abborrmaster
men jag vet iallafall inte!

/Simon
Inger i Huddinge
Om du går in på Odlas förstasida sen till fliken fakta så finns det en karta med zonindelning.

rolleyes.gif biggrin.gif
abborrmaster
zon två altså... okej...

skönt o veta smile.gif

/Simon
Åsa, mälardalen zon 2
Fast zonerna är inte helt fasta har man lä och skyddat läge + väldränerad mark så kan man ha zon 1 trots att det står zon 2 på kartan. Det kan också vara tvärtom, har man mycket ogynnsamma odlingsförhållanden så kan man ha en växtzon högre än den som står på kartan.

Snö kan också hjälpa till när det gäller ex. perenner, zonsystemet är mera för buskar och träd. Ofta står de zonangivelser på perenner men de kan man nästan strunta i och experimentera ifall man har mycket snö. När det gäller perenner brukar barfrost ta död på växterna lättare än kylan i norra sverige, i senaste numret tror jag det var av natur och trädgård stod det om odling av fransk dragon i zon 5-7, denna växt brukar ofta anges som en kryddväxt för de sydligaste delarna av sverige men som sagt med tjockt snötäcke kan man lyckas med det "omöjliga".
Betty
Jag bor i zon 6 och tycker åxå att zon 1 verkar roligare... blink.gif
abborrmaster
ajda.... de kallare klimaten altså... var glad att du inte bor i fjällandskap eller vad det var som inte var alternativ zon-nånting

/Simon
Betty
Det är jag!
abborrmaster
laugh.gif biggrin.gif rolleyes.gif tongue.gif

hehehehe
abborrmaster
fast e det inte bra fiske där uppe?

/Simon
Betty
Jovars, det är det väl...
Ingrid på Västkusten
Tja jag är en zon 2 men det finns asmassa grejer jag itne kan odla så bra p g a jag saknar snö!!!
Vidare tycker jag att trots den fåniga reklamen på TV ifrån Naturvårdsverket om västhuseffekten ( räven simmar över sjöa) att vi banne mig kunde ha lite tidigare vår på dette stället samt lite längre odlingssäsong på hösten. Iofs finns det en massa trix att förlänga säsongen med *LOL*
Upphöjda odlingsbäddar - Simon - Du har ju i Ditt besökande på Odla.nu itne varit i pallkragsklubben ens....himla smart begrepp som det är!

Hälsar Ingrid
abborrmaster
jag vet inte vad pallkrage e för nått... låter som prästkrage eller vad det nu heter.... smile.gif

/Simon
Ingrid på Västkusten
Välkommen in i Pallkragsforumet så får Du veta mera- det finns BILDER t o m !!!


Hälsar Ingrid
Betty
Jag förstår att du saknar snön Ingrid. Vintern för två år sen fick vi första snön dan före julafton, det är mycket sent... Då hann man bli ordentligt orolig för växterna minsann... Sen kom det desto mer...Annars gillar jag inte snön så värst... det blir en del skottning... Läser ibland artiklar om hur man vinterpyntar sin trädgård... Det går ju inte så bra när ALLT är täckt av en meter snö - minst!!! Skulle inte ha nåt emot att kunna ha de buskar och lövträd som ni har... Och vår redan i mars... vi får vänta nästan till maj och då är det fråga om en mycket kort historia...
abborrmaster
ja bor i zon två o här är det ju tjockt me snö...

jag snackar sthlm såklart....


/Simon
Ingrid på Västkusten
Hallon Betty,

Vart i Sveriges avlånga land finns Du :-) jag har bott ett antal år i Luleå med och besöker zon 7 varje sommar och gräver i backen där - sandjord, helt fascinerande för mig som bor på lera - blålera t o m ibland i trädgården! Och laddar med dränage upphöjda bäddar för att överleva detta med lera och vatten - trots sluttande bergvägg.

Januari brukar vara en mild månad med hela dygnet runt och över nollan - men ine i år - et är KALLT och snö. Kronärtsskockan är nog stendöd - tur jag ahr en reserv i växthuset,

Hälsar Ingrid
Gunvor Nilsson
Tjockt me snö? I Stockholm?????? Ha högst en decimeter! laugh.gif
Ingrid på Västkusten
nåra cm här men det är KALLT och i möra kommer det busväder såg jag på väderspågubbarnas avdelning på tv......
abborrmaster
en o en halv här iaf. smile.gif det räcker för att man inte ska se lakarna under isen satt det inte går att klubbe dom!

/Simon
Ingrid på Västkusten
Apropos fiske - meta i Norrlandsälvar rekommenderas starkt - harr :-)
abborre med - sik röding - gädda - mums :-D

Vinterfiske på en norsk fjällsjö - pimpla röding---oj vad sugen jag bidde!

Hälsar ingrid
Betty
Ingrid, jag bor i Luleå! På min tomt finns ingen sandjord, 40-50 cm prima matjord med lera i botten! Januari är ovanligt kall här åxå, - 26 grader just nu... Ifjol regnade hela januari bort, det var inte så kul det heller! Kan det va växthuseffekten... wink.gif
abborrmaster
själv sska ja o en polare ut på måndag o pimpla ihjäl oss... Med siktet inställd på delikat vinterabborre från stockholms skärgård....

drar man upp en gäddrackare så klagar jag inte heller men förhoppningarna får ju inte var för stora smile.gif

Men det e ett bra ställe vi ska till... så jora, men det bästa e nästan o komma in i värmen sen, känner nåra som bor vid sjön så man får plinga på o snylta lite hehe wink.gif

/Simon
Ingrid på Västkusten
Haha Betty, jag har pluggat där på 80-talet ....... och varit mycket runt och ikring!
Kul!

Hälsar Ingrid mkt förbluffat!!!!!
Betty
Kul att höra att du är en gammal "lule´bo"! Gissar att du pluggade på högskolan (numera universitet) Jag bodde ute på Porsön på 80-talet! biggrin.gif laugh.gif biggrin.gif
Ingrid på Västkusten
Jaha - det gjorde jag med - Docent 12 *LOL*
Jomen - numer universitet - otroligt vad tiden går ;-)

Hälsar Ingrid
Cilla
Lite mer om zoner... Jag bor i zon 3, men har både zon 2 och 4 i trädgården, och kanske till och med zon 5 på några ställen där snön blåser bort.

Snön är en välsignelse. I år kom den lite för sent här, kommer den tidigare kan jag plocka örtkryddor hela vintern.

Å andra sidan är den också ett problem när den kommer i mängder. Mina vänner i Sälentrakten får sina ungträn helt insnöade. Grenarna böjs ned när snön smälter och knäcks. Det är hart när omöjligt att få fruktträden att överleva säger de.

Vad som är mycket snö är ju relativt... Här i Stockholmstrakten på ön har vi 35 cm. Alldeles lagom alltså!

Cilla
Betty
tongue.gif Jag har bott på Docent 10!!! Nästan grannar ju! biggrin.gif
Ingrid på Västkusten
Definitivt grannar - hade Du lägenhet mot skolan eller in mot gården? Helt otroligt - liten värld eller vaddå!
Bodde Du dä när det brann på vinden?

hälsar Ingrid ännu mera förbluffad!!
Betty
Jag hade en trea mot skolan, nej jag hade flyttat till Professor när det brann, men jag gick dit och kollade på branden!
Ingrid på Västkusten
jaharu - jag har också bott på Professorsvägen fast jag har förträngt numret ;-)) ja jösses vilken snortur jag hade vid branden - det var t o m lägenheten bredvid som fick vattenskador, inte jag alls!
Då hade vi flyttat ner till Skåne i samma veva och jag hade hyrt ut i andra hand - JÖSSES!

Tänk va!

Hälsar Ingrid helt förbluffad!!!
Betty
Vilken tur du hade som hann flytta!
Och jisses vad världen krympte!!!
Ingrid på Västkusten
Ja den gjorde väl det! Finns det fortfarande ett trevligt gardencenter i Björsbyn?
Där har jag spenderat många längtansfulla timmar.... och där vaknade mitt kaktusintresse för första gången!

Hälsar Ingrid
Betty
Ja, Björsby Handelsträdgård finns kvar!
Jag fullständigt ruinerar mej där varje sommar...
De har en fantastisk massa fina kaktusar... jag är inte alls förvånad att ditt taggiga intresse föddes där!
abborrmaster
ååå vilken tur att jag tog upp ämnet om zoner *likgiltig*

/Simon

smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon