Anma
Någon här som är Godman och/eller förvaltare?
Jag har sökt info på nätet men blir inte klok på det.

Har full koll på vad som kan ingå i godmansskap, men ersättningen?

2% av prisbasbeloppet till exempel, hur räknar man då?
Det är 880 kr, det vet jag (ett prisbasbelopp är 44000:-)
men vad menar man? 880kr/mån eller?
*Stintan*
Hittade detta:

"Om det inte finns några speciella omständigheter utbetalas ersättningarna årligen i samband med att årsredovisningen granskats. Huvudregeln är således att betalning sker först efter att överförmyndarnämnden konstaterat att gode mannens/förvaltarens förvaltning kan godkännas.
Speciella omständigheter kan vara att gode mannen/förvaltaren haft stora kostnader, exempelvis för resor, under en kortare tid och inte ska behöva ligga ute med dessa i ett år. "

http://www.lulea.se/download/18.6eb58bee10...r_utgifter2.pdf

Vet att det var så förut iallafall att man fick lämna in en noggrann redovisning till överförmyndarnämnden. Ersättningen är säkert per år. Jobbet som god man är närmast ideellt om det inte föreligger speciella omständigheter.
Anma
CITAT (*Stintan* @ 03-02-2012, 17:13) *
Hittade detta:

"Om det inte finns några speciella omständigheter utbetalas ersättningarna årligen i samband med att årsredovisningen granskats. Huvudregeln är således att betalning sker först efter att överförmyndarnämnden konstaterat att gode mannens/förvaltarens förvaltning kan godkännas.
Speciella omständigheter kan vara att gode mannen/förvaltaren haft stora kostnader, exempelvis för resor, under en kortare tid och inte ska behöva ligga ute med dessa i ett år. "

http://www.lulea.se/download/18.6eb58bee10...r_utgifter2.pdf

Vet att det var så förut iallafall att man fick lämna in en noggrann redovisning till överförmyndarnämnden. Ersättningen är säkert per år. Jobbet som god man är närmast ideellt om det inte föreligger speciella omständigheter.

Jo, ersättningen betalas ut en gång per år har jag förstått, men inte kan det väl vara 2% av prisbasbeloppet per år?
*Stintan*
Har för mig att jag läst 10% nån annanstans. Det beror ju på hur mycket jobb man ska göra vilken ersättning man kan få fast om möjligt så är det ju den man är god man åt som ska betala. Oftast så är det ju inte speciellt omfattande arbetsinsats det är fråga om utan endast se till att det ekonomiska flyter på.
Meriona
Om ersättningen vet jag inget, men min pappas grannes god man fick allt göra en hel del ärenden åt henne också. Eller om han gjorde det gratis?

(Jag läser hela tiden grodman när jag ser tråden tongue.gif)
Anma
CITAT (*Stintan* @ 03-02-2012, 18:08) *
Har för mig att jag läst 10% nån annanstans. Det beror ju på hur mycket jobb man ska göra vilken ersättning man kan få fast om möjligt så är det ju den man är god man åt som ska betala. Oftast så är det ju inte speciellt omfattande arbetsinsats det är fråga om utan endast se till att det ekonomiska flyter på.

2% är den lägsta procentsatsen jag sett. Men i vilket fall är det ju orimligt att ta hand om någons ekonomi till exempel för en så låg årsersättning.
Jag antar att det räknas månadsvis men jag vill gärna veta. smile.gif

CITAT (Meriona @ 03-02-2012, 18:22) *
Om ersättningen vet jag inget, men min pappas grannes god man fick allt göra en hel del ärenden åt henne också. Eller om han gjorde det gratis?

(Jag läser hela tiden grodman när jag ser tråden tongue.gif)

I en g( r)odmans biggrin.gif uppdrag kan sånt ingå, då blir ersättningen lite högre.
*Stintan*
CITAT (Anma @ 03-02-2012, 18:59) *
2% är den lägsta procentsatsen jag sett. Men i vilket fall är det ju orimligt att ta hand om någons ekonomi till exempel för en så låg årsersättning.
Jag antar att det räknas månadsvis men jag vill gärna veta. smile.gif


I en g( r)odmans biggrin.gif uppdrag kan sånt ingå, då blir ersättningen lite högre.


Det beror ju på hur omfattande ekonomi det är fråga om men skulle nån ta hand om min t.ex. skulle dom inte behöva lägga ner mer än 5 minuter i månaden eftersom det mesta går genom autogiro.

Ring till överförmyndaren i din kommun och fråga.
ingrid fuxwall
Har uppdrag som god man sedan något halvår, vet inget om ersättningen mer än att man kan räkna med att få betalt ett till två år efter att uppdraget är fullgjort, och fullgjort är det när årsredovisningen är gjord. Att man alltså redovisar januari till december för året innan.
Det finns tre delar i ett godmanskap/förvaltarskap och har man alla tre punkterna blir ersättningen kring 8 - 10 tusen per år, har man sagt till mig.
För att man ska kunna leva på detta får man ha väldigt många huvudmän (sådana som man är god man för) och man får alltså betalt i efterskott - helt klart något som man gör så gott som idielt, på samma sätt som jag är volentär på ett äldreboende, man utför ett jobb men får ingen ersättning, inte ens för kostnaderna att ta sig dit.

Om det är en liten eller stor insats är ju helt beroende på hur man ser på uppdraget
Anma
CITAT (ingrid fuxwall @ 03-02-2012, 19:23) *
Har uppdrag som god man sedan något halvår, vet inget om ersättningen mer än att man kan räkna med att få betalt ett till två år efter att uppdraget är fullgjort, och fullgjort är det när årsredovisningen är gjord. Att man alltså redovisar januari till december för året innan.
Det finns tre delar i ett godmanskap/förvaltarskap och har man alla tre punkterna blir ersättningen kring 8 - 10 tusen per år, har man sagt till mig.
För att man ska kunna leva på detta får man ha väldigt många huvudmän (sådana som man är god man för) och man får alltså betalt i efterskott - helt klart något som man gör så gott som idielt, på samma sätt som jag är volentär på ett äldreboende, man utför ett jobb men får ingen ersättning, inte ens för kostnaderna att ta sig dit.

Om det är en liten eller stor insats är ju helt beroende på hur man ser på uppdraget

Självklart är det inget man lever på.
Inte heller man gör något för pengarna, även om det så klart blir extra guldkant i tillvaron för sådana som får vända på varje öre.
Jag har funderat på det mest för att dels vill jag göra något vettigt för någon som själv inte klarar det och dels tycker jag om det här med ekonomi och siffror och kontakt med myndigheter mm. mm.
Gunilla T
Socialtjänsten brukar alltid ha behov av kontaktpersoner, kan det vara något?
ingrid fuxwall
CITAT (Anma @ 03-02-2012, 19:33) *
Självklart är det inget man lever på.
Inte heller man gör något för pengarna, även om det så klart blir extra guldkant i tillvaron för sådana som får vända på varje öre.
Jag har funderat på det mest för att dels vill jag göra något vettigt för någon som själv inte klarar det och dels tycker jag om det här med ekonomi och siffror och kontakt med myndigheter mm. mm.

Kontakta kommunen i ditt område och anmäll intresse - kanske du bor där man får extra bra betalt och om inte så hjälper du ju en medmänniska.
Elisabeth-Västkustkolonisten
Kontaktpersoner är alltid efterfrågade, var det själv förut

Anma
Ja, men det är inte aktuellt ännu, måste först veta lite om hur framtiden blir. Men har funderat på det för i nästan varje annonsblad söker kommunen efter godmän. Verkar inte som att det är så många som vill ställa upp.
Funderat på kontaktperson också. Har varit det förr.
Trampendal
CITAT (Anma @ 03-02-2012, 18:59) *
2% är den lägsta procentsatsen jag sett. Men i vilket fall är det ju orimligt att ta hand om någons ekonomi till exempel för en så låg årsersättning.
Jag antar att det räknas månadsvis men jag vill gärna veta. smile.gif
I en g( r)odmans biggrin.gif uppdrag kan sånt ingå, då blir ersättningen lite högre.


Jag var god man till mina svärföräldrar för 8-9 år sen och ersättningen var då runt en tusenlapp/år så 800/mån. låter inte rimligt,
det är med all säkerhet per år.
Trampendal
Hittade detta:

"Ersättning för uppdraget
Den som har förordnats till god man eller förvaltare har rätt till ett skäligt arvode för uppdraget och en omkostnadsersättning. Normalt utgår arvode med 10 % av prisbasbelopp (10% av 42 800 kr år 2011 = 4 800 kr) för den ekonomiska förvaltningen och 10 % av prisbasbeloppet för övriga tjänster (sörja för person). Kostnadsersättning utgår med en schablon som motsvarar 2 % av prisbasbeloppet. Det ska här påpekas att nämnden prövar ersättningsfrågan i varje enskilt ärende utifrån de förutsättningar som föreligger i det enskilda ärendet."

Alltså får man 10% i arvode och 2% i kostnadsersättning (vad nu det är, kanske resor etc ?).
ingrid fuxwall
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 03-02-2012, 19:50) *
Kontaktpersoner är alltid efterfrågade, var det själv förut

Vad är en kontaktperson?
Eva-Helene
Kontaktperson
Anma
Nu har jag varit God man ett tag. Har två huvudmän, en äldre person som ser dåligt och behöver hjälp därför och en psykiskt sjuk person. Det är roligt och givande uppdrag jag tagit på mig, men också krävande i vissa fall. Men vill du göra en samhällsnyttig insats så rekommenderar jag detta!
Ersättningen är ca 12.000:-/år om man har alla tre delarna, Bevaka rätt, Förvalta egendom och Sörja för person. Men det skiljer sig från kommun till kommun med ersättningen.
ingrid fuxwall
CITAT (Anma @ 05-02-2013, 23:43) *
Nu har jag varit God man ett tag. Har två huvudmän, en äldre person som ser dåligt och behöver hjälp därför och en psykiskt sjuk person. Det är roligt och givande uppdrag jag tagit på mig, men också krävande i vissa fall. Men vill du göra en samhällsnyttig insats så rekommenderar jag detta!
Ersättningen är ca 12.000:-/år om man har alla tre delarna, Bevaka rätt, Förvalta egendom och Sörja för person. Men det skiljer sig från kommun till kommun med ersättningen.

Helt klart har de som är god man i din kommun betydligt myckt mer betalt än vad man har i Uddevalla för här får man ca. 9 000 per år för alla tre delmomenten.
Anma
CITAT (ingrid fuxwall @ 06-02-2013, 21:41) *
Helt klart har de som är god man i din kommun betydligt myckt mer betalt än vad man har i Uddevalla för här får man ca. 9 000 per år för alla tre delmomenten.

Ja det är lite olika från kommun till kommun.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon