KRT
Vill bara slå ett slag för småskaliga dammprojekt, man behöver ju inte anlägga stora damma för att göra en STOR skillnad!!!
Dels för insekter, amfibier och fåglar, men också för att öka "mysikhetsfaktorn" i trädgården. Varma dagar brukar det sitta bin på en sten som sticker upp lite över vattenytan, och även fåglar har setts dricka!

Följande tre filurer (och några till som jag ännu inte lycktas fota) bor numera i vår lilla damm (en 60 l balja nedgrävd i marken, till hälften fylld med sten för att minska drunkningsrisken för barn och ge grodorna lite gömställen)....

En stor Rana temporaria (vanlig groda);
[attachment=70198:stora_ra...mporaria.JPG]

En liten mörk individ av samma art;
[attachment=70199:lilla_m_...mporaria.JPG]

Dessutom bor det en mellanstor av samma art i dammen....

Idag hittade jag en ny invånare (som ännu inte är artbestämd, jobbar på det smile.gif);
[attachment=70200:stora_ljusa.JPG]
Peztis
Ja du ser! Har också en minimal damm som också lockar till sig faunan - särskilt katten som går dit för att dricka. biggrin.gif
Whiskuchi
Har du bilder från lite håll också? Jag funderar på något liknande smile.gif
KRT
CITAT (Whiskuchi @ 04-06-2012, 08:56) *
Har du bilder från lite håll också? Jag funderar på något liknande smile.gif

Kan fixa idag eller i morgon...
evelina
Jag har vatten blänk lite här och där väldigt uppskattat av fåglarna och bina och paddor.


CIMG4799-001.JPG


CIMG4784-001.JPG


CIMG4786-003.jpg


CIMG4789.JPG

Mony
Men ÅÅÅÅÅ så fiiiiiint Evelina!

Nu fick jag sån inspiration så jag måste ut i min egen trädgård och ändra lite fast det regnar och blåser, hehe
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon