Jojjows
Jag har lärt min katt att sitta nu. Och det nästa steget är att lära henne vacker tass.
När jag lyfte hennes tass och la den i min hand bet hon mig och hoppa iväg.
Vad ska jag göra ? Hon är så känslig så dry blir svårt! Några tips?
Jag läste allt från http://takethu.com/blog/2006/02/18/train-a-cat-to-do-tricks/
Diabolique
Klickersträning är det bästa sättet, har jag hört av en kvinna som tränade katter (bland annat) till en cirkus.
Katter gör som de själva vill, så det handlar om att få katten att själv vilja (dvs belöna). Att trycka ner kattens rumpa för att få den att sitta är inte riktigt rätt väg om man vill att den ska vilja lyda av sig själv.

En klicker kostar inte många kronor i djuraffären eller på nätet och är en väl värd investering.

Varje "klick" ska ge en belöning. Men när tricken sitter behöver man inte klicka för varje korrekt beteende, utan det kan räcka med beröm.
Klickers gör att du kan belöna önskat beteende snabbare än ord och godis. När katten förstår att klick betyder godis, och att för att få ett klick ska den prestera något så vill den försöka lista ut vad du belönar för beteende.
Det är då poletten har trillat ner för katten. Då lägger man till ett kommando, som "Sitt". Och därefter belönas inte katten bara för att den sitter, utan enbart när den sitter efter att man sagt kommandot.

Ett till tips är att ge katten mat på fasta tider, och träna den en stund innan den får mat. Då är godiset extra åtråvärt, och därmed viljan att lyda.

Jag är ingen expert, men det finns bra böcker om detta.
Just nu läser jag en bok som heter "Skjut inte hunden" "Klickerstränarnas bibel" som finns HÄR.
Den är intressant och kul!

Lycka till!
Monarda
CITAT (Jojjows @ 25-04-2012, 18:09) *
Jag har lärt min katt att sitta nu. Och det nästa steget är att lära henne vacker tass.
När jag lyfte hennes tass och la den i min hand bet hon mig och hoppa iväg.
Vad ska jag göra ? Hon är så känslig så dry blir svårt! Några tips?
Jag läste allt från http://takethu.com/blog/2006/02/18/train-a-cat-to-do-tricks/


Jag har ett jättebra tips; skaffa dig en hund i stället och låt katten vara katt.
malarmaster
jag har två katter på sitt femte år,bröder. de har nu lärt mig stiga upp mitt i natten,fylla på mat,ligga still i sängen samt kela vid behov.likaså att torka med handduk när de kommer in blöta samt att se till att vedspisen är varm o gosig att sitta framför.
Du menar att man kan träna en katt??? jag trodde det var tvärtom,de tränar oss. Ulf
fvd
Jag hade katter när jag bodde på landet men jag tränade dem inte. Däremot lärde jag dem vad de inte fick göra. En av dem fick för sig att ränna runt och leka med skarvsladdarna utanför vårt sovrum. Vi vaknade hela tiden och somnade om. Till slut skrek min man åt honom att sluta och han gjorde det aldrig mer. Ett annat hyss fick jag bukt genom genom att vara envis. Katten brukade komma flygande från ingenstans och landade mitt på kaffebordet. Jag lyfte ner honom varje gång säkert 30 ggr och han blev sur demonstrerade genom att promenera omkring och göra små ryckningar med kroppen. Jag vann ! Jag tror det går att att få djur att göra allt möjligt genom tålamod och intresse. Min pappa hade alla möjliga djurkompisar. En kanin som gick fot med honom på gatan. När han gick lös på tomten och tänkte gå vidare öppnade pappa fönstret skrek Jaapp Zaapp kom hem lille zappgubben tog det hus i he....och grannen skrek - håll käften på dig folk kan ju tro att du inte är klok. En annan gång hade han en tam räv som kom hem till oss och åt ur handen på honom men tog med sig maten. Hon kom tillbaka varje kväll en lång tid och vi förstod att hon hade ungar. Då gjorde pappa i ordning matpåse åt henne som var lätt att öppna. Det var många sådana här händelser när jag växte upp och jag tänker med värme på dem och är glad att jag fick uppleva . Men men när han ville behålla ett getingbo i badrumsfönstret hotade jag med att flytta hemifrån.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon