Full version: Ostbeläggning
Gossen Ruda
Slänger ut en fråga här för att kolla kunskaperna. Jag har märkt att det på varje ost jag använder blir en vit beläggning som jag undrar över. När jag börjar använda den skär jag alltid bort en skiva på ovansidan och sidorna. Jag gör slut på den på ungefär en vecka och när det är några dagar kvar börjar det synas en vit beläggning på sidorna så jag får skära bort en skiva en gång till. Nu är ost ett levande material men jag undrar ändå. Knappast or-kvalster men kan det vara mögel? Något som osten avsöndrar? Det konstiga är att det kommer sällan på den kanten där det varit paraffin. För den som undrar är det Arla Herrgård.
*Stintan*
Hur förvarar du osten? Gissar på mögel men det låter konstigt att det skulle komma så fort.
Piccante
har också sett detta och undrat. I vissa ostsorter tillsätter man lite salt enligt innehållsdeklarationen, kan tänkas vara utfällning av salt kanske? Eller så är det fett som tränger ut när osten står framme i rumstemp. Men jag har ingen aning mer än att det aldrig blir mer än just en vit beläggning. Mögel brukar ju växa till och blir blå/ grönt med tiden.
Carl

Har noterat detta fenomen. Jag misstänker att det är vatten som går in osten. Brukar få det på ostar som ligger i plastpåsar.
Gossen Ruda
Jag får kanske tillfråga Arla? g.gif
*Stintan*
Har du för varmt i kylskåpet?
Gossen Ruda
CITAT (*Stintan* @ 08-12-2011, 12:38) *
Har du för varmt i kylskåpet?

4-5 grader. Tydligen är det fler som ser detta så det är inte lokaliserat bara till mig.
KRT
Varför inte fråga Arla?
Mitt förslag är att det är någon slags fällning, orsakad av fettet i osten och kondens på insidan av påsen....
Myosotis
tror det är salt.
jaj-51
Jag får mest beläggningar runt midjan tongue.gif
Gossen Ruda
Jag har skickat en fråga till Arla, kan ta upp till en vecka för att få svar.
Anma
Jag tror att det är fukt som samlas i osten och färgar den vit. Den sidan som haft paraffin ligger oftast nedåt i kylskåpet och därför är mer skyddat. Övre sidan skär man på hela tiden så det hinner inte bildas någon fukt på där.
RB9310
Har faktiskt aldrig varit med om det. Dock har osten hunnit mögla (grönt) men det har tagit väldigt lång tid. Köper alltid minst 2 kg.
Peztis
Om en ost blir vit av fukt så blir den lite geggig och genomskinlig.

Jag tror faktiskt att det är mögel. Jag brukar skära bort det med råge så som jag har fått lära mig och har aldrog mått dåligt av det.

Om du misstänker att de tär fuklt så kan du ju lägga en bit hushållspapper intill osten.
Då suger det upp fukten i stället för att osten bli fuktig och vit.
RB9310
Vad beror fukten på i så fall? Har alltid osten i en påse i kylskåpet och har aldrig (ok ett par gånger på 20 år och då har den blivit grön) råkat ut för mögel men aldrig att den fått vit beläggning.

Alltså för varmt eller för kallt i kylskåpet? När jag tänker efter så måste det givetvis vara för varmt eller hur?
Myosotis
CITAT (Peztis @ 08-12-2011, 23:01) *
Jag tror faktiskt att det är mögel. Jag brukar skära bort det med råge så som jag har fått lära mig och har aldrog mått dåligt av det.

Om det är mögel ska man väl slänga hela osten!!!
omk
CITAT (Myosotis @ 08-12-2011, 14:03) *
tror det är salt.

Håller med !

Många små vita prickar ? Lite knastrig / smulig konsistens ? Ingen lukt ?
Helt klart salt !
Eva i Skåne
CITAT (Myosotis @ 08-12-2011, 23:58) *
Om det är mögel ska man väl slänga hela osten!!!

Det har jag också lärt mig, eller åtminstone 4-5cm kring det möglande stället, och då blir det inte mycket kvar av en normal ostbit
Carl

När man tar ut osten hur kylskåpet är den kall. Har man osten i en plastpåse så kommer det varm luft i påsen när osten brukas. När sedan osten stoppas tillbaka i kylskåpet kyls den varma luften ner i påsen och bildar vatten. Varm luft innehåller mer vatten än kall luft.
Gossen Ruda
Ost är det enda livsmedel där man inte behöver kasserera allt pga mögel. Skär bort det mögliga ordentligt bara. Det har jag lärt mig och jag lever fortfarande.
Myosotis
CITAT (Gossen Ruda @ 09-12-2011, 11:50) *
Ost är det enda livsmedel där man inte behöver kasserera allt pga mögel. Skär bort det mögliga ordentligt bara. Det har jag lärt mig och jag lever fortfarande.

Jag har hört att man sa så förr, men vad jag har förstått är det fel, det är som med bröd, mögelgifterna finns i hela osten. Även om jag skulle vara felinformerad slänger jag hellre för säkerhets skull än äter cancerogena gifter, ont om pengar har inte ens jag att jag måste äta möglig ost.
Morötter och liknande däremot kan man äta bara man skär bort det mögliga.
Gossen Ruda
Ställde en fråga till automat-Rosa på Arla, där borde man veta:

Du skrev: möglig ost
Tolkning: Vad gör jag om osten har möglat?
Om osten bara har möglat lite, brukar det räcka om du skär bort den mögliga delen med en kniv. Eftersom hårdost är tät i konsistensen, sprider sig inte möglet på samma sätt som i exempelvis bröd. Brödets porer är större och luftigare, vilket gör att möglet kan ha spridit sig till hela brödet även fast det inte syns. Om en del av brödet har möglat bör alltså du slänga hela, det behöver du inte göra med ost.



Som alltid gäller regeln, att om det luktar och smakar bra är det ingen fara att äta osten.


Ifall osten var möglig när du köpte den, kan du göra en reklamation genom att kontakta Arla Forum på telefon 020-99 66 99. Alla tänkbara uppgifter på förpackningen är nödvändigt för att spåra eventuella fel på mejeriet eller i andra led.
Gossen Ruda
Fick svar nu från Arla:

Bra att du hör av dig till oss med dina frågor! Det är normalt med vita flcäkar och hinnor på osten då det antagligen är saltkristaller och proteinfällning. Detta blir extra tydligt på en vällagrad ost ock kan även märkas som korn i konsistensen på osten men förekommer också på mindre lagrad ost.

Myosotis
Jaha okej "brukar räcka" njaa jag vet inte, jag fortsätter nog slänga. Inte för att det händer att osten möglar när man har höns...
Gossen Ruda
CITAT (Myosotis @ 09-12-2011, 12:21) *
Jaha okej "brukar räcka" njaa jag vet inte, jag fortsätter nog slänga. Inte för att det händer att osten möglar när man har höns...

Höns i kylskåpet? biggrin.gif

Samma här för fö, dvs att osten knappast hinner mögla, men jag äter upp den själv.
Myosotis
CITAT (Gossen Ruda @ 09-12-2011, 12:46) *
Höns i kylskåpet? biggrin.gif

giggle.gif
Peztis
Om bröd är mögligt slänger jag hela påsen direkt - ingen pardon.

Om osten möglat gör jag så som Livsmedelsverket rekommenderar och instruerar (såg något om det på TV för kanske ett år sedan så jag förutsätter att det inte är gamla instuktioner direkt): skär bort möglet och en del till - resten är helt ok att använda.

Och om osten har hunnit mögla så är det skankar som jag ändå skär rent, river och använder i matlagning, dvt hettar upp ordenligt så jag inbillar mig att ev mögel blir mindre farligt om nu så skulle vara fallet att risken finns. Vilket jag inte tror...
Bettis
CITAT (Gossen Ruda @ 09-12-2011, 12:46) *
Höns i kylskåpet? biggrin.gif


rotfl.gif märkliga människor det finns giggle.gif
Anna-Karin Lundberg
Ett ost-tips till dem där osten räcker länge: Jag är endast en person i mitt hushåll så en ost räcker rätt länge. När jag köper ost väljer jag med flit en fyrkantig och rektangulär bit. Sen öppnar jag bara plasten på ena "gaveln", alltså på ostens kortsida och viker eller kasar ned plasten. Jag hyvlar ost på kortsidan, det blir rätt små skivor, men poängen är att plasten är kvar på större delen av osten så man fingrar inte på den - och tillför därmed inte extra baselusker. Dessutom blir det ingen kälkbacke och osten håller sig mjuk längre än om man tar ut osten ur förpackningen och hyvlar längsmed.
skånepåg
Jag tror inte jag sett nåt sånt? ohmy.gif
Men en ost på runt 400 gram varar typ bara en vecka hos mig =)
Jag gillar mest prästosten och gouda och jag har de i en plastpåse, jag försöker ju tätsluta det så bra som möjligt och har runt 4 grader i mitt kylskåp tongue.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon