Full version: Sporttråden 2012
Eva i Skåne
Vi hade ju en sporttråd förra året. Känns som det kan vara läge att starta en i år också.

Är det nån som kan säga vad det är för skillnad på skidflygning och backhoppning? Just nu visar tv skidflygning och i mina ögon ser både backar och teknik ut som backhoppning, men dom verkar komma betydligt längre.
Gunilla T
Skillnaden är att vid skidflygning så är backen mycket högre så farten och hoppet blir därefter. Det finns ju både lilla och stora backen vid vanlig backhoppning också.

Bra initiativ att starta en sporttråd, snart börjar VM i skydskytte wink.gif
Eva i Skåne
Ja, då blir det mycket tv-tittande smile.gif
*Stintan*
Kanske bara är att backhopparna startar längre ner. Hoppar dom för långt brukar dom ju flytta ner startpunkten några hack. Kan inte se det på TV men startar inte skidflygarna högst upp?
Eva i Skåne
Nej, det verkar också bero på vindarna för även här flyttade dom ner starten
Gunilla T
Det finns inte så många backar för skidflygning i världen, Norge har en sådan backe och så finns det en i forna Jugoslavien, Planica?
*Stintan*
Så här står det i Wikipedia: "I skidflygning är utförandet det samma som i klassisk backhoppning. Backarna är dock väsentligt längre, med en kritisk punkt från 145 till 215 meter. Hoppen blir därför längre. Världsrekordet som mäter 246,5 meter (2011) sattes av norrmannen Johan Remen Evensen vid tävlingar i Vikersund, Norge."
Gunilla T
Idag blev det mycket skidor, värt hela TV licensen biggrin.gif

Oväntat men roligt var Bergmans brons i skidskyttesprinten och även Helena gjorde bra ifrån sig men stannade på den förargliga fjärde platsen.

Som finländare blir man ju nästan gråtfärdig - Mäkäräinens skytte fungerar inte och hon är den enda finländska stjärnan just nu. I världscupen i skidor har finländarna inget att hämta. Min stora favorit, Aino- Kaisa Saarinen har nog gjort sitt, orkade inte ens med den klassiska delen i dag och de finska herrarna har banne mej inte presterat ett dugg i år -cry-.gif

Synd om Johan Olsson som ramlade, han hade nog kunnat vara med i medaljstriden annars men jag fick ju faktiskt njuta av Södergrens vackra åkning och inte alls en oäven placering, troligen hans sista säsong i elitspåret.
Eva i Skåne
Ja du Gunilla, visst har det varit mycket tv-tittande idag. Passar mig som är förkyld att tillbringa dagen i soffan.
Inte blir det bättre imorgon när vi måste ställa klockan för att inte missa vasaloppstarten.

Kul att Bergman tog en medalj biggrin.gif
Jag tror absolut det blir fler svenska medaljer i skidskytte-VM yes.gif
Aqvakul
Nu startar straxt årets idrottsfest!
Gossen Ruda
Ack ja. Jag slog på TV:n 5 i 8 och stängde av 6 minuter över. Lagom dos. biggrin.gif Skall jag vara lite elak så tycker jag mig märka att de flesta som gillar att titta på sport på TV samtidigt är de största soffpotatisarna. Jag försöker vara tvärtom men någon organiserad sportprestation sysslar jag inte med. Nu skall jag istället gå ut och räfsa upp grenar efter vinterns trädfällningar.
Aqvakul
CITAT (Gossen Ruda @ 04-03-2012, 08:21) *
Ack ja. Jag slog på TV:n 5 i 8 och stängde av 6 minuter över. Lagom dos. biggrin.gif Skall jag vara lite elak så tycker jag mig märka att de flesta som gillar att titta på sport på TV samtidigt är de största soffpotatisarna. Jag försöker vara tvärtom men någon organiserad sportprestation sysslar jag inte med. Nu skall jag istället gå ut och räfsa upp grenar efter vinterns trädfällningar.


Sportat hela mitt liv, både "live" och framför TV:n...
Gossen Ruda
CITAT (Aqvakul @ 04-03-2012, 08:25) *
Sportat hela mitt liv, både "live" och framför TV:n...

Det finns undantag. rolleyes.gif Jag har en granne som sällan missar någon sportsändning. Själv sportar han bara genom att spela golf. Hur han får klubban runt magen är dock för mig en gåta. biggrin.gif Fast nu skall jag vara snäll resten av söndagen.
Gunilla T
CITAT (Gossen Ruda @ 04-03-2012, 08:59) *
Det finns undantag. rolleyes.gif Jag har en granne som sällan missar någon sportsändning. Själv sportar han bara genom att spela golf. Hur han får klubban runt magen är dock för mig en gåta. biggrin.gif Fast nu skall jag vara snäll resten av söndagen.


Nu tror jag bestämt att du gjorde en Motti whist.gif
Aqvakul
Det ser ut som det skulle bli norskt i damklassen, hoppas på att Jerry äntligen får vinna...
Aqvakul
Jörgen Brink för tredje året i rad - vilken prestation!
mamamaggan
Satt i stort sett hela tiden framför TV:n , inga riktiga utbrytningar så det var spännande hela tiden.

Jörgen Brink , vilken kille ! yaay.gif
Gunilla T
Ett stort grattis till Carl-Johan Bergman för silvermedaljen i dagens jaktstart yaay.gif
Eva i Skåne
CITAT (mamamaggan @ 04-03-2012, 12:08) *
Jörgen Brink , vilken kille ! yaay.gif



tummenupp.gif

CITAT (Gunilla T @ 04-03-2012, 18:05) *
Ett stort grattis till Carl-Johan Bergman för silvermedaljen i dagens jaktstart yaay.gif



tummenupp.gif
Gossen Ruda
CITAT (Gunilla T @ 04-03-2012, 09:19) *
Nu tror jag bestämt att du gjorde en Motti whist.gif

SÅ illa kan det väl inte vara? Jag som är så snäll.
Eva i Skåne
Vilken vecka Carl-Johan Bergman haft! Bättre och bättre dag för dag kan man väl nästan sjunga smile.gif

Lördag brons, söndag silver och idag en guldklimp wub.gif

Jag läste i aftonbladet att han åkte hem i morse för att det var dags för babyns ankomst. Tyvärr hann han inte hem och vara med, och det tycker jag var synd om honom. Jag tror att guldklimpen slår alla världens medaljer. En flicka blev det enligt AB.
Gunilla T
..och idag är det äntligen dags för den mäktiga klassikern - Holmenkollens 5 mil wub.gif
Eva i Skåne
Jag tittar lite på slalom just nu - i väntan på skidskyttet. Har inte haft möjlighete att titta igår och i förmiddag, men nu ska det slappas i soffan i eftermiddag smile.gif

Jag funderar mycket över Anja Pärsson. Varför tror ni att hon inte slutade med flaggan i topp? Jag lider med henne varje tävling där hon gör urusla resultat. Det är ju en definition var som är dåligt, men efter att ha varit stjärna tycker jag det skulle kännas deprimerande.
Tror ni hon kan vara bunden av sponsorkontrakt som gör att hon inte kan sluta än?
Eva i Skåne
Vilket lopp i herrarnas skidskytte bravo.gif Tvåa, trea och sexa!!! Grattis grabbar! bravo.gif yahoo.gif
*Stintan*
Fantastiskt bravo.gif yahoo.gif
Gunilla T
Ja, jisses biggrin.gif så spännande det blev...han är väl för härlig i mun dendär Ferry! Bra gjort grabbar!
Eva i Skåne
Instämmer Gunilla. Han är rolig att höra på, Ferry!
Aqvakul
CITAT (Eva i Skåne @ 11-03-2012, 14:59) *
Instämmer Gunilla. Han är rolig att höra på, Ferry!

tummenupp.gif
gnon49
Snöpligt slut för Helena Ekholm i och med vurpan. Men så mycket spänning hon har bjudit på under åren. Får hoppas återväxten är tryggad både på herr o damsidan i skidskytte. I alpint verkar du återväxten vara tryggad i alla fall.
Gunilla T
...och så fick då Kaisa Mäkäräinen en medalj till slut i detta VM som inte varit någon höjdare för hennes del...i fjol vann hon hela världscupen. Hoppas hon orkar fortsätta, hon är 29 år fyllda.Vi finländare är ju inte bortskämda numera i skidspåren -cry-.gif
Aqvakul
CITAT (Gunilla T @ 11-03-2012, 17:44) *
...och så fick då Kaisa Mäkäräinen en medalj till slut i detta VM som inte varit någon höjdare för hennes del...i fjol vann hon hela världscupen. Hoppas hon orkar fortsätta, hon är 29 år fyllda.Vi finländare är ju inte bortskämda numera i skidspåren -cry-.gif

Ja, betydligt äldre än Helena och Magdalena som nu slutar...
Elisabeth-Västkustkolonisten
Finns det inga handbollfans här?

Sverige är i OS nu
Aqvakul
Jo, en härlig match..

Karlsson och Jernemyr var fantastiska i försvaret och Kim Andersssons skytte helt sagolikt...
heinrich_stubel
CITAT (*Stintan* @ 25-02-2012, 22:56) *
Så här står det i Wikipedia: "I skidflygning är utförandet det samma som i klassisk backhoppning. Backarna är dock väsentligt längre, med en kritisk punkt från 145 till 215 meter. Hoppen blir därför längre. Världsrekordet som mäter 246,5 meter (2011) sattes av norrmannen Johan Remen Evensen vid tävlingar i Vikersund, Norge."


PÅ Wikipedia säger man, eftersom man utgår från själva hemsidan. För att det ska vara "i Wikipedia", så måste du ha med "i Wikipedia - den fria encyklopedin"

Påpekar detta enbart för du är så mån om att skriva grammatiskt korrekt, och tänkte att du kunde lära dig något smile.gif
Elisabeth-Västkustkolonisten
Snart börjar finalen i herrhandboll i London. Ni håller väl tummarna för våra killar?
Aqvakul
Absolut!

Spännande inledning!
Krolliljan
Tvi så spännande. Jag kan knappast titta.
Aqvakul
Underbar insats av di svenske.. även om det inte räckte hela vägen...
Eva i Skåne
Spännande handbollsavslutning!
Jag har sett mycket OS-sändningar under semestern. Tur det är slut nu när man börjar jobba igen...
Bengalow
Jag måste säga, att tills vidare är OS-avslutningen bland det sämsta jag upplevt! Det är ju som en jäkla tonårsfest med okända, lokala karaoke-"stjärnor" på en pub. Om inte brittisk pop kan sälja utan att medverka vid dessa f.ö. glänsande tävlingar, så borde man inte ha med dem här heller. Uselt...!
Tikka
Vilken avslutning!Acrobatik ljusspel, underbar musik mycket minnen i den musiken blandat med nytt! Sicket partaj jag kan inte sitta still nu när Freddie Mercurys gitarrist spelar biggrin.gif
Elisabeth-Västkustkolonisten
CITAT (Aqvakul @ 12-08-2012, 18:01) *
Underbar insats av di svenske.. även om det inte räckte hela vägen...


Tyvärr, vi hade hoppats så på guld. Inte alltid "bara" silver. Men bra var dom

Annars är jag glad att OS är slut. Lite för mycket idrott......
Ugglemormor
Äntligen slut på eländet!!!!! nu kan man dela rum igen, även i båten ........... whistling.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon