Full version: Sån där TV-box
Gåsis
Jag funderar på att ge mor och far lite fler TV-kanaler i julklapp men själv bor jag i hyreshus och kan inte något om sånt. Vilka levererar såna och vad krävs? Parabol hade jag inte tänkt utan en sån där liten box. Har jag fattat rätt om jag tror man måste ha bredband via telia för att köpa deras kanalpaket? Nåt sånt har inte mor och far, dom har en tjockTV och bor lite på landet... Är det någon som är bra på det här och kan komma med goda råd vore jag glad.

/Åsa
malcolm
Kolla på Boxer men det kostar per månad.

http://www.boxer.se/Global/Swedish/cmp/dig...CFc5YmAodyFDQ9Q
Huggorm
Har man egen antenn får man inte in någonting direkt på TV:en nu för tiden, så de måste ha något system redan. Ta reda på vilket och bygg vidare på det, det är bättre än att börja från början med något helt annat
Gåsis
Ja, dom har ju en vanlig digitalbox med grundkanalerna på. Eller menar du nåt annat med system?
Huggorm
CITAT (Gåsis @ 05-12-2011, 18:00) *
Ja, dom har ju en vanlig digitalbox med grundkanalerna på. Eller menar du nåt annat med system?

Då är det lättast att köpa ett abonnemang som ger fler kanaler genom den där boxen. Man får ett kort tror jag, som man sticker i. Om det är en box av den enklaste typen utan kortläsare så blir du dock tvungen att köpa även box. Men det är möjligt att det är lika billigt att teckna ett abonnemang där box ingår.
Gåsis
Någon som vet om det bara är Boxer som erbjuder extrakanaler utan att man samtidigt har bredband från samma leverantör?
Meriona
Det är jag inte säker på Gåsis, men min mamma med sambo bor på landet och har Boxer och är helnöjda. Jag tror inte att de behövde något mer än sin vanliga antenn på taket, jag har absolut för mig att det var därför de bestämde sig.

Huggorm
Så vitt jag förstår är Boxer det statliga bolaget för marksänd digital-TV, och de har monopol. Perfekt, då slipper man ett jobbigt val biggrin.gif
Carl

Canal digital är ett bättre alternativ. Dom kommer ut och sätter upp en parabol
Meriona
Men Gåsis ville ju inte att det skulle vara en parabol?
fvd
Jag köpte abonnemang av Boxer när digitalteve infördes jag fick två boxar gratis. Min antenn (jag har den på vinden) dög inte så jag fick köpa en ny. Jag drog kabeln i hela huset och har fyra boxar och de fungerar bra och har gjort hela tiden. Jag betalar 227/mån.
ingrid fuxwall
CITAT (Carl @ 05-12-2011, 20:37) *
Canal digital är ett bättre alternativ. Dom kommer ut och sätter upp en parabol

Men vad kostar det per månad??

CITAT (fvd @ 05-12-2011, 21:44) *
Jag köpte abonnemang av Boxer när digitalteve infördes jag fick två boxar gratis. Min antenn (jag har den på vinden) dög inte så jag fick köpa en ny. Jag drog kabeln i hela huset och har fyra boxar och de fungerar bra och har gjort hela tiden. Jag betalar 227/mån.

Det blir ganska mycket per år
fvd
Ja det har du rätt i. Det är svårt att hitta något billigare när man bor i eget hus. Alternativet för mig hade varit att gräva ner en fiberkabel . Jag försökte få tag i com hem som har en anslutning ända fram till min tomtgräns men de kom aldrig så jag tröttnade på det alternativet. Det var ju bråttom också innan det skulle bli svart i rutan. Parabol kände jag inte för då jag kunde se mig själv klättra runt och justera den varje gång det blåser. Jag vet inte om jag valde rätt för hur man än gör så blir det dyrt. Jag kunde kompensera lite eftersom jag sade upp min fasta telefon. Så nu har jag 227/mån för TV och Glocalnets mobila bredband för 189/mån + säkerhetspaket 39/mån och det är viktigt p g a att banken kräver det för att ställa upp om det händer något. Jag inväntar nyare teknik och hoppas att jag kan få digital radio också och teknisk utrustning så att jag kan slå ihop hela behovet.Tanken är en en stor platt skärm där jag både ser TV och surfa samtidigt. Tänk att sitta i soffan och se alla era fina bilder och jobba med mina gamla foton mm
malcolm
Jag skaffade Boxer år 2000 och det har fungerat oklanderligt under alla år med vanlig TV-antenn, de enda gånger det har varit knas är när det snöat eller regnat ymnigt vilket inte har varit så ofta, kanske tre gånger på alla år. Nu har jag dock sagt upp Boxer till förmån för Telia bredbands-TV där jag har fler kanaler och även kan hyra film mha. fjärrkontrollen men har tre boxar kvar från Boxer plus en en sprillans ny antenn för digital-TV som aldrig kom upp och jag funderar på att sälja hela rasket till en bilig penning. Fördelen med Boxer är att det inte krävs någon extra kabeldragning utan man kan plugga i sladdarna från den ordinarie antennen bara.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon