Full version: Löshundsjakt
Fenja
Bra inititativ av Svenska rovdjursföreningen och Djurskyddet Sverige!!
Mvh
Fenja
niklaswik
Kluven.. Gillar vargar, och ogillar att folk släpper sina hundar även där de VET att det finns vargar i närheten, men tycker gott att man kan få släppa sin hund vart man vill, så länge det inte skadar någon.

Nu skadar det visserligen hunden om den blir attackerad, men det är inte endast "släppet" som orsakar det, utan en kedja av omständigheter.
Huggorm
Ytterligare ett steg mot att dra den här konflikten till sin spets. Storstadsmänniskorna känner sig säkert nöjda om de kan driva igenom såna här förslag som inte drabbar dem själva, men till sist är det ändå de som bor ute ute på bygden och drabbas som tar lagen i egen hand och tjuvjagar vargarna. Och då kan de sitta där på Söder och gnissla tänder över sin latte, de kan inte göra ett skit åt saken.
herkules
löshundsjakt är ett svenskt påhitt - det går alldeles utmärkt att jaga med hund i band.
Huggorm
CITAT (herkules @ 05-12-2011, 15:32) *
löshundsjakt är ett svenskt påhitt - det går alldeles utmärkt att jaga med hund i band.

Nästa steg blir väll att förbjuda jakt med hund över huvud taget. Men vi väntar väll ett tag så det hinner lugna ner sig innan vi tar det steget. Sedan är det bara ett par steg kvar innan jakt är förbjudet het och hållet.
Gossen Ruda
CITAT (herkules @ 05-12-2011, 15:32) *
löshundsjakt är ett svenskt påhitt - det går alldeles utmärkt att jaga med hund i band.

Tveksamt. Vitsen med hunden är att den springer mycket snabbare än människan och kan avsöka större område. Sen kan den ställa villbrådet så jägaren kan smyga sig på.
andersen
CITAT (herkules @ 05-12-2011, 15:32) *
löshundsjakt är ett svenskt påhitt - det går alldeles utmärkt att jaga med hund i band.


Det tror jag inte alls på, i England har man jagat rödräv med lösa hundar i hundratals år, där sitter jägaren till häst och blåser trumpet!
*Stintan*
Tror inte för en sekund att tjuvjakten på varg skulle upphöra om man förbjöd löshundsjakt.
herkules
det är svensk tradition att jaga exvis älg med lös hund.
helt onödigt.
det går bra att springa efter sin hund i band, varsågod, bara att ställa sig på löpbandet.
Gossen Ruda
CITAT (herkules @ 05-12-2011, 18:23) *
det är svensk tradition att jaga exvis älg med lös hund.
helt onödigt.
det går bra att springa efter sin hund i band, varsågod, bara att ställa sig på löpbandet.

Så du tror inte att en älg har lätt att springa ifrån en människa som kommer släpandes efter en hund? Hur tror du det går med siktandet när man har en puls på 200 och andas som en blåsbälg?
Azur
1. Med tanke på att risken att en drivande hund blir dödad vid jakt i vargrevir fortfarande är lägre än att den blir överkörd eller vådaskjuten, känns det här nästan lika överdrivet som jägarförbundets hysteriska krav på vargjakt.

2. Det är klart man kan jaga älg utan drivande hund. Fråga jänkarna eller ryssarna.

3. Om älgjägarna tänker envisas med att se vilda älgar som sin frigående boskap, borde man ta dem på orden och kräva att älgarna märks, beskattas, får veterinärvård, slaktas under kontrollerade förhållanden, och hålls så de inte kan orsaka skada i t.ex. planteringar eller trafik.
Motti
Har man en jakthund får man alltid räkna med risker tex att hunden blir påkörd av bil eller tåg eller blir slagen av Björn eller uppsprätt av en ilsken Vildsvinsgalt vilket är mer vanligt än att en hundar blir dödad av Varg ,en jakthund kan även bli sparkad av Älg om den inte tränats rätt och gå på för nära .Att tro att man kan jaga med hund i koppel är ju trams då vet man inget om jakt över huvud taget ,tänk er en nyplantering med tätvuxen gran på i.5 meter hur i all si ska du kunna jag med koppel i dom snåren confused.gif en omöjlighet !Man kan spåra upp vilt med hund i koppel och sedan släppa på för att hunden ska kunna ställa viltet .Att gämföra jakten här i Sverige med Ryssland och Usas jaktmarker är ju löjligt !där handlar det om milsvidda jaktmarker dit de får ta sig med flyg Helickoptrar eller båt ,och de jagar deffenitivt med hund både i USA och Ryssland .Har man små marker annvänder man inte hund i regel då står man på pass eller driver själv .Min man har jagat i 4 bot och jagat i Cananda och det går inte att jämföra med svensk jakt .
zaaritha
Jag bor på landet. Har haft varg i trädgården.
Klart jag oroat mej för våra katter o hunden!
Men, jag anser ändå att rovdjur ska få leva!
ängsvädd
Jag har också varg i området. Det jag oroar mig för är min lilla hund - jag skippar det här med att ha henne lös i skogen - får börja med en lång spårlina istället.
I andra länder i Europa - minns inte vilka - jagar jägarna med kopplade hundar. Bra idé att förbjuda löshundsjakten thumbdown.gif
Gossen Ruda
Nu är det väl ganska långt till ett förbud, OM det kommer. Det är bara lobbyorganisationer från djurskyddet som vill utreda saken.
tomas99
CITAT (Gossen Ruda @ 14-12-2011, 10:26) *
Nu är det väl ganska långt till ett förbud, OM det kommer. Det är bara lobbyorganisationer från djurskyddet som vill utreda saken.


Tack för informationen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon