Monarda
I slutet av mars bokade jag in mig två nätter i juli på ett av STF:s vandrarhem och lämnade mitt kontonummer, som ju krävs nuförtiden för att få en bokning.
Döm om min förvåning när jag fick kontoutdraget igår och såg att man dagen efter bokningen dragit 860 kr från mitt konto. Har bott på en hel del hotell under årens lopp men har aldrig varit med om att man dragit summan från kontot i förskott utan detta har alltid skett i samband med in- eller utcheckning.
STF tycker dock att det är helt i sin ordning att betala 4 månader i förskott, vilket jag fick mig skrivet på näsan när jag ringde och klagade! thumbdown.gif
Anma
Jag har betalat hotell i förskott, men då har jag sett att det krävs vid bokningen redan.
EKLO
Ja Monarda, det tycker också jag var väldigt fräckt och konstigt! Bor själv ofta på vandrarhem, men har alltid betalat vid ankomst.

Jag tänker så här: Jag tror att vandrarhemmen drivs privat, med ett slags avtal med stf. Kanske är det så att de som driver just detta vandrarhem har sin egen konstiga policy, men att stf inte känner till det? Jag skulle därför kontakta stf centralt om saken, om du inte redan gjort det.

fvd
Det skulle jag också ha gjort. Alla räkningar och fakturor man betalar har förfallodatum. Har du fått bekräftelse eller kvitto på bokningen ? Det här är verkligen inte som det skall. Kanske ett fall för revision.
jaj-51
Konto menar du kreditkort?

Om det är kreditkortet så är det mycket enkelt.
Reklamerar "köpet" till kreditkorts företagets utgivare (Vanligtvis banken)

Då måste STF visa att de har ett avtal med dig och du godkänt att de tar ut pengarna.

Har själv några gånger använt det mycket fina skydd som kreditkortet bjuder på.

Lycka till och du har mycket starkt stöd av kreditkorts företaget

*Stintan*
Om man betalar med kontokort får man numera gå in på sin egen bank och signera transaktionen för att på så sätt godkänna betalningen, Man uppger alltså aldrig sitt kontonummer. Jättebra tycker jag. Hur Monarda betalade förstår jag inte riktigt men det låter väldigt konstig att det kan gå till så som skett.
EKLO
Jag förstår inte riktigt reaktionerna på slutet - problemet är väl inte hur summan betalas, utan att vandrarhemmet begär betalning 4 månader innan man bott där, det är ju det som är helkonstigt.
jaj-51
CITAT (EKLO @ 25-04-2012, 17:02) *
Jag förstår inte riktigt reaktionerna på slutet - problemet är väl inte hur summan betalas, utan att vandrarhemmet begär betalning 4 månader innan man bott där, det är ju det som är helkonstigt.


Problemet är att kunden inte har godkänt avtalet och godkänt att STF tar ut pengar från kontot.


"Döm om min förvåning när jag fick kontoutdraget igår och såg att man dagen efter bokningen dragit 860 kr från mitt konto"

*Stintan*
CITAT (EKLO @ 25-04-2012, 17:02) *
Jag förstår inte riktigt reaktionerna på slutet - problemet är väl inte hur summan betalas, utan att vandrarhemmet begär betalning 4 månader innan man bott där, det är ju det som är helkonstigt.


Men betalar man på detta sätt med kort så betyder det ju förskottsbetalning. Om man kollar STF:s "frågor och svar" på deras bokningssida så står det där att full betalning sker när man bokar. Även bokningsvillkoren hittar man där. http://www.svenskaturistforeningen.se/villkor
Monarda
Ja visst är det jag som inte läst det finstilta ordentligt. Men som sagt, vid tidigare bokningar på "riktiga" hotell där jag angett kreditkortsnummer har jag aldrig blivit debiterad i förväg. Så jag vidhåller nog att det är ett märkligt förfarande, speciellt med tanke på att vistelsen är 4 månader bort.
Skeppsråttan
Jag har precis som du Monarda fått betala hela summan i förskott när jag bokat vissa vandrarhem, men inte alla. I Falkenberg där vi var för några år sen fick vi betala i förskott alltihop, men det skulle kunna bero på att de inte hade någon reception på det vandrarhemmet. Är inte säker på att de är anslutna till STF heller. Förra vintern bodde vi på Lilla Tyresö, då betalade vi vid avfärd, inte ens en anmälningsavgift tog de upp i förväg, vad jag minns. Och de ÄR anslutna till STF. Så det verkar ju som om det kan vara lite olika. Jag är egentligen inte så förtjust i vandrarhem, det är oftast för lyhört i min smak och jag vill inte gå en halvmil i korridorer på kvällen för att komma till en toa som är upptagen. Bed and Breakfast passar mig bättre, där har jag aldrig behövt betala i förskott.
Kan det vara en del vandrarhem som råkar ut för överdrivet mycket avbokningar som kör förskottsbetalning? Vid väderberoende ställen eller liknande? (Bara spånar)
Monarda
Det är faktiskt på Lilla Tyresö jag bokat in mig och jag är inte heller förtjust i vandrarhem, men tyvärr hittade jag inget hotell eller pensionat.
Kanske jag letat för dåligt, tar gärna emot tips.
fvd
Man skall inte behöva leta på någon sajt för att få reda på villkoren det skall vara klart och tydligt vid köpet. Det håller inte förskottsbetalning brukar användas för att leveransen skall komma snabbt.
Skeppsråttan
Då har de nog ändrat rutinerna nu då Monarda. sad.gif Trist. Det är ett ovanligt trevligt vandrarhem annars, väldigt personligt. Tyst och lugnt när vi var där, men det var ju på senhösten/vintern, vet inte om det påverkar. Rekommenderar att lägga till för frukosten, den var god och fräsch, om än inte utbud som en hotellfrukost. Vi bodde i Handelsboden. Helt okej rum, men hade jag fått bestämma inredning i rummet så hade jag ju gjort på ett mycket smidigare sätt. tongue.gif

Skruttis
Har vid flertalet tillfällen, både hos hotell och hostel, i a f i Österrike och Frankrike råkat ut för detta.
De har visserligen inte tagit pengarna på direkten men däremot reserverat dem på kontot och sedan tagit ut dem när vi anlänt.

Är det kanske ett vanligare fenomen utanför Sverige?
Carl

Man ska inte lämna ut sitt kontonummer. Tänk om dom tömmer ditt konto? Då har du varit oaktsam och får inte tillbaka ett öre ifrån kortföretaget
Anma
CITAT (Carl @ 26-04-2012, 11:09) *
Man ska inte lämna ut sitt kontonummer. Tänk om dom tömmer ditt konto? Då har du varit oaktsam och får inte tillbaka ett öre ifrån kortföretaget

Vid de flesta hotellbokningar måste man lämna kortnumret. Jag har gjort det massor med gånger och aldrig råkat ut för nåt knas.


Senast reserverades pengarna en vecka innan ankomst, men reservationen togs bort en dag innan, sen fick jag ändå betala på plats. Det tyckte jag var märkligt.
*Stintan*
CITAT (Anma @ 26-04-2012, 17:13) *
Vid de flesta hotellbokningar måste man lämna kortnumret. Jag har gjort det massor med gånger och aldrig råkat ut för nåt knas.


Senast reserverades pengarna en vecka innan ankomst, men reservationen togs bort en dag innan, sen fick jag ändå betala på plats. Det tyckte jag var märkligt.


Det är ju av säkerhetskäl systemet numera är omgjort så att om några pengar ska kunna dras från kontot måste du själv logga in och signera hos din bank. Inloggningsrutan kommer upp automatiskt när man anger att man vill betala med kort.




Anma
CITAT (*Stintan* @ 26-04-2012, 17:31) *
Det är ju av säkerhetskäl systemet numera är omgjort så att om några pengar ska kunna dras från kontot måste du själv logga in och signera hos din bank. Inloggningsrutan kommer upp automatiskt när man anger att man vill betala med kort.

Det är olika system på olika banker. Handelsbanken kan du ha ditt kort öppet eller stängt för internetköp och uttag i utlandet. Är det öppet behöver man inte signera något extra.
På swedbank är det verified by visa system och då måste man logga in på banken när man köper något.
*Stintan*
CITAT (Anma @ 26-04-2012, 18:59) *
Det är olika system på olika banker. Handelsbanken kan du ha ditt kort öppet eller stängt för internetköp och uttag i utlandet. Är det öppet behöver man inte signera något extra.
På swedbank är det verified by visa system och då måste man logga in på banken när man köper något.


Ja så kanske det är. Nordea har också verified by visa system och jag tycker att det är bra.
Skeppsråttan
Men som jag fattat det så måste även betalningsmottagaren på nåt sätt vara ansluten till Verified by Visa respt verified by mastercard. Jag betalar mycket via nätet med båda korttyperna och det är inte ens hälften av gångerna jag behöver gå den vägen att jag anger lösenord.
*Stintan*
CITAT (Skeppsråttan @ 26-04-2012, 21:46) *
Men som jag fattat det så måste även betalningsmottagaren på nåt sätt vara ansluten till Verified by Visa respt verified by mastercard. Jag betalar mycket via nätet med båda korttyperna och det är inte ens hälften av gångerna jag behöver gå den vägen att jag anger lösenord.


Men jag tycker det verkar som om fler och fler ansluter till det.
Gita
CITAT (*Stintan* @ 25-04-2012, 16:51) *
Om man betalar med kontokort får man numera gå in på sin egen bank och signera transaktionen för att på så sätt godkänna betalningen, Man uppger alltså aldrig sitt kontonummer. Jättebra tycker jag. Hur Monarda betalade förstår jag inte riktigt men det låter väldigt konstig att det kan gå till så som skett.

Va???? Jag betalar alltid allting med konto/kreditkort, inte behöver jag på något sätt kontrasignera, det skulle ju bli oerhört jobbigt.
Förstår inte riktigt vilket betalningsätt du hänvisar till.
Gita
Skeppsråttan
Här kan man läsa lite

Verified by Visa och dito by Mastercard fick jag ansluta mig till via min internetbank (Swedbank har jag, men jag tror att de flesta storbankerna kör samma system). Man får välja en hälsningsfras som säljföretaget skall ange och du skriver in det lösenord du valt. Det gör man i samband med köpet, man behöver alltså inte logga in på sin bank. Funkar jättebra och känns tryggt om det är en utländsk firma man inte handlat från förut.

*Stintan*
CITAT (Gita @ 28-04-2012, 20:37) *
Va???? Jag betalar alltid allting med konto/kreditkort, inte behöver jag på något sätt kontrasignera, det skulle ju bli oerhört jobbigt.
Förstår inte riktigt vilket betalningsätt du hänvisar till.
Gita


Om man handlar på nätet och dom vill ha förskottsbetalning och man betalar med visa/mastercard genom sin bank så är många företag idag anslutna till "Verified by Visa respt verified by mastercard". Då kopplas man automatiskt till sin bank och får logga in och signera transaktionen. På så sätt har man full koll och transaktionen/reservationen syns på ditt kontoutdrag direkt. Inte ett dugg jobbigt och det känns betydligt säkrare än att bara lämna ut sitt kontonummer till en massa olika företag.
Skeppsråttan
Hmmm jag hade inte för mig att man behövde logga in på banken, men jag kanske minns fel. Jag ska INTE göra ett testköp för att kolla. biggrin.gif
*Stintan*
CITAT (Skeppsråttan @ 28-04-2012, 21:24) *
Här kan man läsa lite

Verified by Visa och dito by Mastercard fick jag ansluta mig till via min internetbank (Swedbank har jag, men jag tror att de flesta storbankerna kör samma system). Man får välja en hälsningsfras som säljföretaget skall ange och du skriver in det lösenord du valt. Det gör man i samband med köpet, man behöver alltså inte logga in på sin bank. Funkar jättebra och känns tryggt om det är en utländsk firma man inte handlat från förut.


Va?? Så har det aldrig funkat för mig, jag har Nordea och jag tycker det känns jättebra att det är jag själv som signerar betalningen på min bank. Inte krångligt alls.
Eller så har jag glömt att jag gjort det men det är inget jag behöver göra varje gång jag handlar iallafall.
fvd
Jag har Skandiabanken och kör det extrasteget med verified by visa. Det innebär ett lösenord till men att banken har bättre koll Jag är väldigt noga att tacka jag till allt som handlar om säkerhet. Att ha en effektiv brandvägg är nödvändigt om man vill vara säker på att banken ställer upp om något händer. Likaså blockerar jag så mycket skräppost som går i hotmail.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon