greb
Har en liten sommarstuga ett par timmar bort med tomt och en bit äng. Hade varit jäkligt kul att dra igång en trädgård där. Börja först med potatis tills trädgården lagt sig tillrätta. Min fråga är, hur gör man när man vill starta från scratch sådär? Vilka böcker kan jag läsa? Saker som att ta hand om jorden man gräver, är det ens möjligt att få det gjort utan grävmaskin och allt annat.

Sedan undrar jag eftersom det trots allt är ett par timmar bort så kommer jag bara kunna ta mig ut dit ca 1 gång i månaden för att titta till det hela. Är det kört redan där isåfall? Eller finns det mat jag kan odla som klarar sig såpass på egen hand?
Åsa, mälardalen zon 2
Tyvärr så säger jag nej det funkar inte ett trädgårdsland behöver mer skötsel än 1gång i månaden. Speciellt när det är nyplanterat och mitt i sommaren så brukar det behövas massor av vatten och potatis är en gröda man faktiskt måste vattna.

Annars så kan man ju göra grönsaksland på en äng och man måste ju inte frakta bort jorden, en äng är dock ofta näringsfattig så rejält med gödsel brukar man behöva + man bör veta att det ofta finns en hel del knäpparlarver i sån mark så grönsaker under jord brukar bli fulla med hål. Knäpparlarverna brukar dock minska i antal med tiden.

En bra bok att läsa är ju handbok för köksträdgården av Lena Israelsson den innehåller allt du behöver veta.
katah
Jag säger nja för dina planer.

läsningstips: http://www.remstam.se/

Man kan vara ifrån sin trädgård 2-3 veckor under mitten av sommaren om man täcker ytan kring plantorna med klippt gräs / halm / annat organiskt material.

PÅ våren är det svårare, man börjar så ut vissa sorter i april, de behöver vattnas dagligen när de är små,
färdiga plantor behöver gallras.

Om du bortser direktsådda grönsaker ( morot, andra rötter, ärtor) så finns det kvar större plantor
som kålväxter ( behöver en odningstunnel av nät annars blir de angripna av larver mm.)
pumpor och squash.
Dessa kan klara sig om du vattnar och täcker ordentligt med klippt, men under en månad hinner du få mängder av squash som bara ruttnar bort.

Sättlökar skulle kunna fungera.

Om igen nja:
Kanske att löken och pumpan skulle fungera och mangold. Potatisen ev. om du täcker ordentligt.

Jag pysslar med mina växter dagligen ute från april till midsommar , därefter kan jag resa bort en vecka eller två åt gången, men då är det brottom hem för att skörda!
Från mitten av augusti är det sedan full rulle att skörda allt...

Jag skulle säga att det kan fungera om du kan besöka stugan varje vecka och vara beredd att grejja med den flera timmar både på lördag och söndag. Men en gång i månaden är inget bra.
Då är det bäst att satsa på ett äppelträd och bärbuskar istället.
Peztis
Du har ingen granne i närheten som skulle kunna kolla tilld et i alla fall en gång under din frånvaro? Det skulle i alla fall kunna hjälpa till en hel del.
greb
Tack så hemskt mycket för svar och information. Det var ju lite tråkigt att få höra. Kommer inte kunna bli så mycket mer än en gång i månaden. Besöker bara stugan 1-2 gånger omåret så jag känner inte direkt någon. Ligger dessutom ganska avsides i en barrskog som vi äger en del av. Finns det något tåligare man kan odla i barrskogen som står sig? Har ju hört om matskogssystem där olika plantor i naturen tar hand om varandra och kräver endast minimal uppsyn. Finns dock inte mycket fakta om det på nätet.

Bärbuskar hade ju varit jäkligt fint. Funkar det både på äng och i barrskogen? Plantera och sätta upp stängsel för djuren, kanske t.om över buskarna för fåglarna? Låter ju inte helt fel det heller

Kanske odla julgranar också? Jisses, finns mycket skoj man kan ha för sig
katah
Det var kanske skogsträdgården du var ute efter?

http://skogstradgardensvanner.se/wordpress/

Om du vill satsa på bär, tänk då inte jordgubbar, där har du alldeles för lång sesong att plocka.

Vinbär har nog den längsta plocksesongen, så du kan komma lite när det passar för dig.
Krusbärsesongen är kortare, men man kan ändå plocka dom under 2-3 veckor

Hallon måste plockas nästan samma dag eller ett par dagar efter den mognar.

Björnbär behöver stadiga spaljer, mognar väldigt sent september/ oktober tills frosten tar dom sista.


Äppel och päron kan plockas också under en längre tid.
Päron kan inte förvaras så länge, bara kanske 2 -3 veckor.
Äppel kan man spara på rätt ställe fram till februari-mars om det är en vintersort.

När du planterar frukt, bär, julgranar måste du ta hand om dom väl under den första sommaren.
Rejält med vatten minst en gång / 2 veckor, hälst varje vecka, beroende på vädret.
Så vad du än gör, så måste du satsa mycket tid åt odlingarna under den första sommaren.

Skulle du kunna annonsera ut tomten på blocket så att någon får odla där mot att se efter dina planteringar när du är borta?
greb
CITAT (katah @ 10-04-2012, 15:48) *
Det var kanske skogsträdgården du var ute efter?

http://skogstradgardensvanner.se/wordpress/

Om du vill satsa på bär, tänk då inte jordgubbar, där har du alldeles för lång sesong att plocka.

Vinbär har nog den längsta plocksesongen, så du kan komma lite när det passar för dig.
Krusbärsesongen är kortare, men man kan ändå plocka dom under 2-3 veckor

Hallon måste plockas nästan samma dag eller ett par dagar efter den mognar.

Björnbär behöver stadiga spaljer, mognar väldigt sent september/ oktober tills frosten tar dom sista.
Äppel och päron kan plockas också under en längre tid.
Päron kan inte förvaras så länge, bara kanske 2 -3 veckor.
Äppel kan man spara på rätt ställe fram till februari-mars om det är en vintersort.

När du planterar frukt, bär, julgranar måste du ta hand om dom väl under den första sommaren.
Rejält med vatten minst en gång / 2 veckor, hälst varje vecka, beroende på vädret.
Så vad du än gör, så måste du satsa mycket tid åt odlingarna under den första sommaren.

Skulle du kunna annonsera ut tomten på blocket så att någon får odla där mot att se efter dina planteringar när du är borta?


Det var en riktigt fin sida du gav mig. Mycket matnyttigt.

Bra information angående bärbuskarna, det gör det enklare att bestämma sig. Jo, det var det jag anade. (att det behövs mycket tid första sommaren) så jag har spånat på att bosätta mig där under den sommaren isåfall. Dock en hel del jobb kvar. Det var en bra ide att annonsera ut på blocket när marken är redo. Är det något som är vanligt att folk gör?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon