Carl

25 år gammal rulltårta gick att äta!
http://www.dn.se/nyheter/sverige/25-arig-r...ta-smakade-mums
Huggorm
Så länge det packas helt tätt och packas i en steril miljö så blir hållbarheten extremt lång
CillaM
Fy fan vad äckligt sick.gif Går väl an att äta när man ändå är gammal och inte ska fortplanta sig, för cocktaileffekten gör sig inte påmind för nästa generation. Men det är verkligen inget jag skulle rekommendera att äta ifall man vill ha egna biologiska barn.
Peztis
Köpte färdig pepparkaksdeg idag (orkar inte göra egen men framför allt så blir det blir alltid för mycket!) och på den så står det att efter inköp så ska den förvaras i kylskåp.

Vad är skillnaden? Varför ska affären kunna förvara den i rumstemp (för det var så den stod i affären) men inte jag?
Gossen Ruda
CITAT (Peztis @ 16-12-2011, 19:06) *
Köpte färdig pepparkaksdeg idag (orkar inte göra egen men framför allt så blir det blir alltid för mycket!) och på den så står det att efter inköp så ska den förvaras i kylskåp.

Vad är skillnaden? Varför ska affären kunna förvara den i rumstemp (för det var så den stod i affären) men inte jag?

Det är nog mer tänkt att efter öppnandet skall den in i kylen.

Beträffande rulltårtan så var det säkert inga problem att äta den inklusive alla tillsatser.
Tapio
CITAT (CillaM @ 16-12-2011, 19:06) *
Går väl an att äta när man ändå är gammal


Halaj!

Precis. När man uppnått mogen ålder kan man gott behöva allt konserveringsmedel man kan få tag i för att bromsa förfallet.

//T
CillaM
CITAT (Tapio @ 16-12-2011, 19:14) *
Halaj!

Precis. När man uppnått mogen ålder kan man gott behöva allt konserveringsmedel man kan få tag i för att bromsa förfallet.

//T



rotfl.gif
Gossen Ruda
Det var väl knappast mer konserveringsmedel efter 25 år än när den var färsk?
Peztis
En fd arbetskompis hade en apelsin som var flera år gammal och såg hur fin ut som helst...
Tror aldrig att hon åt den, dock.
andersen
Ang konserveringsmedel, så är det vi konsumenter som driver fram att det skall vara långhållbarhet på maten,ta leverpastej som ett exempel för så var det ett par veckors framstämpling, nu är det flera månader, och mat med kort framstämpling går inte att sälja i mataffären, utan mat tillverkarna och butikerna tvingas av konsumenterna att saluföra metvaror med lång framstämpling av datum, kommer ni ihåg hur det var med mjölken förr, jag vill minnas att det var bara endags framstämpling och idag är det väll över en vecka?
Gossen Ruda
CITAT (andersen @ 16-12-2011, 19:30) *
Ang konserveringsmedel, så är det vi konsumenter som driver fram att det skall vara långhållbarhet på maten,ta leverpastej som ett exempel för så var det ett par veckors framstämpling, nu är det flera månader, och mat med kort framstämpling går inte att sälja i mataffären, utan mat tillverkarna och butikerna tvingas av konsumenterna att saluföra metvaror med lång framstämpling av datum, kommer ni ihåg hur det var med mjölken förr, jag vill minnas att det var bara endags framstämpling och idag är det väll över en vecka?

Ändå slängs mängder med mat där utgångsdatumet gått ut. Utvecklingen går dock framåt så hållbarheten förlängs.
*Stintan*
CITAT (andersen @ 16-12-2011, 19:30) *
Ang konserveringsmedel, så är det vi konsumenter som driver fram att det skall vara långhållbarhet på maten,ta leverpastej som ett exempel för så var det ett par veckors framstämpling, nu är det flera månader, och mat med kort framstämpling går inte att sälja i mataffären, utan mat tillverkarna och butikerna tvingas av konsumenterna att saluföra metvaror med lång framstämpling av datum, kommer ni ihåg hur det var med mjölken förr, jag vill minnas att det var bara endags framstämpling och idag är det väll över en vecka?


Livsmedlen förpackas ju på ett helt annat sätt idag också vilket bidrar till längre hållbarhet. Så fort man bryter förpackningen såförsämras hållbarheten så inte är det bara konserveringsmedlen som är orsaken till längre hållbarhet. Men visst är det skumt när en rulltårtas hållbarhetsdatum är ett halvår framåt i tiden.
Carl

Sverige är en av dom få länder som har +8 i kyldiskarna, Alla andra har +4 vilket innebär mindre konserveringsmedel . För dyrt att byta ut alla kyldiskar säger handeln.
Tapio
CITAT (Gossen Ruda @ 16-12-2011, 19:20) *
Det var väl knappast mer konserveringsmedel efter 25 år än när den var färsk?


Halaj!

Jag menar att man skall att läsa innehållsförteckningen på ett annat sätt när kroppen passerat bäst-före-datum. Istället för att rata livsmedel som innehåller mycket kemikalier, välja just de som innehåller mycket konserveringsmedel.

Undrar just om man kunde förlänga livet genom att dricka en kork Atamon varje morgon, till frukosten?

//T
Gossen Ruda
CITAT (Tapio @ 16-12-2011, 20:46) *
Undrar just om man kunde förlänga livet genom att dricka en kork Atamon varje morgon, till frukosten?

//T

Ät en halv rulltårta istället. biggrin.gif
Anma
Rulltårtan som är 25 år gammal är fortsatt ouppäten har det visat sig.
Gossen Ruda
Märkligt "reportage". Fast grundfrågan är om rulltårtan skulle kunna ätas. Det tror jag men en annan fråga är om den är god, fettet kan ju ha härsknat. Att den har hållit sig till synes färsk under åren beror nog inte på konserveringsmedel utan på att den inte utsatts för främmande organismer. Direkt efter bakningen har den åkt in i förpackningn som sen har varit helt tät. Utan mögelsporer eller bakterier mm finns det inget som kan påverka den förutom härskningen som är en ren kemisk process.
andersen
CITAT (Gossen Ruda @ 17-12-2011, 09:36) *
Märkligt "reportage". Fast grundfrågan är om rulltårtan skulle kunna ätas. Det tror jag men en annan fråga är om den är god, fettet kan ju ha härsknat. Att den har hållit sig till synes färsk under åren beror nog inte på konserveringsmedel utan på att den inte utsatts för främmande organismer. Direkt efter bakningen har den åkt in i förpackningn som sen har varit helt tät. Utan mögelsporer eller bakterier mm finns det inget som kan påverka den förutom härskningen som är en ren kemisk process.



Nja det tror jag inte riktigt på..Rulltårtan kan inte gå från ungn in i förpackning, smörkrämen som läggs på sockerbotts botten måste ju först kylas av annars så smälter ju smörkrämen, sedan har ju ljus och tempratur påverkan hur lång hållbarhet produkten har.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon