Full version: Pensésådd 2012
cbe
Mina penséfröer har kommit i jorden idag. Är helt såld på minivarianterna så det är i stort sett enbart dem jag sår. Förra året fick jag fler plantor än jag visste vad jag skulle göra med så jag lovade mig själv (och sambon) att det skulle bli färre i år, men på något sätt verkar det ha blivit precis tvärtom. Ingen aning hur det gick till. angel_not.gif

I vilket fall har jag i år sått dessa sorter:
- Pensé Summer embers
- Minipensé Blue jeans
- Minipensé Lilac Glow
- Minipensé Valentine
- Minipensé Coconut Swirl
- Minipensé Pink Antique
- Minipensé Frosted Chocolate
- Minipensé Ice Blue
- Minipensé Floral Power White Rose Wing
- Hornviol Penny Denim Jump Up
- Viol Caramel Lilac spring
- Doftviol Sulphurea

Några fler penséfantaster som kommit igång?

En bild från förra sommaren...



Penséer

Lady Hamilton
Åh vad kul yahoo.gif ja jag är också igång Jag sådde 26/12 och håller på att skola förfullt (jag är av den sorten som sår tätt, skolar tidigt och flera gånger = inget att ta efter giggle.gif )
Jag håller med om att "mini varianterna" är helt suveräna De sorter som jag har sått i år är:

-Pansy Black moon
-Pansy Rippling Waters
-Pansé Ballerina
-Minipansé Radiance Mix
-Minipansé Sweeties
-Pensé Lake of Thun
-Pense Frizzle sizzle
-Pensé Chalon Purple Picotee
-En svart sort från Estland
-En blåvit sort från Estland
-Egna insamlade frön från krusiga sorter
Maggan H
Åh vad jag blir sugen! Dom är ju så himla fina och jag tror jag skulle kunna ha dom ute redan nu med denna milda vinter...
cbe
[attachment=67264:Penses_dd_2012.jpg]

En till som är glad över att det äntligen är dags för sådd. Hyllan över lysrören kommer vara favoritplatsen närmaste månaderna. Pälsen på magen blir så där härligt varm och go biggrin.gif

Lady Hamilton
Så här ser det ut hos mig. Inga katter kommer åt att hoppa upp på mina armaturer även om de gillar att vistas ute i plantrummet.

[attachment=67267:Bild_013.jpg]

[attachment=67269:Bild_014.jpg]
catski
cbe!
Vet du vad den heter pensen som du visade bild på?
Det var den finaste jag någonsin sett,skulle gärna köpa frö till en sån.
cbe
CITAT (catski @ 15-01-2012, 20:00) *
cbe!
Vet du vad den heter pensen som du visade bild på?
Det var den finaste jag någonsin sett,skulle gärna köpa frö till en sån.


Visst är de fina! Jag känner mig själv lite konfunderad över vad det är för pensé egentligen. Jag vet vad jag sådde, men resultatet blev inte riktigt vad jag hade förväntat mig. Fröerna jag köpte hos Jennys frön och sånt (www.fron-och-sant.se) heter Caramel Lilac Spring och räknas som viol, men beskrivningen och bilden på hemsidan stämmer inte alls överens med resultatet du ser på min bild. Protesterade inte då de blev så vackra, men har köpt en ny påse fröer för att se om resultatet blir detsamma i år.
mamamaggan
Längtar att få så lite penséer , måste få tummen ur den här veckan. Är så roligt att ha lite annorlunda sorter och inte bara de man kan köpa färdiga.

De på bilden var verkligen läckra!
Peztis
Lady, vad är det för armaturer du har?
Jag har också en sådan där grön ställning men den har jag hängt upp andra (lågenergi-)lampor i som jag kan reglera höjden på.

Hur gör du när plantorna börjar bli höga?

Och det är inte särskilt tillrådligt att ha en kissemiss på den där gröna ställningen, då skulle den nog vackla ihop totalt.
Lady Hamilton
Jag använder mig av Willabs och andra sorters armaturer ("snodda på jobbet" ninja.gif ...men jag frågade första innan...) Jag reglerar de flesta armaturerna med kedjor i taket men de som inte har kedjor använder jag mig av "liggande" vilande på ställning. Jag använder mig även av div.bord och annat gör att kunna variera höjderna vid behov.Och slutligen hamnar mina växter i växthuset Här får du se några bilder från mitt odlingsrum som jag har.

[attachment=67282:Uterummet_011.jpg] [attachment=67283:Uterummet_013.jpg] [attachment=67284:Uterummet_016.jpg]
[attachment=67285:Uterummet_018.jpg] [attachment=67286:Uterummet_021.jpg]

och här har jag de sådder som behöver gro i rumstemperatur

[attachment=67287:Uterummet_023.jpg]
Peztis
Ah... odlingsrum! Det är det man ska ha!

Själv använder jag mig av vårt allmänna rum, pannrummet, garaget under evigt tjafs av resten av familjen.
När det blir varmare blir det den inglasade altanen (ok, det är väl mitt odlingsrum då! biggrin.gif) och sedan ska jag för första gången få börja bruka växthuset ordentligt!

Jag har inte börjat sått ännu dock! Ska försöka hålla mig lite men nu börjar det bli svårt.
Hmmm... har ju några pelargoner och kasnke även lite chili o liknande jag borde börja med. För visst är jag sen med den. Eller hur, visst är jag det?! Säg att jag är det! biggrin.gif
niggle
CITAT (Peztis @ 16-01-2012, 15:06) *
Ah... odlingsrum! Det är det man ska ha!

Själv använder jag mig av vårt allmänna rum, pannrummet, garaget under evigt tjafs av resten av familjen.
När det blir varmare blir det den inglasade altanen (ok, det är väl mitt odlingsrum då! biggrin.gif) och sedan ska jag för första gången få börja bruka växthuset ordentligt!

Jag har inte börjat sått ännu dock! Ska försöka hålla mig lite men nu börjar det bli svårt.
Hmmm... har ju några pelargoner och kasnke även lite chili o liknande jag borde börja med. För visst är jag sen med den. Eller hur, visst är jag det?! Säg att jag är det! biggrin.gif

Det där tjafset känner jag igen! Kan t.o.m. ta kål på plantorna.
Nu undrar jag följande:
Jag sådde några engelska violer häromdagen. Det gick snabbt för det är redan små groddar igång.
Det står på påsen att man ska sätta dem svalare efter att de kommit upp.
I mitt fall står bara uterummet till buds. Men där är ju bara frostfritt, så det känns som att det blir för kallt.
Vad kan man göra? Kan man ha fönstret på glänt för att få svalare? Eller är det skadligt med kalldrag?

Jag vill göra allt för dessa vackra blommor. "Stone washed denim" heter de.
Lady Hamilton
Har du inte golvvärme kanske du kan ställa på golvet? med en lampa ovanför. Testa och lägg en termometer på golvet så ser du hur många grader det är där

catski
CITAT (cbe @ 16-01-2012, 08:49) *
Visst är de fina! Jag känner mig själv lite konfunderad över vad det är för pensé egentligen. Jag vet vad jag sådde, men resultatet blev inte riktigt vad jag hade förväntat mig. Fröerna jag köpte hos Jennys frön och sånt (www.fron-och-sant.se) heter Caramel Lilac Spring och räknas som viol, men beskrivningen och bilden på hemsidan stämmer inte alls överens med resultatet du ser på min bild. Protesterade inte då de blev så vackra, men har köpt en ny påse fröer för att se om resultatet blir detsamma i år.

Ok,tack! då ska jag ta mig en titt på nätet och kolla.Är rädd för att det kommer bli mer än 1 fröpåse whistling.gif
niggle
CITAT (Lady Hamilton @ 16-01-2012, 17:55) *
Har du inte golvvärme kanske du kan ställa på golvet? med en lampa ovanför. Testa och lägg en termometer på golvet så ser du hur många grader det är där

Jag har provat följande:
Jag har plastat in tråget i en 5 l plastpåse, som är riggad med tvättklämmor och en kasserad galje.
Sedan ställde jag detta i vårt sovrumsfönster, som är öppet hela tiden. Jag har kontrollerat noga att temperaturen där är ca 15 grader. De små liven verkar trivas.
KRT
Mina pensér från i fjol är fortfarande vid liv (ute till och med smile.gif) så jag tror inte jag ska så nya i år. Tänk att pensér kan övervintras, hade jag ingen aning om smile.gif
Lady Hamilton
Vad kul KRT tummenupp.gif jo Penseér brukar man säga är 2 åriga men oftast använder vi dem endast som vårblomma. Jag vet flera som klipper ner sina Penseér på sommaren o ställer dem skuggit för att ta fram dem sedan på hösten. Penseérna blommar långt in på senhösten vilar sedan under vintern om det är kallt. För att sedan återkomma och börja blomma på våren igen om de inte fortsatt blomma under vintern (Penseér klara ner till ca -10° utan att ta skada, blir det kallare brukar de "vila" )
tummeliten
vilka vackra penseer härligt,när är det försent att så penseer om man vill att de ska blomma i år ,är det någon som vet om violer förökar sej och var man får tag på frön hittar bara penseer
mamamaggan
Sådde mina penséefröer häromdagen och blev lite förvånad . Stod på ett par påsar att de var mörkergroende och att man skulle täcka över med t ex pappskiva.

Hur har ni gjort ?
Lady Hamilton
Penseér är ljusgroende men det kan finnas en del "viol sorter" som kanske vill ha mörkgroende. Men som sagt var jag har alltid sått mina grunt och ljust. Både violer o Penseér
Rihane
CITAT (mamamaggan @ 26-01-2012, 13:46) *
Sådde mina penséefröer häromdagen och blev lite förvånad . Stod på ett par påsar att de var mörkergroende och att man skulle täcka över med t ex pappskiva.

Hur har ni gjort ?


Har sått både ljusgroende och mörkergroende sorter.
När det stått att dom varit mörkergroende har jag täckt över dom med pappskiva och tagit bort den när dom grott. (I år blev det en mörkergroende som heter Pansy Silver Wings)
mamamaggan
JAg har täckt över dem och tänker ta bort det när de grott. Blev bara så förvånad, har bestämt för mig att tidigare år har det stått att de är ljusgroende och då bara täckt med lite perlite.
Selma
Vilket är bäst att täcka frösådder med, perlit eller vermiculit?
mamamaggan
Vet inte , tror att det kvittar .
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon