en slags personlig chat.
*Stintan*
confused.gif
Överbölingen
Termen >Kränkande särbehandling< gäller tydligen inte på forumet trots att det är öppet. Men å andra sidan så är forumgruppen ju sammansatt tvärs av som samhället i övrigt, så det är väl inget annat att vänta sig.

Här som överallt finns det olika kategorier: mobbarna, medjamsarna, fnissarna, iakttagarna, stöttarna och de som inte gillar mobbare. Förutom en stor kategori som avstår helt att ta del av eländet. Klokt eller fegt är frågan.
Cacki
Men oj! Här förärar du mej en alldeles egen tråd, du som hävdat att du oftast bara svarar på mina inlägg om dom är direkt riktade till dej. confused.gif
Av rubriken att döma var min första tanke att du gått och fått barn igen på "gamla da´r" och att du erbjöd mej svartjobb som dagmamma, flirting.gif...men nu ser jag att du bara är grälsjuk igen...

Mina åsikter om svartjobb har inte ett dugg med Juholt att göra. För inte trodde du väl att de uppstod i.o.m. att han gjorde entré på den politiska arenan?

Det här med hans bilder har helt undgått mej eftersom jag dels tycker att medias "sensationella" smutskastning av honom har drivits in absurdum och mest påminner om sådant man kan läsa i "Hänt i veckan" och "Svensk damtidning", dels har jag inte varit hemma och faktiskt inte brytt mej så mycket om det patetiska nyhetsflödet kring honom.

MEN... utan att alltså ha en aning om omfattningen av hans extraknäck (och med risk att kasta ytterligare en pinne på brasan som kanske får ditt sinne att flamma över igen... giggle.gif ) , tycker jag faktiskt ändå att det är en viss skillnad på att jobba svart och på att anlita svart arbetskraft och det blir tyvärr inte till din fördel.
Förutom att man lurar staten på pengar, ligger den stora skillnaden i att man dessutom utnyttjar en annan medmänniska i.o.m att man anlitar denne svart. Nu vet jag visserligen inte hur det såg ut i ert fall, men rent allmänt får man väl förmoda att det kan vara svårt att sköta ett annat vanligt "vitt" jobb om man passar andras ungar under sådana tider då föräldrarna själva arbetar. Är svartarbetet ens huvudsakliga inkomst går man ju miste om en hel del förmånliga rättigheter som man kan annars tillgodoräkna sej vid vanligt hederligt arbete. Vad jag syftar på vet du nog ändå utan att jag behöver gå in närmare på det, men det tror jag hur som helst nog inte att den svartarbetaren hade tackat nej till om h*n fått välja. Så jo, rent principiellt tycker jag allt att det är moraliskt värre att anlita svart arbetskraft än att extraknäck svart.

Du har dock missat poängen vad det gäller din trovärdighet hellt och hållet.
Nog kan jag väl "överleva" att du anlitat svart barnomsorg en gång i världen, det var bara ett bra exempel på varför din trovärdighet hamnar på noll i mina ögon.
Det jag reagerar på är att du slänger ur dej en massa anklagelser och synpunkter på hur andra ska vara/göra, men uppenbarligen inte tycker att det även måste gälla dej själv om du vill bli respekterad. Du gnäller och kommer med pekpinnar åt andra här på forumet trots att du inte är ett dugg bättre själv.
Att jag vid några enstaka tillfällen tagit upp det här med din forna svarta barnflicka beror mest på att jag tycker att det är ett praktexempel på ditt sätt att ställa dej själv utanför dina egna åsikter om vad du tycker att andra ska vara beredda att göra. Jag har frågat förut och jag gör det igen, varför tog ni inte hjälp av soc om ni nu inte klarade av familjeförsörjningen på en lön, istället för att välja att begå lagbrott? Hade det känts skämmigt eller?? Du har ju tidigare ifrågasatt den ev. skamkänslan för alla de som utförsäkras under den här j-a regeringen helst skulle vilja slippa.
Du tycker ju dessutom att man kan kräva av vårdpersonal på privata äldreboenden utan tvekan ska gå ut och avslöja de missförhållanden som förekommer och därmed riskera att förlora jobbet. "Det är väl bara att söka nytt jobb och flytta på sej", säger du. Tycker du det, hade det väl varit lika enkelt för dej att säga upp dej, om du nu inte kunde börja jobba pga att du inte kunnat fixa barnomsorg och hade en arbetsgivare som inte kunde acceptera det, eller? Dessutom var det betydligt enklare att få jobb för 30 år sedan än vad det är idag...

Nä, sorry men din trovärdighet ligger allt kvar på samma nivå som den gjort tidigare och även om du egentligen inte förtjänar något svar på din fråga så svarar jag ändå. Vet du varför? Jo, för att jag vill hålla ryggen fri. Annars kan jag inte kosta på mej nöjet att påpeka att jag tycker att du borde se till att svara på alla de frågor som andra ställt till dej genom tidens gång, innan du förväntar dej svar på dina egna frågor.
Nu har du fått ditt svar och nu avslutar vi den här tråden. Hädanefter är det dock lika bra att du vet om redan nu, att i fortsättningen kommer jag bara att svara på ditt tjafsande när jag själv känner för det. Det är ju så du bemöter andra och då kan du inte förvänta dej något annat tillbaka heller, serru. Förmodligen kommer jag att nöja mej med att kasta tillbaka din egen skit i ansiktet på dej när jag ser att du ställer högre krav på andra än på dej själv. naughty.gif
Aqvakul
CITAT (malcolm @ 27-11-2011, 07:32) *
Precis som du brukar göra i den allmänna tråden "svara och ställ ny fråga", gör om den till en slags personlig chat.

Dålig jämförelse och dessutom inte sann!
Gita
CITAT (Cacki @ 27-11-2011, 18:13) *
Men oj! Här förärar du mej en alldeles egen tråd, du som hävdat att du oftast bara svarar på mina inlägg om dom är direkt riktade till dej. confused.gif
Av rubriken att döma var min första tanke att du gått och fått barn igen på "gamla da´r" och att du erbjöd mej svartjobb som dagmamma, flirting.gif...men nu ser jag att du bara är grälsjuk igen...

Mina åsikter om svartjobb har inte ett dugg med Juholt att göra. För inte trodde du väl att de uppstod i.o.m. att han gjorde entré på den politiska arenan?

Det här med hans bilder har helt undgått mej eftersom jag dels tycker att medias "sensationella" smutskastning av honom har drivits in absurdum och mest påminner om sådant man kan läsa i "Hänt i veckan" och "Svensk damtidning", dels har jag inte varit hemma och faktiskt inte brytt mej så mycket om det patetiska nyhetsflödet kring honom.

MEN... utan att alltså ha en aning om omfattningen av hans extraknäck (och med risk att kasta ytterligare en pinne på brasan som kanske får ditt sinne att flamma över igen... giggle.gif ) , tycker jag faktiskt ändå att det är en viss skillnad på att jobba svart och på att anlita svart arbetskraft och det blir tyvärr inte till din fördel.
Förutom att man lurar staten på pengar, ligger den stora skillnaden i att man dessutom utnyttjar en annan medmänniska i.o.m att man anlitar denne svart. Nu vet jag visserligen inte hur det såg ut i ert fall, men rent allmänt får man väl förmoda att det kan vara svårt att sköta ett annat vanligt "vitt" jobb om man passar andras ungar under sådana tider då föräldrarna själva arbetar. Är svartarbetet ens huvudsakliga inkomst går man ju miste om en hel del förmånliga rättigheter som man kan annars tillgodoräkna sej vid vanligt hederligt arbete. Vad jag syftar på vet du nog ändå utan att jag behöver gå in närmare på det, men det tror jag hur som helst nog inte att den svartarbetaren hade tackat nej till om h*n fått välja. Så jo, rent principiellt tycker jag allt att det är moraliskt värre att anlita svart arbetskraft än att extraknäck svart.

Du har dock missat poängen vad det gäller din trovärdighet hellt och hållet.
Nog kan jag väl "överleva" att du anlitat svart barnomsorg en gång i världen, det var bara ett bra exempel på varför din trovärdighet hamnar på noll i mina ögon.
Det jag reagerar på är att du slänger ur dej en massa anklagelser och synpunkter på hur andra ska vara/göra, men uppenbarligen inte tycker att det även måste gälla dej själv om du vill bli respekterad. Du gnäller och kommer med pekpinnar åt andra här på forumet trots att du inte är ett dugg bättre själv.
Att jag vid några enstaka tillfällen tagit upp det här med din forna svarta barnflicka beror mest på att jag tycker att det är ett praktexempel på ditt sätt att ställa dej själv utanför dina egna åsikter om vad du tycker att andra ska vara beredda att göra. Jag har frågat förut och jag gör det igen, varför tog ni inte hjälp av soc om ni nu inte klarade av familjeförsörjningen på en lön, istället för att välja att begå lagbrott? Hade det känts skämmigt eller?? Du har ju tidigare ifrågasatt den ev. skamkänslan för alla de som utförsäkras under den här j-a regeringen helst skulle vilja slippa.
Du tycker ju dessutom att man kan kräva av vårdpersonal på privata äldreboenden utan tvekan ska gå ut och avslöja de missförhållanden som förekommer och därmed riskera att förlora jobbet. "Det är väl bara att söka nytt jobb och flytta på sej", säger du. Tycker du det, hade det väl varit lika enkelt för dej att säga upp dej, om du nu inte kunde börja jobba pga att du inte kunnat fixa barnomsorg och hade en arbetsgivare som inte kunde acceptera det, eller? Dessutom var det betydligt enklare att få jobb för 30 år sedan än vad det är idag...

Nä, sorry men din trovärdighet ligger allt kvar på samma nivå som den gjort tidigare och även om du egentligen inte förtjänar något svar på din fråga så svarar jag ändå. Vet du varför? Jo, för att jag vill hålla ryggen fri. Annars kan jag inte kosta på mej nöjet att påpeka att jag tycker att du borde se till att svara på alla de frågor som andra ställt till dej genom tidens gång, innan du förväntar dej svar på dina egna frågor.
Nu har du fått ditt svar och nu avslutar vi den här tråden. Hädanefter är det dock lika bra att du vet om redan nu, att i fortsättningen kommer jag bara att svara på ditt tjafsande när jag själv känner för det. Det är ju så du bemöter andra och då kan du inte förvänta dej något annat tillbaka heller, serru. Förmodligen kommer jag att nöja mej med att kasta tillbaka din egen skit i ansiktet på dej när jag ser att du ställer högre krav på andra än på dej själv. naughty.gif

Kul att du svarade även om det blev ett väldigt låååååååångt inlägg om din egen förträfflighet. Övriga kommentarer känns överflödiga ditt inlägg säger ju det mesta om din syn på dig själv och om omvärlden.Nu är jag ju inte den som tycker att det är fel att ha höga tankar om sig själv, tvärtom, men ibland kan det ju faktiskt bli för mycket..........
gita
Cacki
CITAT (Gita @ 27-11-2011, 20:04) *
Kul att du svarade även om det blev ett väldigt låååååååångt inlägg om din egen förträfflighet. Övriga kommentarer känns överflödiga ditt inlägg säger ju det mesta om din syn på dig själv och om omvärlden.Nu är jag ju inte den som tycker att det är fel att ha höga tankar om sig själv, tvärtom, men ibland kan det ju faktiskt bli för mycket..........
gita


Vad gnäller du för nu då? Du fick ju ditt svar, så vad är problemet? Du ville veta mina åsikter om utnyttjande av svart arbetskraft vs svart extraknäck, that´s it...
På vilket sätt anser du att det är att försöka framhäva min egen förträfflighet??
*Stintan*
Tydligen bara moderater som får ge uttryck för sin egen förträfflighet här på forumet blink.gif
Blomstertanten
Ett litet utdrag från Marco Helles blogg: "Vissa människor är självgoda med ett till synes gott självförtroende. De har något grandiost över sig. Vi gillar dem inte men de gillar sig själv. Och det märks. De behöver nödvändigtvis inte alltid vara framfusiga eller skrytsamma, men självgodheten lyser igenom i alla fall. Problemet med denna typ av självförtroende är att den byggs upp av att andra måste göras sämre. En liten pik här. Ett överlägset leende där. En himlande blick eller ett ”lilla du” är allt som behövs."

Marco Helles blogg: Självgodhet, självkänsla och mångfald

Var på ett tankeväckande föredrag av Marco Helles i helgen om Rätten att bli bemött med värdighet
Red Top
Tack Blomstertanten för hänvisningen till den bloggen. Jag gillar människor, som har förmågan att uttrycka sådant jag själv känner.

Ytterligare några citat från Marcos Helles:

"Men människor med bra självkänsla behöver inte vara självgoda, långt därifrån. De är trygga och kan uppskatta andra. I självförtroendet syns och känns begrepp som integritet, värdighet och tillit. Men också en stor dos av ödmjukhet. Självkänslan byggs inte upp genom jämförelser mot andra. Och ödmjukheten är inte en svaghet. Ödmjukheten och värdigheten ger styrka."

Och en devis han fått från vänner på facebook:

”Att döma andra definierar inte dem, det definierar dig”.

Den är så bra att jag definitivt även ska göra den till min.
Krolliljan
CITAT (Överbölingen @ 27-11-2011, 10:15) *
Termen >Kränkande särbehandling< gäller tydligen inte på forumet trots att det är öppet. Men å andra sidan så är forumgruppen ju sammansatt tvärs av som samhället i övrigt, så det är väl inget annat att vänta sig.

Här som överallt finns det olika kategorier: mobbarna, medjamsarna, fnissarna, iakttagarna, stöttarna och de som inte gillar mobbare. Förutom en stor kategori som avstår helt att ta del av eländet. Klokt eller fegt är frågan.


Jag undviker trådar som den här av samma anledning som jag inte ser på dokusåpor där det förkommer kränkningar. Brukar inte läsa men klickade in här och då får jag väl ta ställning då.
Jag tycker inte att det är OK att kränka andra.
Jag tycker dessutom som aqvakul skrev att sådant här kan man lösa "privat" inte i en tråd( på ett trädgårdsforum confused.gif ).
Även om jag undviker trådar med ren mobbing så "känner" jag ändå stämningen och det leder då och då till att jag tar en lång paus från Odla, som jag då egentligen gillar jättemycket och får massor av inspiration av.
mamamaggan
Tack för länken !


Den sidan ligger nu som favorit .
*Stintan*
CITAT (Blomstertanten @ 28-11-2011, 07:37) *
Ett litet utdrag från Marco Helles blogg: "Vissa människor är självgoda med ett till synes gott självförtroende. De har något grandiost över sig. Vi gillar dem inte men de gillar sig själv. Och det märks. De behöver nödvändigtvis inte alltid vara framfusiga eller skrytsamma, men självgodheten lyser igenom i alla fall. Problemet med denna typ av självförtroende är att den byggs upp av att andra måste göras sämre. En liten pik här. Ett överlägset leende där. En himlande blick eller ett "lilla du" är allt som behövs."

Marco Helles blogg: Självgodhet, självkänsla och mångfald

Var på ett tankeväckande föredrag av Marco Helles i helgen om Rätten att bli bemött med värdighet


Tack för den Blomstertanten! Fanns mycket många skulle behöva ta till sig där, frågan är väl om de som bäst behöver det gör det unsure.gif
Anma
Det är många som skulle behöva ta till sig det där, inte bara en som behöver det bäst. I dessa många finns folk från både vänster och höger.
Ramoth
Ok, normald tycker jag illa om "präktiga" ordstäv och citat, men har ändå själv fastnat för ett, som jag dessutom tycker passar i den här tråden.
"Tjafstrådar" är väl inte heller något att engagera sig i, men har jag nu av ren nyfikenhet läst hela så...


"Att hysa agg är som att själv ta gift och sedan vänta på att den andre ska dö"



tomas99
CITAT (malarmaster @ 27-11-2011, 00:02) *
kan bara hålla med...men lite märkligt att andra svarar. lite grann som att läsa andras post eller ta andras telefonsamtal? Ulf


Hur menar du?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon