Full version: Hönshållning
Moule
Hej tjejer!

Jag funderar (fortfarande) på att skaffa höns, och tittar varje vår längtansfullt mot vårt förråd där jag vet att man tidigare höll höns. Min fråga till er är bara hur mycket det luktar att ha höns? Tänkte mig en flock på 5-6 stycken.

Anledningen att jag frågar är att förrådet liggar ganska nära huset (kanske 15 meter från vår köksingång, utegården hade sträckt sig så nära som 5 meter från husväggen) och vill gärna tänka till före innan jag börjar bygga om det. Alternativet är ju att köpa ett mindre som kan stå lite längre från huset (vi har stoor tomt), men annars är det trevligt att ha dem nära huset så man kan se dem från fönstret tänker jag...

Tack för era svar till en novis smile.gif


/Malin
Eva i Skåne
Jag har en kompis med höns och jag har aldrig lagt märke till att det luktar något alls där.
rosita
Vi har 5 höns av stor och mellanstor sort. Det luktar inget och inte ens grannen, som har sin carport alldeles intill varmkomposten där vi lägger all hönsskit, säger att de känner någon lukt. Den enda gången jag känner lukt, är inne i hönshuset. Men jag tar ut gödseln varje dag och det underlättar ju.
*Stintan*
Det brukar inte lukta så det stör om man sköter rengöringen. Däremot så drar höns till sig råttor och möss så av den anledningen skulle jag nog tänka både en och två gånger om det är bra att ha dem så nära.
Moule
Tack så jättemycket för era svar!

Mössen bor nog redan i det där förrådet så för den sakens skull behöver jag inte låta bli med hönsen smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon