Full version: Glasssmaskin
merlin68
Funderar på att skaffa en glassmaskin. Nu har jag hört/läst att glassen oftast inte blir tillräckligt fast i glassmaskinen utan för rinnig.

Vad är era erfarenheter, något man behöver veta? Märken, priser, kvalité?
Cacki
CITAT (merlin68 @ 25-02-2012, 11:28) *
Funderar på att skaffa en glassmaskin. Nu har jag hört/läst att glassen oftast inte blir tillräckligt fast i glassmaskinen utan för rinnig.

Vad är era erfarenheter, något man behöver veta? Märken, priser, kvalité?


Har ingen själv, men kompisen säger också att glassen blir rinnig. Han är jättebesviken och ska göra sej av med sin.
Anki V
Hittade en test hos icakurriren. Inte årets men den kanske kan ge lite vägledning.

Glassmaskintest

/Anki
Eva i Skåne
Jag har en, ca 20 år gammal. Håller man sig till rekommenderad mängd blir glassen bra i konsistensen, men min gör inga jätteportioner precis. Har försökt göra större satser men då blir den inte tillräckligt frusen. Detta går dock att rätta till med några timmar i frysen.
All hemmagjord glasss smälter snabbt, och då blir den rinnig, eftersom det inte finns några tillsatser, bara grädde, ägg mm.
Synnerligen onyttigt, men gott gott smile.gif
Myosotis
Jag är jättenöjd med min. Jag har märkt att det gör stor skillnad om smeten är riktigt kall innan och den där insatsen vad den nu heter har blivit riktigt iskall i frysen, dvs se till att frysen är igång för fullt ett tag innan. Smeten brukar jag ställa längst in i kylen så att den nästan blir nollgradig. Sen kan man isolera runt maskinen när den är igång, några kuddar och en filt. Och inte ha för mycket smet i naturligtvis. Glassen är inte helt färdigfryst när den är klar utan blir mycket hårdare i frysen sen.
merlin68
Problemet är just att vi alltid måste laga så mycket av allt = många ätare. Två liter glass per gång är lägsta mängd. Synd att det inte verkar fungera med en vanlig glassmaskin, det hade varit skönt att ta fram bunken gång på gång ur frysen för att få bort iskristallerna...
Tack ändå för alla svaren tummenupp.gif
ninnisky
CITAT (Myosotis @ 25-02-2012, 13:13) *
Jag är jättenöjd med min. Jag har märkt att det gör stor skillnad om smeten är riktigt kall innan och den där insatsen vad den nu heter har blivit riktigt iskall i frysen, dvs se till att frysen är igång för fullt ett tag innan. Smeten brukar jag ställa längst in i kylen så att den nästan blir nollgradig. Sen kan man isolera runt maskinen när den är igång, några kuddar och en filt. Och inte ha för mycket smet i naturligtvis. Glassen är inte helt färdigfryst när den är klar utan blir mycket hårdare i frysen sen.


Myo,vilken maskin har du? Funderar på att köpa en och du verkar ju vara nöjd med din så det kanske blir en sådan! smiley_small_hug.gif
Myosotis
Ingen aning vad den heter, ska försöka att komma ihåg att kolla. Påminn mig annars!

CITAT (merlin68 @ 25-02-2012, 16:24) *
Två liter glass per gång är lägsta mängd.

Men alltså vi äter normalt inte glassen vid tillverkningen, utan jag gör flera omgångar. Så då har man 2 liter när man behöver det!
Anma
Vi har glassmaskin. Jag är nöjd. Mest för att på så sätt kan vi göra nästan sockerfri glass, har diabetes i familjen. Glassen blir inte lika hård som i butik, men den fryser tillräckligt för att inte sedan bilda iskristaller i frysen när man lagt in den där för att frysa färdigt. Det är ju det glassmaskin är till för, veva runt smeten vid infrysningen för att den inte ska bilda iskristaller, vilket den gör om man fryser smet direkt i frysen.
Garden bliss
Vi har den lilablå som det gjordes reklam för på tv före jul, från OBH Nordica.

Behållaren är för liten, vi har tre stycken men det tar tid att laga glassen så det funkar inte så bra ändå. Trots antalet behållare så har vi ju bara en maskinenhet med "omrörare", så man kan bara göra glass i en behållare i taget.

I reklamen sas det att det skulle ta 10 minuter att göra glassen, det stämmer inte riktigt. Först måste behållaren vara i frysen typ 1 dygn, sedan ska du göra glassmeten (tar en kvart) och sedan ska smeten i behållaren för att bli glass, tar ytterligare en kvart. Dessutom blir smeten stenhård i ytterkanterna och rinnig i mitten. Smaken däremot blir jättebra, men det är inte maskinens förtjänst utan beror på de goda råvarorna.
Myosotis
CITAT (ninnisky @ 25-02-2012, 17:07) *
Myo,vilken maskin har du? Funderar på att köpa en och du verkar ju vara nöjd med din så det kanske blir en sådan! smiley_small_hug.gif

Den heter Philips Delizia. Men jag har inget att jämföra med, det kanske är jag som har låga krav?
Gertie
Har köpt en glassmaskin

http://www.philips.se/c/oevriga-koeksappar...2304_70/prd/sv/

Hittar dock inte många recept lämpliga för diabetiker.

Jag antar att man kan byta ut socker mot sötningsmedel i de flesta recept,
men går det ö.h.t. att göra SLUSH och SORBET utan vanligt socker?

Tar gärna emot tips på något smarrigt att göra. tongue.gif
Anma
fel...
Aqvakul
CITAT (Garden bliss @ 26-02-2012, 16:45) *
Vi har den lilablå som det gjordes reklam för på tv före jul, från OBH Nordica.

Behållaren är för liten, vi har tre stycken men det tar tid att laga glassen så det funkar inte så bra ändå. Trots antalet behållare så har vi ju bara en maskinenhet med "omrörare", så man kan bara göra glass i en behållare i taget.

I reklamen sas det att det skulle ta 10 minuter att göra glassen, det stämmer inte riktigt. Först måste behållaren vara i frysen typ 1 dygn, sedan ska du göra glassmeten (tar en kvart) och sedan ska smeten i behållaren för att bli glass, tar ytterligare en kvart. Dessutom blir smeten stenhård i ytterkanterna och rinnig i mitten. Smaken däremot blir jättebra, men det är inte maskinens förtjänst utan beror på de goda råvarorna.


Dina erfarenhetr känner jag igen från den glassmaskin vi hade, så därför tröttnade vi så småningom på att använda den...
gunsta
Vår har stått i 'skamvrån' i flera år - det är är ingen 'hit' i vårt hushåll. Rinnig glass och lång tid, god smak för all del. Men nej, den åker nog ut snart.
skogstroll
jag har en Philips tror jag det är, inte så dyr men gör helt ok glass och sorbet. Skulle gärna göra det lite oftare
Hjortronsylt
CITAT (Anma @ 25-02-2012, 20:41) *
Vi har glassmaskin. Jag är nöjd. Mest för att på så sätt kan vi göra nästan sockerfri glass, har diabetes i familjen. Glassen blir inte lika hård som i butik, men den fryser tillräckligt för att inte sedan bilda iskristaller i frysen när man lagt in den där för att frysa färdigt. Det är ju det glassmaskin är till för, veva runt smeten vid infrysningen för att den inte ska bilda iskristaller, vilket den gör om man fryser smet direkt i frysen.

Lät som en väldigt praktisk makanick även för allergiker som tycks vara ganska vanligt hos barn nu förtiden.

Men tacka vet jag saft i glassägare som man fryser in, eller "Pippi". Billigt, enkelt, och gott. smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon