Pia L
Mina hundar är allätare och gärna grönsaker, men dom äter ju även allt som växer ute också. Jag fick i höstas ta över 4 stora änglatrumpeter av en som inte kunde övervintra dom och nu undrar jag hurpass giftiga dessa är för hundar. Barnbarnen är så stora nu så att dom låter bli växterna om man säger till, men hundarna (särskilt den yngre) tuggar på allt och betar gärna både krokusar och annat som kommer upp.
Finns det andra växter man skulle kunna tänkas ha i trädgården som man kanske bör hägna in för förgiftningsrisken?
*Stintan*
Jag har en känsla av att hundar väljer vad de tuggar på. Jag har iallafall aldrig behövt skydda någon hund mot giftiga växter och det finns det många. Har du stora krukor till trumpeterna så når väl inte hunden ens upp. Annars kan du ju ta bort de nedersta bladen om du är orolig.
lewellyn
Jag skulle absolut hägna in dem! Gärna sätta skydd för frön att smita iväg också.

Burgmansian (som jag gissar att det är du har?) innehåller ju samma gift som datura och digitalis - atropin. Det är dödligt giftigt, är det små hundar så redan vid små små doser.
jaj-51
Har haft mycket hund i min trädgård.
Enda bekymret var när Fanny en liten Newfonland satt i sig alla förvuxna rädisorn.
Den natten var magen lite orolig minst sagt.

Änglatrumpeter Digitalis Hjärstilla och ett otal andra giftiga växter fans i trädgården.
Vi hade inga problem fyra hundar som levd över tio år.

Men ibland åt de upp vinbären och krusbären snodde ett och annat äpple också.

Monaxe
Jag har haft Brugmansior i 15-20 år, samtidigt som jag har haft barn, hundar och katter, det har aldrig varit något problem med att någon av dem velat gnaga eller fått i sig av annan orsak.
Äkta Brugmasior får frökapslar ganska sent på säsongen, och är man orolig är dessa mycket lätta att ta bort, samma med Daturans frökapslar som ifs är ganska taggiga (mindre lockande att stoppa i munnen mao)

Oftast har man ju Änglarna i stora krukor och då hamnar ju växten en bit upp,= svårare att nå för hundar. Mina Greyhounds har aldrig visat intresse för att nappa åt sig blad.
Det finns ju mer i trädgården att oroa sig över...gullregn, järnek, konvaljer osv...
Pia L
Tack för snabba svar, änglarna står i höga krukor så jag får väl fya några gånger om hon blir för närgången, och plocka upp eventuella nedfallna blad.
lewellyn
Vilka duktiga hundar ni har smile.gif

Jag gjorde mig av med mina änglar efter att cockern hade försökt smaka ett antal gånger... nono.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon