Full version: Vindsröjning
Gossen Ruda
Jag har startat ett närmast sisyfosarbete, att röja ut på vinden. Familjen har alltid varit lite av ekorrar så det finns en del att slänga. Så här ser det ut på vinden just nu när jag är halvvägs ungefär. Som max 1 m i höjd.



Det har blivit en liten hög i källaren. biggrin.gif


Huggorm
Åk till bensinstationen och hyr ett stort släp. Lasta det fullt, åk till tippen och lasta av. Kolla inte vad för grejer det är du kastar, för då spar du bara en massa skit och blir aldrig färdig.
Gossen Ruda
Jag är så illa tvungen att kolla igenom allt för en del saker är brorsans och en del gemensamt ägt, det finns en andra saker som man får fundera över. Han saknar exempelvis frimärksalbum där det troligen finns en del värdefulla pappersbitar. Däremot sånt som legat på vinden i 20 år och mer för att "det kan vara bra att ha" har ingen framtid. smile.gif
mojan
Rätt lik vår vind... crying.gif
malcolm
Så där ser det ut mer eller mindra i hela mitt hus men jag har högre takhöjd.
Fenja
CITAT (Gossen Ruda @ 05-12-2011, 13:09) *
Jag har startat ett närmast sisyfosarbete, att röja ut på vinden. Familjen har alltid varit lite av ekorrar så det finns en del att slänga. Så här ser det ut på vinden just nu när jag är halvvägs ungefär. Som max 1 m i höjd.



Det har blivit en liten hög i källaren. biggrin.gif



Vilken lycka!! Så spännande att rota runt bland en massa glömda ting. Du ska se att du hittar något riktigt roligt!
Mvh
Fenja
xlxl67
Tack för den! Har nu varit uppe på min vind o sorterat ut hälften! smile.gif
Huggorm
Det gäller att flytta ofta så slipper man såna där berg rolleyes.gif
Gossen Ruda
Högen har växt lite men nu är det slut för den här gången.



Så var det bara att få iväg allt till återvinningen. Fast en del kan man ha nytta av, så exempelvis dessa böcker.



De kanske var aktuella på 40-talet när pappa köpte dem men nu gör de nog större nytta i värmepannan, jag har börjat elda för vintersäsongen. biggrin.gif
Huggorm
Med rätt reklam kan du nog få bra betalat för de där böckerna
Skruttis
Gossen Ruda, är det möjligtvis en kista man ser nere i högra hörnet?
Om det är, eller om det finns andra liknande fina saker, har du något Djurhem i närheten som anordnar loppis eller liknande, som du kan tänka dig skänka dem till?
Synd att bara slänga, om det kan komma t ex katter till nytta.
Gossen Ruda
CITAT (Huggorm @ 06-12-2011, 15:10) *
Med rätt reklam kan du nog få bra betalat för de där böckerna

Tveksamt. Jag har kollat på nätet och man kan kanske få några tior. I bra skick vilket inte de här är, de har legat på vinden för länge.

CITAT (Skruttis @ 06-12-2011, 16:07) *
Gossen Ruda, är det möjligtvis en kista man ser nere i högra hörnet?
Om det är, eller om det finns andra liknande fina saker, har du något Djurhem i närheten som anordnar loppis eller liknande, som du kan tänka dig skänka dem till?
Synd att bara slänga, om det kan komma t ex katter till nytta.

ALLT skall inte slängas. biggrin.gif Kistan är en skånsk brudkista som kommer från min mammas föräldrahem och den skall vara kvar.
Christa
Jag känner alltid ett moraliskt ansvar att inte slänga något som någon annan kan ha nytta av. Det finns ju ofta någon form av hjälporganisation eller loppisar som tar emot allt möjligt.
Skruttis
CITAT (Gossen Ruda @ 06-12-2011, 16:23) *
ALLT skall inte slängas. biggrin.gif Kistan är en skånsk brudkista som kommer från min mammas föräldrahem och den skall vara kvar.


Det var kul att höra. tummenupp.gif Det vore tråkigt om den hamnat på tippen.
malcolm
Äldsta dottern fick min mammas brudkista när vi röjde ur villan efter henne och det var min pappa som snickrat den.
Skruttis
CITAT (malcolm @ 07-12-2011, 09:15) *
Äldsta dottern fick min mammas brudkista när vi röjde ur villan efter henne och det var min pappa som snickrat den.


Jag förstår att hon är glad över den.

Det var meningen att jag skulle få ärva en brudkista som min morfar gjort.
Tyvärr var det en gamig släkting som lade beslag på den. Det kunde ju finnas ett ekonomiskt värde i den, hette det... mad.gif
Gossen Ruda
Skånska målade brudkistor är knappt värda nånting, några hundralappar bara. kanske en tusenlapp för ett väldigt fint exemplar. Om det inte har ändrat sig på sista tiden. Finns nog väldigt många och kanske svårplacerade i våra moderna hem. Min är fylld av mammas vävgrejor och överblivna trasmattor.
jaj-51
Jag önskar dig lycka till smile.gif
Själv har jag ängnat ett halvår åt att röja upp.
- I källaren
- I Garaget
- På Vinden
- Trädgården
Just nu är det bostadsdelen som får en större röjning också.

Många bra att ha prylar, som inte använts på tio åren och troligen inte kommer att användas de närmaste fem åren har fått respass

När jag blir färdig så är det väl dags att köra ett varv igen, borde väl inte sparat så mycket ...
Gossen Ruda
Nu är högen borta. Hyrde en släpkärra, fyllde den, körde till återvinningen ocg sorterade upp skiten. Är helt slut efter att ha jagat på som ett skållat troll.
Huggorm
Bara att börja samla på sig nytt material då smile.gif
Gossen Ruda
CITAT (Huggorm @ 08-12-2011, 14:57) *
Bara att börja samla på sig nytt material då smile.gif

Snart. Den största anledningen till att jag röjde ut var att jag behövde lägga upp mer som kan vara bra att ha men jag fick knappt upp huvet genom luckan. laugh.gif
malcolm
CITAT (Gossen Ruda @ 08-12-2011, 14:59) *
Snart. Den största anledningen till att jag röjde ut var att jag behövde lägga upp mer som kan vara bra att ha men jag fick knappt upp huvet genom luckan. laugh.gif

... och huvudet kan ju vara bra att ha. naughty.gif
jaj-51
Gratulerar och bugar, bara att vandra vidare till nästa hög och göra om manövern
xlxl67
CITAT (Gossen Ruda @ 08-12-2011, 14:56) *
Nu är högen borta. Hyrde en släpkärra, fyllde den, körde till återvinningen ocg sorterade upp skiten. Är helt slut efter att ha jagat på som ett skållat troll.


Men visst är det gott att ha det gjort. Finns inte mycket som är så skönt som att få bort saker som ligger o skräpar i hemmet. Ligger ju ständigt där i bakhuvudet och skapar dåligt samvete och röra.

Har själv börjat lasta min bil med saker som skall slängas.
Det som inte slängs skall till auktionsverket först, sedan blocket och i sista hand Stadsmissionen.
silos
Bra gjort rudis!

Själv städade jag mina köks skåp och det blev faktiskt flera påsar av saker som jag inte behöver!Jag höll på i 5 timmar och aj aj aj så ont jag fick av det och är fruktansvärt stel idag.Men nu är det fint i mitt lilla kök,skall bara torka alla dörrar!
Peztis
Jag är ju en ekorre och har hopplöst svårt att slänga saker! Ser ett värde i det mesta.

Måste bara berätta om ett fund jag gjorde i somras.
En granne gick bort för ett tag sedan och barnen tömde en hel del i en kontainer. Denna var ju oerhört svår att motstå... Pratade med en av sönerna som hoppade upp och började lyfta på asker och hjälpte mig plocka ur det jag ville. Fyndade lite zinkbaljor till trädgården och annat roligt. Det stora fyndet var dock en stor balja som min pappa hamrade ut då den var bucklig. En STOOOR kopparbalja visade sig det vara med tappkran. En sådan går på tusenlappen åg jag på Blocket...
Jag älskar min nya regnvattentunna! biggrin.gif
silos
CITAT (Peztis @ 09-12-2011, 23:14) *
Jag är ju en ekorre och har hopplöst svårt att slänga saker! Ser ett värde i det mesta.

Måste bara berätta om ett fund jag gjorde i somras.
En granne gick bort för ett tag sedan och barnen tömde en hel del i en kontainer. Denna var ju oerhört svår att motstå... Pratade med en av sönerna som hoppade upp och började lyfta på asker och hjälpte mig plocka ur det jag ville. Fyndade lite zinkbaljor till trädgården och annat roligt. Det stora fyndet var dock en stor balja som min pappa hamrade ut då den var bucklig. En STOOOR kopparbalja visade sig det vara med tappkran. En sådan går på tusenlappen åg jag på Blocket...
Jag älskar min nya regnvattentunna! biggrin.gif


Vilken tur du hade! Det slängs sååå mycket saker i kontainer och säkert en massa värdefulla saker.
andersen
Men tomtarna på loftet är kvar eller? smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon