Full version: hur mår fiskarna?
anki/ronninge
hej!

Än har inte vintern kommit med massor av snö och dammen är isfri.

Mina fiskar har inte somnat inför vintern, utan är relativt aktiva.

hur har era fiskar det i dammen?




merlin68
Har inte sett mina på några dgr så jag antar att de har fallit i dvala nu? Ska fixa en frigolitskiva till dammen så jag kan vädra ut sumpgaserna för det är väl anledningen att fiskar dör under vintern?
anki/ronninge
var bor du i landet?
CITAT (merlin68 @ 11-12-2011, 15:01) *
Har inte sett mina på några dgr så jag antar att de har fallit i dvala nu? Ska fixa en frigolitskiva till dammen så jag kan vädra ut sumpgaserna för det är väl anledningen att fiskar dör under vintern?

merlin68
I roslagen zon 3-4...
Danne67
Har min damm på Ljusterö (Roslagen) och har fått ett fint istäcke, utom runt frigoliten och där bubblorna från luftpumpen går upp. Fiskarna simmar fortfarande runt, även upp på den grunda delen, men det går ganska långsamt sleeping.gif
merlin68
Såg fiskarna idag så de är fortfarande inte i dvala - hoppas de klarar vintern när den slår till på riktigt...
Gunilla T
Fiskarna går inte i dvala på vintern om man med dvala menar att de sover.

Deras ämnesomsättning sjunker i takt med att vattnet blir kallare och de rör sig långsamt för att spara energi men sover gör de inte.
merlin68
Fiskarna glider fortfarande runt i dammen, idag var det 4 plusgrader men igår var dammen täckt med is.
ogräset
Hej!

Har sett mina fiskar på botten av dammen, de står ganska stilla... glider sakta omkring ibland. Det är ingen is på dammen än, jag har en luftpump plus en frigolitskiva med ett plaströr.

Birgitta :-)
merlin68
Har ligger både is och lite snö på dammen. Hoppas firrarna klarar sig i vinter, kojkarpar är såna personligheter wub.gif
ogräset
Mina fiskar är väldigt tama, följer mig som en skugga när jag går runt dammen. Tror att de känner vibrationerna, kommer så fort jag närmar mig dammen.

Birgitta :-)
sqrulan
Ingen fisk vill väl bo där du bestämmer att dom ska bo så om dom dör är det ditt fel!
merlin68
Har inte kunnat se fiskarna ett tag nu pga all is men det fungerar jättebra med frigolitskivorna jag lade i dammen innan isen kom. Dubbla frigolitskivor och ett sågat hål i den nedre skivan som luftas (pga sumpgaserna) varannan dag. Där är det isfritt så jag hoppas att fiskarna klarar sig vintern igenom!
Hur har era fiskar det?

edit stavfel
Mony
Mina fiskar här nere i Skåne mår bra. Det var ett par veckor med is, men då var jag ute varje dag med ett par hinkar med varmt vatten som smälte hål i isen och som virvlade ner lite syre i vattnet.

Verkar ha fungerat bra!
anki/ronninge
hej! Ja nu är våren här, så underbart! pumpen har varit igång hela vintern och nu är det endast lite is kvar. Fiskarna är vakna och simmar lite lojt. MEN dom lever!!! Hurra!
CITAT (Mony @ 09-03-2012, 15:08) *
Mina fiskar här nere i Skåne mår bra. Det var ett par veckor med is, men då var jag ute varje dag med ett par hinkar med varmt vatten som smälte hål i isen och som virvlade ner lite syre i vattnet.

Verkar ha fungerat bra!

merlin68
Samma här de lever och verkar ha klarat vintern bra smile.gif Härligt med så milda vintrar tummenupp.gif Tack vare dubbla frigolitskivor hade vi ett isfritt vak vintern igenom så att alla sumpgaser kunde komma ut.
anki/ronninge
ja det var skönt att det inte var så långa perioder med kyla. Vi hade pumpen igång så vaken hade vi ju, fick slå hål någon enstaka gång.
CITAT (merlin68 @ 16-03-2012, 09:30) *
Samma här de lever och verkar ha klarat vintern bra smile.gif Härligt med så milda vintrar tummenupp.gif Tack vare dubbla frigolitskivor hade vi ett isfritt vak vintern igenom så att alla sumpgaser kunde komma ut.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon